Windows Phone går i graven

Permalänk
Melding Plague

Windows Phone går i graven

Microsoft slår sista spiken i kistan för Windows Phone, när de nu meddelar att de inte blir några fler enheter med operativsystemet framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows Phone?

Jag trodde att det hette Windows Mobile?

rörigt värre...

Permalänk
Medlem

De får fan skylla sig själva. Inget incentiv överhuvudtaget för utvecklare att utveckla appar till WP. Synd, väldigt synd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Nu utvecklar jag inte appar till telefoner, men det går inte utveckla appar till 3 olika enheter. Nu kör android java virtuellt så det borde vara enkelt att flytta.

Sedan vet jag att det finns utvecklingsmiljöer + språk som gör det enkelt att porta mellan olika enheter, men bara få en app att fungera på alla olika androidversioner som finns är inte det lättaste. Ja Microsoft jag pratar med er, fixa så att Skype för Android 7 blir stabilt nu.

Framtiden tror jag ligger på att inte göra appar för allt utan köra det i webbläsaren, precis samma sak som händer våra desktopdatorer. Om man tänker efter så är det inte så många appar som behövs ligga på mobilen som inte redan från start bör ligga inne. -visst bättre kameraapp, men ficklampa, väckarklocka etc borde en tillräckligt bra ingå.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det enda jag tycker är tråkigt med cirkusen Windows Phone är att de drog med sig Nokia i graven..
Hoppas HMD kan lyfta Nokia nu igen. De var ju överlägsna på hårdvarufronten även när de körde Windows Phone.

Permalänk
Medlem

Se där ja! Det här sa jag ju för flera år sedan, men då fick man utstå spott och spe här... Men nu ser jag ju att mina aningar varit helt korrekta. En usel plattform med fula enheter och dåligt appstöd.. Lägg därtill att de väl aldrig tog sig över 2% marknadsandelar globalt. Inte så konstigt att den här värdelösa pissplattformen går i graven. Hurra!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Även Microsoft grundare kör Android.
https://www.youtube.com/watch?v=Lvvb4MHXfsk

Permalänk
Avstängd

Trevligt! Nu inväntar jag samma goda nyheter för Windows 10. Ju mindre skit som huserar på marknaden, desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm dags för Win11 snart då kanske.

Permalänk
Medlem

Så... nu när vi lagt ner detta, kan vi få tillbaka våra renodlade desktop PCs, tack?

Permalänk
Medlem

Tråkigt men väntat. Tyvärr känns det som att Microsoft aldrig gjorde ett helhjärtat försök. Som huttala säger ovan är det även trist att de dog död på gamla Nokia. Nya Nokia har inte bevarat den speciella designen och kameramjukvaran som användes på Lumiorna och fick dessa att sticka ut.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många mobila os från microsoft som inte funkat och gått i graven.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt.

Jah har själv en Microsoft Lumia 950 Dual SIM och det är den bästa telefon jag haft. Tidigare har jag provat både Iphone och Android. Med Continuum konceptet låg Microsoft före konkurenterna.

Men när ekonomin och tron inte räcker längre, så blir det så här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Så... nu när vi lagt ner detta, kan vi få tillbaka våra renodlade desktop PCs, tack?

Allt mindre andel kör några applikationer på sina desktop pc och de kan se ut hur som helst bara de har en bra webbläsare.
Så jag tror att det går emot att mindre bryr sig om detta.

Permalänk
Medlem

De hade alla möjligheter i världen att få största "app"-biblioteket i historien genom att bara låta bli att spärra win32-program. Men deras behov av kontroll över användare tog över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Allt mindre andel kör några applikationer på sina desktop pc och de kan se ut hur som helst bara de har en bra webbläsare.
Så jag tror att det går emot att mindre bryr sig om detta.

Du säger det, men likväl har Windows 7 en väldigt stor skara användare än.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en min Compaq handheld divice med en tidigare version av windows "mobile". Med 3G et all. den fungera...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

"Now who will pray, for Babylon?
Sing a song, to Babylon
On your knees, before Babylon
Beat that drum because Babylon is falling.." ("Bible", bra låt i original och cover av Ghost.

Mer explicit on topic så tycker jag det är synd. Är mig inte begripligt hur en lång rad färggranna och komplicerade ikoner utan cohesion på nån färgglad bakgrund är intuitivt. Jag tillhör väl en försvinnande minoritet : P

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En usel plattform med fula enheter och dåligt appstöd..

Att enheterna var fula håller jag inte med om, jag älskar min Lumia 1020.
Har en Lumia 640 också och även om jag inte anser att den inte är ful, så gillar jag den inte då jag anser den är aldelles för "plastig".

Att det var dåligt appstöd kan jag hålla med om, men i vissa fall var det bra mycket bättre appar, än vad som finns till Android...
Jag ser hellre att det finns få appar av kvalitet än mängder som bara är skit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Synd, men inte oväntat.
Antar dock att MS fortfarande vill satsa på plattor och pekskärmar så att vi får stå ut med Windows 8-gränssnittet många år framöver. :-/ Jag är kanske för gammal, men jag har kört Windows 8 sedan första allmänna betan, och sedan Windows 10, jag har kört det på allvar och utan "fixarprogram" typ start8 etc. Sedan har jag på vissa datorer varit tvungen att fixa startmenyn så att de blivit användbara (classic shell) men jag har verkligen givit Windows 8 chansen tycker jag. Jag har kört Windows till och från sedan Windows _2_ (vilket var uselt), men jag "fattar" fortfarande inte Windows 8/10. Omöjligt att hitta det man letar efter, oavsett om det gäller inställningar eller program. Måste söka med windowsknappen hela tiden, men det bygger ju på att man vet vad man letar efter... Samtidigt som jag började använda Windows 7 (som jag tycker är bra) började jag använda OSX parallellt, både dual-boot med windows och på separata datorer, och jag finner att jag är mer och mer i OSX (eller MacOS). Kör Windows 10 virtuellt från MacOS ibland, då alla program inte finns till Mac, men, jösses, jag fattar som sagt inte Windows 10 alls. Jag är nog för gammal, har fyllt 40 och fattar inte musiken kidzen lyssnar på heller. Det går utför. /rant off

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Med Microsoft Launcher, Edge, Office, Skype, etc så kanske Microsoft borde göra en egen Android distribution.
Kanske göra en ny Androidtelefon med deras egna appar.

Permalänk
Medlem

Trist, det är enligt mig (och jag lovar att det skulle vara för många andra också om de vågat ge det en ärlig chans) det bästa mobil OS:et. Bytte nyligen till Android, och visst är appstödet bättre men det är fan det enda som är bättre också.
Synkning är helt åt helvete där kontakter från olika mailkonton blandas på alla möjliga sätt, något som bara funkar direkt i WP. Kalendrar likaså.
Att snabbt ändra inställningar som att låsa skärmrotation eller annat är också mycket smidigare i WP.
Appar har för mycket kontroll över operativet och kan göra alla möjliga idiotsaker (exempelvis envisas messenger appen med att ta över sms funktionen).

Microsoft gjorde en del misstag i sin satsning, men framför allt tror jag att det var ryktet som fanns kvar från de tidiga windows mobile som förstörde. Sen blev satsningen halvhjärtad, de hade varit tvungna att gå all in för att ha en chans. Men operativet i sig är snyggt, smidigt och bra, apputbudet är däremot ganska mediokert, de stora apparna finns men får nya uppdateringar långt efter andra plattformar.

Permalänk

Synd egentligen med app-stödet. Körandes alla system måste jag säga att wp var den smidigaste och trevligaste för normal användning med lite remote desktop osv.
Saknade egentligen inga appar, men det märktes att inte plattformen satsades på då det var lite dåligt med nya telefoner.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Trist, det är enligt mig (och jag lovar att det skulle vara för många andra också om de vågat ge det en ärlig chans) det bästa mobil OS:et. Bytte nyligen till Android, och visst är appstödet bättre men det är fan det enda som är bättre också.
Synkning är helt åt helvete där kontakter från olika mailkonton blandas på alla möjliga sätt, något som bara funkar direkt i WP. Kalendrar likaså.
Att snabbt ändra inställningar som att låsa skärmrotation eller annat är också mycket smidigare i WP.
Appar har för mycket kontroll över operativet och kan göra alla möjliga idiotsaker (exempelvis envisas messenger appen med att ta över sms funktionen).

Microsoft gjorde en del misstag i sin satsning, men framför allt tror jag att det var ryktet som fanns kvar från de tidiga windows mobile som förstörde. Sen blev satsningen halvhjärtad, de hade varit tvungna att gå all in för att ha en chans. Men operativet i sig är snyggt, smidigt och bra, apputbudet är däremot ganska mediokert, de stora apparna finns men får nya uppdateringar långt efter andra plattformar.

Håller med till 100%, inget fungerade så bra som det gjorde i Windows phone. Android har varit struligare. Tyckte om att de vågade ha lite färg på telefonerna också och inte bara körde med rymdgrått

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så... nu när vi lagt ner detta, kan vi få tillbaka våra renodlade desktop PCs, tack?

"Renodlade" PC är döda, samt vad är en renodlad pc? MS DOS? Windows 95? Windows 3.11? Windows Millenium?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Att enheterna var fula håller jag inte med om, jag älskar min Lumia 1020.
Har en Lumia 640 också och även om jag inte anser att den inte är ful, så gillar jag den inte då jag anser den är aldelles för "plastig".

Att det var dåligt appstöd kan jag hålla med om, men i vissa fall var det bra mycket bättre appar, än vad som finns till Android...
Jag ser hellre att det finns få appar av kvalitet än mängder som bara är skit.

Utseendet är givetvis en smaksak. Jag tycker de är fula för att allt är så fyrkantigt... Alltså det känns som de försökt göra allt så fyrkantigt som det bara går. OK att det kanske går ihop med designspråket i övrigt då det mesta på hemskärmen också är fyrkantigt, men jag tycker det är fult.

Lägg därtill att hemskärmen är så fullsmetad så det känns klaustrofobiskt. Ingen härlig luft alls utan bara tätt tätt packat allting. Skitdåligt tycker jag.

Största problemet med apparna tycker jag var att de "stora" apparna alltid kom sent till plattformen eller inte alls, och då skulle det tydligen vara så att man var hänvisad till "tredjepartsappar" vilket ju fick hela plattformen att kännas B.

Det känns extra märkligt eftersom det är Microsoft somn var ansvariga för plattformen. Herre gud ge bara folk någon miljon så de släpper sin populära app på plattformen liksom! Men nej... Varför ska man göra det som är logiskt när man kan tjura och vara envis för?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Se där ja! Det här sa jag ju för flera år sedan, men då fick man utstå spott och spe här... Men nu ser jag ju att mina aningar varit helt korrekta. En usel plattform med fula enheter och dåligt appstöd.. Lägg därtill att de väl aldrig tog sig över 2% marknadsandelar globalt. Inte så konstigt att den här värdelösa pissplattformen går i graven. Hurra!

Du har förmodligen inte ägt en Windows Phone i medelklass segment eller bättre. Att kalla dem piss visar hur stor din okunskap är. Nokias Lumia var ren och skär prestanda med ett oerhört smidigt OS (jämfört med dagens två ledande aktörer, har använt alla tre japp). Vill du dränkas i appar och få värdelös glas+aluminium finish ska du givetvis välja en annan telefon...

Själv äger jag en Lumia 820 från 2013. När jag fick den hade den en batteritid på 4-6 dagar, nu ligger det på 2 dagar men fortfarande bättre än majoriteten av Android och Apple telefoner. Kameran krånglar aldrig och tar krispiga bilder på +3500px, minns inte exakt, notera att jag aldrig köpte telefonen för bilder men bra hårdvara på köpet var ju välkommet. Som vi alla vet är "äldre" Nokia telefoner svåra att förstöra och det gäller också min Lumia, inte en chans att andra märken överlever stryk på Nokia-nivå. Sist och slutligen så är det en telefon som bara fungerar och fungerar, precis som det ska. Jag behöver inte hundrafemtioelva appar som tuggar batteri och distraherar mig, har ändå inte tid med detta i arbetet. Kan tänka mig att de som går i skola eller har för mycket fritid hinner med sånt.

Vem som än marknadsförde Lumia lyckades verkligen inte bra. Det är riktigt synd att dessa små monster till telefoner går i graven </3 Och alla pantade medelsvenssons som tror att Android och Apple har lättare OS har fel. Det är mycket lättare att ge en Lumia till en människa med noll erfarenhet. De lär sig windows phone snabbare än något annat - mormor nära 80 och små barn kan inte ha fel

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

"Renodlade" PC är döda, samt vad är en renodlad pc? MS DOS? Windows 95? Windows 3.11? Windows Millenium?

Vad sägs som Windows 7? Som fortfarande används av miljoner på miljoner av produktiva personer i behov av en renodlad arbetsstation på skrivbordet?

Det här med att riktiga datorer skulle vara döda är verkligen, utan tvivel, det dummaste industrin någonsin fått för sig. Bokstavligt talat hela vår moderna civilisation bygger på att programmerare, arkitekter, ekonomer, ingenjörer, journalister, myndigheter, och så vidare kan sätta sig ned vid en riktig dator och arbeta.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Du har förmodligen inte ägt en Windows Phone i medelklass segment eller bättre. Att kalla dem piss visar hur stor din okunskap är. Nokias Lumia var ren och skär prestanda med ett oerhört smidigt OS (jämfört med dagens två ledande aktörer, har använt alla tre japp). Vill du dränkas i appar och få värdelös glas+aluminium finish ska du givetvis välja en annan telefon...

Själv äger jag en Lumia 820 från 2013. När jag fick den hade den en batteritid på 4-6 dagar, nu ligger det på 2 dagar men fortfarande bättre än majoriteten av Android och Apple telefoner. Kameran krånglar aldrig och tar krispiga bilder på +3500px, minns inte exakt, notera att jag aldrig köpte telefonen för bilder men bra hårdvara på köpet var ju välkommet. Som vi alla vet är "äldre" Nokia telefoner svåra att förstöra och det gäller också min Lumia, inte en chans att andra märken överlever stryk på Nokia-nivå. Sist och slutligen så är det en telefon som bara fungerar och fungerar, precis som det ska. Jag behöver inte hundrafemtioelva appar som tuggar batteri och distraherar mig, har ändå inte tid med detta i arbetet. Kan tänka mig att de som går i skola eller har för mycket fritid hinner med sånt.

Vem som än marknadsförde Lumia lyckades verkligen inte bra. Det är riktigt synd att dessa små monster till telefoner går i graven </3

Förlåt men nu pratar du ju om hårdvara? Det har inget med mjukvaran att göra alls. Jag gillade kamerahårdvaran på Lumia-lurarna men jag tyckte de var skitfula bara.

Sen oavsett vad "vi" tycker så tycker ju Microsoft själva att plattformen helt saknar framtidspotential verkar det som, och ja jag kan ju bara hålla med dem om det. Skomakare bliv vid din läst och lägg allt krut på Windows 10 säger jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Med den där bilden samt det ord som framstår mest kommer antagligen nästa Windows att få namnet "One"

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.