Permalänk
Medlem

Köpråd - TV ~15.000 kr

Hejsan.

Har precis flyttat och tyckte att det nu var dags att köpa en ny TV men märker att det har hänt en del sen jag köpte min senaste (någon 40" samsung historia).

Har cirka 3.20 meter från soffan till väggen där jag hade tänkt hänga den nya.

Jag har tänkt att använda TVn till lite allt möjligt - Film, serier, sport och lite spela på xbox. (Vet att respons tiden är lite hög men för 15.000 så måste väl något prioriteras bort kan jag tro).

Jag har tittat lite på https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips... och verkar var en bra tv?
Har hört att det är ett måste att köpa OLED och har snöat in mig lite på Philips Ambilight.

Gör jag bort mig om jag åker och köper en sådan här om man tänker på vad jag skall ha den till samt avstånd mellan soffa och TV.

Tack

Permalänk
Medlem

Kan tycka att 55" är väl litet för 4m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kan tycka att 55" är väl litet för 4m.

Mätte för att vara på säkra sidan och mitt ögonmått är inget att ha. Det var 3 meter och 20 centimeter och inte 4 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleac:

Mätte för att vara på säkra sidan och mitt ögonmått är inget att ha. Det var 3 meter och 20 centimeter och inte 4 meter.

Då kan 55" säkert fungera, men 65" skulle säkert ändå vara att föredra, iaf om man gillar att se film/sport.

Jag tror jag har 2,6 - 2,8 till min 65" och skulle absolut inte vilja ha mindre iaf.

Testa att sätta dig vid korrekt avstånd dvs. 3,2m i ditt fall från bägge storlekarna och se vad som passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Då kan 55" säkert fungera, men 65" skulle säkert ändå vara att föredra, iaf om man gillar att se film/sport.

Jag tror jag har 2,6 - 2,8 till min 65" och skulle absolut inte vilja ha mindre iaf.

Testa att sätta dig vid korrekt avstånd dvs. 3,2m i ditt fall från bägge storlekarna och se vad som passar dig.

Skall absolut testa. Men känner att storlek inte spelar mig så stor roll utan vill hellre ha en bra tv och vad jag kan läsa mig till på majoriteten av ställena är att det skall vara OLED och vill jag ha det i en kombination med Ambilight och i den prisklassen så är det nog ingen annan TV som faller i den kategorin vad jag kan se.

Lite därför jag skapade denna posten för att få lite hjälp

Permalänk
Medlem

Du ska vänta på Philips 55POS9002. Den säljs för runt 16k imellanåt, det är årets modell och ska vara bättre på i princip allt.

Elgiganten hade medlemspris på den för nån vecka sedan, tror det var 15900:-

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS9002/phil...

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Du ska vänta på Philips 55POS9002. Den säljs för runt 16k imellanåt, det är årets modell och ska vara bättre på i princip allt.

Elgiganten hade medlemspris på den för nån vecka sedan, tror det var 15900:-

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS9002/phil...

Skall jag absolut kolla vidare på. Vet du hur ofta dessa erbjudanden brukar vara?

Permalänk
Medlem

Njae, det vet jag inte. Ring elgiganten och kolla vettja.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Njae, det vet jag inte. Ring elgiganten och kolla vettja.

Black Friday börjar ju närma sig nu så det kanske kommer nåt sexigt då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Black Friday börjar ju närma sig nu så det kanske kommer nåt sexigt då...

45 dagar är långt kvar

Permalänk
Skrivet av alleac:

Skall absolut testa. Men känner att storlek inte spelar mig så stor roll utan vill hellre ha en bra tv och vad jag kan läsa mig till på majoriteten av ställena är att det skall vara OLED och vill jag ha det i en kombination med Ambilight och i den prisklassen så är det nog ingen annan TV som faller i den kategorin vad jag kan se.

Lite därför jag skapade denna posten för att få lite hjälp

Finns nog inte så mycket för oss att säga, du verkar ha läst åtminstone några recensioner så du känner till skillnaden i ljudkvalité och fördröjning (inputlag).
Tänkte bara säga att vill du ha det större så kan du alltid köpa en fåtölj... Eller sitta direkt på golvet, det funkade när man var liten i alla fall.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av alleac:

Skall absolut testa. Men känner att storlek inte spelar mig så stor roll utan vill hellre ha en bra tv och vad jag kan läsa mig till på majoriteten av ställena är att det skall vara OLED och vill jag ha det i en kombination med Ambilight och i den prisklassen så är det nog ingen annan TV som faller i den kategorin vad jag kan se.

Lite därför jag skapade denna posten för att få lite hjälp

Skrivet av alleac:

Skall jag absolut kolla vidare på. Vet du hur ofta dessa erbjudanden brukar vara?

För info så kör elgiganten tvn just nu för 16990:-

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]