Permalänk
Medlem

i3 8350K eller Ryzen 5?

Hej!

Står i valet och kvalet vid nån form av nyköp. Skulle egentligen vilja ha en i5 8600K men dom ser ju svåra ut att få tag på inom rimlig tid.

Har inga speciella krav på datorn och sitter för närvarande på en i5 2500K så allting bör bli en uppgradering. Vad är viktigast? Snabba cores eller flera cores? Den kommer användas främst till "vardagliga" saker som surfande, streamande och lite spelande (dock inga direkt krävande spel atm). Jag känner mig vilsen.

Tips och förslag tack

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem

Snabba cores = Allmänt bättre spelupplevelse i DAGENS SPEL som inte tar nytta av alla kärnor.

Men med tanke på att fler kärnor kommer till mainstreamen så kommer även möjligheten att spel scale-ar bättre med CPU-kärnor.

Med ditt användningsområde tipsar jag om att kolla på en Ryzen, då du kommer märka skillnad då t.ex när du streamar, så kommer inte din FPS sjunka märkbart jämfört med om du har en processor med mindre kärnor, som då måste dela med sig sina kärnor med streaming-enkodningen samtidigt som spelet.

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linsu:

Hej!

Står i valet och kvalet vid nån form av nyköp. Skulle egentligen vilja ha en i5 8600K men dom ser ju svåra ut att få tag på inom rimlig tid.

Har inga speciella krav på datorn och sitter för närvarande på en i5 2500K så allting bör bli en uppgradering. Vad är viktigast? Snabba cores eller flera cores? Den kommer användas främst till "vardagliga" saker som surfande, streamande och lite spelande (dock inga direkt krävande spel atm). Jag känner mig vilsen.

Tips och förslag tack

Bägge CPU har snabba kärnor. Finns nog inget spel som någon av dom inte fixar (förutom att 8350K lättare kommer få stuttering på grund av få kärnor/trädar). Med det sagt så tar Intel ~1800kr för en quadcore utan SMT som är på väg att dö ut då vi redan nu ser hur flertalet spel skalar väl med SMT (6-8 trådar). Lägg på ett par hundra och du har en Ryzen 1600, eller ännu bättre en 1600X om du inte ska klocka. Para ihop den med snabba minnen och du har en ultimat spelmaskin med 8(!) fler trådar än en 8350K. Jag har sett minimumfps i spel sjunka med 30-50% med tweak av RAM på Ryzen, så det är en mycket kraftfull arkitektur även mot Coffe Lake.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linsu:

Hej!

Står i valet och kvalet vid nån form av nyköp. Skulle egentligen vilja ha en i5 8600K men dom ser ju svåra ut att få tag på inom rimlig tid.

Har inga speciella krav på datorn och sitter för närvarande på en i5 2500K så allting bör bli en uppgradering. Vad är viktigast? Snabba cores eller flera cores? Den kommer användas främst till "vardagliga" saker som surfande, streamande och lite spelande (dock inga direkt krävande spel atm). Jag känner mig vilsen.

Tips och förslag tack

Varför skulle du välja en fyrkärnig 8350K när du kan köpa en 6-kärnig 8400 för endast 200 kr mer (syftar till trådens rubrik)?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem

Skulle absolut ha tagit minst en i5:a, det är alltså 50% mer kärnor. Varför snåla då cpu:n är så liten del av slutsumman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Varför skulle du välja en fyrkärnig 8350K när du kan köpa en 6-kärnig 8400 för endast 200 kr mer (syftar till trådens rubrik)?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visste ej att den fanns i lager någonstans Det där är ju helt klart ett alternativ!

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem

@Linsu: tycker inte att det är en bra ide. köpa en låst processor som kommer har dåligt andrahandsvärde när det är väl dags att sälja den. plus du kasta pengar i sjön på upplåsta moderkort som har funktioner du har ingen nytta av tack vare en låst processor.
icke k processorer är bara en bra val om du planera att skaffa en upplåst cpu när dem väl kommer in med vertiga antal i början på nästa år eller likvärdig om du vill vänta tills vertiga moderkort kommer till låsta cpu:er.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Linsu: tycker inte att det är en bra ide. köpa en låst processor som kommer har dåligt andrahandsvärde när det är väl dags att sälja den. plus du kasta pengar i sjön på upplåsta moderkort som har funktioner du har ingen nytta av tack vare en låst processor.
icke k processorer är bara en bra val om du planera att skaffa en upplåst cpu när dem väl kommer in med vertiga antal i början på nästa år eller likvärdig om du vill vänta tills vertiga moderkort kommer till låsta cpu:er.

Ja alltså jag har aldrig sålt datorkomponenter och kommer nog inte börja med det heller. Men övriga argument är klart övervägande. Jag lutar väl mer åt en Ryzen 1600X för tillfället då jag tror (hoppas) att fler kärnor blir mer aktuella snabbt och jag lär inte byta ut den på ~5år ändå.

Dock står jag förvirrad ang minnen? Ska ha 2x8GB men det finns ju en uppsjö av latency och hastighet.

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Linsu: tycker inte att det är en bra ide. köpa en låst processor som kommer har dåligt andrahandsvärde när det är väl dags att sälja den. plus du kasta pengar i sjön på upplåsta moderkort som har funktioner du har ingen nytta av tack vare en låst processor.
icke k processorer är bara en bra val om du planera att skaffa en upplåst cpu när dem väl kommer in med vertiga antal i början på nästa år eller likvärdig om du vill vänta tills vertiga moderkort kommer till låsta cpu:er.

8400 är bästa man kan köpa för pengarna nu. Billigaste moderkortet är drygt 1000kr, bara ett par hundra mer än ''billigaste'' korten@ andra chipset. Så ingen big deal.

Du kan väl inte på fullaste allvar tro att man köper det billigaste m-korten med sämsta VRM och klockar hardcore på dom.

Skrivet av Linsu:

Ja alltså jag har aldrig sålt datorkomponenter och kommer nog inte börja med det heller. Men övriga argument är klart övervägande. Jag lutar väl mer åt en Ryzen 1600X för tillfället då jag tror (hoppas) att fler kärnor blir mer aktuella snabbt och jag lär inte byta ut den på ~5år ändå.

Dock står jag förvirrad ang minnen? Ska ha 2x8GB men det finns ju en uppsjö av latency och hastighet.

Ska du köpa rysen försök hitta Samsung b-die minnen. Finns i bla vissa G.Skill minnen. Rysen vill ha hög hastighet och låg latens.
Så rekommenderar 3200/14cl minnen.

Permalänk
Avstängd

Känns som en dålig deal med 8350k och är lite som att köpa en 7600k idag och hade tagit 8400an häldre än en överprisad i3 men hade gått ryzen 1600/x som med oc når ungefär 8400 prestanda i fåtrådade saker och man får ett lass multitråds prestanda extra och moderkorten är billigare

Ska det vara värt att gå intel är det 8600k eller 8700k som gäller tycker jag som kan vara motiverat om man kör ett 1080ti i lågupplösning med väldigt hög hz på skärmen annars köp amd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Linsu: bästa att sikta på är 3200 MHz och helst Samsung B-Die för själva minnen. När du har bestämmt dig för ett moderkort gå in och kolla kompatibilitätlistan vilka minnen som har testats och fungera garanterat. Allt det dagt så funka även icke Samsung B-Die, sitter nämligen själv på ett par Hynix minnen i mina Corsair och dem funka i 3200 MHz ändå. Men har någ också att göra med att jag sitter på en C6H.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kikar atm på ett Asus Prime B350-Plus. Men kan absolut lägga 200-300 till om det är motiverat.

Tanken är att det ska vara ganska budget men ändå inte dumsnålt. Totalt i runt 10k klassen komplett med SSD+HDD chassi och nätagg.

Edit: Kan ju bifoga den preliminära kundvagnen

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem

Varför lägga 2400+350 för 1600x+fläkt, när du kan få en Ryzen 1700 med tillhörande mkt bra RGB-fläkt och 50% högre prestanda för en hundring mer?

Permalänk
Medlem

@Linsu: om du vill har LPX skulle jag rekommendera dessa:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...
Dem är garanterat att funka i 3200

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Varför lägga 2400+350 för 1600x+fläkt, när du kan få en Ryzen 1700 med tillhörande mkt bra RGB-fläkt och 50% högre prestanda för en hundring mer?

Därför att jag inte tänkte så långt helt enkelt, har bytt ut den nu. Tack för tipset!

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700 är en GRYM uppdatering mot 2500k. Skulle välja 1060 6gb istället för 3gb versionen då den har bättre minnesprestanda.
Men jag antar att vi gjort din dator rätt dyrare redan

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ryzen <3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Linsu: Ett tips är kanske ett billigare Chassi som frigör några fina hundralappar till annat, typ Phanteks P300

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ryzen 1700 är en GRYM uppdatering mot 2500k. Skulle välja 1060 6gb istället för 3gb versionen då den har bättre minnesprestanda.
Men jag antar att vi gjort din dator rätt dyrare redan

Haha ja, men å andra sidan så har jag haft ett 1070 i kundvagnen fram tills rätt nyss så.. Dessa val alltså!

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem

Köp Ryzen om du kör i 60 hz. Köp intel om du kör 144 hz. Ryzen har dock en uppgraderingsväg då AM4 kommer att stödjas fram till 2020 ifall du vill behålla moderkortet så det kan vara smart att ha det i åtanke om man tänker långsiktigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Linsu:

Kikar atm på ett Asus Prime B350-Plus. Men kan absolut lägga 200-300 till om det är motiverat.

Tanken är att det ska vara ganska budget men ändå inte dumsnålt. Totalt i runt 10k klassen komplett med SSD+HDD chassi och nätagg.

Edit: Kan ju bifoga den preliminära kundvagnen http://www.inet.se/kundvagn/bild/10778183/

Ta Define C istället. Knappt ens teoretiskt möjligt att motivera ett så stort chassi som Define S i ditt fall. Och jag hade hellre köpt RM650x än GQ 650W, men det är inget måste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Linsu: Ryzen 1600 till 1800x är mer eller mindre exakt samma cpu förutom att kärnorna skiljer.
Du får typ samma fps på det.
Hade en 7700 "icke k " ångrade mig stort och köpte en Ryzen 1700, kör de med ett par Corsair lpx 3000mhz ifrån webbhallen.
Drivs med en 120 mm kylare i 4 ghz och når inte över 60 grader när jag spelar .

Är riktigt bekvämt när man kan spela och ha en massa saker i bakgrunden utan problem .
Visst intel har " några högre fps " men du skulle inte märka någon större skillnad om det inte heter cs.
Har 300 fps max i cs men men går inte under 250 så jag kan använda mina 240 hz.

Men har en 6700k med och räcker jag ska uppdatera ett spel så rycker mus pekaren och hackar haha .
Men visst go prestanda i spel men fortfarande så gör mer kärnor nytta.

Ryzen är ett mycket bra val och du slipper delida som man tydligen behöver göra om man har otur med 8000 serien.
Sen är det val fritt

Permalänk
Avstängd

i5 8400 eller r5 1600

r7 1700 är mera än du behöver.

Permalänk
Avstängd

@Linsu: Varför köper du inte bara ett nytt grafikkort, och uppgraderar sen övriga delar när lagren med Coffee lake är bättre? I spel som nyttjare färre kärnor blir det ingen uppgradering med en Ryzen cpu än mot din 2500k.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Tycker många rekommendationer är ganska kass för om man bara har ett 1060 som inte är ett specieltt snabbt kort men trots allt presterar bra krävs inte mycket cpu kraft för att nå max fps kortet kan generera under normala förhållanden i 1080p

En cpu ur r5 serien som tex en ryzen 1600 klarar utan minsta problem ett 1060 men det gör även 1500x och ryzen 1400 så valet av cpu är inte så viktigt om man inte har en starkare gpu för även R3 serien som ryzen 1200 och 1300 klarar att få max fps ur ett 1060 om man inte är en 720p gamer utan 1080p eller mer och resterande prestanda är möjligen bra vid framtida uppgraderingar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w