Trasig kabinett-NAS, inte hårddiskarna? Vad göra?

Permalänk
Medlem

Trasig kabinett-NAS, inte hårddiskarna? Vad göra?

Jag har en Synology NAS med 3 hdd i. Jag har gått och undrat på vad man gör om själva kabinetten går sönder, alltså inte hårddiskarna? Iom att dom är formaterade i Synologys egna program och system så går det väl inte bara att lyfta over dom i en ny kabinett? Är filerna förlorade om detta händer?

Permalänk
Medlem

Köp eller låna en Synology och peta in dom där är ju ett alternativ för att få tag på datan som finns på diskarna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Funkar det med vilken Synology som helst? I såna fall är det ju bara för mig att köpa en ny kabinett.

Permalänk
Medlem

Ska det göra så länge det inte är några som helst problem med filsystemet

https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/tutorial/Gen...

Jag gick från en 414+ till en 1817+ smärtfritt tidigare i år då min 414+ dog pga Intel debaclet, dog så där lagom 1-2månader efter garantin och jag var helt ovetande om problematiken

Permalänk
Medlem

Du stoppade alltså bara in hårddiskarna från det trasiga kabinettet in i den nya? Samma DSM-version då eller eller spelar det ingen roll?
Som jag fattar det som enligt länken så behöver båda NAS:arna fungera eller missuppfattar jag det hela? Eller gäller det bara om man vill ta backup på konfigureringen? Inte på själva innehållet på diskarna?

Permalänk
Medlem

Dom kör med standard mdm med antingen ext4 eller BTRFS och stoppar man i diskarna i vanliga diskdockor/SATA-USB adaptrar så kommer vilken linux som helst att känna igen dem och du kan hämta ut filerna.

Det är den stora styrkan med SW-RAID gentemot HW-RAID där sistnämnda oftast måste hitta exakt samma modell av kort innan man kan rädda ut data.

men om du är orolig att tappa data - då är du titta på bra backuprutin!! - en RAID är ingen ersättning för ett backupbehov - backup behöver du precis lika mycket som när du bara använder vanliga desktop-diskar i datorer.

Permalänk
Medlem

@ice cube: Jag stoppade bara in diskarna i den nya nasen och installerade DSM, att du måste ha en fungerande nas att gå ifrån har bara med DSMs inställningar, användare och sånt, så det blir ju att börja om från scratch med allt sånt.

Jag vet inte hur kinkigt det är med samma DSM version, ska nog inte vara några problem så länge du inte går från DSM5 till DSM6 t.ex.
Du får läsa dig till i update notesen om dom varit och pillat något i filsystemen mellan versionerna.