Oculus tillkännager sitt fristående VR-headset Oculus Go

Permalänk
Melding Plague

Oculus tillkännager sitt fristående VR-headset Oculus Go

Årets upplaga av konferensen Oculus Connect visar företaget en rad nya produkter, där en av dessa är det fristående VR-headsetet Oculus Go.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nog värt att nämna att Rift har officiellt minskat priset till 399$/449€ också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Samt att Oculus Go bara registrerar riktning, inte position, men att de skapar utvecklingskits till ett annat fristående VR-headset med namnet Santa Cruz, som även håller koll på användarens position.

https://www.youtube.com/watch?v=7RlPZ_EGIv4

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är hur en integrerad lösning komplett med inbyggd dator kan bli hälften, eller nästan en tredjedel så dyr som ett par VR-glajjer där du får koppla in en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vad jag inte förstår är hur en integrerad lösning komplett med inbyggd dator kan bli hälften, eller nästan en tredjedel så dyr som ett par VR-glajjer där du får koppla in en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder väl fler "off-the-shelf" delar.

Permalänk
Medlem

Tror att dessa billiga "non-full-tracking" vr headset stjälper mer än hjälper med att öka vr intresset.
Känner folk med Samsungs variant som tyckte vr var överhypad skit tills de kom hem till mig och testade htc vive...
De vägrade gå hem, lyriska över "riktig" vr helt plötsligt.

Tycker tracking är ett måste om produkten ska klassas som vr-produk. Får gärna heta något annat som "virtual screen headset" (VS) eller liknande då dessa non tracking headsets har en statisk skärm framför sig, inte en upplevd portal/fönster mot en annan verklighet.

Permalänk
Avstängd

Alltså detta är en ersättning för gear vr. En lustig sak är ju att denna i princip kommer ha bättre linser med mindre god rays och bättre upplösning än Riften och ingen Rift v2 i horisonten ännu.

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Tror att dessa billiga "non-full-tracking" vr headset stjälper mer än hjälper med att öka vr intresset.
Känner folk med Samsungs variant som tyckte vr var överhypad skit tills de kom hem till mig och testade htc vive...
De vägrade gå hem, lyriska över "riktig" vr helt plötsligt.

Tycker tracking är ett måste om produkten ska klassas som vr-produk. Får gärna heta något annat som "virtual screen headset" (VS) eller liknande då dessa non tracking headsets har en statisk skärm framför sig, inte en upplevd portal/fönster mot en annan verklighet.

Precis, det är just dessa billigare alternativ med begränsad funktion och kvalitet som fått intresset att svalna. Definition av VR är minst sagt luddig och skillnader mellan produkter och lösningar kan vara gigantisk. Gemene man är således inte direkt imponerad eftersom man provat fel och tror att VR är när man monterar en mobil framför ögonen.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vad jag inte förstår är hur en integrerad lösning komplett med inbyggd dator kan bli hälften, eller nästan en tredjedel så dyr som ett par VR-glajjer där du får koppla in en annan dator.

Den använder LCD-skärm som är billigare än OLEDen i Vive/Rift, har ingen lösning för att registrera position, och inga hörlurar (utan något slags minihögtalare som nog är billigare?). Sedan så är ju den "inbyggda datorn" mycket sämre än en "VR ready" PC. Men visst är det fortfarande billigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Vad jag inte förstår är hur en integrerad lösning komplett med inbyggd dator kan bli hälften, eller nästan en tredjedel så dyr som ett par VR-glajjer där du får koppla in en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns flera bidragande orsaker.

För det första är de långt ifrån först på bollen. Att göra något typ likadant som redan finns i form av gear VR och liknande några iterationer in är billigare då man inte behöver lära sig allt och ha en lika mycket forkning på området först. Det gäller för design, hårdvaruval och mjukvrustöd.

Handkontrollerna är mycket enklare att bygga och billigare att ta fram. Halva antalet kontroller dessutom ;).

Tracking med kameror som följer ens rörelse i rummet, lighthouses och liknande saknas vilket drar ner priset men även möjligheten att märka av rörelse i rummet på samma sätt.

Icke att förglömma. Oculus/vive har väl en del elektronik inbyggt för att hantera avläsning och konvertering av sensorerna samt elektronik för att kunna spela upp HDMIströmmar i form av både bild och ljud så de dyrare headseten har faktistk också processorer, minnen och liknande som kostar pengar.

Vidare kan de ha använt "of the shelf"-produkter i större utsträckning vilket också håller nere priserna.

Ovan argument drar ner priset många tusenlappar, no doublt.
Ja sedan får man lägga till pris för bättre en grafikkrets och en bättre processor samt minnen men dessa i sig är inte så dyra. Senaste samsungen kostar skjortan men man får samma processor och liknande för under halva priset från andra tillverkare. Vidare är inte platsbrist samma problem vilket spar slantar och mycket annat kan strykas så som fingeravtrycksläsare, digitalizer/touch, 2-3 kameror, 3G/4G, NFC, avståndsmätare, mikrofon, fotoblixt, proximity sensors, skärm med suppertunn ram på utsidan och likannde.
Det som faktiskt behöver användas är inte så dyrt jämfört med alla tusenlappar man sparat in på de andra grejerna ovan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant för typ långa tåg/flygresor, slökolla film eller spela VR-Tetris är ju spännande för det där priset.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Oculus själva säger att den ska kosta 2000. Men de sa också att Rift _aldrig_ skulle kosta mer än 350 dollar vid lanseringen. Så jag tar det priset med mycket salt till.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När kommer en display på 3840 x 2160 pixlar till VR?

Det är 4,8 miljoner fler pixlar än 2560 x 1440 och borde lösa problemen med skärpa/screendoor för gott. Även om bilden enbart skalas upp.

4096 x 2160 kanske vore ännu bättre lämpat, True 4K.

Oculus Go borde ha stannat på ritbordet. Att trycka ut den 2018 känns lite för lite, för sent. De kunde gott ha väntat ett år till. Visst, snorbillig, men i stort bara en Samsung Gear kopia.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

När kommer en display på 3840 x 2160 pixlar till VR?

Det är 4,8 miljoner fler pixlar än 2560 x 1440 och borde lösa problemen med skärpa/screendoor för gott. Även om bilden enbart skalas upp.

4096 x 2160 kanske vore ännu bättre lämpat, True 4K.

Oculus Go borde ha stannat på ritbordet. Att trycka ut den 2018 känns lite för lite, för sent. De kunde gott ha väntat ett år till. Visst, snorbillig, men i stort bara en Samsung Gear kopia.

Ja detta väntar jag på med, men räcker det för att inte se pixlar?
Det är så tråkigt att se pixlar och allt krafs när man tar på sig grejerna.
Sett både vive och psvr och tycker det är för pixligt på båda.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oculus själva säger att den ska kosta 2000. Men de sa också att Rift _aldrig_ skulle kosta mer än 350 dollar vid lanseringen. Så jag tar det priset med mycket salt till.

Nja, Palmer Luckey sa innan lanseringen att Rift skulle kosta mer än de $350 de haft som riktmärke; det som kritiserades var att han sade att priset skulle hamna i samma "ballpark", när det i verkligheten blev markant dyrare:
https://www.fz.se/nyhet/238983-darfor-blir-oculus-rift-dubbel...

Och 199 USD är ett officiellt pris; det enda som fanns för Rift innan lansering var vaga uppskattningar. Jag skulle lita på 199 USD (vad nu svenska återförsäljare får det till, efter tull/moms/etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Nja, Palmer Luckey sa innan lanseringen att Rift skulle kosta mer än de $350 de haft som riktmärke; det som kritiserades var att han sade att priset skulle hamna i samma "ballpark", när det i verkligheten blev markant dyrare:
https://www.fz.se/nyhet/238983-darfor-blir-oculus-rift-dubbel...

Och 199 USD är ett officiellt pris; det enda som fanns för Rift innan lansering var vaga uppskattningar. Jag skulle lita på 199 USD (vad nu svenska återförsäljare får det till, efter tull/moms/etc).

Dvs minst, 3000 kr , räkna med 4 papp till lanseringen. (hög dollar kurs, åf, moms, elektronikskatt och sen vill säkert copyswede ha en slant också.)

Permalänk
Medlem

Med tanke på det nära samarbetet med Samsung när det gäller VR kunde man kanske misstänka att det är hit alla skrotade Note7 skärmar tar vägen, men det ska tydligen vara LCD.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Känns som att denna diskussionen är ganska bra exempel på hur en viss snäv målgrupp (som är superhärlig) har starka egna preferenser och glömmer andras.

Självklart vore en HTC vive med en brutaldator i ett dedikerat rum det bästa men alla har inte 16k eller så att lägga ner. Över 10k för data + rift är bara ett big nono för att det ska nå den stora massan. Detta har ju Oculus insett och gjort denna modellen som känns som ett bättre sätt att få in VR. De flesta har inte särskilt stora krav på optimal prestanda, antar att de flesta här kör full HD eller 4k-tvs medans de flesta vanliga människor är nöjda med 720p, samt köper en laptop för 3500 kr på typ Netonnet.

Sparar nu månatligen för att köpa en HTC vive om 1,5 år men skulle aldrig göra investeringen om jag inte tror att det skulle vara en bra sak för mitt jobb, skulle annars köpa en Oculus go upplaga typ 3 om 3-4 år annars när allt är mer VR-anpassat och det finns mer åtkomliga användningsområden. Att ha en sjysst filmupplevelse på bussen/planet vore helt underbart, helt koppla bort väntetider, antar att man också bör investera i något som hindrar en att bli bestulen vilket är ett större problem i andra länder än Sverige.

Visa signatur