Finns det anledning att köpa RX vega 56 över GTX 1080?

Permalänk

Finns det anledning att köpa RX vega 56 över GTX 1080?

Har kollat på dessa två kort ett tag nu. det har nästan samma pris och det flesta benchmarking testerna verkar ge gtx 1080 ett övertag.
Finns det någon anledning utanför gaming som folk köper vega 56? för gaming verkar det vara solklart val att köra på en gtx 1080

Permalänk
Avstängd

Nej.
Nu när det kostar 5500 är det ett katastrofalt köp. Köpte mitt när dom låg på 4099 och det var ett kanonköp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Nej.
Nu när det kostar 5500 är det ett katastrofalt köp. Köpte mitt när dom låg på 4099 och det var ett kanonköp

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med föregående talare + att det nog är värt att vänta på tredjeparts tillverkare med bättre kylare och andra utgångar (om man vill ha DVI t.ex.)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Problemet är att för närvarande köper miners upp dem flesta korten vilket har gjord att alla ÅF har dragit upp sina priser som sattan igentligen är riktpriset för Vega 56 lite under 1070 med lite bättre prestandard. Men så se tyvärr inte verkligen ut idag.
Sen beror det självklart också på vad du har för skärm.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Problemet är att för närvarande köper miners upp dem flesta korten vilket har gjord att alla ÅF har dragit upp sina priser som sattan igentligen är riktpriset för Vega 56 lite under 1070 med lite bättre prestandard. Men så se tyvärr inte verkligen ut idag.
Sen beror det självklart också på vad du har för skärm.

men va? gjorde AMD eller ÅF något statement om detta? låter ju ganska sjukt. "oj vi säljer så bra bäst vi drar upp priserna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av benerik99:

men va? gjorde AMD eller ÅF något statement om detta? låter ju ganska sjukt. "oj vi säljer så bra bäst vi drar upp priserna"

Varför behövs det något uttalande? Det är ju helt vanlig ekonomi: tillgång och efterfrågan.
Återförsäljarna märker att dom kan höja priserna och folk(miners) köper ändå, så det är ju klart att dom höjer priserna för att tjäna mer.

Priset på RX Vega 56 är en katastrof för tillfället ur gamingperspektiv, kortet kostar alldeles för mycket.
Att det sen också saknas kort med vettiga eftermarknadskylare gör ju inte saken bättre...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Varför behövs det något uttalande? Det är ju helt vanlig ekonomi: tillgång och efterfrågan.
Återförsäljarna märker att dom kan höja priserna och folk(miners) köper ändå, så det är ju klart att dom höjer priserna för att tjäna mer.

Priset på RX Vega 56 är en katastrof för tillfället ur gamingperspektiv, kortet kostar alldeles för mycket.
Att det sen också saknas kort med vettiga eftermarknadskylare gör ju inte saken bättre...

Ger det en sån stor fördel över GTX 1080 att det är värt att köpa det om man är en miner? med nuvarande priser d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benerik99:

men va? gjorde AMD eller ÅF något statement om detta? låter ju ganska sjukt. "oj vi säljer så bra bäst vi drar upp priserna"

Som :Minsc2: säga. Det är som en fri marknad funka. AMD har ett rekommenderat pris på ca 4k för Vega 56 och 5k för Vega 64. Men ÅF behöver inte hålla sig till det. Allt utöver rekommendationspris är ren vinst för ÅF.

Skrivet av benerik99:

Ger det en sån stor fördel över GTX 1080 att det är värt att köpa det om man är en miner? med nuvarande priser d.v.s.

Japp. Du kan flasha ett 56 utan problem med ett 64 bios för att har total kontroll på OC förmåga på kortet och med rätt inställningar få man tydligen ca 40 MH/s. Nåt nvidia inte lyckas uppnå.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller helt med föregående talare + att det nog är värt att vänta på tredjeparts tillverkare med bättre kylare och andra utgångar (om man vill ha DVI t.ex.)

Tror jag fick ett guldexemplar för mitt kort går inte en grad över 68c med oförändrad fläktkurva. Men ja håller med. Referens är ju allt som oftast anus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av benerik99:

men va? gjorde AMD eller ÅF något statement om detta? låter ju ganska sjukt. "oj vi säljer så bra bäst vi drar upp priserna"

AMD gjorde en fuling när de släppte Vega. De gav någon sorts rabatt så att de allra första 56:orna skulle kosta $400 eller runt 4000kr med moms. Den försvann nästan direkt och efter det har priset gått upp med $100 eller runt 1000kr om jag inte minns fel så runt 5000kr är vad Vega 56 kommer att kosta och på det kommer ökad tillfrågan på grund av miningindustrin. Den är inte ett speciellt bra köp längre och speciellt inte med referenskylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

AMD gjorde en fuling när de släppte Vega. De gav någon sorts rabatt så att de allra första 56:orna skulle kosta $400 eller runt 4000kr med moms. Den försvann nästan direkt och efter det har priset gått upp med $100 eller runt 1000kr om jag inte minns fel så runt 5000kr är vad Vega 56 kommer att kosta och på det kommer ökad tillfrågan på grund av miningindustrin. Den är inte ett speciellt bra köp längre och speciellt inte med referenskylaren.

kanske dags att läsa på eller lära sig hur verkligheten fungera. det är ÅF som har lagt på dessa 1000 kr. inte AMD. AMD gör ingen som helst vinst på att dessa kort säljas med en ökat prislapp. det AMD har gjord är att ge vissa ÅF pengar i början för att dem inte skulle rakt av strunta i AMD's riktningpris/MSRP. därför har vi sett att vissa ÅF har kunnat erbjuda kort till MSRP medans andra var redan dyrt innan dem hade ens lagt ut några kort för försäljning.
Så sluta strida dessa lögn att "AMD har gjord en fuling". Nä det är ÅF som har gjord denna fulingen och sen skilda på AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

kanske dags att läsa på eller lära sig hur verkligheten fungera. det är ÅF som har lagt på dessa 1000 kr. inte AMD. AMD gör ingen som helst vinst på att dessa kort säljas med en ökat prislapp. det AMD har gjord är att ge vissa ÅF pengar i början för att dem inte skulle rakt av strunta i AMD's riktningpris/MSRP. därför har vi sett att vissa ÅF har kunnat erbjuda kort till MSRP medans andra var redan dyrt innan dem hade ens lagt ut några kort för försäljning.
Så sluta strida dessa lögn att "AMD har gjord en fuling". Nä det är ÅF som har gjord denna fulingen och sen skilda på AMD.

AMD har gett pengar till återförsäljarna för att de skulle ta lägre priser för korten och sedan annonserat ut "korten kommer kosta så här mycket!". Efter en vecka slutar de med detta, självklart kommer då återförsäljarna att ta högre priser för korten. Det var uttänkt så att recensionerna som kom ut på korten skulle ge omdömen med det fejkade priset i åtankte eftersom det var det priset alla trodde gällde och skulle fortsätta gälla. Flera Youtubers jag har sett har sagt att de med facit i hand inte tycker att korten är lika prisvärda med det "riktiga" priset och att de skulle vilja revidera betygen på grund av det.

AMD tjänar inga pengar på det (utom pengarna de slipper betala ut till återförsäljarna), vad spelar det för roll? Du kanske tycker AMD har agerat helt normalt och det får du göra men jag tycker helt klart det räknas som minst sagt en fuling.

Permalänk
Avstängd

^ Finns det några källor på att amd grttr slantar under bordet. Eller är det kanske mer troligt att butiker märker att gpu X tar slut 00:02 varje gång dom får in det och höjer priset för dom vet dom kommer sälja ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

^ Finns det några källor på att amd grttr slantar under bordet. Eller är det kanske mer troligt att butiker märker att gpu X tar slut 00:02 varje gång dom får in det och höjer priset för dom vet dom kommer sälja ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det fanns endast en butik med "AMDs" pris och det var komplett.se, som är den enda butiken i Sverige som hade ett avtal med AMD.
Så det var ganska uppenbart när alla andra låg exakt 1000kr högre.

NordicHardware

Permalänk
Avstängd

Tackar, ska läsas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Tror jag fick ett guldexemplar för mitt kort går inte en grad över 68c med oförändrad fläktkurva. Men ja håller med. Referens är ju allt som oftast anus.

Skickades från m.sweclockers.com

kortet ska klocka ner sig istället för att bara öka fläkten.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Min sambo kör 1080 och jag kör ett Vega 64. Vega64 är kraftfullare (TFLOPS) och har snabbare minnesbuss (HBM2). Jag tycker Vegan känns lite bättre på att göra flera GPU saker samtidigt, som om det finns lite mer marginaler i kortet.

T.ex. Jag kan t.ex. starta en miner på Vega64:an och lira en dota match, FPS:en sänks något men märker inte speciellt stor skillnad i praktiken. Gör jag detta på 1080:n så blir det ospelbart.

Driverteamet på nvidia är duktiga på att optimera för sin gpu som faktiskt har mindre TFLOPS. Vega64 och 1080ti har ungefär lika mycket beräkningskraft egentligen. Men optimeringen har inte kommit lika långt på Vega än.

Men om jag skulle titta i kristallkulan, jag skulle inte köpa ett 1080 idag just pga att många av våra spel är konsollportar från AMD plattform. Jag vet inte om ni har sett de nyaste konsollportarna att det börjar visa en viss fördel/upptrend för Vega plattformen och jag tror faktiskt denna fördel om än liten just nu, kommer kunna öka en del framöver.

Prisbilden tycker jag är tråkig just för att Vega 56 och 64 är bristvaror. Jag kör min Vega i Powersave mode vilket med ett musklick drar 25% mindre ström vilket funkar fint i mitt mini-itx chassi (Silverstone Sugo SG06).

Framöver vill jag hitta ett till Vega64 för mGPU och köra på den TR4 plattan jag håller på med. Det borde väl komma fler Vega kort till jul kan man tycka.

Lycka Till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Nej, det fanns endast en butik med "AMDs" pris och det var komplett.se, som är den enda butiken i Sverige som hade ett avtal med AMD.
Så det var ganska uppenbart när alla andra låg exakt 1000kr högre.

NordicHardware

Det var också enda butiken med kort över huvud taget.

Som jag förstår det så ligger priserna från AMD på en nivå som gör det fullt möjligt att sälja korten för riktpris och ändå göra vinst men eftersom efterfrågan är så stor så vore det inte så smart av återförsäljarna att inte höja priset och därmed tjäna mer pengar. Sen kanske inte återförsäljarna håller med om detta, men de talar ju i egen sak liksom, det är inte bra PR att framstå som girig.

Hur AMD fick Komplett att hålla sig till de rekommenderade priserna från början vet jag inte, kanske var det ett villkor för att de skulle vara en av de utvalda återförsäljarna med kort från början, fast det hade förstås gått emot fri prissättning osv., eller så betalade de dem på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

kortet ska klocka ner sig istället för att bara öka fläkten.

Om det hade blivit varmt ja, men det blir det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰