Oneplus samlar in data om sina användare

Permalänk
Snusfri

Gäsp.
Alla stock-roms på alla telefoner samlar data om sina användare.

Bla därför man kör med custom-rom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande, exakt alla gör detta och har gjort sedan begynnelsen. Att tro något annat vore enbart naivt.
Köper dock inte specifikt OnePlus telefoner för integritetens skull, den är ändå komprometterad av apparna man installerar:
https://www.metro.se/artikel/forskaren-varnar-s%C3%A5-spionerar-apparna-p%C3%A5-dig-n%C3%A4r-du-sover

Så ur den synvinkeln är det pest eller kolera, var det någon som trodde annorlunda kanske verkligheten bidrar till ett bryskt uppvaknande.

OnePlus telefoner har ett annat värde för mig t.ex. OK pris, bra kamera och funktioner, regelbundna säkerhetsuppdateringar, ett rappt gränssnitt, slipper massor av extra skräp-appar, support från 3:e parts OS såsom LineageOS.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är den där skadeglädjen jag inte riktigt förstår. Jag tycker inte att det är något att glädjas åt. Om det nu finns naiva människor som tror att företag X inte sysslar med det där, är det väl bara tragiskt? Ska vi glädjas åt det? Du gör ju såklart som du vill.

"Skadeglädjen är den enda sanna glädjen"

Jo, det är faktiskt en stor del sanning i det uttrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samsung, Apple, LG är antagligen inte bättre. Bäst att köra ren ASOP så man slipper all bloat skit, inte undra på att batteriet är dålig och datan tar slut.

Just det med data har jag också funderat på men jag antar att de för att få fria konfiggat så datasändning sker när wifi är anslutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det har jag inte heller påstått. Det jag gottar mig åt är som sagt att folk hals över huvud hyllat OnePlus för att "de minsan bryr sig om sina användare till skillnad från andra. Bruuh Bruuh!!"... Men, nä. Det gör de inte.

Sen för att bemöta ditt andra påstående, så är det inte så att jag hyllar Windows 10 för att de samlar in telemetridata, utan för att jag tycker att det är ett bra operativsystem. Det tramsiga i diskussionen blir ju när man påstår att man skulle vara mer skyddad mot integritetskränkningar om man använder Windows 7 än Windows 10. Naturligtvis är det så att om Microsoft vill pinpointa någon så gör de det, oavsett vilket OS denne använder. Att tro att Windows 7 är mer integritetssäkert än Windows 10 är ungefär lika naivt som att tro att OnePlus inte samlar in data om sina användare Det är så jag menar.

Sen angående integriteten så känns det lite hugget som stucket. Surfar man på nätet och har ett konto hos någon tjänst så är det i princip kört.

Ett bra OS skyddar användarens data och privatliv istället för att vara huvud sättet att bli övervakad på. Sedan är det en enorm skillnad på nätet, där man kan faktiskt skydda sig en hel del, och OS som har absolut tillgång till all din data och allt du gör.

Permalänk
Medlem

I artikeln står det "Nu riktas kritik mot Oneplus då en användare uppdagat att företaget samlar in stora mängder användardata från företagets telefoner som använder operativsystemet Oxygen, utan att meddela om detta."

Det stämmer inte helt, då inställningen var av hos mig utan att jag gått in i efterhand och ändrat. Jag har för mig att jag fick frågan om detta när jag installerade telefonen första gången. Så visst har man fått ett meddelande om just den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ett bra OS skyddar användarens data och privatliv istället för att vara huvud sättet att bli övervakad på. Sedan är det en enorm skillnad på nätet, där man kan faktiskt skydda sig en hel del, och OS som har absolut tillgång till all din data och allt du gör.

Mm. Det är därför jag garvar läppen av mig när folk säger att Windows 7 är ett bra OS men Windows 10 är det inte. Sug på den. Den karamellen räcker längre än de flesta har heder nog att erkänna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

I artikeln står det "Nu riktas kritik mot Oneplus då en användare uppdagat att företaget samlar in stora mängder användardata från företagets telefoner som använder operativsystemet Oxygen, utan att meddela om detta."

Det stämmer inte helt, då inställningen var av hos mig utan att jag gått in i efterhand och ändrat. Jag har för mig att jag fick frågan om detta när jag installerade telefonen första gången. Så visst har man fått ett meddelande om just den delen.

Min var på. 3t utan senaste uppdateringen.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh! Detta gottar jag mig åt alltså Tycker OnePlus fått mycket oförtjänt bra kritik. Men nu får väl alla paranoida konspirationsteoretiker med sina foliehattar tänka om när gullebarnet är lika god kolsupare som alla andra.

Orimligt att som konsument bli nöjd av att andra konsumenter får sin data stulen. Varför inte bli gotta sig i en utveckling som leder till att företag inte får sin data bestulen.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Orimligt att som konsument bli nöjd av att andra konsumenter får sin data stulen. Varför inte bli gotta sig i en utveckling som leder till att företag inte får sin data bestulen.

Jag gottar mig inte åt att de får sin data stulen (hur fan man nu kan anse sig bestulen när man har gått med på avtalet??) men jag gottar mig i okunskapen.

Såhär:

Jag: Lägg ner. ALLA mobiltillverkare samlar in data om sina kunder!
Folk: Nehej nej.. Inte goa OnePlus inte... Aldrig. Lägg ner.. Du trollar, Ozzed.
*nyheten kommer ut*
Jag: *gottar mig*.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gottar mig inte åt att de får sin data stulen (hur fan man nu kan anse sig bestulen när man har gått med på avtalet??) men jag gottar mig i okunskapen.

Såhär:

Jag: Lägg ner. ALLA mobiltillverkare samlar in data om sina kunder!
Folk: Nehej nej.. Inte goa OnePlus inte... Aldrig. Lägg ner.. Du trollar, Ozzed.
*nyheten kommer ut*
Jag: *gottar mig*.

För att förtydliga: Du säger varken ja eller nej till datainsamlingen. Du tycker bara det är kul att vissa personer hade/har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tror precis som andra att det inte finns många prylar som inte samlar data. Idag finns det inget privatliv och värre blir det när kontanter försvinner då kommer big brother ha koll på precis allt du gör.

Tja, varför är Sverige så jävla kåta på att göra sig av med kontanter? Låt oss byta ut alla mynt så allt som har haft myntautomat installerar kortkäsare eller annan betalningsväg... Det är inte utan att jag undrar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

För att förtydliga: Du säger varken ja eller nej till datainsamlingen. Du tycker bara det är kul att vissa personer hade/har fel.

I vilket fall är inte min åsikt om datainsamlingen relevant för mitt gottande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Et tu, Brute?

Nej, inte förvånande, men denna förbannade telemetripest gick för långt för länge sedan och nu är det ingen hejd. Lagstiftning som kräver aktivt medgivande (och inte tillåter begränsningar om man väljer att vägra) krävs för att få bukt med detta.

Tror jag har suttit och garvat åt ordet "telemetripest" de senaste 5 minuterna. Du har lätt räddat min förmiddag, tack!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mm. Det är därför jag garvar läppen av mig när folk säger att Windows 7 är ett bra OS men Windows 10 är det inte. Sug på den. Den karamellen räcker längre än de flesta har heder nog att erkänna.

Win7 som har bara säkerhetspatchar har inte närheten av lika mycket telemetri eller molntjänster påtvingade. Dessutom går det relativt enkelt att stänga av telemetri den har. Visst MS försökte porta tillbaka en del av skiten men det finns inget som tvingar dig att installera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Win7 som har bara säkerhetspatchar har inte närheten av lika mycket telemetri eller molntjänster påtvingade. Dessutom går det relativt enkelt att stänga av telemetri den har. Visst MS försökte porta tillbaka en del av skiten men det finns inget som tvingar dig att installera det.

Jag vill minnas att det var ett satans liv om "påtvingade" uppgraderingar till Windows 10. Windows update har ju bevisligen förmågan att ladda ner och installera i princip vad som helst, med eller utan användarens vetskap/samtycke, även i Windows 7. Visst går det att korka igen och täppa till om man vill, men det gäller ju även Windows 10. Så skilnaden i verkligheten blir väldigt nära noll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag vill minnas att det var ett satans liv om "påtvingade" uppgraderingar till Windows 10. Windows update har ju bevisligen förmågan att ladda ner och installera i princip vad som helst, med eller utan användarens vetskap/samtycke, även i Windows 7. Visst går det att korka igen och täppa till om man vill, men det gäller ju även Windows 10. Så skilnaden i verkligheten blir väldigt nära noll.

Win7 lyssnar på notify to download and notify to install, något som är knappast fallet ens med LTSB win10. Sedan är det trivialt att lära folk att installera bara säkerhetspatchar som undviker all telemtri som MS försökt tvinga på win7. Så mycket val har du inte in win10. Möjligen går det att ha lite mer kontroll om du kör AD med WSUS men det är knappast något en vanlig användare orkar med. Sedan tillkommer detaljen att även LTSB ignorerar GPO när det kommer till vissa saker (till exempel fungerar inte notify to download and notify to install alls).

Så nej det är absolut inte nära noll skillnad, det är en enorm skillnad och win10 klassas närmast som spyware och inte som OS medan win7 är helt klart OS som skyddar sin användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

Tja, varför är Sverige så jävla kåta på att göra sig av med kontanter? Låt oss byta ut alla mynt så allt som har haft myntautomat installerar kortkäsare eller annan betalningsväg... Det är inte utan att jag undrar...

Skickades från m.sweclockers.com

Iprincip verkar det redan klart att vi ska göra oss av med kontanter https://www.dn.se/ekonomi/e-krona-ska-kunna-laddas-pa-kort-1/

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Win7 lyssnar på notify to download and notify to install, något som är knappast fallet ens med LTSB win10. Sedan är det trivialt att lära folk att installera bara säkerhetspatchar som undviker all telemtri som MS försökt tvinga på win7. Så mycket val har du inte in win10. Möjligen går det att ha lite mer kontroll om du kör AD med WSUS men det är knappast något en vanlig användare orkar med. Sedan tillkommer detaljen att även LTSB ignorerar GPO när det kommer till vissa saker (till exempel fungerar inte notify to download and notify to install alls).

Så nej det är absolut inte nära noll skillnad, det är en enorm skillnad och win10 klassas närmast som spyware och inte som OS medan win7 är helt klart OS som skyddar sin användare.

Ett OS som skyddar sina användare? När så många rapporterat att de "tvingats" uppgradera till Windows 10?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ett OS som skyddar sina användare? När så många rapporterat att de "tvingats" uppgradera till Windows 10?

Som jag sa. Om man installerar bara säkerhetspatchar vilket är det man bör göra. Resten är knappast viktigt och man slipper diverse win10 inspirerade saker.

Trots många försök har MS inte saboterat win7 ens i närheten för att den ska vara lika integritetskränkande och ignorerande av användarens behov som win10. Win 10 är i princip MS som styr din dator efter att du har betalat för nöjet. Gillar man att bli rövknullad av företag är det väl skönt men för de som inte uppskattar sådant är det lite värre.

Permalänk
Medlem

Exakt hur blir jag "rövknullad" för att jag kör Windows 10? Hur drabbar det mig personligen?

Dessutom, datainsamling/telemetri är inte detsamma som övervakning.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen gått över till Lineage os (Cyanogemod), funkar mycket bättre än oxygen tycker jag, troligtvis lite renare och säkrare också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Som jag sa. Om man installerar bara säkerhetspatchar vilket är det man bör göra. Resten är knappast viktigt och man slipper diverse win10 inspirerade saker.

Trots många försök har MS inte saboterat win7 ens i närheten för att den ska vara lika integritetskränkande och ignorerande av användarens behov som win10. Win 10 är i princip MS som styr din dator efter att du har betalat för nöjet. Gillar man att bli rövknullad av företag är det väl skönt men för de som inte uppskattar sådant är det lite värre.

Och som jag sa, så visst går det att komma runt det man anser vara dumheter, men detsamma gäller ju Windows 10. Är man på den nivån att man är intresserad av att få sitt OS att sluta samla in data så är det inte mycket skillnad på de åtgärder som behöver göras i respektive OS. Om jag förstått det hela rätt så kör de som är riktigt paranoida med typ JFSS-scripts i sin router. Dessa finns ju färdiga att ladda ner, både för Windows 7 och Windows 10.

Och kanake viktigast av allt, båda operativsystemen kommer från Microsoft. Det är inte så att Windows 7 kommer från SnällaFöretaget AB medans Windows 10 kommer från SkurkFöretaget AB.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Och som jag sa, så visst går det att komma runt det man anser vara dumheter, men detsamma gäller ju Windows 10. Är man på den nivån att man är intresserad av att få sitt OS att sluta samla in data så är det inte mycket skillnad på de åtgärder som behöver göras i respektive OS. Om jag förstått det hela rätt så kör de som är riktigt paranoida med typ JFSS-scripts i sin router. Dessa finns ju färdiga att ladda ner, både för Windows 7 och Windows 10.

Och kanake viktigast av allt, båda operativsystemen kommer från Microsoft. Det är inte så att Windows 7 kommer från SnällaFöretaget AB medans Windows 10 kommer från SkurkFöretaget AB.

Skillnaden är att win7 följer inställningar till skillnad från Win10 och att det mesta går undvika enkelt genom att installera bara säkerhetspatchar vilket är så enkelt att vemsomhelst kan göra det utan problem.

Routern kan bara blocka sådant man vet om och då MS har flera gånger återställt inställningar i win10 eller helt enkelt skiter i de så får man i princip köra med white list bara vilket är drygt så in i helvete.

MS kan inte riktigt slänga in telemetri och liknande i säkerhetspatchar utan att åka dit så att de är väldigt begränsade vad gäller win7. Win10 är däremot telemtri upp till öronen och ovanpå det trycker de molnet överallt.

I slut ändan är det nästan trivialt att säkra win7 jämfört med win10 som kräver väldigt mycket arbete, kunskap och en hel del fula trick då OS inte lyder användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och som jag sa, så visst går det att komma runt det man anser vara dumheter, men detsamma gäller ju Windows 10. Är man på den nivån att man är intresserad av att få sitt OS att sluta samla in data så är det inte mycket skillnad på de åtgärder som behöver göras i respektive OS. Om jag förstått det hela rätt så kör de som är riktigt paranoida med typ JFSS-scripts i sin router. Dessa finns ju färdiga att ladda ner, både för Windows 7 och Windows 10.

Och kanake viktigast av allt, båda operativsystemen kommer från Microsoft. Det är inte så att Windows 7 kommer från SnällaFöretaget AB medans Windows 10 kommer från SkurkFöretaget AB.

En av de kanske enklaste lösningarna på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Skillnaden är att win7 följer inställningar till skillnad från Win10 och att det mesta går undvika enkelt genom att installera bara säkerhetspatchar vilket är så enkelt att vemsomhelst kan göra det utan problem.

Routern kan bara blocka sådant man vet om och då MS har flera gånger återställt inställningar i win10 eller helt enkelt skiter i de så får man i princip köra med white list bara vilket är drygt så in i helvete.

MS kan inte riktigt slänga in telemetri och liknande i säkerhetspatchar utan att åka dit så att de är väldigt begränsade vad gäller win7. Win10 är däremot telemtri upp till öronen och ovanpå det trycker de molnet överallt.

I slut ändan är det nästan trivialt att säkra win7 jämfört med win10 som kräver väldigt mycket arbete, kunskap och en hel del fula trick då OS inte lyder användaren.

Om det är så enkelt, varför uppgraderades folk till Windows 10 mot sin vilja och utan vetskap?

Ja, det är klart att det är enkelt om man vet hur man gör... Men återigen, detsamma gäller ju Windows 10.

Såhär. Antingen har man ingen aning, och då är man "rövknullad" oavsett OS, som du uttrycker det, eller så är man paranoid och vill få bort telemetri, och då är det ingen större skillnad mellan W7 och W10,

Som exempel på det så använde ju Microsoft "säkerhetspatchar" för att återaktivera erbjudandet om uppgradering till Windows 10, så de har ju redan visat att det är fullt möjligt för dem att smyga in saker i uppdateringar, även om användaren bara väljer säkerhetspatchar, så jag förstår inte hur du kan mena att det är någon skillnad. Vill de så kör de över folks inställningar, oavsett OS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh! Detta gottar jag mig åt alltså Tycker OnePlus fått mycket oförtjänt bra kritik. Men nu får väl alla paranoida konspirationsteoretiker med sina foliehattar tänka om när gullebarnet är lika god kolsupare som alla andra.

Den första luren var helt OK. Priset var verkligen väldigt bra för en Snapdragon 801 och FHD skärm. Dessutom kom den med CyanogenOS som utlovade frekventa uppdateringar till senaste Android och ändlösa möjligheter att tweaka.

Efter det har det mest gått utför. De var extremt sega med att släppa uppdateringar, och sen dumpade de Cyanogen så det är inte längre något försäljningsargument. Varje version har blivit lite dyrare och närmat sig konkurrenternas pris, samtidigt som det finns tydliga kompromisser med kvalité och funktioner. Nu är dom bara ytterligare en kinesisk OEM som släpper halvbra, halvbilliga lurar. Man får inte längre någon kompromisslös high-end lur för halva priset...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD