2 identiska skärmar hur får jag samma färginställningar och diverse

Permalänk
Medlem

2 identiska skärmar hur får jag samma färginställningar och diverse

Som rubriken lyder, har två identiska skärmar VG248QE men vill att ljusstyrkan, färginställningar och allt vad det kan vara ska vara exakt lika. Har kikat lite i nvidias kontrollpanel, klickat mig runt i skärmen och allt ser ut att vara detsamma. Men trots det är bilden mycket ljusare på min andra skärm (så jag vill att det ska vara) medans den andra är lite mörkare och 'gulare' i färgen. Hur gör jag så att båda blir exakt likadana?

Permalänk

Usch, det kan nog bli svårt.
Men jag skulle inte försöka ändra färgerna via grafikkortets mjukvara, utan istället i skärmens inställningar. Är du inte inne på ett färgläge där man kan justera RGB-kanalerna? Det är dessa du måste jobba med.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har du knappar på skärmarna? Skulle tro att de har olika brightness/contrast etc. Kolla i skärmarnas meny...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Dra upp HUE-slidern och sen ner den igen i nVidias kontrolpanel så fungerar det nog

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

@gn1p: funkade inte...

Permalänk
Medlem

@Deerhall: dem är identiska...

Permalänk
Medlem

2 skärmar av samma modell kan faktiskt ha två helt olika paneler, om så är fallet är de mycket svårt att se till att dom är lika, även om det är lika paneler så är dom från olika tillverknings batchar och således finns det variationer som är svåra att överkomma.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Varje skärmpanel är unik, och färgerna ändras även med tiden. Så det bästa sättet är att kalibrera skärmarna regelbundet, t.ex. med en Spyder. Det sämre men billigare alternativet är förstås att gissa sig fram till vilka inställningar som krävs, men som du märkt kan det då krävas olika inställningar på dem. Någon sida med testbilder som t.ex. lagom.nl kan eventuellt vara till hjälp om du vill försöka matcha dem med ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieonel:

Men trots det är bilden mycket ljusare på min andra skärm (så jag vill att det ska vara) medans den andra är lite mörkare och 'gulare' i färgen. Hur gör jag så att båda blir exakt likadana?

Samma skärm men olika individer så att säga, du behöver en riktig kalibrering av båda skärmarna för att dom skall se lika ut.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieonel:

@gn1p: funkade inte...

Synd, är ganska säker på att felet är i nvidias kontrollpanel.
Jag körde picture by picture på en skärm, då hade jag en gul ton på tre av fyra vyer.

Efter jag drog runt slidern lite så blev det bra.
Kan vara så att skärmarna skiljer sig åt också...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd

Har samma problem, ena skärmen är märkbart gulare i ton. Lärt mig leva med det

Permalänk
Medlem

Ändra färgerna efter dina ögon och inte efter siffror.
För som jag förstod det vill du egentligen att dom SER lika ut och inte har samma inställningar?

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU