Permalänk

Inputswitch med olika kabeltyper?

Hej!
Jag går i funderingar om att skaffa en projektor till hemmet, men har stött på patrull när jag insåg att jag behöver ha en switch för mina konsoller, det blir så bökigt att dra varsin kabel till projektorn
Att hitta HDMI-switchar var hur lätt som helst, men mitt problem är att jag har både HDMI-enheter och några gamla enheter som inte har HDMI-utgång, och därför måste kopplas på annat sätt. Men switchar med olika typer av ingångar verkar inte riktigt finnas?
Jag har kikat runt en del och de enda jag hittar är antingen endast HDMI eller endast komposit/scart-switchar, men jag behöver något som har båda. Har ni några tips på sådana? Det får inte heller vara för dyrt (helst max ~1000kr). Fjärrkontroll är trevligt men inget krav.

Jag har fyra enheter som ska kopplas in, 2st HDMI och 2st komposit/scart.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Hej!
Jag går i funderingar om att skaffa en projektor till hemmet, men har stött på patrull när jag insåg att jag behöver ha en switch för mina konsoller, det blir så bökigt att dra varsin kabel till projektorn
Att hitta HDMI-switchar var hur lätt som helst, men mitt problem är att jag har både HDMI-enheter och några gamla enheter som inte har HDMI-utgång, och därför måste kopplas på annat sätt. Men switchar med olika typer av ingångar verkar inte riktigt finnas?
Jag har kikat runt en del och de enda jag hittar är antingen endast HDMI eller endast komposit/scart-switchar, men jag behöver något som har båda. Har ni några tips på sådana? Det får inte heller vara för dyrt (helst max ~1000kr). Fjärrkontroll är trevligt men inget krav.

Jag har fyra enheter som ska kopplas in, 2st HDMI och 2st komposit/scart.

Tack på förhand!

Dags för en bra hembioreciever kanske ?
T.o.m. dom snikiga brukar ha med ett par "gamla" ingångar:

Du lär dock upp lite i pris om du vill ha flera HDMI utgångar.

Permalänk

@Svensktiger:
Mja, det tror jag är lite overkill för mina behov De verkar vara ganska dyra också, billigaste jag hittar är på ca 2500kr. Tror du att en sån är den bästa lösningen?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte går via en hembioreceiver (som även fixar ljudet, hur ska du lösa det separat ?) så får du väl tänka dig en lösning med flera switchar eller en ännu dyrare lösning där du går via en videoprocessor med formatkonvertering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Så en hemmabioreceiver verkar alltså vara det bästa alternativet, även om det är rätt så dyrt?
Angående ljudet så verkar det finnas en hel del HDMI-switchar där det går att plocka ut ljudet, jag hoppades på någon liknande funktion

Permalänk
Avstängd

Det är inte så dyrt med en reciever, speciellt inte om du kollar på begagnat. Bättre switchar kostar typ lika mycket och recievern kan du ju använda till annat roligt också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maldergho:

@mrqaffe:
Så en hemmabioreceiver verkar alltså vara det bästa alternativet, även om det är rätt så dyrt?
Angående ljudet så verkar det finnas en hel del HDMI-switchar där det går att plocka ut ljudet, jag hoppades på någon liknande funktion

Men hade du inte annat än bara hdmi du ville ansluta och vad gör du med ljudsignalen , du måste ju mata in den i en förstärkare och en hembioreceiver kan lösa alla uppgifterna alternativet är ju annars att du delar upp hopkopplandet på flera enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maldergho:

Mja, det tror jag är lite overkill för mina behov

Det är exakt vad du behöver.

Några fristående "inputswitchar" har aldrig funnits i några större mängder eller till vettiga priser. Detta eftersom en hemmabioförstärkare löser problemet med både bild och ljud med minsta möjliga ormbo av sladdar.

Permalänk
Testpilot

Om du kollar på begagnat så se till att läsa på om receivern klarar av omvandling/omskalning mellan olika sorters signaler. Billiga eller äldre receivers klarar inte av att exempelvis ta in komponentvideo och skicka ut det via HDMI utan man måste då även skicka ut det via komponent.

Eftersom du vill ha ut allt via HDMI oavsett insignaltyp så är omvandling/omskalning ett måste för dig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Bildexpert 📺

Kolla också upp möjligheterna att köra komponentvideo (YBpBr eller "YUV") för de konsoler du har. Kompositvideo är enkelt och fungerar men ger påtagligt sämre bild, ofta med krypningar och blödande färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

@mrqaffe:
Så en hemmabioreceiver verkar alltså vara det bästa alternativet, även om det är rätt så dyrt?
Angående ljudet så verkar det finnas en hel del HDMI-switchar där det går att plocka ut ljudet, jag hoppades på någon liknande funktion

Skrivet av snajk:

Det är inte så dyrt med en reciever, speciellt inte om du kollar på begagnat. Bättre switchar kostar typ lika mycket och recievern kan du ju använda till annat roligt också.

Begagnat som sagt.
Förutom systemkameror och drönare så är nog hemmabio grejer vanligast att göra sig av med när prylfrossan lagt sig