Tänka på när man köper begagnad mobil?

Permalänk
Medlem

Tänka på när man köper begagnad mobil?

Ja då var man tvungen att byta ut S3 till något modernare. Hade tänkt köpa begagnad då jag inte är någon direkt poweruser när det gäller mobil. Det enda jag gör är i princip att kika på reddit förutom att ringa och smsa ibland samt google maps. Kamera osv använder jag extremt sällan. Är det något speciellt man ska tänka när man köper begagnat? är det vissa modeller som man absolut inte ska köpa pga hållbarhet osv?

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade aldrig i mitt liv köpt en telefon begagnad som har varit använd.

Gå och köp någon billig smartphone bara.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Jag personligen hade aldrig i mitt liv köpt en telefon begagnad som har varit använd.

Gå och köp någon billig smartphone bara.

Någon anledning till detta? Båda mina 2 sista mobiler var begagnade, visserligen från familjemedlemmar.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa typ en Xiaomi eller något. Då kommer du undan billigt och slipper begagnat.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Någon anledning till detta? Båda mina 2 sista mobiler var begagnade, visserligen från familjemedlemmar.

Mobilen är väl en utav dom skitigaste grejerna vi äger nu för tiden? Du kan ju alltid köpa en ok modell för ca 2000kr? Du får en ganska high-end kina mobil för ca 2000kr på t ex DX.com iaf.

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: Har kikat lite på Xiamoi men blir osäker på vilken modell man ska sikta på? Var är bästa stället att handla ifrån? Vet att Aliexpress har någon store men kanske finns bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Yooriitzz: Har kikat lite på Xiamoi men blir osäker på vilken modell man ska sikta på? Var är bästa stället att handla ifrån? Vet att Aliexpress har någon store men kanske finns bättre?

Aliexpress är ju som ebay ungefär. Finns många säljare. De har nyligen kommit med en ny modell som heter Mi A1. Den lämpar sig kanske för dina behov. Kostar ca 2000. Flaggskeppet heter Mi 6 men den kanske är lite overkill för dig. De har även billigare varianter under namnet Redmi. Men kör på aliexpress de har mycket skydd och sånt ifall det skulle strula med affären.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Mobilen är väl en utav dom skitigaste grejerna vi äger nu för tiden? Du kan ju alltid köpa en ok modell för ca 2000kr? Du får en ganska high-end kina mobil för ca 2000kr på t ex DX.com iaf.

Fast hur svårt är det att dra över mobilen med lite handsprit eller liknande?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Jag rekommenderar att lägga in en bevakning på alla mobiler du är intresserad av på prisjakt. Jag var i behov av en ny telefon i somras och lyckades knipa en ny s7 för 3200 hos en seriös butik genom att bara ha lite tålamod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Fast hur svårt är det att dra över mobilen med lite handsprit eller liknande?

I dunno, gissade bara på vad personen som påstod att det var dåligt tyckte Men absolut, man bör sprita av sin mobil från å till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Någon anledning till detta? Båda mina 2 sista mobiler var begagnade, visserligen från familjemedlemmar.

Skrivet av cider123:

Mobilen är väl en utav dom skitigaste grejerna vi äger nu för tiden? Du kan ju alltid köpa en ok modell för ca 2000kr? Du får en ganska high-end kina mobil för ca 2000kr på t ex DX.com iaf.

Skrivet av scienta:

Fast hur svårt är det att dra över mobilen med lite handsprit eller liknande?

Skrivet av cider123:

I dunno, gissade bara på vad personen som påstod att det var dåligt tyckte Men absolut, man bör sprita av sin mobil från å till.

Jag tänkte mer på att det kan hända vad som helst med en telefon, speciellt om den varit begagnad. T.ex. den ser helt sprillans ny ut men den som sålt telefonen har haft den i kanske 1-2 år. Den personen kan ha tappat den utan att märken syns men en dag så dör den bara helt plötsligt. Vad gör man då? Man kanske sitter där utan garanti eller något, då har man lagt 1-3 tusenlappar för en begagnad telefon som kan gå sönder när som helst.

Men vill du ha en billig smartphone så kanske en Honor 8 Lite. Ibland finns det riktigt bra erbjudande på dom där dom går under 2tusenlappen.

Edit:

Här har du en riktigt bra telefon med dual sim möjlighet. Den kan du delbetala till totala summan på 2976 kr förutsatt att du har ett Tele2-abonnemang. Annars kan du köpa den med abonnemang sedan säga upp det då Tele2 inte har bindningstider på abonnemangen.

https://www.tele2.se/mobiltelefoner/huawei/huawei-p10

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk

@Karazhan: kan vara rootade och infekterade med virus bottar och annat shit.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Jag personligen hade aldrig i mitt liv köpt en telefon begagnad som har varit använd.

Gå och köp någon billig smartphone bara.

Tråkigt att du tycker så. Jag anser att folk bör köpa mer begagnat för att spara på miljön. All elektronik jag köper idag är begagnad och jag har inte haft några som helst problem. Se bara till att undersöka sakerna först och kolla så att kvitto/garanti finns så är det inte några konstigheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Yooriitzz: Har kikat lite på Xiamoi men blir osäker på vilken modell man ska sikta på? Var är bästa stället att handla ifrån? Vet att Aliexpress har någon store men kanske finns bättre?

Har en Xiaomi MI5 Pro, köpt från en av många säljare på ebay. Uppföljaren MI6 verkar solid men deras Redmi serie är bra också. Tänk på att den kommer med låst bootloader och MIUI som är en variant av android med ett halvdant språkstöd på svenska och en massa annat krångel. Jag fick med hjälp av ett verktyg från Xiaomi och några dagars väntetid min bootloader upplåst och kör nu Paranoid Android. Är väldigt nöjd med min telefon och den enda egentliga nackdelen är väl att den inte har stöd för alla LTE band här i Sverige vilket gör att jag kan ha sämre uppkoppling ute på landet. Där har jag dock inte att göra särskilt ofta och i stan upplever jag aldrig några problem. Jag har själv ägt ett flertal begagnade telefoner och aldrig haft något problem med det, det är dessutom bättre för miljön.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Tråkigt att du tycker så. Jag anser att folk bör köpa mer begagnat för att spara på miljön. All elektronik jag köper idag är begagnad och jag har inte haft några som helst problem. Se bara till att undersöka sakerna först och kolla så att kvitto/garanti finns så är det inte några konstigheter.

Håller med.

Har haft och rekommenderat många begagnade mobiler inom familjen, och aldrig haft problem. Lägg upp en "köpes"-annons här på marknaden och du får garanterat massor av pålitliga forumrävar som kan sälja bra mobiler till bra priser. Alternativt kan du logga in på Blocket och skapa några bevakningar på modeller du skulle vilja ha.

Kolla upp vilken modell som helst som är minst 6 månader gammal som uppfyller dina behov, så finns den säkert i närheten av dig på blocket eller hos någon här på forumet. De populäraste är väl fortfarande Samsungs S-serie, men kolla även upp mobiler som LG G6, Google Pixel, och Oneplus 3/3T/5.

Permalänk

kanske en p10 light?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236150

brorsan köpte en sån ganska trevlig.
själv kör jag på en gammal p8 light
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3110665
och har inget problem med det har ungefär samma användningsområde som du beskrev.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag och säkert 87% av övriga befolkningen har med telefonen på toaletten när man gör nr 2 så tycker jag begagnat känns sådär

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Avstängd

@Karazhan: Kolla efter en begagnad oneplus 1, 2, x eller 3 kanske till och med 3T.
Jag gick själv från en S3 till 1+1 och det var ett enormt lyft. 1+1 är fortfarande en väldigt bra telefon.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG