Permalänk
Avstängd

Val av skärmar? (köpfundering)

Jag håller på att planera inför en ny rigg, den skall innehålla tre eller fyra skärmar när den är klar och jag jobbat ihop mer pengar, så tänkte börja med en som jag kan komplettera sedan.

Bör vara minst 23-24" eller större.

Hög teknisk byggkvalitet och så lång teknisk livslängd som möjligt.

INGA döda pixlar.

prisnivå, kanske 2-3K stycket, eller förslag, ingen spikad budget.

(mest till spel och 3D rendering, samt bild och filmmontage, mm)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: vill du ha optimerat för spel eller bildkvalite?

Permalänk
Avstängd

Helst båda om det går, men mer åt bildkvalitetshållet, kvalitet på bilden är högre prio än hastighet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Dell ultrasharp är ett säkert bett..

storlek osv hänger lite på dig, men U2414H är fina. Har haft tidigare modell av den, och har en UHQ version av skärmen i dag.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Dells UltraSharp brukar hålla bra kvalitet både byggmässigt och vad gäller bildkvalitet. Vi kör två U2311H hemma och sambons brorsa har en U2412HM har jag för mig.

Vi har just den länkade U2414H på några programmeringsdatorer på jobbet och det är extra trevligt med den tunna kanten när man ska ha dem bredvid varandra, så kör på med dem, bra pris där också

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Flera av Dells skärma har väl dessutom Pivot-funktion vilket kan vara trevligt beroende på vad man använder dom till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag håller på att planera inför en ny rigg, den skall innehålla tre eller fyra skärmar när den är klar och jag jobbat ihop mer pengar, så tänkte börja med en som jag kan komplettera sedan.

Bör vara minst 23-24" eller större.

Hög teknisk byggkvalitet och så lång teknisk livslängd som möjligt.

INGA döda pixlar.

prisnivå, kanske 2-3K stycket, eller förslag, ingen spikad budget.

(mest till spel och 3D rendering, samt bild och filmmontage, mm)

Mer av nyfikenhet än för att försöka förmedla en åsikt, men varför vill du ha 3 eller 4 skärmar? Har du funderat på att istället satsa på 1-2 större skärmar?

Permalänk
Avstängd

Med två skärmar får man en skarv på mitten, en skärm är låst till det formatet om man kör saker som har låst upplösning blir formatet fuckat, typ...

Det sista är iaf vad jag hört.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Med två skärmar får man en skarv på mitten, en skärm är låst till det formatet om man kör saker som har låst upplösning blir formatet fuckat, typ...

Det sista är iaf vad jag hört.

Det beror väl iof hur man har placerat skärmarna, t.ex. kan man ha en sekundär vid sidan och så en primär i mitten. Med 4 skärmar lär du få kanter i massor i mitten (förutsatt att du inte har alla på rad då men det antar jag att du inte menar). Jag funderar själv på att skaffa flera skärmar igen för första gången på länge men är inte helt övertygad om att fördelarna överväger nackdelarna.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Med två skärmar får man en skarv på mitten, en skärm är låst till det formatet om man kör saker som har låst upplösning blir formatet fuckat, typ...

Det sista är iaf vad jag hört.

Måste skärmarna stå symmetriskt menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det beror ju helt på vad ni tänkt använda skärmarna till, skall de ha olika uppgifter behöver de inte ens ha samma format eller upplösning, jag körde själv en 24" + en 19" förut så att man kunde köra olika saker parallellt, men skall de vara synkade bör de vara någorlunda lika, den fjärde tänkte jag mig använda till annat, mest för att övervaka samt köra andra program som klarar sig utan synkade skärmar.

En stor skärm samt eventuellt en liten sidoskärm torde vara bättre generellt sett.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

För att svara på era frågor till de av er som hade frågan om tvåskärm, så skulle jag uppdatera det idag och säga, en ex-wide skärm samt en 24-27" eller liknande (23-24" kostar inte mycket idag), då bör de täcka upp det mesta tror jag om man vill titta på film eller köra spel som stöder enkelskärm av det formatet och man har full storlek på den lilla sidoskärmen om man råkar på tillfällen då man behöver detta. Sedan skulle jag montera den på en gasfjäderarm eller liknande så att man kan vrida in den lilla skärmen om man behöver använda den som huvudskärm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Hur kritiskt är responstid idag egentligen, Såg att det var 5 på den gamla, den i länken ovan ligger på 8 ms.

Någon som vet mer om detta?

Tippar på 2 eller 4 är optimalt, men hur kritiskt är det?
Skulle 6 fungera ihop med den, eller är det för långsamt?
Min gamla täckte upp det jag använde den till.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur kritiskt är responstid idag egentligen, Såg att det var 5 på den gamla, den i länken ovan ligger på 8 ms.

Jag har gått igenom detta i bildskärmsguiden med bildexempel. Kortfattat kan en skärm som specas till 1 ms ha värre problem med eftersläp jämfört med den som specas till 8 ms.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Avstängd

Tackar, skall läsa det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

jag lirade cs på en 21 tums dell ultrasharp från 2005 i dryga 2 år utan problem, responstid 20 ish ms 1650 x 1050

Inte för att det bidrar til diskussionen så mycket men ville bara nämna

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Avstängd

Ok, då blir det dendär...

Har inte beställt ännu, men lagt den i varukorgen till fredag, tycker den verkade väldigt prisvärd, passar med min gamla också hoppas jag, även om den gamla lär se dassig ut i färgerna bredvid den...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Har testat den så smått nu, hitintills måste jag säga att jag tyckte att den var prisvärd och att jag är nöjd med den, inga döda pixlar och skit ännu som jag sett, har även fungerat bra till de spel jag kör, likaväl som kontorsjobb och TV tittande någon gång ibland. Blir nog en eller två till av den om ingen säger annat. Måste vänta på nästa löning bara... Min gamla känns nästan litet halvdassig i fäörgerna i jämförelse, men den har ju åas mer än 7 år på nacken, så den får stå som sidoskärm så länge den fungerar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Var det Dell U2414H du skaffade?
Funderar på om frun skall få den eller U2417H.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

@Mizzarrogh: Var det Dell U2414H du skaffade?
Funderar på om frun skall få den eller U2417H.

Den jag har är U2414H
Det är ingen spelskärm (även om den går fint att spela på), men den klarar det mesta.
Annars, P2417H Går att hitta för under 2 000:- om man vill komma ännu billigare undan utan att inkräkta på kvaliteten.
Har inte testat den själv, men verkar prisvärd.

Edit, det är nemas problemas att spela Skyrim och liknande på dem, jag har själv testat, delay kommer inte att märkas öht i sådana spel.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag hämtar hem en sån från Webhallen efter jobbet. Orkar inte vänta, och frun har lovats en "inflyttningspresent" till hemmakontoret som nyligen inretts. Hon har inga direkta spelkrav, men det verkar ju onekligen vara en bra skärm för dagligt användande.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Jag har inte hittat riktiga tester av U2417H, men den verkar också vara ett bra köp om den ligger i samma prisklass som de andra två.
Det är egentligen mest detaljer som skiljer mellan de modellerna, jag tror inte att det är saker man tänker på för normal användning, den jag valde är tex mariginellt bättre på färgåtergivning om man jobbar mycket med foto, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har inte hittat riktiga tester av U2417H, men den verkar också vara ett bra köp om den ligger i samma prisklass som de andra två.
Det är egentligen mest detaljer som skiljer mellan de modellerna, jag tror inte att det är saker man tänker på för normal användning, den jag valde är tex mariginellt bättre på färgåtergivning om man jobbar mycket med foto, osv.

Jag hittade en recension:
https://pcmonitors.info/reviews/dell-u2417h-u2417ha/

Visa signatur

Gammal gubbe