Köpråd speldator budget 40 k "ish"

Permalänk
Medlem

Köpråd speldator budget 40 k "ish"

Har suttit och kollat runt ett tag nu och detta verkar vara en av dem krämigare buildsen jag kan få med tanke på att jag gärna har en skärm med 4k upplösning, Det borde funka utmärkt med kortet även fast det försvinner en rätt stor del av budgeten men gör ju gärna färre onödiga köp än man behöver så har ni några åsikter och synpunkter får ni gärna påpeka dem.
Det är uppenbarligen ingen brådska då 8700k inte släpps förrän juletid men kan också vara fint att montera upp resterande delar fram tills den trillar i lådan

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10777358/

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5320216/corsair-am4-mounting-brac...

Till vilken nytta?

Spontant känns det som manna onödigt krimskrams och vissa överprisade komponenter typ som PSU / RAM.

Skruvmejsel, ESD-matta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

https://www.inet.se/produkt/5320216/corsair-am4-mounting-brac...

Till vilken nytta?

Spontant känns det som manna onödigt krimskrams och vissa överprisade komponenter typ som PSU / RAM.

Skruvmejsel, ESD-matta?

då jag ej kunde urskilja om man fick med nånting att montera h115i kylaren med så kändes det som en säker investering i att lägga till den med och skruvmejslar kan man aldrig ha för många av och jag tar hellre det säkra före det osäkra även om man så kan gå och ta i diskbänken för att ladda ur sig, ram och psu kan man säkerligen byta ut om det är så att dem är sämre än andra alternativ.

Permalänk
Medlem

@MahatmaW:

Om du nu vill ha en dator för 40K med en massa RGB så visst, då ser det väl bra ut.

Men om nu tanken är att spela på datorn kan du bunta ned det till iallafall 25-30K och få samma prestanda.

AM4-bracket är dock helt onödigt då ditt morderkort inte är har socket AM4, utan Intel 1151. ESD-armband tror jag dessutom du får med ESD-mattan.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

https://www.inet.se/produkt/5320216/corsair-am4-mounting-brac...

Till vilken nytta?

Spontant känns det som manna onödigt krimskrams och vissa överprisade komponenter typ som PSU / RAM.

Skruvmejsel, ESD-matta?

Håller med. Som nätaggregat kan man till exempel ta detta som också håller toppkvalité på komponenter och också har 10 års garanti:
https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w

Finns ju ingen mening med att betala mer för ett nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@MahatmaW:

Om du nu vill ha en dator för 40K med en massa RGB så visst, då ser det väl bra ut.

Men om nu tanken är att spela på datorn kan du bunta ned det till iallafall 25-30K och få samma prestanda.

AM4-bracket är dock helt onödigt då ditt morderkort inte är har socket AM4, utan Intel 1151. ESD-armband tror jag dessutom du får med ESD-mattan.

då jag uppskattar att kunna sätta lite ljus på tillvaron så ser jag inte det som ett större problem till några tusenlappar extra på min setup även om det finns bättre fläktar utan belysning och även med enfärgad belysning kan jag kasta in det pga egna preferenser.
tack för responsen om att det var helt fel bracket då jag missat det till fullo (facepalm)

Skrivet av Flexon:

Håller med. Som nätaggregat kan man till exempel ta detta som också håller toppkvalité på komponenter och också har 10 års garanti:
https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w

Finns ju ingen mening med att betala mer för ett nätaggregat.

nej det har du fullständigt rätt i men om det planeras att byggas ut på burken i senare tillfällen duger 750w till ändå? självfallet kan jag ta evgas supernova 750/850 men var osäker på kapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

då jag uppskattar att kunna sätta lite ljus på tillvaron så ser jag inte det som ett större problem till några tusenlappar extra på min setup även om det finns bättre fläktar utan belysning och även med enfärgad belysning kan jag kasta in det pga egna preferenser.
tack för responsen om att det var helt fel bracket då jag missat det till fullo (facepalm)

nej det har du fullständigt rätt i men om det planeras att byggas ut på burken i senare tillfällen duger 750w till ändå? självfallet kan jag ta evgas supernova 750/850 men var osäker på kapaciteten.

Det beror på vad du menar med byggas ut. Ska du köra två 1080 Ti i SLI så bör du säkert ha 850w modellen.

Permalänk

En liten futtig 27" skärm verkar extremt lite för en fet spelmaskin IMHO.

Permalänk
Avstängd

Det finns ju rätt mycket bling du kan köpa till löst och peta dit själv, från andra tillverkare, om du önskar flashiga effekter, tex programmerbara RGB slingor.
För "några tusen" får du rätt mycket grejer och kan komponera exakt som du vill ha det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Det beror på vad du menar med byggas ut. Ska du köra två 1080 Ti i SLI så bör du säkert ha 850w modellen.

Precis och för framtida uppgraderingar när det kommer nya GPU framåt i tiden

Skrivet av niterider:

En liten futtig 27" skärm verkar extremt lite för en fet spelmaskin IMHO.

Hmm 27" känns ändå rätt lämpligt att ha på skrivbordet men förmodar att du hellre skulle ha det på en 30" + skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

Precis och för framtida uppgraderingar när det kommer nya GPU framåt i tiden

Hmm 27" känns ändå rätt lämpligt att ha på skrivbordet men förmodar att du hellre skulle ha det på en 30" + skärm?

Nya GPUs drar typiskt mindre ström, inte mer (i och med mindre tillverkningsteknik). Ska du inte köra SLI så räcker 750w mer än väl till vadsomhelst.

Permalänk
Skrivet av MahatmaW:

Hmm 27" känns ändå rätt lämpligt att ha på skrivbordet men förmodar att du hellre skulle ha det på en 30" + skärm?

Ja, alltså ska man lägga 40k på att spela då ska det vara lite spelupplevelse tycker jag. Större skärm = större upplevelse. Och en bra skärm kommer att hänga med längre än datorn. Så en välvd 34 till 40" någonting. Kommer ju nya skärmar hela tiden så det är bara att vänta tills du fått ihop de andra grejorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det finns ju rätt mycket bling du kan köpa till löst och peta dit själv, från andra tillverkare, om du önskar flashiga effekter, tex programmerbara RGB slingor.
För "några tusen" får du rätt mycket grejer och kan komponera exakt som du vill ha det.

Börjar kännas som jag kommer närmre slutet på bygget med dessa förändringar
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778009/
update av länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av niterider:

Ja, alltså ska man lägga 40k på att spela då ska det vara lite spelupplevelse tycker jag. Större skärm = större upplevelse. Och en bra skärm kommer att hänga med längre än datorn. Så en välvd 34 till 40" någonting. Kommer ju nya skärmar hela tiden så det är bara att vänta tills du fått ihop de andra grejorna.

jo det är så sant så men då jag även har en 55" 4k tv kommer den förmodligen bli kopplad där för bilspel och dylikt, hmm har aldrig riktigt fastnat för dem välvda skärmarna föredrar platt men kanske är nåt man växer in i när man väl har en.

Permalänk
Avstängd

Nu kanske jag krånglar till det, iof tysk sida, men har du sett dessa?
https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_2244&XTCsid=o...

Edit, råkade nog ta den på Tyska, tänkte inte på det, men vill du ha det på engelska i beskrivningen så kan du trycka på den lilla flaggan i övre högra hörnet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@MahatmaW: Om man inte vill kompromissa mella RGB och prestanda finns alltid dessa, har fyra i mitt bygge, kombinerade med Corsairs ML-fläktar (2st 120mm på radiatorn och 2st 140mm i fronten). Kan helhjärtat rekommendera samtliga

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu kanske jag krånglar till det, iof tysk sida, men har du sett dessa?
https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_2244&XTCsid=o...

Edit, råkade nog ta den på Tyska, tänkte inte på det, men vill du ha det på engelska i beskrivningen så kan du trycka på den lilla flaggan i övre högra hörnet.

nej hade faktiskt inte en aning om dem
ska kolla en video för att se hur det blir ser lite knepigt ut med installationen men blir ju schysst belysning ser säkert svårare ut än det är speciellt då dem instruktionerna jag hittade var på tyska

Skrivet av sweisdapro:

@MahatmaW: Om man inte vill kompromissa mella RGB och prestanda finns alltid dessa, har fyra i mitt bygge, kombinerade med Corsairs ML-fläktar (2st 120mm på radiatorn och 2st 140mm i fronten). Kan helhjärtat rekommendera samtliga

hallelujah för denna post hade jag kunnat så hade du fått två tummar upp på detta inlägg precis något sånt jag letat efter för att kunna dra på lite extra ljusshow utan förlorad fläktkapacitet

Edit: Update av kundvagn http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778056/

Permalänk
Avstängd

@MahatmaW: 9K billigare utan direkt sämre prestanda, http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778127/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

känner mig skeptisk till kylning via fläktblock på det viset delvis pga utseende och delvis pga effekt sen så gör inte rgb kostnaderna allt för
mycket imo, och då jag ej känner för att börja pula ihop ett vattenblock heller så kan jag tänka mig att lägga cirka 1500 för waterforce edition på gpu men det kanske är helt ovärt?

Permalänk
Medlem

Vill du ha RGB så ska du skaffa det. Hoppas du gör ett galleri senare..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MahatmaW:

känner mig skeptisk till kylning via fläktblock på det viset delvis pga utseende och delvis pga effekt sen så gör inte rgb kostnaderna allt för
mycket imo, och då jag ej känner för att börja pula ihop ett vattenblock heller så kan jag tänka mig att lägga cirka 1500 för waterforce edition på gpu men det kanske är helt ovärt?

Totalt bortkastade pengar, alla former av vattenkylning innebär risker oavsett om det är Customloops eller AIO kylare. Och bling blinget i form av RGB får du via grafikkort och moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@MahatmaW:

Om du nu bestämt villa lägga ned så mycket pengar så tycker jag du skall köra på en "Ultrawide"-skärm. Du kommer få en mycket bättre upplevelse än vad du kommer få för lite extra RBG och onödigt dyr GPU. Jag lät en del RGB vara kvar, samt fläktar. Jag tänker att du byter ut de fläktar som sitter på respektive radiator (processorkylaren, samt GPU:n) då dessa generellt brukar låta rätt mycket.

Det går ju dock att spara in ett antal tusenlappar på lagring, RAM, PSU, RBG, kylning osv utan någon större prestandaskillnad.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10779210/

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh, @MahatmaW: En liten notering är att den modell av ML-fläktarna som inte är "PRO" antagligen är bättre med phanteks Halo då de är ljusgrå och pro-versionen är svart

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@MahatmaW:

Om du nu bestämt villa lägga ned så mycket pengar så tycker jag du skall köra på en "Ultrawide"-skärm. Du kommer få en mycket bättre upplevelse än vad du kommer få för lite extra RBG och onödigt dyr GPU. Jag lät en del RGB vara kvar, samt fläktar. Jag tänker att du byter ut de fläktar som sitter på respektive radiator (processorkylaren, samt GPU:n) då dessa generellt brukar låta rätt mycket.

Det går ju dock att spara in ett antal tusenlappar på lagring, RAM, PSU, RBG, kylning osv utan någon större prestandaskillnad.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10779210/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/10779210/

tack för infon, har kollat runt på lite reviews om skärmar och fair enough kan ju aldrig skada att testa i värsta fall finns ju ångerrätten
då jag gärna har lite lightshow i burken är det inte så mycket extra att ge i det hela. planen var ju att byta ut så många av medföljande fläktar som möjligt då dem känns som underkill men fundersamt hur det blir med plats i chassit som ska kunna ha 4st(140mm) i fronten och 4 i toppen (120mm) radiatorn får ju ligga i taket och gpu fläkten hamnar förmodligen i tak/front för en fri utgång i baken så allt eftersom har detta bygge börjat falla på plats.

Edit länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/10779852/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Samlooh, @MahatmaW: En liten notering är att den modell av ML-fläktarna som inte är "PRO" antagligen är bättre med phanteks Halo då de är ljusgrå och pro-versionen är svart

satt själv och funderade nyligen över vad som skillnaden i deras "pro" och "basic" ml fläktar var men det verkar inte vara något annat än medföljt led / form o färg på bladen som jag kunde upptäcka med en snabb titt så korrigerade nyligen detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Totalt bortkastade pengar, alla former av vattenkylning innebär risker oavsett om det är Customloops eller AIO kylare. Och bling blinget i form av RGB får du via grafikkort och moderkortet.

hur kommer det sig att det anses innebära risker och bortkastade pengar? Imo känns det som ett väl kylt system med hög förmåga för överklockning håller längre och ej lägger för mycket press på delarna genom överhettning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

planen var ju att byta ut så många av medföljande fläktar som möjligt då dem känns som underkill men fundersamt hur det blir ...

"Underkill" är det ju verkligen inte, särskilt inte på chassit som du valt. Det är snarare tvärtom .. Overkill/onödigt att byta ut dem då du inte lär märka mycket skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

Har suttit och kollat runt ett tag nu och detta verkar vara en av dem krämigare buildsen jag kan få med tanke på att jag gärna har en skärm med 4k upplösning, Det borde funka utmärkt med kortet även fast det försvinner en rätt stor del av budgeten men gör ju gärna färre onödiga köp än man behöver så har ni några åsikter och synpunkter får ni gärna påpeka dem.
Det är uppenbarligen ingen brådska då 8700k inte släpps förrän juletid men kan också vara fint att montera upp resterande delar fram tills den trillar i lådan

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10777358/

Efter att ha ögat igenom listan spontant så tror jag att du kanske borde satsa på ett till ti i SLI snarare än de dyra minnena. Jag sitter och testar en sådan dator nu för en stundande recension för FZ.se samtidigt som jag brottas med tanken på ifall seriös 4k gaming verkligen är här. Det är inget snack om att det är ruskigt snyggt, men det ställer löjliga krav på hårdvaran även med 2x1080ti när man trycker upp det i de högre inställningarna. Ska slänga in mina samlade intryck och lite 3DMarks så du förhoppningsvis kan få en bättre bild ifall du orkar vänta några dagar

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MahatmaW:

hur kommer det sig att det anses innebära risker och bortkastade pengar? Imo känns det som ett väl kylt system med hög förmåga för överklockning håller längre och ej lägger för mycket press på delarna genom överhettning

Vad händer när pumpen går sönder eller blocket eller slangarna på en AIO kylare eventuellt börjar läcka? Jo du sitter där utan en fungerande dator. Tror du tyvärr överskattar vad en AIO kylare klarar av, enbart för att dom är dyrare betyder det inte per automatik bättre. Och det är även bevisat via diverse recensioner.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Efter att ha ögat igenom listan spontant så tror jag att du kanske borde satsa på ett till ti i SLI snarare än de dyra minnena. Jag sitter och testar en sådan dator nu för en stundande recension för FZ.se samtidigt som jag brottas med tanken på ifall seriös 4k gaming verkligen är här. Det är inget snack om att det är ruskigt snyggt, men det ställer löjliga krav på hårdvaran även med 2x1080ti när man trycker upp det i de högre inställningarna. Ska slänga in mina samlade intryck och lite 3DMarks så du förhoppningsvis kan få en bättre bild ifall du orkar vänta några dagar

Hade funderingar på att ordna SLI 1080 ti i allra första hand då jag gärna spelar i 4k men det går alltid att bygga ut i senare fall. Även fast jag är i behov av ram så verkar man aldrig få någon direkt respons om varför jag ej borde använda dem jag väljer och skillnaden landar runt några 100kr i vilket fall som även fast dem har bytts gång på gång så anses dem överprisade utan förklaring,
Några problem med att vänta finns ej så tar gärna och kollar lite 3dmarks när dem är tillgänliga