Permalänk
Medlem

Coffee Lake mITX - 8600k, m.2 osv

Nu är det förhoppningsvis så att jag snart kommer få min bokade i5 8600k.

Datorn kommer användas tillsammans med en LG 27UD68 (4k) och främst användas för programmering, app/webbdesign samt lättare videoredigering.
Ett STORT plus är om den kommer att fungera som en hackintosh, då kommer det troligtvis bli dual, eller trippleboot (OSX, Linux samt win10).

Jag tänker mig följande:
CPU: i5 8600k
MOBO: ASrock Z370M-ITX/ac
SSD: WD Black PC SSD M.2 PCIe 256GB (1090kr) eller Samsung 960 EVO Series 250GB (1277kr)
SSD2: Något gammalt jag har i lådorna. Denna kommer användas till OS nr 2.
GPU: GTX 1060 6GB
RAM: Här har jag INGEN aning. (Budget är på ca 1500kr för 16gb om det är görbart)
Kylare: Efterfrågar något tyst som kommer att gå in i ett litet chassi. (budget? 500kr?)

Har idag:
- Node 304 med PSU på ca 500W som jag tänkte använda till en början. Skulle dock vilja ha ett mindre chassi i framtiden, typ Ghost.

Frågor och funderingar:
Hur ser allt ut som jag valt? Kommer det att passa bra ihop?
Jag vet redan att minst 1 person har använt samma moderkort och cpu för en hackintosh och fått allt att rulla på bra.
Hur ska man tänka gällande ram? Jag vill ha minst 16GB, och ITXkortet har bara plats för 2 stickor.
Kan man köra på 1st 16GB-sticka till att börja med och sedan öka på vid behov? Eller då kanske man helt går miste om Dual channel (om det fortfarande är en grej nu för tiden?).

Supertacksam för svar!

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Avstängd

@billyskate: Processorn´s grafikdel räcker för dina ändamål, så där kan du spara några tusenlappar. Dessa tusenlappar du sparar investerar du förslagsvis i ett SFX nätaggregat, som du sedan återanvänder till ett ev. Ghost S1 chassi.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@billyskate: Kan rekommendera Ncase M1 om du inte vill vänta på Ghost. Ncase har en bra leveranstid och det är kvalité : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@billyskate: Processorn´s grafikdel räcker för dina ändamål, så där kan du spara några tusenlappar. Dessa tusenlappar du sparar investerar du förslagsvis i ett SFX nätaggregat, som du sedan återanvänder till ett ev. Ghost S1 chassi.

Tack för svaret! Då kan jag vänta lite på GPU om jag skulle får för mig att lira lite CS

Skrivet av Aeig:

@billyskate: Kan rekommendera Ncase M1 om du inte vill vänta på Ghost. Ncase har en bra leveranstid och det är kvalité : )

Mvh

Tackar, ska ta mig en titt! Dock gillar jag verkligen utseendet på Ghost och det är alltid kul att handla "lokalproducerat".

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av billyskate:

Tack för svaret! Då kan jag vänta lite på GPU om jag skulle får för mig att lira lite CS

Klassiska CS 1.6 kräver mer utav grafikkortet, medans i CS:GO är processorkraft som räknas.

Skrivet av billyskate:

Tackar, ska ta mig en titt! Dock gillar jag verkligen utseendet på Ghost och det är alltid kul att handla "lokalproducerat".

Svenskt varumärke möjligtvis precis som Fractal Design, men det är i princip allt. Produkten i sig lär bli ännu ett "made in Taiwan" fabrikat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@billyskate: Kan rekommendera Ncase M1 om du inte vill vänta på Ghost. Ncase har en bra leveranstid och det är kvalité : )

Mvh

Instämmer helt och hållet!
M1 är ett riktigt trevlig chassi

Kan även rekommendera att testa be quiets SFX-L PSU (finns i 500 och 600W)
Testat med både ett Corsair SF600 och mitt nuvarande Be Quiet SFX-L 600 och ljudnivåerna är mycket mer behagliga med Be quiet-PSUn i datorn

tillägg av tips för PSU
Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

@raexxlol: Fick du plats med ett SFX-L i Ncase? Blev det ej trångt?

Jag har nog haft tur med mitt SF600, för det är knäpptyst : P

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@raexxlol: Fick du plats med ett SFX-L i Ncase? Blev det ej trångt?

Jag har nog haft tur med mitt SF600, för det är knäpptyst : P

Mvh

Det var faktiskt inga problem att "få in" det i chassit.
Kabeldragningen kan däremot bli problematisk om man har fullängds-GPU då anslutningarna för några av de modulära kablarna är i vägen för GPU.
Kör som "tur" är med ett 1080 ti mini så det gick vägen!

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Tar och bumpar denna och undrar om någon kanske vill vara snäll och tipsa om RAM för 8600k?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@raexxlol: Fick du plats med ett SFX-L i Ncase? Blev det ej trångt?

Jag har nog haft tur med mitt SF600, för det är knäpptyst : P

Mvh

M1 tar ju även standard ATX PSU'er.
Om man skippar eller har ett kort grafikkort.

Kör SF450 i mitt, även det knäpptyst.
Vilket ju inte är så konstigt då det 99% av tiden är helt passivt

Permalänk
Medlem

@billyskate: https://www.dustinhome.se/product/5011008743/ballistix-sport-...

tredje billigaste 16gb kittet (2666mhz eller snabbaste) som man kan få fram på prisjakt. Bara slå till.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro