Lagligt att borra i vägg och dra nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

Lagligt att borra i vägg och dra nätverkskabel?

Det är ju inte 230V det handlar om men är det några problem rent lagligt om jag borrar genom väggen och drar mina nätverkskablar genom hålen?

Permalänk
Medlem

Äger du fastigheten i fråga?

Om det är en BRF eller hyreshus så får du inte göra åverkan på fasaden utan att prata med BRF eller hyresvärden.

Är det ditt eget hus så är det bara att tuta och köra. Se till att täta ordentligt bara så att du inte råkar ut för fukt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Innervägg, yttervägg? Bostadsrätt, hyresrätt, egen villa? Mer info vore bra. Ska man bara svara på din fråga så ja, det är lagligt.

Permalänk

Har borrat genom väggar för nätverkskablar i flera lägenheter utan gnäll, hålen täcks med spackel om det störs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahavaffan:

Innervägg, yttervägg? Bostadsrätt, hyresrätt, egen villa? Mer info vore bra. Ska man bara svara på din fråga så ja, det är lagligt.

Det gäller en innervägg i en bostadsrätt.

Permalänk
Skrivet av TommyL79:

Det gäller en innervägg i en bostadsrätt.

Går ju att täppa för med spackel och eventuell omtapetsering.

Viktigaste är att kolla att det inte går några elkablar där man vill borra.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Är det en bostadsrätt så äger du ju bostaden, så bara att köra i så fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Är det en bostadsrätt så äger du ju bostaden, så bara att köra i så fall.

Helt fel, du äger en procentuell andel av föreningen och har besittande rätt på lägenheten. Du kan inte göra vad som helst i din lgh bara för att det är brf lgh.

Vart håller ts till? Jag kan hjälpa dig om du bor i närheten av mig.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Är det en bostadsrätt så äger du ju bostaden, så bara att köra i så fall.

Vanlig(?) missuppfattning. Man äger inte bostaden. Man äger en andel i föreningen. Föreningens stadgar avgör vad du får och inte får göra med din lya.

Permalänk
Medlem

Sorry, då hade jag missuppfattat allting. Tack till er två som upplyste mig i frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Men hur som helst, så är det mig veterligen mycket sällan problem med att borra hål i en innervägg för att dra en kabel. Men hör med styrelsen först för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur stort hålet blir, ska du bara dra 2-3 kablar så blir det ju lite större. Men det borde gå att spackla, blir ju inte mycket värre än ett skruvhål utseendemässigt.

Permalänk
Medlem

Drog precis en nätverkskabel genom en vägg i bostadsrätt, att borra ett hål till 1 nätverkskabel är inte hela världen, den kan du dra från modemet sedan till en router där du delar ut det till andra datorer, när du flyttar kan du bara spackla för hålet och sätta lite färg som andra har påpekat eller om nästa ägare kanske vill ha hålet så är det ju perfekt. Frågade min fastighetsskötare/ägare som sa att jag kunde göra princip vad jag ville men badrummet var känsligt att göra något i så där måste man prata med dom om om man ska göra något större arbete där.

Permalänk
Medlem

Du får dock inte dra nätverkskablar i samma rör som 230V kablarna går i om du skulle få för dig att göra något sådant.

Permalänk
Medlem

Lagligt ja, finns nog inget brott man kan bli dömd för att man borrar i en vägg och drar igenom en kabel. möjligtvis att det kan bli nåt civilrättsligt och man får för sig att dra genom badrummet och orsakar skador i fuktspärrar och ger vattenskador. annars är det som sagt det är ju bara att spackla och tapetetsera om man skulle behöva ta undan kabeln men drar man snyggt med kanaler så kommer det bara vara fördelar anser jag iaf. Jag har då dragit genom väggar i hyresrätter också och fixat med kabelkanaler snyggt och prydligt i en bostadsrätt hade jag inte ens reflekterat över om det var ok eller inte, jag hade gjort det direkt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Generellt kan man ju säga du ska absolut inte borra några hål under eller över vägguttag/strömbrytare då det ofta går elrör där som du kan råka borra i.

Är det en gipsvägg? isåfall kan du ju borra hål på ena sidan först och lysa in med en ficklampa för att se så inget är i vägen innan du borrar genom hela

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du får dock inte dra nätverkskablar i samma rör som 230V kablarna går i om du skulle få för dig att göra något sådant.

Ursäkta trådnekrofilin, men det där var intressant!

1) Varför inte?
2) Gör det nån skillnad om det handlar om elkabel som ligger i en utanpåliggande plastränna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ursäkta trådnekrofilin, men det där var intressant!

1) Varför inte?
2) Gör det nån skillnad om det handlar om elkabel som ligger i en utanpåliggande plastränna?

Pga risken att det av någon anledning (bortskavd isolering t.ex.) skulle gå starkström över till nätverksledarna, antar jag (men jag vet inte med säkerhet). Skulle bland annat kunna orsaka brand.

Utanpåliggande separat plastränna ska inte vara något problem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle man få 230V i nätverkskablarna vore det inte bara en stor risk för total förstörelse av utrustning, man får tänka på all utrustning för Ethernet som inte är byggd för att hålla 230V på åtkomliga ställen, det skulle kunna innebära strömförande apparater. Och grillning av dina prylar om livet inte är så viktigt argument.

Jag ser det lite som att lägger man några kablar i en kabelkanal är det samma sak som att de ligger löst på golvet tillsammans..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av guermantes:

Ursäkta trådnekrofilin, men det där var intressant!

1) Varför inte?
2) Gör det nån skillnad om det handlar om elkabel som ligger i en utanpåliggande plastränna?

Skrivet av backfeed:

Pga risken att det av någon anledning (bortskavd isolering t.ex.) skulle gå starkström över till nätverksledarna, antar jag (men jag vet inte med säkerhet). Skulle bland annat kunna orsaka brand.

Utanpåliggande separat plastränna ska inte vara något problem.

Enligt den el-standard vi har i Sverige måste kablar dragna i samma rör vara klassade och klara av samma spänning. Det är lagkrav på detta.

Detta gäller oavsätt om man drar 230V + Ethernetkabel i Kabelkanal, plaströr i vägg eller kräver ner en slang i backen mellan två hus. Alla kablar i samma rör/slang/kanal skall ha isolering och kardeler som klarar av samma spänningsnivåer.

Bakgrunden är att om en kabel pajar skall den inte kunna ta en oönskad väg eller starta en elektrisk brand. Att dra flera kablar med olika klassificeringar i samma kanal/rör/slang motverkar även el-säkringar. Kabel 1 - starkström 230V kanske har en säkring som klarar av 10A, men nätverkskabeln eller telefonkabeln bredvid saknar säkring och brand i kabel eller i uttag/terminering/skarv/enhet i änden uppstår.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Ursäkta trådnekrofilin, men det där var intressant!

1) Varför inte?
2) Gör det nån skillnad om det handlar om elkabel som ligger i en utanpåliggande plastränna?

1. För en nätverkskabel är inte godkänd för den spänningen, samt att det ska vara en viss mängd luft i röret för kylning av ledarna när du brassar på med kaffekokaren och micron samtidigt.

2. ja det gör skillnad, då är det en godkänd dubbelisolerad (minst) kabel som ligger brevid, och inte enstaka ledare. Här borde det inte vara problem alls.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Och alla maskiner som står på industrier med elskåp där man samlar kablar i kabelkanaler: nätspänning, givarsignaler, bussar, servokablar etc ?

Att ha en plastskena under bordet och samla sina kablar från dator etc lär knappast vara ett bekymmer.

EDIT: Sen är det aldrig fel att separera signalkablar från strömkablar. Mindre risk för störningar ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Herregud.
Innerväggar av gips och liknande kan du göra vad du vill med, om du håller dig en bit bort från 230V el, eller utanför innerrör osv, om du har en bostadsrätt. Jag har satt kabelkanaler och mekat med lister så det står härliga till.

Också dragit nätverks- och all slags signalkabel i hyresrätter också, bara att jag spacklat igen och målat där det var en större genomföring, big deal liksom.

Ska du igenom fasad och sånt då får du kolla stadgar alt. förankra det med hyresvärden, en annan femma, men det är väl sällan folk håller på med sånt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

@DavidtheDoom:

Och alla maskiner som står på industrier med elskåp där man samlar kablar i kabelkanaler: nätspänning, givarsignaler, bussar, servokablar etc ?

Det lätta svaret är att hänvisa till lagen.

ELSÄK-FS 2008:1
Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda;
beslutade den 31 januari 2008.
Med stöd av 1 kap. 2 § förordningen (1957:601) om elektriska starkströmsanläggningar meddelar Elsäkerhetsverket följande föreskrifter och beslutar följande allmänna råd.

1 kap. Allmänna bestämmelser
2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,
- på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar.

Allmänna råd
Med övriga anordningar avses t.ex. maskiner, hissar och kranar

Det ges alltså ett större spelrum för maskiner, man antar även att Industrier/maskiner kontrolleras bättre genom krav via andra bestämmelser tex arbetsmiljölagen och att de som kommer i närheten av dem är utbildade och att tex barn inte leker där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det lätta svaret är att hänvisa till lagen.

Att dra data och starkströmskablar i samma kabelkanal är ju dock extremt vanligt, framför allt i kontorslandskap med kanaluttag.
Märkligt om det skulle vara olagligt då elfirmor gör så visa gärna exact vart i vilken lag.

Att peta in en nätverkskabel i ett VP rör där det ligger FK är ju naturligtvis INTE ok dock.

Permalänk
Medlem

^ med kabelkanal avses rören som går i väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Att dra data och starkströmskablar i samma kabelkanal är ju dock extremt vanligt, framför allt i kontorslandskap med kanaluttag.
Märkligt om det skulle vara olagligt då elfirmor gör så visa gärna exact vart i vilken lag.

https://www.elot.se/PICTURE/766935-134-image.jpg

Att peta in en nätverkskabel i ett VP rör där det ligger FK är ju naturligtvis INTE ok dock.

Många av de kabelkanaler som används i kontorslandskap har skiljeväggar så att starkström går i en kanal och nätverkskablarna i en annan.
Sedan tycker jag det är konstigt att det så ofta vid diskussioner om elsäkerhet bara blir en fråga om paragrafer. Det gäller ju att undvika olyckor. Om sedan andra har andra preferenser får de stå för.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Att dra data och starkströmskablar i samma kabelkanal är ju dock extremt vanligt, framför allt i kontorslandskap med kanaluttag.
Märkligt om det skulle vara olagligt då elfirmor gör så visa gärna exact vart i vilken lag.

https://www.elot.se/PICTURE/766935-134-image.jpg

Att peta in en nätverkskabel i ett VP rör där det ligger FK är ju naturligtvis INTE ok dock.

Jag försökte förklara frågan om maskiner, men som tidigare svarats så får man inte ha högre spänning i ett rör i väggen än den späning som den "sämsta" kabeln har klassats för, det finns inga direkta juridiska hinder att göra en nätverkskabel vars isolering klassas för tex 1000V och för förläggning i vägg men ingen har en sådan produkt och just det är troligen bara av kommersiella orsaker för det skulle även innebära krav på elbehörighet att dra kabeln i så fall om den ska in tillsammans med elen och även det är ju nått som ytterligare minskar intresset för det utesluter ju alla "hempulare" från att använda produkten.
Den typ av skena du visar är ofta delad inuti så att el och nätverk går i olika kammare eller så är den avsedd för att användas med kablar som är tänkta att användas vid utanpåliggande montering och då har kablaget i sig kraftigare isolering i flera lager.
De kan se ut nått så här inuti >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Meningslösa inlägga dolda. Har man inget mer att tillföra, låt tangenterna vila!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vanlig(?) missuppfattning. Man äger inte bostaden. Man äger en andel i föreningen. Föreningens stadgar avgör vad du får och inte får göra med din lya.

Det du säger är direkt felaktigt, du har rätten enligt lagen att göra det mesta i en bostdsrätt, du får till och med riva hela väggar så länge det inte är en bärande vägg. Däremot får du inte göra vad du vill när det kommer till vatten och avlopp, du får heller inte göra el installationer hur du vill. Man får heller inte göra någon åverkan på fasader då det är BRFn som äger den biten.