Permalänk

Värt att uppgradera ram 8gb -> 16gb?

När jag spelar pubg så laggar min dator när många andra spelare är i närheten (och generellt rätt låg fps i övrigt).
Har hört att spelet kräver mycket av ram-minnet.

Har en gammal dator:

moderkort: MSI-7678
proccessor: i5 2500k 3.3GHz
Ram: 8gb 1600hz
Grafikkort: Gtx 960

Så jag undrar om uppgradering av ram kommer att förbättra fps eller om jag borde ge upp pubg med denna dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör du med för inställningar?

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM används när du upplever lagg? Maxar du befintligt minne är det ju värt det, men om du - mer sannolikt - inte ens kör med hälften av minnet på maskin är det inte lönt. 8GB räcker i regel gott och väl om du inte ska köra massa VMs.

Notera: Jag har inte spelat Pubg än, så jag kan vara helt ute och cykla vad gäller minnesanvändning.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Vad kör du med för inställningar?

Har testat runt lite, har just nu alla inställningar på medium

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Hur mycket RAM används när du upplever lagg? Maxar du befintligt minne är det ju värt det, men om du - mer sannolikt - inte ens kör med hälften av minnet på maskin är det inte lönt. 8GB räcker i regel gott och väl om du inte ska köra massa VMs.

Notera: Jag har inte spelat Pubg än, så jag kan vara helt ute och cykla vad gäller minnesanvändning.

Har inte riktigt koll på det, men har sett andra som säger att det inte är ovanligt att Pubg använder 3-4gb, sen har jag alltid en browser uppe bakom med flera flikar(om det spelar ngn roll).

Permalänk
Medlem

grabben maxar ut sitt minne när han spelar PUBG, han har 8gb i sin burk.
jag har kollat minnesanvändningen i prestanda övervakaren.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wellherewego:

Har inte riktigt koll på det, men har sett andra som säger att det inte är ovanligt att Pubg använder 3-4gb, sen har jag alltid en browser uppe bakom med flera flikar(om det spelar ngn roll).

Starta Aktivitetshanteraren och kika hur mycket minne som går åt när du upplever lagg.
Har du två skärmar kan du ju låta den ligga igång på andra skärmen.

Annars finns det garanterat mängder med applikationer som kan "spela in" resursanvändning och presentera det efter en spelrunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

grabben maxar ut sitt minne när han spelar PUBG, han har 8gb i sin burk.
jag har kollat minnesanvändningen i prestanda övervakaren.

Enligt https://pubg.gamepedia.com/System_Requirements är 6GB minimum.
Verkar helt sjukt.

Till TS: Då hade jag uppgraderat.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Starta Aktivitetshanteraren och kika hur mycket minne som går åt när du upplever lagg.
Har du två skärmar kan du ju låta den ligga igång på andra skärmen.

Annars finns det garanterat mängder med applikationer som kan "spela in" resursanvändning och presentera det efter en spelrunda.

Yes, ligger på 7.6 - 7.9 vid lagg-tillfällen och annars på 7gb+

Permalänk
Skrivet av p_stman:

grabben maxar ut sitt minne när han spelar PUBG, han har 8gb i sin burk.
jag har kollat minnesanvändningen i prestanda övervakaren.

aight, blir uppgradering

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Enligt https://pubg.gamepedia.com/System_Requirements är 6GB minimum.
Verkar helt sjukt.

Till TS: Då hade jag uppgraderat.

mm spelet är ju inte färdigt, finns minnesläckage också
Men passar alla ddr3 om höjden på minnet passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wellherewego:

Yes, ligger på 7.6 - 7.9 vid lagg-tillfällen och annars på 7gb+

Och det är Pubg som tar minne?
Bara så du inte har något annat meck på din maskin som käkar upp allt minne.

Men enligt kravspec. och vad andra angivit verkar det ju som Pubg drar mycket RAM.
Men personligen hade jag viljat vara på säkra sidan innan en investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wellherewego:

mm spelet är ju inte färdigt, finns minnesläckage också
Men passar alla ddr3 om höjden på minnet passar?

Om minnet läcker i spelet kan du ju dra på med hur mycket RAM du vill.
Kommer ta slut ändå.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Och det är Pubg som tar minne?
Bara så du inte har något annat meck på din maskin som käkar upp allt minne.

Men enligt kravspec. och vad andra angivit verkar det ju som Pubg drar mycket RAM.
Men personligen hade jag viljat vara på säkra sidan innan en investering.

Aa, gick ned till användning på 2.5gb när jag stängde ned.

Skrivet av Zakire:

Om minnet läcker i spelet kan du ju dra på med hur mycket RAM du vill.
Kommer ta slut ändå.

Vet inte exact vad som stod om det läckade minnet (var ett tag sen jag läste det) men tydligen så var vissa tvungna att starta om spelet efter varje omgång pga läckandet xD

Permalänk
Medlem

Som skrivet ovan: öppna aktivitetshanteraren, sätt på fliken Prestanda > Minne och starta spelet och kör 2-3 rundor. Gå sedan ut och kolla vad minnesanvändningen har maxat vid ungefär (du har 60 sekunder på dig att tabba ur och kolla snabbt om du inte använder något annant program för att mäta användningen). Du kan såklart tabba ur efter första rundan när du dör/vinner för att se om du redan då ligger på max användning av RAM.

Jag kan tala av egen erfarenhet att spelet för mig drar ca ~4,3 GB ram som mest (som jag sett och noterat då).

Jag har dock en annan teori att ditt VRAM (minnet på grafikkortet) används upp till nära 100% och då tappar du prestanda rätt så rejält då det lånar RAM att använda som VRAM. Jag kan säga att jag själv har som max mätt upp min VRAM-användning till 7,9 GB i PUBG. Ja du läste rätt, det i princip maxade mitt minne på GTX 1080.

Därför råder jag dig att även kolla användningen av VRAM , det gör du enkelt med MSI Afterburner. Där kan du också mäta max RAM-användning/CPU-användning, temperaturer osv samtidigt.

Testa att sätt alla inställningar på very low förutom AA på medel/high, textures på medel och view distance på high. Screen scale på 100. Bocka ur de två understa rutorna i grafikinställningarna, en är V-sync, kommer inte ihåg den andra men den ska vara urkryssad iaf. Att ha effekter, foliage osv på medel är helt onödigt och ger dig inte mer än lägre FPS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Som skrivet ovan: öppna aktivitetshanteraren, sätt på fliken Prestanda > Minne och starta spelet och kör 2-3 rundor. Gå sedan ut och kolla vad minnesanvändningen har maxat vid ungefär (du har 60 sekunder på dig att tabba ur och kolla snabbt om du inte använder något annant program för att mäta användningen). Du kan såklart tabba ur efter första rundan när du dör/vinner för att se om du redan då ligger på max användning av RAM.

Jag kan tala av egen erfarenhet att spelet för mig drar ca ~4,3 GB ram som mest (som jag sett och noterat då).

Jag har dock en annan teori att ditt VRAM (minnet på grafikkortet) används upp till nära 100% och då tappar du prestanda rätt så rejält då det lånar RAM att använda som VRAM. Jag kan säga att jag själv har som max mätt upp min VRAM-användning till 7,9 GB i PUBG. Ja du läste rätt, det i princip maxade mitt minne på GTX 1080.

Därför råder jag dig att även kolla användningen av VRAM , det gör du enkelt med MSI Afterburner. Där kan du också mäta max RAM-användning/CPU-användning, temperaturer osv samtidigt.

Testa att sätt alla inställningar på very low förutom AA på medel/high, textures på medel och view distance på high. Screen scale på 100. Bocka ur de två understa rutorna i grafikinställningarna, en är V-sync, kommer inte ihåg den andra men den ska vara urkryssad iaf. Att ha effekter, foliage osv på medel är helt onödigt och ger dig inte mer än lägre FPS.

Aight, verkar som den använder allt minne på grafikkortet(2gb, gtx 960) används, hamnar ner mot 15 fps i vissa stunder. Tror du att extra ram räcker eller måste grafikkortet uppgraderas också?

Tack för infon

Permalänk
Medlem

Jag är väl gammaldags, men jag har svårt för det här med att spela medans jag har igång 30 bakrungsprocesser, en virus sökning och 32 tabs i Chrome, utan jag stänger ner sånt jag inte använder, jag klarade mig till 2016 på 6GB ram utan att få slut... nu kör jag 8 gb O_o

Permalänk
Medlem

Jag vill inte slå av allt sånt. Jag kan kolla på en stream medans jag spelar och ha Skype uppe och massor av andra tabbar..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jag är väl gammaldags, men jag har svårt för det här med att spela medans jag har igång 30 bakrungsprocesser, en virus sökning och 32 tabs i Chrome, utan jag stänger ner sånt jag inte använder, jag klarade mig till 2016 på 6GB ram utan att få slut... nu kör jag 8 gb O_o

haha, har inte så mycket lite streams, och youtube är det som vanligtvis är igång. Kan bli lite dötid i pubg om man spelar duos eller squad

Permalänk
Medlem

Ja det är det värt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]