Permalänk
Medlem

Köpråd 65" tv under 10k

Hej!

Jag är på jakt efter en ny tv då min drygt 10 år gamla plasma börjar bli rätt sliten. Har just nu en 50" men hade varit kul att byta upp sig till 65" om det finns vettiga alternativ i min prisklass (helst under 10k). Den kommer användas till rätt varierade saker: xbox one, youtube, filmer osv. Hur väl smarttv funkar är inte jätteviktigt, då jag har en chromecast och kan alltid köpa t.ex. en Mi box. En bonus är om det går att koppla bluetooth-lurar till tv:n, men absolut inget måste. Har letat runt ett tag och hittat några alternativ.

Philips 65PUS6162
Tittade på denna på Elgiganten idag, såg helt ok ut men svårt att se med tanke på deras inställningar.

Philips 65PUT6121
Inte sett i verkligheten och hittat lite blandade recensioner, känns som ett tveksamt val?

TCL U65P6046
Inte hört så mycket om TCL, men kanske någon annan som har erfarenhet?

Hitachi 65HZ6W69
Finns inte att titta på i någon butik vad jag vet, men har bra recensioner på netonnets sida. Vet inte hur Hitachi står sig kvalitetsmässigt mot de andra?

Någon med erfarenhet från dessa modeller eller som kan tipsa om något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Har själv just den Hitachi tvn och har haft den i ett år. I efterhand hade jag hellre lagt ut 3-4 tusen till, för en bättre tv. Bildupplevelsen är väl sådär, tvns gränssnitt och smartfunktioner är katastrof. Den är relativt seg på att starta och tar ett par minuter att koppla upp sig på hemnätverket (vet inte om jag fick ett måndagsex).

Skulle personligen ge den 2/5 bananer, långt ifrån wow-upplevelse bildmässigt.

Permalänk
Medlem

@bzq: Har väl tänkt lite samma sak, den det lutar mest åt är Philips 65PUS6162 som Elgiganten har till nedsatt pris just nu. Det känns som att den är nästa steg uppåt i kvalitet då den är 5k dyrare ungefär i normala fall.

Permalänk
Medlem

@V_Persie:

Kan tipsa om Kompletts rea där de har Sony 55XD9005 för 12.790:- eller 65XD8505 för 14.990:- som är betydligt bättre än de du länkade och har du de länge är det en värd investering!

https://www.komplett.se/product/916417/tv-ljud-bild/tv-video/...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: De är säkert väldigt bra, men känner att det blir lite för dyrt med 15k.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av V_Persie:

@joeldeluxe: De är säkert väldigt bra, men känner att det blir lite för dyrt med 15k.

Med "känner" menar menar du "jag har inte tillräckligt med pengar" eller "jag har råd, men vill inte spendera mer"?

För du listar och väljer bland enkla modeller som riskerar vara dåliga eller en axelryckning i bästa fall. Det är mer eller mindre sak samma att försöka dividera vilken som är "bästa köp" när ingen av troligtvis är särskilt bra. Kliver du upp på mer erkända modeller och tar kostnaden får du kanske tio år till med en bra TV istället en som endast är medioker eller halvkass.

Och har du väntat tio år på ny TV kanske du också kan vänta till November- och mellandagsreorna när priserna sjunker ytterligare. Om det nu är pengarna som är problemet, snarare än önskemål om kvalitet.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa så kan man säga att om man inte vill gå över en viss prispunkt så antingen hamnar man på en bra 55" eller en dålig 65" och i ditt fall nu skulle jag säga du skulle behöva öka din budget med 2-5k för att få en vettig tv som är 65".

Annars får du något som du förmodligen inte är nöjd med eller där man kan säga att när man jämför med en annan 65" som kostar någon tusenlappar mer som ger bättre bild flyter på bättre i menyerna osv då känns det dum snålt att inga lägga dom pengarna ytterligare.

Så det man kan säga det här handlar om att det finns vissa pris inriktningar som man bör hålla för att få en bra tv i förhållande till vad för tum man är ute efter och håller man inte dom får man antingen en gammal modell eller dåligt märke eller bara en dålig tv modell som någon vill fasa ut.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med "känner" menar menar du "jag har inte tillräckligt med pengar" eller "jag har råd, men vill inte spendera mer"?

För du listar och väljer bland enkla modeller som riskerar vara dåliga eller en axelryckning i bästa fall. Det är mer eller mindre sak samma att försöka dividera vilken som är "bästa köp" när ingen av troligtvis är särskilt bra. Kliver du upp på mer erkända modeller och tar kostnaden får du kanske tio år till med en bra TV istället en som endast är medioker eller halvkass.

Och har du väntat tio år på ny TV kanske du också kan vänta till November- och mellandagsreorna när priserna sjunker ytterligare. Om det nu är pengarna som är problemet, snarare än önskemål om kvalitet.

Jag menar främst det andra alternativet, jag har pengar till att gå upp lite men vet inte om jag tycker det är värt det. Hur mycket skulle du säga att jag behöver gå upp för att få en "godkänd" tv? Jag kan helt klart vänta till black friday, brukar det vara bra erbjudanden på tv då?

Skrivet av BaZZe:

Som ovanstående sa så kan man säga att om man inte vill gå över en viss prispunkt så antingen hamnar man på en bra 55" eller en dålig 65" och i ditt fall nu skulle jag säga du skulle behöva öka din budget med 2-5k för att få en vettig tv som är 65".

Annars får du något som du förmodligen inte är nöjd med eller där man kan säga att när man jämför med en annan 65" som kostar någon tusenlappar mer som ger bättre bild flyter på bättre i menyerna osv då känns det dum snålt att inga lägga dom pengarna ytterligare.

Så det man kan säga det här handlar om att det finns vissa pris inriktningar som man bör hålla för att få en bra tv i förhållande till vad för tum man är ute efter och håller man inte dom får man antingen en gammal modell eller dåligt märke eller bara en dålig tv modell som någon vill fasa ut.

Jag förstår, och jag kanske var för optimistisk när jag satte min budget. Vilken prisklass skulle du säga att man bör ligga i för att få en ok tv, dels 65" men även 55"?

Permalänk
Bildexpert 📺

@V_Persie: Prisnivåerna varierar enormt och mot årets slut och efter nyår är priserna som regel de lägsta. Mycket om att köpa en "bra TV" handlar om att betala för något man vet vad är. Din budget kanske räcker för en kapabel modell bara du väntar. Och vad som är en kapabel modell varierar utifrån de kraven du ställer. Nu har du ganska generella krav men det skadar förstås inte att välja modeller som är beprövade och exempelvis testade på flera ställen när reorna startar. Sony-modellerna som föreslås ovanför är exempel på sådana modeller som det går att läsa mycket om innan köp.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har kollat lite på rtings.com och ser att Sonyn som länkades i tråden får väldigt bra recensioner. Så får fundera på om jag kanske ändå ska lägga de tusenlapparna extra. Annars kommer jag vänta till black friday och se om någon bra modell reas ut då.

Permalänk
Bildexpert 📺

@V_Persie: Aldrig fel att vänta till Reorna. Det kan handla om tusenlappar du sparar tack vare lite tålamod.