Permalänk

Nytt nätagg eller ej?

Hej!

Funderar på att bygga mig en ny dator snart och har en liten fråga:

Skulle ni ha kört vidare med ett Corsair HX750w som rullat på sen 2011 eller beställa ett nytt? 6 år är ändå rätt lång tid....

Blir bara nya komponenter i övrigt.

Permalänk
Medlem

Nätaggs brukar inte i det flesta fallen vara den sak som ger upp. om det fungerar nu så borde du klara dig rätt så bra.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk

Sex år låter som lång tid... Beroende på hur datorn använts.
Viss skillnad på en person som jobbar heltid och kanske kör igång datorn några timmar på kvällen och helgen och en person som har datorn på 10-12 timmar varje dygn, nästan hela året om.

En annan sak som spelar roll är hur dammigt du har det. Brukar du dammsuga ofta eller kanske bara någon gång i kvartalet? Hur dammigt brukar det vara inne i datorn?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

HX750 har 7 års garanti och håller enligt recensioner mycket hög kvalité, så jag skulle inte tveka att använda det några år till.

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Sex år låter som lång tid... Beroende på hur datorn använts.
Viss skillnad på en person som jobbar heltid och kanske kör igång datorn några timmar på kvällen och helgen och en person som har datorn på 10-12 timmar varje dygn, nästan hela året om.

En annan sak som spelar roll är hur dammigt du har det. Brukar du dammsuga ofta eller kanske bara någon gång i kvartalet? Hur dammigt brukar det vara inne i datorn?

Skrivet av perost:

HX750 har 7 års garanti och håller enligt recensioner mycket hög kvalité, så jag skulle inte tveka att använda det några år till.

Städar den sällan men dom få gånger jag gör det så brukar den faktiskt inte vara så värst dammig.

Kan andra komponenter bli skadade av att nätagget börjar bli dåligt? Om det bara "ger upp" utan att skada något annat så är det ju bara att tuta å köra. Omöjligt att svara på kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Kan andra komponenter bli skadade av att nätagget börjar bli dåligt? Om det bara "ger upp" utan att skada något annat så är det ju bara att tuta å köra. Omöjligt att svara på kanske...

Ja, omöjligt att svara på. Ett nätagg kan t.ex. börja få väldigt mycket rippel innan det går sönder helt, vilket kan skada övriga komponenter. Men det är främst ett problem med nätagg av sämre kvalité, med att nätagg som HX750 är risken väldigt låg. Helt säker kan man dock aldrig vara.

Permalänk
Medlem

Har ett corsair TX650w som jag har haft igång mer eller mindre dygnet runt i ca 8 år tror jag.

Permalänk
Medlem

Har bränt 2 nätagg som hade ca 5-6 år på nacken. Ett corsair och ett chieftec.
Alla andra komponenter klarade sig båda gångerna men något annat skulle lika gärna kunna stryka
med.

Kärringen har bränt ett corsair, även det ca 5 år gammalt. Moderkortet strök med.

Det är upp till dig om du vill ta risken. Själv kör jag tills det rasar.

Permalänk
Medlem

Kör tills det ryker!