Permalänk
Medlem

Nybygge gone wrong?

Hejsan! Fanns liknande men med lite olika komponenter så tänker att jag drar igång en tråd.

Bakgrundsfakta: Byggde datorn för 4 dagar sedan, har fungerat som en dröm fram tills nu. Satt o lira lite, stängde ner spelet och skulle precis stänga av datorn men allt blev svart. (Detta hände med förra datorn, så är lite smårädd då exakt samma skit händer med denna.)

Testat o starta om / slå av strömmen. Hjälper ingenting, fläktar hoppar igång men ingen bild på skärmen, samt mus & tangentbord får ej kontakt.

Vad är problemet? Svart skärm, inget connectar till det-
När inträffar problemet? Permanent sen det hände.
Har du någon aning om vad som orsakar problemet? Nope.
3. Beskriv ditt system

Operativsystem: Windows 10 Home och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7-6700K 4GZ
Processorkylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare
Moderkort: ASUS ROG Strix 270H Gaming - ATX / 270
Minne: 2x8 GB Corsair Vengance LPX White 16 GB
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB Gaming G1
Hårddisk: Samsung 850 EVO SSD 500gb
Nätaggregat: EVGA PowerSUpply Supernova G3 650W

Övrig kylning: 1x120mm insug
Temperaturer: Låg runt 30 i Bios när jag startade den första gången, ej kollat efteråt.

Planen är att åka till en datorfirma imorgon någon gång för att se om de kan hitta något, men tänkte först se om ni har några idéer.

Läst att man kan koppla ur och in RAM-minnen och ta ur batteri på moderkortet som jag tänkt kika lite på samt så någon sladd ej lossnat.

Det jag tycker är konstigt är att det bara dog efter 3-4 dagar..?

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Xanoc:

Hejsan! Fanns liknande men med lite olika komponenter så tänker att jag drar igång en tråd.

Bakgrundsfakta: Byggde datorn för 4 dagar sedan, har fungerat som en dröm fram tills nu. Satt o lira lite, stängde ner spelet och skulle precis stänga av datorn men allt blev svart. (Detta hände med förra datorn, så är lite smårädd då exakt samma skit händer med denna.)

Testat o starta om / slå av strömmen. Hjälper ingenting, fläktar hoppar igång men ingen bild på skärmen, samt mus & tangentbord får ej kontakt.

Vad är problemet? Svart skärm, inget connectar till det-
När inträffar problemet? Permanent sen det hände.
Har du någon aning om vad som orsakar problemet? Nope.
3. Beskriv ditt system

Operativsystem: Windows 10 Home och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7-6700K 4GZ
Processorkylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare
Moderkort: ASUS ROG Strix 270H Gaming - ATX / 270
Minne: 2x8 GB Corsair Vengance LPX White 16 GB
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB Gaming G1
Hårddisk: Samsung 850 EVO SSD 500gb
Nätaggregat: EVGA PowerSUpply Supernova G3 650W

Övrig kylning: 1x120mm insug
Temperaturer: Låg runt 30 i Bios när jag startade den första gången, ej kollat efteråt.

Planen är att åka till en datorfirma imorgon någon gång för att se om de kan hitta något, men tänkte först se om ni har några idéer.

Läst att man kan koppla ur och in RAM-minnen och ta ur batteri på moderkortet som jag tänkt kika lite på samt så någon sladd ej lossnat.

Det jag tycker är konstigt är att det bara dog efter 3-4 dagar..?

Uppskattar all hjälp!

plocka ut grafikkort och sätt skärmkabeln i moderkortet.
på detta sätt kan du på ett enkelt sätt kolla är det fel på Grafikkortet eller resterande datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Du borde införskaffa överspänningsskydd till din dator. Om samma sak hände den förra så är chansen stor att du har sk fulström. Du får spikar\pulser med för hög spänning. Ofta är det andra maskiner i området som stället till sådant.

Permalänk
Medlem

är alla delar ny? eller är det nåt som är köpt in begagnat eller kommer från en tidigare dator?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

plocka ut grafikkort och sätt skärmkabeln i moderkortet.
på detta sätt kan du på ett enkelt sätt kolla är det fel på Grafikkortet eller resterande datorn.

Ska testa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

är alla delar ny? eller är det nåt som är köpt in begagnat eller kommer från en tidigare dator?

Allt är nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du borde införskaffa överspänningsskydd till din dator. Om samma sak hände den förra så är chansen stor att du har sk fulström. Du får spikar\pulser med för hög spänning. Ofta är det andra maskiner i området som stället till sådant.

Kanske! Vet inte vad som var fel med förra, men det var i en annan lägenhet med andra saker i!

Kan tillägga att ingen ström kommer ur något USB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xanoc:

Ska testa det!

Skickades från m.sweclockers.com

funkar datorn utan grafikkort, testa då kortet i någon annan dator.. innan du lämnar in nånting till återförsäljare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Om det också hände me förra datorn kanske du får för mycket el från väggen?

Permalänk
Medlem

Det var en lös kabel tydligen som jag missat!

Tråden kan vara avslutat!

Skickades från m.sweclockers.com