Tekniska livskvalite prylar man inte tänker på?

Permalänk
Inaktiv

Sådär, med inspiration av tråden har två köp gjorts:

Riskokare: Tefal Classic 2 RK1011
Crockpot: Crock-Pot DuraCeramic 5L

Med lite tur blir det att testa de redan i helgen.

Edit: Redan skickat och upphämtat. Imponerande, gjorde beställningen runt 19:30 så någon ville verkligen sälja. Bör ha de redan imorgon hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Kanske kan vara värt att pröva. Vilka modeller använder du och hur ofta behöver filter bytas i dem?
Såg att priserna snabbt stack iväg om man ville ha jonisering, hepa och kolfilter.

Jag har Electrolux Z9124: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=429683

Om jag inte missminner mig; HEPA-filtret varar 3 år och ska rengöras var 6:e månad. Kör man mindre varar dom längre. Kolfiltren varar typ 3-6 månader. Man kan dammsuga rent och återanvända dom, men då fungerar dom bara som förfilter till HEPA-filtret (dom tappar förmågan att ta bort lukter).

I tysta läget så är dom såpass tysta att det går bra att sova med dom i samma rum. Om du upplever att dom låter mer än så, så har du fått en defekt apparat. Jag har en som låter lite mer än de andra, men den är fortfarande tillräckligt tyst för att man ska kunna sova bredvid den. Givetvis är det just den som står sovrummet också

Det finns säkert andra bra maskiner, men jag tycker man i första hand ska kolla på de som Astma & Allergiförbundet rekommenderar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Sötast
Skrivet av DaveMcGroin:

Riskokare. Riset blir så jäkla perfekt varje gång.

"Åh men det är så lätt att koka ris i en kastrull varför skulle man koka ris i en riskokare?" - Någon som inte har koll på ris

Jo för att det riset du kokar i en kastrull behöver du ha koll på.

"Vadå ha koll på du behöver ju bara koka det sen ställa ner värmen och vänta tills det är klart"

Två moment? TVÅ MOMENT?!?! Vad sägs som att klicka på en knapp och bara vänta tills du har perfekt ris, du behöver inte hålla koll på något. Du kan lira en match cs och komma tillbaka så är riset bara klart. Du kan laga vad du nu ska ha till ditt ris under tiden det är helt sjukt.

"Meh det blir ju lika gott som om man kokar i kastrull ändå"

Skojar du eller? Har aldrig käkat ris som varit godare ur kastrull än ur en riskokare. Skärp dig, väx upp. Framtiden är här och den innehåller ris.

----

Okej låt oss dra fram lite dåliga argument också.

Vilka käkar mest ris? Folk i Asien. Vilka är således risgurus nr 1? Folk i Asien. Hur kokar merparten av folk i Asien sitt ris? Riskokare.

Hitta någon från Thailan, Japan, Kina eller vad som och fråga dem hur de kokar sitt ris. Fråga dem ifall du borde skaffa en riskokare. Om du vågar. Kan ju vara säkrast att bara skaffa en innan så det inte blir pinsamt. Det är 2017, kom igen.

Så nu undrar du vad för riskokare ska du skaffa? Det beror på, du kan skaffa nån skit från prisjakt bara. Det kommer funka, det kommer förmodligen funka bra. Jag sitter på en riskokare någon lämnade i ett grupprumskök för 5+ år sedan. Teflonet är repat, den ser ut som skit men den kokar ris som om det vore dens jobb. Vilket det är.

Men du kan också drömma stort, vilket jag gör. Blicka mot framtiden. Köpa en riskokare som kommer hålla hela livet. Amerikanskt buy-it-for-life style.

Zojirushi. Holy grail of riskokare. Från Japan, folket som jag skulle vilja kalla världens rismagiker. De har gjort mer saker med ris än vad USA har gjort med majs. De super ju till och med på ris! Detta är vad som är målet med livet. Att skaffa en Zojirushi riskokare.

Men lycka till. Zojirushi säljer inte sina riskokare i Sverige. De tror inte på oss. Men man kan förstå dem, hur ska ett gäng potatisätare förstå vad de tittare på när de visar upp sin magiska rismaskin? Så de säljer bara sina termosar här. För kaffe dricker vi. Det har de listat ut. Men då går att hitta, de säljs i Europa. Det finns hopp. Men fram tills du har skaffat mod så finns det alternativ. In på prisjakt och hitta något med bra recensioner. Eller om du vågar leva lite så scouta lite i olika asiatiska livsbutiker, det händer att de har. Och inte bara har utan har balla, såna med 40 knappar och som spelar hello kitty musik när riset är klart. Eller en simpel med bara en knapp. Och det räcker, för det är oändligt mycket bättre än en kastrull. En kastrull har inga knappar. En kastrull har inte koll på något. Men när du ändå är där så kolla ifall de har Royal Umbrella Rice. Den röda påsen. Det är bra grejer.

Och som sista grej innan jag drar, skölj dit ris. Det är viktigt. En liten ramsa för att inte glömma att skölja ditt ris: Var inte en fis, skölj ditt ris.

Här har vi en man med passion för ris(kokare)!
Aldrig sett en så passionerad text förut x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

*MEN* när jag nu bor i hus på landet med två katter som släpar in diverse små kadaver med jämna mellanrum så går det inte att ha en sådan. Det vore inte kul att tvätta ur sorktarmar ur rullarna, eller få hela golvet insmort med trastblod då den släpat med sig en sådan på städrutten.

https://www.thesun.co.uk/living/3206552/dad-roomba-robotic-ho...

Skrivet av anon5930:

Återkom gärna med omdöme när du har hunnit testa den. Jag hade inte en tanke på att skaffa en riskokare förrän jag besökte denna tråd och när jag kikade på Prisjakt fanns det inte så många andra vettiga alternativ.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

https://www.thesun.co.uk/living/3206552/dad-roomba-robotic-ho...
Återkom gärna med omdöme när du har hunnit testa den. Jag hade inte en tanke på att skaffa en riskokare förrän jag besökte denna tråd och när jag kikade på Prisjakt fanns det inte så många andra vettiga alternativ.

Det ska jag göra. Leverans av bägge produkterna idag trots sen beställning. Riskokaren kommer testas ikväll.

Håller med, är ju riktigt svårt att hitta bra info om produkterna. Lite av en chansning med Tefal för mig, det fåtal omdömmen som fanns var för lite att gå på men gillade de features som finns med denna produkt. Pris något över många av de andra men rätt sida 500kr. Fastnar jag för riskokaren så blir det att planera in köp av en bättre (och dyrare) modell men som instegsmodell känns denna helt okej på papperet/skärmen.

Mer tips om modeller vi själva använder i tråden vore nog inte helt dumt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tvättmaskin, diskmaskin och gjutjärnspanna!

1. Tvättmaskin är ett måste.
Tvätta när man vill (utom senkväll kanske) och att inte behöva passa tvättider.

2. Diskmaskin
Lyxen att kunna använda 4-5 tallrikar per dag utan att behöva tänka på att diska förhand det uppnår man bara med en diskmaskin.

3. En gjutjärnsstekpanna är ett måste för alla som faktiskt lagar mat.
90% av allt jag äter tillagas på gjutjärnspannan. Maten blir så mycket godare och får en bättre stekyta.

Det sistnämnda är kanske inte så mycket elektronisk teknik. Men tidlös teknik är det iallafall

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cider123:

Underlättar när exakt? Har inte haft behov utav min dvd-läsare på minst 5 år?

Finns annars Audible? Man laddar ner böckerna lokalt på mobilen

Rippa sina DVD filmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Rippa sina DVD filmer.

Vad är dvdfilmer för något? Är det såna kasettband fast för filmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Router haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

https://www.thesun.co.uk/living/3206552/dad-roomba-robotic-ho...
Återkom gärna med omdöme när du har hunnit testa den. Jag hade inte en tanke på att skaffa en riskokare förrän jag besökte denna tråd och när jag kikade på Prisjakt fanns det inte så många andra vettiga alternativ.

Inte hunnit testa, kvällen gick lite väl fort. Men har fått hem både den och Crockpoten. Stora grejer:

Blir att prova den imorrn eller på lördag, återkommer.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara kungen inom detta område. Jag har bränt mer pengar än jag öppet här kan erkänna på skit. Jag har två dubbelgarage fyllda med skit som typ sällan eller aldrig används

Vill inte tråka ut med en lista på alla prylar så jag tar bara de roligaste.

1. Eget biorum. Inköp av biofåtöljer med recliner, projektor och fet datorn, konsoller, chromecast. Luta bakåt, knäpp en kall.
2. Hemsmart Kontroller. Pluggar, fjärrkontroller, appar, LEDs, dimmrar, utomhusbrytare, osv.. listan kan göras oändlig. Kul som fan. Jag dimmrar exempelvis mina LED-spottar i biorummet via en app men jag har också skruvat fast en fjärrkontroll på väggen som går via smarthemsystemet och den funkar perfa. Jag har också en genväg på mobilen som heter sova. Den stänger av alla lampor i hela huset som är anslutna. När solen går upp / ner så tänds å släcks allt här hemma som jag vill styra.
3. Sony SRS-HG1, en smart liten Chromecast kapabel portabel högtalare. Den har även Blåtand, line-in och allt annat kul. Den sover i standby med wifi igång. Så den är alltid tillgänglig att sätta igång en streamad musik ifrån Spotify, Google Music osv.. när lusten infaller. Frugan tycker den är toppen också. Hon älskar dra igång den när hon är på jobbet och hon vet jag sitter hemma. Bara för jävlas.

Detta är min topp-3 lista just nu.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

En sak ingen har i sin dator nu för tiden . En dvd läsare underlättar väldigt mycket

Vem skaffar dvdläsare när NAS och usbstickor finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Vem skaffar dvdläsare när NAS och usbstickor finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Jag har två hyllor med musik-CD men ingen CD-spelare eller läsare. Kanske borde göra något åt det. Närmaste är väl att skrota dem och göra plats för annat. Just nu är de bara ett minne om en svunnen tid.

Den där minimalistboken och sajten länkad tidigare är nog bra för mig, har mycket som kan arkiveras på tippen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Inte hunnit testa, kvällen gick lite väl fort. Men har fått hem både den och Crockpoten. Stora grejer:

https://i.imgur.com/8tpTSaw.jpg

Blir att prova den imorrn eller på lördag, återkommer.

Citerar mig själv, precis använt den nu under kvällen. Fungerar riktigt fint faktiskt. Riset blev bra, vanligt ICA Basic Parboiled matris. Vilket var lite av ett felköp, föredrar fullkornsris. Riset i botten fick en lätt rostad yta, inte perfekt men betydligt bättre än när jag kokat ris på spisen. Behöver testas mer men faktiskt helt nöjd med köpet.

Just den modell jag köpte har lite fler finesser än bara riskokning. Kommer troligen testas vid något tillfälle men lär nog mest bara bli riskokning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://i.imgur.com/R3n0OIh.jpg

Citerar mig själv, precis använt den nu under kvällen. Fungerar riktigt fint faktiskt. Riset blev bra, vanligt ICA Basic Parboiled matris. Vilket var lite av ett felköp, föredrar fullkornsris. Riset i botten fick en lätt rostad yta, inte perfekt men betydligt bättre än när jag kokat ris på spisen. Behöver testas mer men faktiskt helt nöjd med köpet.

Just den modell jag köpte har lite fler finesser än bara riskokning. Kommer troligen testas vid något tillfälle men lär nog mest bara bli riskokning.

Är det släktmiddag på gång eller har du kokat ris för ett par veckor? Med tanke på att den var rätt stor och på bilden ser hyfsat full ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Är det släktmiddag på gång eller har du kokat ris för ett par veckor? Med tanke på att den var rätt stor och på bilden ser hyfsat full ut.

Hehe, riktigt så mycket ris är det inte, typ halva kokaren är all elektronik för att värma. Men blev ett par matlådor, efter jag tagit för min middag.

Permalänk
Medlem

Prylar som medfört stor förbättring i köket, men som är väldigt low-tech:

* Disktrasehållare: aldrig mer stinkande våta disktrasor.
* Lökbehållare: kan ha lökslatt i kylskåpet utan att allt annat luktar och smakar lök. (inte exakt den jag har)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vill ni ha ett klibbigt japan-inspirerat ris kan jag lätt rekommendera ICAs grötris
Är uppväxt på det.
Morsan köpte en riskokare i japan för 47 år sedan -den fungerar fortfarande...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk

@Gix: Har du fått hem den än och lever den upp till förväntningarna?
Såg att man kan göra kött och annat i den med bra resultat.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
SpelClockers

@S.Shooter: Fick hem den idag. Har bara hunnit provköra den. Första rundan ris ska man slänga, antagligen för att få bort kemikalierna som används vid tillverkningen. Hade inte tid att göra en provsmakningsrunda. Vad jag såg så blev riset riktigt bra. Har ställt in den på att ha ris klart lagom till jag vaknar imorgon så vi får se om den lyckas med det eller inte..

Att måtta upp ris var väldigt enkelt. Du har i så många koppar du önskar (~1 kopp/person) och sedan fyller du upp med vatten till motsvarande streck i skålen.

Menyvalen var inte helt intuitiva men det är nog bara en vanesak. Den finns en uppsamlare för överbliven kondens som den inte lyckas fånga upp, denna bör tömmas efter varje användning. Om du bara gör 1-2 koppar ris åt gången så kan du säkert tumma lite på det. Ingen jättegrej men det blir ett extra steg när du ska rengöra den. Vad jag vet så behöver inte Zojirushi någon uppsamlare på sina bättre riskokare (£150+) vilket pekar på bättre design (inte helt oväntat).

Jag betalade £138 inklusive frakt vilket känns som ett överkomligt pris. Kan ge en mer utförlig bedömning om ca en vecka när jag har hunnit testa den ordentligt, om intresse finns.

Permalänk
Medlem

@Gix Min riskokare sedan 15 år gick sönder för ett par månader sedan så hör gärna mer om den du köpt.
Hur är det el till den, adapter som gäller eller finns det svensk el kabel som funkar?

Permalänk
SpelClockers

@Six: Den har C14 anslutning, dock så är medföljande kabel med UK-standard. Det är en Schuko till IEC 60320 C13 strömsladd som behövs. Jag hade en över från något annat elektronikinköp.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DaveMcGroin:

Riskokare. Riset blir så jäkla perfekt varje gång.

"Åh men det är så lätt att koka ris i en kastrull varför skulle man koka ris i en riskokare?" - Någon som inte har koll på ris

Jo för att det riset du kokar i en kastrull behöver du ha koll på.

"Vadå ha koll på du behöver ju bara koka det sen ställa ner värmen och vänta tills det är klart"

Två moment? TVÅ MOMENT?!?! Vad sägs som att klicka på en knapp och bara vänta tills du har perfekt ris, du behöver inte hålla koll på något. Du kan lira en match cs och komma tillbaka så är riset bara klart. Du kan laga vad du nu ska ha till ditt ris under tiden det är helt sjukt.

"Meh det blir ju lika gott som om man kokar i kastrull ändå"

Skojar du eller? Har aldrig käkat ris som varit godare ur kastrull än ur en riskokare. Skärp dig, väx upp. Framtiden är här och den innehåller ris.

----

Okej låt oss dra fram lite dåliga argument också.

Vilka käkar mest ris? Folk i Asien. Vilka är således risgurus nr 1? Folk i Asien. Hur kokar merparten av folk i Asien sitt ris? Riskokare.

Hitta någon från Thailan, Japan, Kina eller vad som och fråga dem hur de kokar sitt ris. Fråga dem ifall du borde skaffa en riskokare. Om du vågar. Kan ju vara säkrast att bara skaffa en innan så det inte blir pinsamt. Det är 2017, kom igen.

Så nu undrar du vad för riskokare ska du skaffa? Det beror på, du kan skaffa nån skit från prisjakt bara. Det kommer funka, det kommer förmodligen funka bra. Jag sitter på en riskokare någon lämnade i ett grupprumskök för 5+ år sedan. Teflonet är repat, den ser ut som skit men den kokar ris som om det vore dens jobb. Vilket det är.

Men du kan också drömma stort, vilket jag gör. Blicka mot framtiden. Köpa en riskokare som kommer hålla hela livet. Amerikanskt buy-it-for-life style.

Zojirushi. Holy grail of riskokare. Från Japan, folket som jag skulle vilja kalla världens rismagiker. De har gjort mer saker med ris än vad USA har gjort med majs. De super ju till och med på ris! Detta är vad som är målet med livet. Att skaffa en Zojirushi riskokare.

Men lycka till. Zojirushi säljer inte sina riskokare i Sverige. De tror inte på oss. Men man kan förstå dem, hur ska ett gäng potatisätare förstå vad de tittare på när de visar upp sin magiska rismaskin? Så de säljer bara sina termosar här. För kaffe dricker vi. Det har de listat ut. Men då går att hitta, de säljs i Europa. Det finns hopp. Men fram tills du har skaffat mod så finns det alternativ. In på prisjakt och hitta något med bra recensioner. Eller om du vågar leva lite så scouta lite i olika asiatiska livsbutiker, det händer att de har. Och inte bara har utan har balla, såna med 40 knappar och som spelar hello kitty musik när riset är klart. Eller en simpel med bara en knapp. Och det räcker, för det är oändligt mycket bättre än en kastrull. En kastrull har inga knappar. En kastrull har inte koll på något. Men när du ändå är där så kolla ifall de har Royal Umbrella Rice. Den röda påsen. Det är bra grejer.

Och som sista grej innan jag drar, skölj dit ris. Det är viktigt. En liten ramsa för att inte glömma att skölja ditt ris: Var inte en fis, skölj ditt ris.

Gissa vad jag köpte idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Gix: Tackar! Blir nog till att beställa en nästa månad.

Permalänk
Legendary RiceClocker

Jag var och filmade en video idag med matgeek där vi tittade på en zorijushi riskokare! Den ska komma upp ikväll då kan ni se oss koka sushiris!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk

@DaveMcGroin: Härligt, det ska kollas på

Permalänk
Medlem

Officiella ris clockers.
Själv tycker jag riset blir alldeles perfekt med boil-in-bag, men vem vet...jag kanske har missat nåt
Annars skulle jag inte överleva hemma utan min espresso-maskin, fan för att behöva koka kaffe och stå och vänta, vill ju ha det direkt. Funderade ett tag på en moccamaster eller liknande, men insåg att jag troligtvis skulle brygga för mycket kaffe hela tiden (precis som jag gjorde innan med en hederlig bryggare) och hela tiden slängde en massa. Nu kommer en rykande het mald kopp på beställning, underbart ju!
Sen att bryggkaffe kontra hela bönor ligger på typ hälften av priset är inte direkt nåt argument, i varje fall inte för min del som lever själv och köper som mest ett paket (400-500g beroende på tillverkare) i månaden. Har dock märkt att jag tenderar att dricka mer kaffe på hösten och vintern gentemot sommaren. Går hur som helst åt några koppar per dag.

Har för tillfället en instegsmodell av Delonghis Caffeo serie,denna för att vara exakt:

Fast i helsvart som fungerar tillfredsställande, men är några saker som en stör sig lite på. Dels är den aningen svårbegriplig när det gäller rengörings och avkalknings-programmen. Man följer anvisningarna till punkt dig pricka och förbereder för nästa steg, då är den helt plötsligt tillbaka i sitt vanliga läge och redo att användas... Utan att man har kört klart hela "processen"
Så det är lite lustigt hur den är konfigurerad, men men.
Sen, har man väl testat en modell där du inte behöver ta bort vattentanken för att fylla på så vill man inte gå tillbaka. Men utöver det så fungerar den fint, var en present så kan inte direkt klaga. Men sneglar redan på nästa ersättare, tror det blir nån mer avancerarad modell från typ Krups eller liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av RVX:

Officiella ris clockers.

Tycker det är dags att någon skapar systersajten swekokers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Legendary RiceClocker

Video finns uppe nu!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Om några månader ska jag fasen skapa en poll och pejla hur många riskokare som bara står och samlar damm ute i stugorna..