Telia meddelar att det är kabelfel att det skall vara årgärdat 15/11

Permalänk
Medlem

Telia meddelar att det är kabelfel att det skall vara årgärdat 15/11

Ja ni läser rätt. 15 november! Utan uppkoppling tills dess.
Är detta ett skämt tro. Har aldrig varit med om nåt liknande. Tror det ligger annat bakom eftersom det grävs fiber i området. Kanske dom medvetet stänger ned oss för att man slutar sitt abonemang i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Ja ni läser rätt. 15 november! Utan uppkoppling tills dess.
Är detta ett skämt tro. Har aldrig varit med om nåt liknande. Tror det ligger annat bakom eftersom det grävs fiber i området. Kanske dom medvetet stänger ned oss för att man slutar sitt abonemang i framtiden

Är det en stamledning eller liknande som grävts av så kan det vara fullt möjligt. Maskinisterna grävde av en 100-para på jobbet. Dvs som jag förstått det 200fibertjohejsangrejer. Tog dom över en vecka att skarva ihop det.

Permalänk
Medlem

Aja var glad att de inte lägger ner det. I min kompis kommun (Östra Göinge) stänger de ner hela nätet den 30 November, Telia har inte ens meddelat kunderna ännu, helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Är det en stamledning eller liknande som grävts av så kan det vara fullt möjligt. Maskinisterna grävde av en 100-para på jobbet. Dvs som jag förstått det 200fibertjohejsangrejer. Tog dom över en vecka att skarva ihop det.

Jag har adsl och skall det ta tills 15 november för att fixa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kiario:

Jag har adsl och skall det ta tills 15 november för att fixa?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kiario:

Ja ni läser rätt. 15 november! Utan uppkoppling tills dess.
Är detta ett skämt tro. Har aldrig varit med om nåt liknande. Tror det ligger annat bakom eftersom det grävs fiber i området. Kanske dom medvetet stänger ned oss för att man slutar sitt abonemang i framtiden

Troligen någon del eller felsökning de behöver vänta på, de har inget att tjäna på att förlänga ett avbrott längre än nödvändigt och behöva betala tillbaka till kunder. Annars kontakta Telia och fråga dem om de vet anledningen till att det ska ta så lång tid, och vad för ersättning de tänker ge när ni blir utan internetanslutning i över en månad.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Troligen någon del eller felsökning de behöver vänta på, de har inget att tjäna på att förlänga ett avbrott längre än nödvändigt och behöva betala tillbaka till kunder. Annars kontakta Telia och fråga dem om de vet anledningen till att det ska ta så lång tid, och vad för ersättning de tänker ge när ni blir utan internetanslutning i över en månad.

Kabelfel är det enda jag fått som info. Dom säger att det är 140 kabelfel i borås.
Anmälde i fredags och då sa dom att idag skulle dt vara fixat. Nu säger dom 15e November

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ring och säg att du vill ha ett 4G modem med fri surf under tiden.

Tror att det är max för 15 dagar som de ger ersättning för.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

En månad låter ju rätt brutalt, men är inte förvånad. Har flera exempel på liknande saker.

Någon <del> i en basstation hos comhem där jag bodde gick sönder. Tydligen var det inget dom hade på hylla utan behövde beställa hem, 2 veckors leveranstid.
Stjärnorna var ju givetvis inte kompetenta nog att redan direkt boka in en tekniker att installera delen, utan när man ringde tillbaka 2 veckor senare fick man höra att ”ja nu måste vi vänta nån vecka till innan en tekniker får en lucka i schemat”.
Resultatet blev en drygt 3 veckors lång downtime. Fick ju pengar tillbaka med det löste ju inte problemet med internetaccess.

Tror ingen här kan sia i hur rimligt en månad är. Det låter ju riktigt brutalt, det bästa tipset jag har är att ringa och inte ge dig förens du fått ett svar på vad dom håller på med.
Är du en av dom som ska få fiber? När ska den installationen i området vara klar?
Jag som är konspiratoriskt lagd kan ju likt det du är inne på börja fundera kring om dom vill försöka slippa laga vad som nu än gått sönder i och med att folk byter till fiber.

Edit:

Skrivet av kiario:

Kabelfel är det enda jag fått som info. Dom säger att det är 140 kabelfel i borås.
Anmälde i fredags och då sa dom att idag skulle dt vara fixat. Nu säger dom 15e November

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, om det är 140 kabelfel så är det ungefär 4-5 om dagen som ska lags per arbetsdag tills det datumet du fått, då kanske det tyvärr inte är helt orimligt om man råkar vars den som får hjälp sist?

Permalänk
Medlem

Du får ta och skaffafafafafa lite 4g

Permalänk
Medlem

Var lite gnällig så får kan du kanske få gratis 4G så länge ^^ nog inte mkt mer du kan göra :/

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk

Du har rätt till fri surf via mobilnätet så länge felet ligger.
Du har rätt till prisavdrag för dem dagar du är utan tjänsten from du felar och tills det är klart (står i allmänna villkoren.

beroende på hur många som är drabbade i ditt kabelfel så rankas du i hur prioriterad du är, finns det större fel går dem före. alla andra (säg 190st) som har väntat innan du fick problem också går före.
Sen är det även brist på kabeltekniker,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

En månad låter ju rätt brutalt, men är inte förvånad. Har flera exempel på liknande saker.

Någon <del> i en basstation hos comhem där jag bodde gick sönder. Tydligen var det inget dom hade på hylla utan behövde beställa hem, 2 veckors leveranstid.
Stjärnorna var ju givetvis inte kompetenta nog att redan direkt boka in en tekniker att installera delen, utan när man ringde tillbaka 2 veckor senare fick man höra att ”ja nu måste vi vänta nån vecka till innan en tekniker får en lucka i schemat”.
Resultatet blev en drygt 3 veckors lång downtime. Fick ju pengar tillbaka med det löste ju inte problemet med internetaccess.

Tror ingen här kan sia i hur rimligt en månad är. Det låter ju riktigt brutalt, det bästa tipset jag har är att ringa och inte ge dig förens du fått ett svar på vad dom håller på med.
Är du en av dom som ska få fiber? När ska den installationen i området vara klar?
Jag som är konspiratoriskt lagd kan ju likt det du är inne på börja fundera kring om dom vill försöka slippa laga vad som nu än gått sönder i och med att folk byter till fiber.

Edit:
Tja, om det är 140 kabelfel så är det ungefär 4-5 om dagen som ska lags per arbetsdag tills det datumet du fått, då kanske det tyvärr inte är helt orimligt om man råkar vars den som får hjälp sist?

Japp jag har fått fiber nedgrävd i tomten i torsdags. Men inte inkopplat ännu. I fredags så försvann telias uppkoppling. Helt klart nåt skumt i görningen. Är säkert så att dom inte gör nåt för att vi ändå ska få fiber eller så har dom stängt ned med flit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kostnadsfri surf under felavhjälpning ihop med Huawei e5770 så kör du den ihop med din router hemma under tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Kostnadsfri surf under felavhjälpning ihop med Huawei e5770 så kör du den ihop med din router hemma under tiden!

Ok tack för tipset. Skall kolla det i morn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia kompenserade mig med några tusen kronor efter jag fick ett kabelbrott och var utan nätverk i 1 månad, sen vet jag inte om deras arbete var planerad, eftersom dom kan säga att det skall vara igång igen den 15e Nov så kanske det gäller olika regler här?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har också hört att det blivit mycket längre åtgärdstider på kopparkablaget den senaste tiden. Hemskt faktiskt. Men har fiber, både hemma och på företaget jag jobbar på så är lugnt för min egen del

Permalänk
Skrivet av kiario:

Japp jag har fått fiber nedgrävd i tomten i torsdags. Men inte inkopplat ännu. I fredags så försvann telias uppkoppling. Helt klart nåt skumt i görningen. Är säkert så att dom inte gör nåt för att vi ändå ska få fiber eller så har dom stängt ned med flit

Skickades från m.sweclockers.com

Våra hjärnor är gjorda för att se mönster där inga finns, tror bara det är ett sammanträffande. Missnöjda kunder är dyrt, om ni bara säger upp men var nöjda tills ni sa upp är det troligare ni kommer tillbaka eller rekommenderar Telia än om de skulle göra en sådan grej.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Våra hjärnor är gjorda för att se mönster där inga finns, tror bara det är ett sammanträffande. Missnöjda kunder är dyrt, om ni bara säger upp men var nöjda tills ni sa upp är det troligare ni kommer tillbaka eller rekommenderar Telia än om de skulle göra en sådan grej.

Hemtelefon funkar inte heller märkte jag nu. Utan fast telefon i 1 månad nu då? Det är nåt skumt med detta. Skall snacka med en telia chef för området i morn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kiario:

Hemtelefon funkar inte heller märkte jag nu. Utan fast telefon i 1 månad nu då? Det är nåt skumt med detta. Skall snacka med en telia chef för området i morn

Skickades från m.sweclockers.com

Låter inte så otroligt ändå, ADSL och fast telefoni kommer ju på samma kabel så om det är fel på den är det troligt att det påverkar bägge tjänster.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hemtelefon funkar inte heller märkte jag nu. Utan fast telefon i 1 månad nu då? Det är nåt skumt med detta. Skall snacka med en telia chef för området i morn

Med tanke på att ADSL använder den ordinarie telefonkabeln så vore det snarare skumt om hemtelefonen fortfarande fungerade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hej,

Menade inte att det är skumt med att adsl och tele hör ihop, det är ju givet. Skumt är att jag snackat med grannar och dom har inga problem.

Skall testa och signa up ett tele2 adsl för då testar dom ju linan och funkar det då så är det verkligen nåt skumt på g från telias sida

Permalänk
Medlem

Telia bryr sig inte om kopparnätet längre, har de inte gjort på många år nu...så tyvärr är det nog inte så mycket man kan köra som abonnent.

Permalänk
Skrivet av kiario:

Hej,

Menade inte att det är skumt med att adsl och tele hör ihop, det är ju givet. Skumt är att jag snackat med grannar och dom har inga problem.

Skall testa och signa up ett tele2 adsl för då testar dom ju linan och funkar det då så är det verkligen nåt skumt på g från telias sida

Det tyder ju bara på att problemet är nära dig, så att de inte påverkas. Kanske det hände något när de grävde ner din fiber? Om Telia hämats för att ni byter till fiber borde de väl gjort det på grannarna med för ni är väl inte de enda som gräver ner fiber...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt att läsa trådar med konspirationsteroetiker som TS. Gissar att de som tror att det ligger i ett företags affärside att blåsa sina kunder på ett så uppenbart sätt, och dessutom oerhört lätt att bli tagen med skägget i brevlådan inte har några större kunskaper i företagsekonomi direkt. Om man tror att ens internetleverantör medvetet orsakar fel för de gått över till en konkurrent eller sagt upp sin förbindelse, så tillhör man troligen samma grupp av människor som tror att Ica medvetet lurar en när nya priset för en rabattvara inte är införd i kassan eller när McDonalds struntat att lägga i dressingen i take awaypåsen för att spara 5 kronor.

Permalänk
Medlem

@joalin rent spekulativt givetvis, men säg att dom har fått nån sorts större fel vilket är kostsamt att reparera, och området har fiber inom några veckor... om jag suttit som beslutsfattare hade jag förmodligen tagit beslutet att avvakta och se om man öht har några kunder kvar innan man pumpar in stora pengar på stt reparera en gammal utdöende teknik.

Kan förmodligen vara både bättre och billigare att flytta över folk till fibern istället för att laga upp ADSL:en

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

@joalin rent spekulativt givetvis, men säg att dom har fått nån sorts större fel vilket är kostsamt att reparera, och området har fiber inom några veckor... om jag suttit som beslutsfattare hade jag förmodligen tagit beslutet att avvakta och se om man öht har några kunder kvar innan man pumpar in stora pengar på stt reparera en gammal utdöende teknik.

Kan förmodligen vara både bättre och billigare att flytta över folk till fibern istället för att laga upp ADSL:en

Ser man till TS senaste post verkar det snarare vara ett litet lokalt fel som endast påverkar TS. Men ja om abonnemange5t just är uppsagt eller liknande kanske någon form av nedprioritering sker till fördel för icke uppsagda kunder... Eller troligare en viss nedprioritering för att TS är en kund medans andra fle kan påverka många kunder plus att om det nu fanns 140 kabelfel just nu i Borås så är det troligen kö till felavhjälpning och man får ställa sig sist i kön...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@kiario:

Hmm jag bor också i Borås (Sparsör) och jag fick ett kabelbrott idag... Tekniker ska dock komma den 12/10.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@kiario:

Hmm jag bor också i Borås (Sparsör) och jag fick ett kabelbrott idag... Tekniker ska dock komma den 12/10.

Du har tur. 15 nov har dom sagt till mig. Ericsson anställd ringde upp mig o förklarade situationen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kiario: Upptäckte när jag kom hem idag att de har kopplat ur!! min telefonledning från en stolpe och bara åkt hem, ingen information eller ngt alls. Dags att skriva ett väldigt tydligt mail...

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Skrivet av archie:

@kiario: Upptäckte när jag kom hem idag att de har kopplat ur!! min telefonledning från en stolpe och bara åkt hem, ingen information eller ngt alls. Dags att skriva ett väldigt tydligt mail...

Men du skrev dom skulle fixa det till den 12:e? Vad är det dom ska informera om ifall dom nu håller på och felsöker/lagar?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.