Vissa program kommer igenom brandväggen utan upnp och portar?

Permalänk
Medlem

Vissa program kommer igenom brandväggen utan upnp och portar?

Hej, Lite osäker på var jag skulle lägga detta, men jag förmodar att det flyttas till rätt plats om det ligger fel.

Jag har en fråga gällande att vissa program går igenom brandväggen utan att det är öppna portar. Som exempel tar jag följande situation.
På en förening har vi en nas stående, nätet får vi av hyresvärden som inte vill öppna några portar vilket gör det svårt att nå nasen.
Men jag testade ett program som heter orbweb.me och med detta program kommer vi åt nasen utan att behöva öppna portarna,
För skojs skulle testade jag det på min nas hemma med, utan att öppna portarna samt är upnp avslaget, men ändå gick det nå nasen.

Min fråga är helt enkelt hur sjutton går detta till? och kan man på något sätt få detta att fungera för andra tjänster?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej, Lite osäker på var jag skulle lägga detta, men jag förmodar att det flyttas till rätt plats om det ligger fel.

Jag har en fråga gällande att vissa program går igenom brandväggen utan att det är öppna portar. Som exempel tar jag följande situation.
På en förening har vi en nas stående, nätet får vi av hyresvärden som inte vill öppna några portar vilket gör det svårt att nå nasen.
Men jag testade ett program som heter orbweb.me och med detta program kommer vi åt nasen utan att behöva öppna portarna,
För skojs skulle testade jag det på min nas hemma med, utan att öppna portarna samt är upnp avslaget, men ändå gick det nå nasen.

Min fråga är helt enkelt hur sjutton går detta till? och kan man på något sätt få detta att fungera för andra tjänster?

//

Den ringer hem och etablerar en tunnel tillbaka in i nätverket. Då behöver man inte öppna några speciella portar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Tack för svaret, jag misstänkte att det var något sådant. Nu är dock frågan, kan man på något smidigt sätt "återskapa" detta?
tex genom att sätta upp en vpn tex hemma hos mig och låta nasen ansluta till den. kan jag då på det sättet öppna portar till nasen?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@BrusE: Tack för svaret, jag misstänkte att det var något sådant. Nu är dock frågan, kan man på något smidigt sätt "återskapa" detta?
tex genom att sätta upp en vpn tex hemma hos mig och låta nasen ansluta till den. kan jag då på det sättet öppna portar till nasen?

//

Jag använder mig av Reverse SSH Tunneling. Det är inte säkert att det passar alla typer av tjänster.

Varför använder du inte samma upplägg som du testade hemma?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: hmm hänger inte med riktigt på hur det går till med det du skrev.
Du menar varför inte använda orbweb.me?
för jag vill komma åt fler tjänster som att kunna styra nasen. det kan inte orbweb göra.

Lite mer detaljer om hur det ser ut och vad jag vill göra kanske underlättar?

hyresvärden har ett gäst wlan som vi ansluter till med en trådlös brygga, bryggan går sedan till en usg router som sätter upp ett nytt nät/wlan till oss med ett antal uap. På vårt nätverk har vi en nas som vi vill kunna nå utifrån men problemet är att vi inte kan öppna några portar på hyresvärdens nät/router.

Går det komma runt branväggen med en inkommande vpn så vi kan styra nasen,
med orbweb kan vi som sagt bara skicka upp/ner filer, inte kontrollera nasen så vi kan lägga till användare mm

känns som risken är att jag får lägga en liten dator på nätverket och sedan ansluta med teamviewer för att kunna styra nasen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@BrusE: hmm hänger inte med riktigt på hur det går till med det du skrev.
Du menar varför inte använda orbweb.me?
för jag vill komma åt fler tjänster som att kunna styra nasen. det kan inte orbweb göra.

Lite mer detaljer om hur det ser ut och vad jag vill göra kanske underlättar?

hyresvärden har ett gäst wlan som vi ansluter till med en trådlös brygga, bryggan går sedan till en usg router som sätter upp ett nytt nät/wlan till oss med ett antal uap. På vårt nätverk har vi en nas som vi vill kunna nå utifrån men problemet är att vi inte kan öppna några portar på hyresvärdens nät/router.

Går det komma runt branväggen med en inkommande vpn så vi kan styra nasen,
med orbweb kan vi som sagt bara skicka upp/ner filer, inte kontrollera nasen så vi kan lägga till användare mm

känns som risken är att jag får lägga en liten dator på nätverket och sedan ansluta med teamviewer för att kunna styra nasen

Angående SSH tunnel, det löser inte alla dina behov. Saken är att ni har dubbel NAT (NAT444)
vilket kan ställa till det ytterligare för er.

Om du kör en RPI i nätverket så kan du använda den som ssh relay.
http://wallmander.net/1873-reverse-ssh-tunnel-kringgar-nat-br...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

kan ju uppdatera detta lite, gjorde en utgående tunnel och som sedan användes för att komma åt sakerna. tyvärr gillade inte vår trådlösa brygga detta (kraschar sporadiskt av den trafiken av någon anledning) så nödlösningen blev en gammal dator med remote desktop. När jag byter bryggan räkna jag dock med att köra på tunneln i stället.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.