Snabbtest: Grafikprestanda i Middle-earth: Shadow of War

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det där med "alla viktiga reglage" är svårtolkat. Du menar att du kunde sprina runt utomhus i Sovjet Installation i 4K med orörda Ultra settings och ha låst 60fps? Du kanske har 1080Ti SLI?

Har för mig det räckte med att köra utan antialias (FXAA/SMAA) - Jag har singel 1080ti men jag körde ett 1080 tidigare och fick närmare 60fps. Minnesfrekvensen brukar ge bra effekt i 4K så jag kör alltid 500Mhz överklock av minnet - Både när jag hade 1080 och nu med 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Dirge?

Skickades från m.sweclockers.com

NO!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@JonasT Använde ni er av High Res Texture Pack när ni gjorde testerna eller var det vanilla som användes?
Har allt maxat i 1080p men märkbart högre fps än vad ni mätt upp med era testriggar. Om ni kör med det tillägget länkat ovan så förstår jag ju varför.
Jämför man 6600K mot 8600K så är det ju en klar skillnad men spontant känns det inte som att en överklockad 7700K ska dra ifrån så mycket då jag sällan dippar under 100fps

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@JonasT Använde ni er av High Res Texture Pack när ni gjorde testerna eller var det vanilla som användes?
Har allt maxat i 1080p men märkbart högre fps än vad ni mätt upp med era testriggar. Om ni kör med det tillägget länkat ovan så förstår jag ju varför.
Jämför man 6600K mot 8600K så är det ju en klar skillnad men spontant känns det inte som att en överklockad 7700K ska dra ifrån så mycket då jag sällan dippar under 100fps

Borde ju fan inkluderas i spelet, istället för att vara separat.

Gratis är det ju, men ändå.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hjälpsam

HH på Guru3D testade minnesåtgången med HR texturer.
Han fann att de fungerade bra även med kort på 4 GB, användningen för kort med 8 GB minne gick upp från 4 till 8 GB, men största delen var helt enkelt cachade texturer, spelet är bra på använda det minne som finns.
https://www.guru3d.com/articles_pages/middle_earth_shadow_of_...
Så har man 4 GB eller mer, finns inget skäl till att inte ladda ned dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lolformeandyou:

@JonasT

Skulle ni kunna testa något vegakort med 1600X? Jag har sätt att i vissas spel presterar vega bättre med AMD-prollar!

Vi måste tyvärr gå vidare från detta test nu, men det är helt klart ett möjligt uppslag för framtiden!

Skrivet av X_Load:

Ok, men är det rättvist?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, eftersom det är så kortet levereras i grundutförande till konsument. På samma sätt pillar vi inte på olika profiler för partnertillverkares grafikkort eller justerar strömbudget/temperaturmål för de Nvidia-baserade korten.

Skrivet av makarickiri:

@JonasT Använde ni er av High Res Texture Pack när ni gjorde testerna eller var det vanilla som användes?
Har allt maxat i 1080p men märkbart högre fps än vad ni mätt upp med era testriggar. Om ni kör med det tillägget länkat ovan så förstår jag ju varför.
Jämför man 6600K mot 8600K så är det ju en klar skillnad men spontant känns det inte som att en överklockad 7700K ska dra ifrån så mycket då jag sällan dippar under 100fps

Testerna är körda utan High Resolution Pack installerat. Det är möjligt att din kraftigt överklockade 7700K kan ge avtryck i 1080p, men det borde inte vara några astronomiska skillnader. Jag spelade lite hemma igår (system med 6600K/GTX 1070) och fick konsekvent liknande siffror som vi uppmätte i den här artikeln. Det gäller dock själva benchmarkdelen, då den är ett worst case scenario. I själva spelet låg jag generellt högre bildfrekvensmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har för mig det räckte med att köra utan antialias (FXAA/SMAA) - Jag har singel 1080ti men jag körde ett 1080 tidigare och fick närmare 60fps. Minnesfrekvensen brukar ge bra effekt i 4K så jag kör alltid 500Mhz överklock av minnet - Både när jag hade 1080 och nu med 1080ti.

Okej, antingen är det något gravt fel hos mig eller så kändes det som 60fps för dig men inte var stabilt i alla lägen vilket du kanske inte tänkte på?. Jag har förvisso 60fps på många ställen men inte överallt. Jag kör överklockat 2000/6000MHz och stänger som du alltid av kantutjämning då den ej behövs.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

@Mocka: Kan det bero på just detta med vissa ställen att göra? läst att fps går ned ganska mycket i landskap med lång sikt. tex slättland och upp i landskap med kort, tex skog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Mocka: Kan det bero på just detta med vissa ställen att göra? läst att fps går ned ganska mycket i landskap med lång sikt. tex slättland och upp i landskap med kort, tex skog.

Det är precis så som du beskriver. Det gick att hitta vissa platser i Soviet Installation där det var så som du beskriver. Sen är det antagligen så när man besöker Geothermal Valley som också har stora landskap och lång draw distance.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, antingen är det något gravt fel hos mig eller så kändes det som 60fps för dig men inte var stabilt i alla lägen vilket du kanske inte tänkte på?. Jag har förvisso 60fps på många ställen men inte överallt. Jag kör överklockat 2000/6000MHz och stänger som du alltid av kantutjämning då den ej behövs.

Ja, det var ju ett tag sedan man körde spelet och visst kan det droppat en bit under 60 ibland och för aktuell spel-genre så är det inte lika kritiskt.

Permalänk
Medlem

Måste säga att spelet är bland det mest generösa jag varit med om gällande inställningar utav något PC spel jag kört på många år! Eloge till utvecklarna. Dynamsk upplösning, vsync lockout vid både 30 och 60 (kanske mer om man har annan skärm?) plus avancerade inställningar för allt annat man kan tänka sig, med förklaringar kring varje inställing dessutom.

Kör på HTPCn nu med G4650 +GTX680 4GB, blandade inställningar high/medium@60fps/1080P, några enstaka dippar som jämnas ut helt med Dynamisk upplösning på, vilket verkar dippa ner till 720P ibland. Märker knappt av det om jag inte tittar efter det. Stor tumme upp. Och detta är första releasen. Inte ens crashat en enda gång på 4 timmar som jag kört ikväll. Mycket bra release jämfört med annat skit vi fått sista tiden!

EDIT: Går bra att köra Veru High/1080P låst till 30FPS också, utan Dynamisk Upplösning. Men jag klarar inte av 30fps, känns segt. Märker dock inga enorma skillnader i ögongodis mot medium/high.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

HH på Guru3D testade minnesåtgången med HR texturer.
Han fann att de fungerade bra även med kort på 4 GB, användningen för kort med 8 GB minne gick upp från 4 till 8 GB, men största delen var helt enkelt cachade texturer, spelet är bra på använda det minne som finns.
https://www.guru3d.com/articles_pages/middle_earth_shadow_of_...
Så har man 4 GB eller mer, finns inget skäl till att inte ladda ned dessa.

Om man har mer minne till övers och kan cache:a mer så borde det ju innebära att risken för "stutter" minskar?

Det hade varit intressant att se om framtetimes consistency förändras på något sätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, det var ju ett tag sedan man körde spelet och visst kan det droppat en bit under 60 ibland och för aktuell spel-genre så är det inte lika kritiskt.

Okej, det låter ungefär som min upplevelse innan jag gjorde nödvändiga åtgärder för att bibehålla 60fps i alla scenarion. PureHair lär du nog heller inte kört med eller hur? Snyggt men med extrem påverkan på prestandan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Om man har mer minne till övers och kan cache:a mer så borde det ju innebära att risken för "stutter" minskar?

Det hade varit intressant att se om framtetimes consistency förändras på något sätt.

Ja det vore verkligen intressant! gärna efter en tids spelande, så att många texturer hunnit användas.
Såg någon som påpekade att det kostar CPU-tid att hämta in texturer, så svaga CPU:r bör tjäna mer med mycket minne.
Vi har ju redan det delade minnet som kan rymma texturer, skillnaden med HBCC är att vad jag förstått att det sköts av GPU:n och att man inte heller behöver läsa in hela texturen bara de delar som behövs.

Jag aktiverade HBCC på mitt kort, inte för att jag tror att 8 GB inte räcker, utan mest för att jag kan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, det låter ungefär som min upplevelse innan jag gjorde nödvändiga åtgärder för att bibehålla 60fps i alla scenarion. PureHair lär du nog heller inte kört med eller hur? Snyggt men med extrem påverkan på prestandan.

PureHair är ju coolt om man sitter och tittar på håret. Inte mycket som påverkar den totala upplevelsen. Tycker dom fått bra "hår-rörelser" även utan PureHair-implementationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

PureHair är ju coolt om man sitter och tittar på håret. Inte mycket som påverkar den totala upplevelsen. Tycker dom fått bra "hår-rörelser" även utan PureHair-implementationen.

Ja, förutom att en magisk vindpust ständigt förföljer hennes tofs och blåser på den konstant Dock föredrar jag detta framför ishackan som fladdrar runt som en galning när man kör spelet i DX12.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

@Mocka: hennes tofs?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |