Permalänk
Medlem

Hur bygga databas till excel

Är ganska novis inom detta så fråga på om något är oklart.

Jag kommer ofta i mina excel-hobbyprojekt fram till att jag behöver ett smartare sätt att strukturera data på. Idag brukar jag oftast spara rådata på ett blad och genom VBA-script modifiera/behandla datan som klistras in i ett nytt blad med ett interface-blad i excel. Datan brukar oftast bestå av mellan ~50-1000 rader (poster) med ett 3-10-tal olika kolumner (fält) vardera. Detta leder oftast till att majoriteten av VBA-koden består i hur jag hämtar och sparar data istället för behandlingen/uträkningarna som jag vill göra.

Jag vill fortfarande ha interfacet, uträkningar och presentera resultat i excel men jag gissar ju på att det finns smidigare sätt att strukturera och spara/hämta datan på. Eller?

Tar alltså in tips på bra (gratis) program som är enkelt att koppla till excel eller tips på hur jag bygger en smartare databas i excel.

Permalänk
Avstängd

@EnJoker: Ms Access kanske? Är trots allt en Microsoft produkt till en Microsoft produkt

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

@EnJoker: Ms Access kanske? Är trots allt en Microsoft produkt till en Microsoft produkt

Tack för tips! Sitter faktiskt och pillar i det just nu för att lära mig
Har inte kommit till att jag skickar data till/från excel än men det ska fungera smidigt då?

Permalänk
Medlem

Sen är steget från Access till SharePoint inte långt när du kan Access utan och innan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Sen är steget från Access till SharePoint inte långt när du kan Access utan och innan

Öh va? Förstår inte riktigt ditt inlägg.. Från Acess till sharepoint??

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Tack för tips! Sitter faktiskt och pillar i det just nu för att lära mig
Har inte kommit till att jag skickar data till/från excel än men det ska fungera smidigt då?

I access kan du enkelt importera, alternativt länka ett excel-blad, som en tabell i själva databasen.
Valet om länkning eller import, sker i samma "wizard" för att importera data from excel.

edit ..
Värt att tänka på dock är att om du använder dig utav länkade tabeller mot excelblad, textfiler eller liknande, så tappar man oerhört mycket prestanda om det är mycket data som bearbetas.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Öh va? Förstår inte riktigt ditt inlägg.. Från Acess till sharepoint??

Ett enkelt sett att flytta sin lokala access-databas till en applikation som fler kan nyttja. Istället för att sätta upp en SQL.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.