Permalänk
Medlem

Vilken lösning är bäst?

Tjenixen!

Jag sitter i en något udda och prekär situation. Jag bor i en tämligen gammal lägenhet där det enkom finns ett nätverksuttag från väggen. Jag vill också poängtera att det inte är ett nätverksuttag i traditionell mening utan ser mer ut som ett antennuttag (comhem-uttag). Mitt vokabulär brister emellertid här och jag vet inte vad sådana uttag kallas. Mitt problem är nu att jag inte kan ha min stationära dator stående nära nätverksuttaget (antennuttaget?) utan jag får köra trådlöst. Jag skulle emellertid vilja koppla upp min dator med en nätverkskabel och funderar således på att köpa homeplug/powerline. Hur vet man att dessa kommer fungera i detta hushållet?

Jag funderar på att köpa en AC1200 WiFi USB adapter. Problemet är dock att jag också har ett nintendo Switch vilken jag gärna skulle vilja få bättre och stabilare mottagning till - vilket inte löses av en adapter, ty det är en lösning enkom till den stationära datorn. Därför skulle det vara bättre att kunna få bättre mottagning i fler rum. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen är:

Sätt en Router vid uttaget, dra nätverkskabel från den till dina fasta enheter, och skicka ut wifi från routern, beroende på hur stort hus/lgh det rör sig om.

Är aldrig en bra idé att försöka hitta lösningar runt vanlig nätverkskabel om man absolut inte måste, är inget fel på vanligt wifi, men är det ex en stationär dator så ser jag ingen anledning att inte dra dit en kabel. Blir lite bök med att dra den längs lister etc, men är värt det i längden.

Permalänk
Medlem

Hur har du ett trådlöst nätverk?

Jag skulle gissa att det bästa sättet är att koppla en router till ditt uttag, i den kan du sen koppla en vanlig nätverkskabel och för att switch ska få bättre mottagning (gissar att till den räcker trådlöst internet) och inte routern ger nog bra täckning får du sätta en wifi-repeter på ett bra ställe.

Permalänk
Avstängd

Om det är comhem uttag får du rätt router från comhem när du skaffar bredband:
https://www.comhem.se/bredband/wifi-hub-c1

"Om du köper Bredband 100 eller högre så ingår Com Hem WiFi Hub C1. Gäller för dig som är ansluten till Com Hems kabelnät."

Tror inte du kan koppla vilken router som helst till ett comhem-uttag...

Permalänk
Medlem

@Rick69: Nja, det medföljde helt korrekt en router med ett "antennuttag".

Att dra en kabel är tyvärr inte en möjlighet av skäl jag inte orkar redogöra för. Hur som haver; skulle följande vara en bra idé kanske? Jag tänker främst då nintendo switch som måste komma närmare routern. Tänkte då köpa en wifi-repeater: N-WiFi-repeater Netgear WN3000RP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur har du ett trådlöst nätverk?

Jag skulle gissa att det bästa sättet är att koppla en router till ditt uttag, i den kan du sen koppla en vanlig nätverkskabel och för att switch ska få bättre mottagning (gissar att till den räcker trådlöst internet) och inte routern ger nog bra täckning får du sätta en wifi-repeter på ett bra ställe.

Ja, en wifi-repeater kanske är en bra lösning givet att jag inte kan dra kablar. Vad tror panelen om en N-WiFi-repeater Netgear WN3000RP? Hur vet man om sådana här saker är kompatibla med comhem-routern?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@Rick69: De är dock betydligt dyrare än en wifi-repeater

Permalänk
Medlem

@Oprotz:

Vet inget om den du tittat på.
Jag har installerat denna här hemma
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater/tp-link-tl...
Och tycker den funkar bra.
Den skapar ett nytt nätverk som man kan ansluta till och sköter sen kommunikationen till routern på egen hand. Enkel att installera och har aldrig varit nått bekymmer, haft den i ett halvår kanske.

Edit: En fråga också, varför skriver du i första inlägget att du vill dra en nätverkskabel för att sen berätta att en kabel ej är en möjlig lösning?

Edit2: Kan vara att du vill ha nätverkskabel sista biten eller liknande, man kan då koppla en vanlig nätverkskabel in i den produkten jag länkade.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett rätt stor nackdel med en Repeater.
Ungefär halva farten i det trådlösa nätverket försvinner.
Så man får bättre täckning men bara halva farten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:

Vilka siffror pratar vi om? Jag kan enkelt streama full HD på min.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:
Det beror ju helt på hur mycket du har från början.
Att streama HD kräver ju inte så jättemycket, säg max 35 Mbit/s för Blu-Ray kvalitet. Netflix ligger runt 5, Telia IPTV 8.

Wifi är ju ett delat medium så alla delar på utrymmet, så bara en kan sända åt gången. Detta gör ju att det inte heller går att sända och ta emot samtidigt.
Så det är inte bara för de som är kopplade till repeatern som hastigheten minskar utan det för alla som kör i Wifi nätverket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:

Tack för att du förklarade!
Har faktiskt ingen koll på vilken hastighet det är här hemma, jag betalar bara räkningarna...

Vet att vi kan streama på 4 apparater samtidigt (varav 1 via repetera) utan bekymmer iaf, men då är det netflix och liknande så tar inte så mycket bandbredd.

Har dock inbillat mig att det är stabilare och lägre ping när jag spelar om jag kör nätverkskabel från datorn till routern.