Permalänk
Medlem

2560x1080 @ 144 hz kabelråd 4+ meter

Jag behöver lite förslag/tips på hur jag ska göra.
Har gjort om hemma och placerat datorn längre ifrån skärmen men har stött på ett problem.
Kabellängden som behövs är 4-5 meter. Jag har bara tillgång till DP-mini samt HDMI på skärmen, men HDMI stödjer inte 144 hz.
DP-mini till DP verkar bara finnas i 2-3 meter. Finns det någon annan smart lösning som tillåter mig att få 144hz på 2560x1080?

Sitter på GTX 770 och en BenQ XR 3501.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nysaan: När jag testade XR3501 gick det utmärkt via Custom Resolution att kör 144 Hz över HDMI. Du behöver ett modernare grafikkort vilket gynnar dig på alla sätt och vis här:

https://www.sweclockers.com/test/21353-benq-xr3501-35-tum-bre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nysaan: När jag testade XR3501 gick det utmärkt via Custom Resolution att kör 144 Hz över HDMI. Du behöver ett modernare grafikkort vilket gynnar dig på alla sätt och vis här:

https://www.sweclockers.com/test/21353-benq-xr3501-35-tum-bre...

även i längder som 4-5 meter?

Jag körde displayport 5 meters kabel och kunde inte få det att fungera över 85hz window mode, fullscreen fungerade inte alls. Kör en 3 meters nu och allt fungerar felfritt, 144hz fullscreen. Kör ett Asus 1080 TI

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hutter: HDMI-kablarna är betydligt bättre konstruerade för långa längder jämfört med Displayport. Den ca 450 MHz (ca 13 Gbps) som behövs för 2560x1080/144 Hz har fungerat med alla nya High-speed-klassade kablar som jag har testat i längder om 10-12 meter. Med 5 meter ska det inte vara problem såvida du inte lyckas hitta en dålig kabel.

Din signatur skriver GTX 770, vilket helt klart är i underkant för den här skärmen och inte lär klarar den pixelklocka som behövs för HDMI. Ett 1080Ti är en annan sak på alla sätt.

Permalänk
Medlem

hmm, varför kör jag display port kabel om nyare HDMI är bättre?

för jag tolkar det som att de är det på ditt inlägg?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hutter: HDMI är inte riktigt lika kapabelt som DP i fråga om styrkan i själva specifikationen, men annars är jämförbar teknik i praktiken. Det som är hindret på datorsidan är det dåliga stödet för modern HDMI. Ofta är kretsarna kvar på en teknisk nivå som var aktuell för tio år sedan. Eftersom HDMI används mycket flitigare för AV-installationer och hemmabiobruk, inte minst projektorer, så har man från kabeltillverkarnas sida löst de här problemen med långa kablar.