Permalänk
Medlem

Dator överhettades, startar inte igen

Satt och spelade, plötsligt dog datorn. Öppnade upp sidan och märkte att grafikkortet var väldigt mycket varmare en andra komponenter så jag gissar att det var det som gjorde att datorn stängde av sig. (överhettning)

Har dammat av datorn och låtit den vila ca 15-20 minuter och datorn är kall. Men den startar inte. Har kollar så att sladden till "startknappen" sitter i ordentligt. Inga fläktar eller något går igång.

Kan det vara PSU:n som gett upp? Ger den upp sådär bara?

Vad kan va felet?

Permalänk
Medlem

Att grafikkortet var varmare än andra komponenter är inte konstigt om du spelade ett 3D spel. Värmeproblem brukar i första hand yttra sig så att klockfrekvenserna på den varma komponenten sänks, så att den alstrar mindre värme. Med lägre prestanda som följd. Det borde inte gå obemärkt så långt att datorn för att skydda sig själv stänger av sig.
Så, det är antagligen mest troligt att något elektriskt fel inträffade. Kanske PSUn, kanske någon komponent på moderkortet, kanske ett instickskort. Här måste du börja felsöka.

Alltså, ja det kan vara PSUn. Ja den kan ge upp "bara så där", men det kan också vara någon annan komponent.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Att grafikkortet var varmare än andra komponenter är inte konstigt om du spelade ett 3D spel. Värmeproblem brukar i första hand yttra sig så att klockfrekvenserna på den varma komponenten sänks, så att den alstrar mindre värme. Med lägre prestanda som följd. Det borde inte gå obemärkt så långt att datorn för att skydda sig själv stänger av sig.
Så, det är antagligen mest troligt att något elektriskt fel inträffade. Kanske PSUn, kanske någon komponent på moderkortet, kanske ett instickskort. Här måste du börja felsöka.

Alltså, ja det kan vara PSUn. Ja den kan ge upp "bara så där", men det kan också vara någon annan komponent.
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar. Vet inte riktigt hur jag ska felsöka, har dragit ut alla usb saker, som möss osv, bar bara en skärm i. Men när inget händer när jag försöker starta så vet jag inte hur jag ska gå vidare

Permalänk
Moderator
Forumledare

@tobit: Vad har du för komponenter i datorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@tobit: Vad har du för komponenter i datorn?

Mina specs:
Operativsystem: Windows 10
Processor: Amd-fx 8350 4.0 GHz
Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
Processorkylare: En Corsair H60i med två fläktar som kyler kylflänsen.
RAM: 12 gb ram med 3st 4gb ram minnen
Grafikkort: Nvidia geforce gtx 780 3gb MSI
PSU: Corsair tx650

Permalänk
Medlem

Okej jag köpte ny PSU.När jag kopplat in allt kom det gnistor från grafikkortet????!

Permalänk

Du har inte funderat att dra ur grafikkortet när det kommer gnistor ur det? Eller övervägde att starta utan den då enligt din beskrivning blev "väldigt varm". Du kanske skulle prövat komponenterna lite var för sig innan du gick och inhandlade en ny PSU.

Mina erfarenheter av när en PSU håller på att ge upp är att den blir varm, riktigt varm och det luktar "varma elkomponenter".

Pröva starta utan grafikkort, men att det slår gnistor? Du kanske har haft sönder PCI platsen och skadat något? Kan ju vara moderkortet också. Helt 100% säker på att du kopplat allt rätt.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Du har inte funderat att dra ur grafikkortet när det kommer gnistor ur det? Eller övervägde att starta utan den då enligt din beskrivning blev "väldigt varm". Du kanske skulle prövat komponenterna lite var för sig innan du gick och inhandlade en ny PSU.

Tog ut grafikkortet efter det. Men datorn startar inte fortfarande. kanske är moderkortet som är kört då?

Edit:

Visste ju inte hur jag skulle felsöka. tänkte att om det inte är ngn ström så är det psu som är fel på. Har vart lite problem med det innan. Innan när jag provade så startade allt i en sekund typ, sen kom gnistan och nu startar det inte...

Permalänk

Har du också dragit ut el kabeln några minuter? Kan fortfarande finnas kvar ström om du bara slår av nätaggregatet på baksidan (knapp). Har du använt någon form av ESD skydd när du monterat komponenter och pillat? Tänker på statisk elektricitet.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Har du också dragit ut el kabeln några minuter? Kan fortfarande finnas kvar ström om du bara slår av nätaggregatet på baksidan (knapp). Har du använt någon form av ESD skydd när du monterat komponenter och pillat?

Det är ju bara två sladdar till moderkortet. Har de i men inget händer

edit: ja har haft esd skydd

Permalänk

Nu menar jag sladden från väggen till datorn. Ditt första problem är ju att det kommer gnistor ur grafikkortet, de ska absolut inte hända på en dator. Värt att se över andra komponenter också. Har du något annat moderkort du kan testa med? I så fall, testa CPU, Mobo, Ram.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av tobit:

Satt och spelade, plötsligt dog datorn. Öppnade upp sidan och märkte att grafikkortet var väldigt mycket varmare en andra komponenter så jag gissar att det var det som gjorde att datorn stängde av sig. (överhettning)

Har dammat av datorn och låtit den vila ca 15-20 minuter och datorn är kall. Men den startar inte. Har kollar så att sladden till "startknappen" sitter i ordentligt. Inga fläktar eller något går igång.

Kan det vara PSU:n som gett upp? Ger den upp sådär bara?

Vad kan va felet?

hur har du dammat av datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Nu menar jag sladden från väggen till datorn....

Ja jag drog ut den efter gnistan. Men tror inte det hör till problemet. Problemet var först att datorn bara stängde av sig. Nu med ny PSU startade allt i någon sekund, sedan kom det gnista ur grafikkortet och nu startar den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Nu menar jag sladden från väggen till datorn. Ditt första problem är ju att det kommer gnistor ur grafikkortet, de ska absolut inte hända på en dator. Värt att se över andra komponenter också. Har du något annat moderkort du kan testa med?

Nepp inget annat moderkort.
Hur ska jag se över mina andra komponenter? Är ju bara moderkortet, ram och processorkylaren som sitter i.

Skrivet av Grönahunden:

hur har du dammat av datorn ?

ja så gott det går, inget större damm iaf

Permalänk

Med tanken på din setup så är den ganska outdated. Har du svårt att kanske få låna någon / några komponenter kanske det är värt att se över något nytt? Men har du tur kanske du kan hitta något moderkort här på marknaden för några hundralappar. Har du några tillverkar garantier du kan använda dig av? Risken finns ju att moderkortet tagit med sig andra komponenter i fallet.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Med tanken på din setup så är den ganska outdated. Har du svårt att kanske få låna någon / några komponenter kanske det är värt att se över något nytt? Men har du tur kanske du kan hitta något moderkort här på marknaden för några hundralappar. Har du några tillverkar garantier du kan använda dig av?

Ja det är ont om pengar så får väl försöka hitta något begagnat Men du tror det är moderkortet som är kört då eller? Och kanske grafikkortet nu om det kommer gnistor ur det haha

Tror inte jag har några garantier. Alla komponenter är minst 3 år gamla

Permalänk

Vissa tillverkare har utökade garantier om man registrerar produkten hos dem, sett många med upp till 5 år. Risken finns ju att moderkortet tagit med sig andra komponenter i fallet. Gnistor = misstanke kortslutning? Lyser moderkortet med någon färg? Prova byt batteriet på moderkortet också, inte många kronor.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Vissa tillverkare har utökade garantier om man registrerar produkten hos dem, sett många med upp till 5 år.

Moderkortet är mer en 5 år.

Men tycker det är konstigt att allt startar och sedan dör moderkortet bara sådär.

och att grafikkortet pajas. Borde ju inte hända så vad tror ni kan ha gjort det?

Permalänk
Skrivet av tobit:

ja så gott det går, inget större damm iaf

på vilket sätt har du fått ut dammet ur datorn.

gnistor ur grafikkortet, vad håller du på med?
har du nån kompis/släkting som är lite händig eller har koll på datorer..

om du har ont om pengar så spendera inget på nya grejer innan du har felsökt datorn..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

på vilket sätt har du fått ut dammet ur datorn.

gnistor ur grafikkortet, vad håller du på med?
har du nån kompis/släkting som är lite händig eller har koll på datorer..

om du har ont om pengar så spendera inget på nya grejer innan du har felsökt datorn..

Med tryckluft.

Vadå vad jag håller på med?
Datorn startade inte alls. Så antog att den inte fick ström, brukar ju vara det när den inte startar. Jag kollade även så att alla sladdar satt i som de skulle, hände fortfarande inget.

Så jag köpte ny psu, behövde ändå en ny. Satte i alla sladdar som vanligt, precis som det var med den gamla PSU:n. Och trycker på startknappen. Fläktar går igång och plötsligt kommer det en gnista.

Tar ur grafikkortet och nu startar inget.

Hur kan det vara mitt fel? Är den händigaste i familjen

Permalänk
Medlem

Hur jag ska felsöka datorn då?

Allt som sitter i datorn och är inkopplat är moderkort, ram, processor och kylare. Ram borde ju inte ha ngt med det att göra. Inte kylaren eller processorn heller, så då återstår ju moderkortet

Permalänk

@tobit:

Har du testat att dra ur grafikkortet och startat datorn? (vet att du naturligtvis inte får bild, men är grafikkortet sönder kanske burken startar ändå).

Luktar någon annan komponent bränt? Luktar nätagget något?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@tobit:

Har du testat att dra ur grafikkortet och startat datorn? (vet att du naturligtvis inte får bild, men är grafikkortet sönder kanske burken startar ändå).

Luktar någon annan komponent bränt? Luktar nätagget något?

Ja grafikkortet är ut datorn. Den startar ändå inte. Nä inget luktar bränt, förutom när gnistan kom såklart. Inget händer när jag försöker starta. Inga fläktar rör på sig eller något. Helt dött. Var så från början också, så därför jag trodde det var PSU som var problemet

Edit: Nä Nätaggregatet är ju helt nytt så det ska väl ändå inte skapa problem?

Permalänk
Skrivet av tobit:

Hur kan det vara mitt fel? Är den händigaste i familjen

gnistor ur grafikkortet har jag aldrig hört talas om, därför frågar jag vad du har gjort, det brukar ju behövas metall mot metall i höga hastigheter..

om du inte har någon annan dator som du kan testa delarna i så blir det svårt att felsöka..
du behöver ju en fungerande dator för att testa Grafikkort, minne, processor osv..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tråden går lite i repeat, du kanske kan lämna in den? Hårdvara är svårt att hjälpa till med vid sånna här fel.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@tobit: Att det slår gnistor är förstås inte bra, men knappast ditt fel. Det kan hända att det gamla nätagget skadat grafikkortet på något sätt, som sedan visat sig först när du kopplade in ett nytt fungerande nätagg. Det är inte helt ovanligt.

Vad som troligtvis har hänt är väl att det gamla nätagget gett upp och dragit med sig andra komponenter i fallet. Tyvärr så är det svårt att felsöka sånt utan att byta ut delar och se vad som fungerar. Att grafikkortet är dött är väl ganska sannolikt, men helt säker kan man inte vara ens om det slår gnistor om det. Och om datorn inte fungerar även med ett nytt nätagg så brukar det allt som oftast vara moderkortet som är dött. Även hårddiskar brukar vara i farozonen i såna fall, eftersom de är rätt känsliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@tobit: Att det slår gnistor är förstås inte bra, men knappast ditt fel. Det kan hända att det gamla nätagget skadat grafikkortet på något sätt, som sedan visat sig först när du kopplade in ett nytt fungerande nätagg. Det är inte helt ovanligt.

Vad som troligtvis har hänt är väl att det gamla nätagget gett upp och dragit med sig andra komponenter i fallet. Tyvärr så är det svårt att felsöka sånt utan att byta ut delar och se vad som fungerar. Att grafikkortet är dött är väl ganska sannolikt, men helt säker kan man inte vara ens om det slår gnistor om det. Och om datorn inte fungerar även med ett nytt nätagg så brukar det allt som oftast vara moderkortet som är dött. Även hårddiskar brukar vara i farozonen i såna fall, eftersom de är rätt känsliga.

Okej tack för bra svar! Kanske var olämpligt att göra en tråd om det då det är så svårt för er att göra något.
Ska lämna in datorn så de kan felsöka ordentligt. Så får det väl bli nytt grafikkort och moderkort då kanske.

Kan dock behöva lite hjälp med vilka nya komponenter jag i så fall ska köpa. Ska jag starta en ny tråd i rätt kategori då eller fortsätta här?

Permalänk
Medlem

@tobit: Var cpun varm ?, när min gamla burk med fx 6300 blev överhettad så startade den inte för ens dagen efter pga cpun blev för varm. Men du verkar ha ett annat fel om du har gnistor

Permalänk
Medlem

@tobit: Hej.

Du har ingen automatsäkring bak på PSU som löst ut, ibland finns det en liten "knapp" som man måste återställa för att det skall fungera igen.

Du kan ju testa nätagget genom att "tjuvkoppla" det å se om det fortfarande fungerar..

Detta görs bäst utan ditt eldsprutande grafikkort såklart

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Med tryckluft.

Vadå vad jag håller på med?
Datorn startade inte alls. Så antog att den inte fick ström, brukar ju vara det när den inte startar. Jag kollade även så att alla sladdar satt i som de skulle, hände fortfarande inget.

Så jag köpte ny psu, behövde ändå en ny. Satte i alla sladdar som vanligt, precis som det var med den gamla PSU:n. Och trycker på startknappen. Fläktar går igång och plötsligt kommer det en gnista.

Tar ur grafikkortet och nu startar inget.

Hur kan det vara mitt fel? Är den händigaste i familjen

Använde du de kablarna som kom med den nya PSUn?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar