Permalänk
Medlem

55” Budget runt 10.000kr

Tjo!

Det är inte lätt att köpa tv nu förtiden.
Men iallafall har jag tänkt köpa en ny tv min gamla är över 10år nu.
För 3 dagar sen ville jag bara ha en 55” tv men efter sökt runt på nätet och kollat upp en massa test/forum m.m så är jag sjukt osäker.
Varit inne och kollat på både MediaMarkt & Elgiganten, försäljarna har inte övertygat mig eller så, tvärtom har det fått mig att kolla ännu mer på guider & forum på nätet.
Det står helt still i skallen vad jag ska göra och har svårt för att hitta en pålitlig källa.

Vad jag vill använda nya TVn till är allt från Netflix till en massa sport-tittande samt endel PS4 spelande.

Vad jag vill ha är 4K UHD upplösning, 55”, viktigt att den klarar av sport ser på mycket fotboll, hockey, basket. HDR vore trevligt med. Ska köpa TVn på MediaMarkt eller Elgiganten, så den måste finnas hos någon av dom. Budget ligger runt 10.000kr kan gå upp lite pris.

Jag har blivit rekommenderad olika TV-apparater av 2 olika säljare på MediaMarkt & Elgiganten.

LG 55UH850V 55" Smart UHD 4K TV 200 Hz - Silver

SONY KD55XE8505BAEP XE85 55" LED 4K Ultra HD HDR (High Dynamic Range) Smart-tv (Android TV)

LG 55" 4K UHD LED Smart TV 55UJ750V

Philips 55" UHD Smart TV 55PUS7272

LG 55" 4K Super UHD LED Smart TV 55SJ810V

Dom är de som säljare i butiken rekommenderat som sagt, behöver inte alls va någon av dom som jag tänker köpa.
Behöver verkligen hjälp är riktigt vilsen, tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@TV-Nisse: LG-modellerna är IPS:er, J-modellerna är 2017 och har låg latens i spelläget, ifall reaktionssnabba spel är din pryl.

Sonyn XE85 är 2017 är en VA-modell.

Philips är i vanlig ordning helt omöjlig att avgöra något om baserat på modellnummret. En Philips 7-serie är dock som tumregel deras bättre-än-mellanklass. Men vad för panel som sitter i och mer än så är hopplöst att ta reda på om inte någon har testat exakt den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@TV-Nisse: LG-modellerna är IPS:er, J-modellerna är 2017 och har låg latens i spelläget, ifall reaktionssnabba spel är din pryl.

Sonyn XE85 är 2017 är en VA-modell.

Philips är i vanlig ordning helt omöjlig att avgöra något om baserat på modellnummret. En Philips 7-serie är dock som tumregel deras bättre-än-mellanklass. Men vad för panel som sitter i och mer än så är hopplöst att ta reda på om inte någon har testat exakt den modellen.

Det blev en Philips 55PUS7272.
Haft den i en vecka nu, men jag är inte nöjd med sportsändningar bollen på matcher hackar när den flyger fram för snabbt och hockey ser jag knappt pucken.
Ps4 är seg antar att det är hög input-lag.
Det är en ips panel har läst att det är 60hz eller 100hz väldigt blandat!
Annars är det riktigt bra bild med film och serier. Netflix 4K utbud ser riktigt trevligt ut!
Funderar på lämna tillbaka tv pga sport och ps4 är kasst!
Får nog göra budgeten större, runt 16-17.000kr.
Blir nog en vassare Philips för nu kan jag inte leva utan ambilight det är fantastiskt.

Blir mellan https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/65PUS7601/phil...

Eller

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS901F/phil...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TV-Nisse:

...
Haft den i en vecka nu, men jag är inte nöjd med sportsändningar bollen på matcher hackar när den flyger fram för snabbt och hockey ser jag knappt pucken.
Ps4 är seg antar att det är hög input-lag.
Det är en ips panel har läst att det är 60hz eller 100hz väldigt blandat!
...
Funderar på lämna tillbaka tv pga sport och ps4 är kasst!

Att bollen hackar och pucken försvinner beror på en kombination av dålig utsändning och bildinterpolering, "perfect natural motion" kallas det av Philips. Detta blir mycket bättre om du byter signalkälla, till exempel till HD-sändningar. Du kan också stänga av interpoleringen eller försöka med det låga läget. En svaghet hos Philips är att du inte kan finjustera detta.

PS4-seghet beror antagligen på att du inte aktiverat spelläget. Det är ett måste.

Förmodligen är det 120 Hz adresserat internt. Men detta är ointressant, du kan maximalt mata in 60 Hz in i TV:n. Har mer om detta med påhittade siffror i Guiden till TV: https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

Båda apparaterna du tittat på är riktigt bra Philips-apparater. Det är mest en fråga om vad du prioriterar, men jag skulle säga att OLED-POS901-modellen är bättre på allt förutom rå ljusstyrka vilket man kanske mer sällan behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att bollen hackar och pucken försvinner beror på en kombination av dålig utsändning och bildinterpolering, "perfect natural motion" kallas det av Philips. Detta blir mycket bättre om du byter signalkälla, till exempel till HD-sändningar. Du kan också stänga av interpoleringen eller försöka med det låga läget. En svaghet hos Philips är att du inte kan finjustera detta.

PS4-seghet beror antagligen på att du inte aktiverat spelläget. Det är ett måste.

Förmodligen är det 120 Hz adresserat internt. Men detta är ointressant, du kan maximalt mata in 60 Hz in i TV:n. Har mer om detta med påhittade siffror i Guiden till TV: https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

Båda apparaterna du tittat på är riktigt bra Philips-apparater. Det är mest en fråga om vad du prioriterar, men jag skulle säga att OLED-POS901-modellen är bättre på allt förutom rå ljusstyrka vilket man kanske mer sällan behöver.

Tack för info, uppskattas väl.

Det finns inte så mycket inställningar att pilla med i Philips har jag märkt av, men efter provat det mesta så har jag fortfarande inte kommit fram till något vettigt inställning till sportsändningar.

Ps4 är kört i spelläget, det känns som det är efter i tex FIFA 18. Har mailat Philips ang. input lag men inget svar ännu.

Var inne på Elgiganten och prata med dom om mitt missnöje och det var inget problem att lämna tillbaka TVn.
Jag har en fråga dock, fick ett riktigt bra pris på https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS9002/phil...
Jag har läst på om den. Lite frågor som dök upp är dock Philips Pixel garanti, vad jag förstått är att det är en 2017 LG OLED panel LG har nolltolerans på pixelfel men Philips ska tydligen enligt vad jag löste på ett forum vara usel på det här området.
Hitta ingen info på Philips hemsida, så till min fråga är det vanligt med pixelfel på oled? Och är POS9002 värd 17.000kr?
Hade nog valt LGs oled (minns inte namn) men jag gillar Philips Ambilight så mycket att jag har mycket svårt att tänka mig att köpa utan.

Permalänk
Medlem

Den Philipsen kostade 30k för ett tag sen (9002) och är bättre än LG b6v på i princip allt. Jag tycker den är värd 17k om man har det att lägga på en tv. Du hittar nog inget bättre för dom pengarna iaf.
Beror på vad du har för krav men bryr du dig om svärtan är det bästa kompromissen tycker jag, vill du bara ha max ljusstyrka eller lågt input lag finns nog bättre.

Jag hade gääääääärna haft den tvn i 70" hemma 😀

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TV-Nisse: POS9002 är en bättre modell, så får du den för ett vettigt pris slå till. Ifall du är orolig för döda pixlar och anser att pixelgarantier är extra viktigt för att stävja den rädslan samt prioriteras högre än bild och funktion? Köp då något annat än Philips.

Permalänk
Skrivet av TV-Nisse:

Tack för info, uppskattas väl.

Det finns inte så mycket inställningar att pilla med i Philips har jag märkt av, men efter provat det mesta så har jag fortfarande inte kommit fram till något vettigt inställning till sportsändningar.

Som redan påpekat - insignalen är väldigt viktig. Alltså, vad har du för tv-leverantör?
Du har väl inget IPTV-tjafs? Ofta dålig kvalité på såna sändningar.
När det gäller inställningar så stäng av allt vad bildförbättring heter.
Sen kan du sätta på någon enstaka funktion som "förbättrar" bilden och se hur det blir.
Sen nolla den igen, och testa nästa funktion. En åt gången.

Citat:

Ps4 är kört i spelläget, det känns som det är efter i tex FIFA 18. Har mailat Philips ang. input lag men inget svar ännu.

Leta i recensioner, vissa testar det. rtings.com och flatpanels.dk bland annat
Men bra att du mailat också givetvis. Även om de inte skulle ha något svar förstår de att det är viktigt för vissa.

Citat:

Var inne på Elgiganten och prata med dom om mitt missnöje och det var inget problem att lämna tillbaka TVn.
Jag har en fråga dock, fick ett riktigt bra pris på https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS9002/phil...
Jag har läst på om den. Lite frågor som dök upp är dock Philips Pixel garanti, vad jag förstått är att det är en 2017 LG OLED panel LG har nolltolerans på pixelfel men Philips ska tydligen enligt vad jag löste på ett forum vara usel på det här området.
Hitta ingen info på Philips hemsida, så till min fråga är det vanligt med pixelfel på oled? Och är POS9002 värd 17.000kr?
Hade nog valt LGs oled (minns inte namn) men jag gillar Philips Ambilight så mycket att jag har mycket svårt att tänka mig att köpa utan.

Har du läst Flatpanels recension av tvn? De har mätt inputlag. Det var en förbättring gentemot förra versionen, 901, men fortfarande en liten bit från de snabbaste tv-apparaterna. Det hade varit bra om du hittat siffror på den modell du har hemma nu så vet du redan innan om OLED-modellen är snabbare. Annars får du väl helt enkelt strunta i det där fotbollsspelet. Kanske kan du spela det hemma hos någon annan istället?

Pixelfel tycker jag inte du ska oroa dig för, en TV idag har cirka åtta miljoner pixlar. (3840*2160)
Din nuvarande, tio år gamla modell har kanske upplösningen 1368? gånger 768, alltså cirka en miljon pixlar.

17 000 kronor för en OLED-TV är jättebra. I mitt tycke har LG prisdumpat lite för hårt.

Visa signatur

««« »»»