Permalänk
Medlem

behöver köpa ny 1440p, 144hz+ skärm

Råkade nyss ha sönder min gamla qx2710 (koreaskärm) så behöver köpa ny, vill också ha bättre uppdateringsfrekvens och också möjlighet att själv ändra till ex 120hz.

spelar inte jättemycket numera men man jag störde mig på att det laggade när man rörde fönster(överklockade bara till 120hz).

Osäker på huruvida jag kommer satsa på amd eller nvidia nästa gång men tror det blir nvidia(köpte nyss gtx 1060 till gamla datorn).

Funderar på acer xb271hu, lite dyrt och vet inte om jag vill ha gsync.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Letade som fan för ett år sedan när jag köpte dator och kom fram till att det inte fanns någon vettig skärm med 1440p, IPS, 27" och över 100hz värd priset. ASUS-skärmarna diffade ju som fan i kvalitet och var jävligt dyra. Har det kommit något nytt som är värt att kika på?

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: nej, tvingades köpa aced xb271hu ips.

Trevligt med 165hz iallafall.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

@HerrNilsson: nej, tvingades köpa aced xb271hu ips.

Trevligt med 165hz iallafall.

Acer flyr jag som pesten. Men jag får leta vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min PG279Q iaf. Men det är lite av ett lotteri sägs det.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Kör själv med Acer XB270HU, 144hz. Förstår vad du menar. Min skärm är fine men fick byta då det var BLB i mängder på första exet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vet att LG är på gång med en monitor som ryktas vara IPS LG 32GK850G 1440p 144hz 32"

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@HerrNilsson: Kör själv med Acer XB270HU, 144hz. Förstår vad du menar. Min skärm är fine men fick byta då det var BLB i mängder på första exet.

Ja nu överdriver jag kanske lite. Men jag har i alla tider avskytt Acer lika mycket som D-Link, TP-Link, Netgear, Packard Bell och liknande skit. De har samma kvalitetsstämpel på sig. Dvs ingen. De har mycket att bevisa innan jag tror på att de kan göra prylar. Inte bara att de ska göra bra prylar, utan leverera en bra support och garanti.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Jag sitter med en Acer 27" Predator XB271HUA, riktigt bra skärm för pengen men om jag skulle göra om köpet idag så hade nog jag gått för en Asus eftersom dem har en bättre och längre garanti om jag inte minns helt fel

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@HerrNilsson: Jag sitter med en Acer 27" Predator XB271HUA, riktigt bra skärm för pengen men om jag skulle göra om köpet idag så hade nog jag gått för en Asus eftersom dem har en bättre och längre garanti om jag inte minns helt fel

De*. Men som sagt, samma problem nu som för ett år sedan när jag letade skärm.

Permalänk
Medlem

har tyvärr endel BLB(10% ljusstyrka):

taget med LGG4, kameraappen som följde med mobilen

inga döda pixlar och nådde 165hz utan problem, dock vet jag inte om jag egentligen ville ha G-sync, vill inte blå låst men kan alltid skaffa bättre skärm senare.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skicka tillbaka skärmen och grafikkortet och istället byta ut moderkortet och processorn för min gamla dator, blev inte så lyckat detta.

Gtx 1060 funkar inget vidare i linux, laggar när jag skrollar(tearing) och gsync är gimmic.

Vidare är inte 165hz bra nog heller även om det är aningen bättre än 144hz.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

har tyvärr endel BLB(10% ljusstyrka)

Att fota skärmen så där överdriver problemet extremt, se denna artikel.

Men konstigt att det inte fungerar bra i Linux, jag har själv ett GTX 1070 som fungerar bra (fast jag kör iofs. 4K@60Hz istället). Använder du de senaste drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att fota skärmen så där överdriver problemet extremt, se denna artikel.

Men konstigt att det inte fungerar bra i Linux, jag har själv ett GTX 1070 som fungerar bra (fast jag kör iofs. 4K@60Hz istället). Använder du de senaste drivrutinerna?

Jo givetvis ser det mycket värre ut på bilden, är inte så farligt i verkligheten.

Installerade "nvidia" paketet med pacman, "nvidia-387.12-2"

Problemet i spel är endast att processorn flaskar, det är i 2D applikationer det blir problem(firefox, chromium, etc).

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ponzi: Exponeringen är såklart överdriven (som den blir med mobilkameran) men det där är ändå väldigt milt för att vara en överexponerad bild. Att byta sker med viss risk, tror det är ganska få guldexemplar som "överlever" en sådan där bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ponzi: Exponeringen är såklart överdriven (som den blir med mobilkameran) men det där är ändå väldigt milt för att vara en överexponerad bild. Att byta sker med viss risk, tror det är ganska få guldexemplar som "överlever" en sådan där bild.

Blir nog tvungen att behålla skärmen tyvärr. Hade lite problem med vsync och stutter i linux men det löste genom att starta firefox utan vsync och ändring av en inställning.

Lite tråligt att skärmen bara stödjer överklockning till 165hz, är ganska säker på att mitt ex hade klarat högre om det inte vore för G-sync modulens begräningar, hade hellre haft 180hz utan gsync.

De 240hz skärmar som finns nu är bara i 1080p så jag får stå ut med att bara ha 165hz tillsvidare.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

Lite tråligt att skärmen bara stödjer överklockning till 165hz, är ganska säker på att mitt ex hade klarat högre om det inte vore för G-sync modulens begräningar, hade hellre haft 180hz utan gsync.

Tvivlar starkt på att du sett skillnad på 165 Hz och 180 Hz i ett blindtest om jag ska vara helt ärlig.

Tyvärr verkar du ha fått en skärm med ganska mycket IPS-Glow och BLB. Har samma skärm som dig men så här ser min ut @ 20% ljusstyrka. Stör du dig på det så rekommenderar jag dig att skicka tillbaks den.

Eftersom du inte verkar by dig om G-sync kan du ju byta till en liknande skärm (1440p, IPS, 144 Hz) utan G-sync och spara en hel del pengar, typ denna. Varför betala 1700:- för något du inte vill ha?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tyvärr verkar du ha fått en skärm med ganska mycket IPS-Glow och BLB. Har samma skärm som dig men så här ser min ut @ 20% ljusstyrka.

Din bild är ju dock klart mörkare, d.v.s. den är inte lika överexponerad som TS bild är. Höj exponeringen några steg på din kamera så kommer säkert din skärm se lika illa ut. Som Laxpudding nämner så är det få skärmar som ser bra ut om man fotar dem i ett mörkt rum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tvivlar starkt på att du sett skillnad på 165 Hz och 180 Hz i ett blindtest om jag ska vara helt ärlig.

Jadu, någon jätteskillnad lär det inte vara, blir mindre att vinna desto högre upp i hz man går.

Citat:

Tyvärr verkar du ha fått en skärm med ganska mycket IPS-Glow och BLB. Har samma skärm som dig men så här ser min ut @ 20% ljusstyrka. Stör du dig på det så rekommenderar jag dig att skicka tillbaks den.

https://i.imgur.com/eBYtpt7.jpg

Du är den första som säger att det inte är bra, vet inte om jag stör mig på det så mycket, var värre på min förra skärm. Försöker hitta ett sätt att ta mer rättvisande bild.

Skrivet av MinscS2:

Eftersom du inte verkar by dig om G-sync kan du ju byta till en liknande skärm (1440p, IPS, 144 Hz) utan G-sync och spara en hel del pengar, typ denna. Varför betala 1700:- för något du inte vill ha?

Lite tråkigt att tappa 21hz men har varit sugen på att göra det ändå. Ville testa G-sync för att se hur det funkade men man har noll nytta av det i linux, är säkert bra i windows när man spelar men inte värt priset egentligen. Spelar inte jättemycket numera(mest spel som inte nyttjar grafikkort till max).

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Din bild är ju dock klart mörkare, d.v.s. den är inte lika överexponerad som TS bild är. Höj exponeringen några steg på din kamera så kommer säkert din skärm se lika illa ut. Som Laxpudding nämner så är det få skärmar som ser bra ut om man fotar dem i ett mörkt rum.

Har haft skärmar med noterbar BLB och vet precis hur det ser ut i verkligheten (klarar knappt av det) och min skärm har ingen "IPS-oval" som ponzi halvt om halvt har på sin.
Behöver inte höja exponeringen för att säkert kunna säga att ponzis skärm lider av betydligt mer BLB än min, titta bara hur hans BLB sträcker sig från det övre och undre högra hörnet ända ut till mitten. Jag hade personligen aldrig klarat av den mängden BLB utan hade returnerat den ögonaböj.

Skrivet av ponzi:

Du är den första som säger att det inte är bra, misstänker tyvärr att du har rätt(antar att din är bättre i verkligheten också).

Jag är rätt känslig mot BLB och IPS-glow. Nu har jag ju inte sett din skärm i verkligheten, men även med överexponering i åtanke så verkar den ha ganska mycket BLB.

Skrivet av ponzi:

Ville testa G-sync för att se hur det funkade men man har noll nytta av det i linux, är säkert bra i windows när man spelar men inte värt priset egentligen. Spelar inte jättemycket numera(mest spel som inte nyttjar grafikkort till max).

Jag tycker själv att G-sync är fantastiskt, men kör inte med Linux och har därmed ingen aning hur pass väl det fungerar där heller.
I ditt fall sparar du ju inte bara pengar på att byta skärm till en med Freesync, utan det finns ju även en chans att du får en panel som inte har lika mycket BLB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

ny bild, 64% ljusstyrka

hittade en inställning på kamera appen som reglerade exponeringen och satte på 1/30

25% ljusstyrka

Skrivet av MinscS2:

Jag är rätt känslig mot BLB och IPS-glow. Nu har jag ju inte sett din skärm i verkligheten, men även med överexponering i åtanke så verkar den ha ganska mycket BLB.

Det som gör att jag överväger att skicka tillbaka skärmen är
-jag har två amd grafikkort(med vattenblock) jag just nu inte använder, tyckte dessa funkade bättre i linux.
-blb blir rätt illa ifall man inte sitter rakt framför skärmen.
-skärmen var dyr.

Har bara ett nvidia grafikkort nu och vet inte om jag kommer köpa fler kort från nvidia.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ponzi:

Lite tråligt att skärmen bara stödjer överklockning till 165hz, är ganska säker på att mitt ex hade klarat högre om det inte vore för G-sync modulens begräningar, hade hellre haft 180hz utan gsync.

De 240hz skärmar som finns nu är bara i 1080p så jag får stå ut med att bara ha 165hz tillsvidare.

”bara stödjer överklockning till 165 Hz". Alltså, ironin bakom att kalla detta för ”bara 165 Hz”.

2560x1440/165 MHz är den mest krävande signalen på konsumentmarknaden idag med en pixelklocka en god bit över 600 MHz. Det verkar som Nvidias G-Sync-modul är den enda på marknaden som når över 600 MHz, för jag hittar inga andra skärmar vilka kommer upp i det bandbreddskravet över 600 MHz. Om man då inte räknar de få 5K-skärmar som kör dubbla Displayport för att nå 60 Hz.

1920x1080/240 Hz-skärmarna kräver kring 580 MHz i bandbredd och det är fullt möjligt med dagens kretsuppsättningar. I grunden samma krav som att köra de 4K/60 Hz som 600 MHz-gränsen bygger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

”bara stödjer överklockning till 165 Hz". Alltså, ironin bakom att kalla detta för ”bara 165 Hz”.

Faktum är dock att 15hz till hade varit bra då det isf hade blivit en multipel av 60 vilket har sina fördelar.

Vill nog inte gå ner till 144hz så ifall jag skickar tillbaka skärmen så blir det att köpa annan g-sync skärm istället(verkar bara vara g-sync skärmar som stödjer 165hz).

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på en 60Hz skärm och undrar då uppenbart hur man inte kan tycka att 165hz duger? Jag försöker förstå vad skillnaden är, Känns som min skärm duger förutom upplösningen då, Ser man verkligen ens skillnad mellan 144 och 165hz eller är det bara vetskapen?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Jag sitter på en 60Hz skärm och undrar då uppenbart hur man inte kan tycka att 165hz duger? Jag försöker förstå vad skillnaden är, Känns som min skärm duger förutom upplösningen då, Ser man verkligen ens skillnad mellan 144 och 165hz eller är det bara vetskapen?

Ja, folk är olika så givetvis kan det vara en och annan som märker skillnad. Den första LCD-skärmen som klarade 165Hz gav mer eftersläpningar i 165 Hertz uppdateringsfrekvens just för att overdrivefunktionen fick arbeta mer aggressivt. Så i det fallet gick det nog att se tydlig skillnad för ganska många.
Går att hitta recensioner där de beskriver det, sen kanske det ändrades i en senare revision, vad vet jag.

TS klagar i sitt första inlägg över att det laggar i 120 Hertz på sin Koreaskärm, det han med stor sannolikhet har problem med är skärmens responstid, inte uppdateringsfrekvensen som sådan men det verkar han inte ha klurat ut själv.
Man kan inte låta bli att undra hur han klarade sig med platta skärmar tidigare, när de inte gick i mer än 60 Hertz. Tror 120-hertzmodellerna kom 2010.

Det bästa för honom vore kanske att köpa en OLED-TV. Men det kanske tar emot när man ser den där tråden om inbränningar. De senaste apparaterna klarar väl hur som helst att gå i 120 Hertz. Dock har de väl en del inputlagg i och för sig... Och så var det det där med storleken. Man behöver i princip ha TVn på ett litet lågt bord framför vanliga skrivbordet. Eller väggmonterat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Varför inte en AOC Agon 27gq? Samma panel som acer och asus skärmarna, men några hundralappar billigare. Fick ett bra ex och jag är sjukt nöjd med min, både för fps och långsammare RPG spel.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Ja, folk är olika så givetvis kan det vara en och annan som märker skillnad. Den första LCD-skärmen som klarade 165Hz gav mer eftersläpningar i 165 Hertz uppdateringsfrekvens just för att overdrivefunktionen fick arbeta mer aggressivt. Så i det fallet gick det nog att se tydlig skillnad för ganska många.

Går att hitta recensioner där de beskriver det, sen kanske det ändrades i en senare revision, vad vet jag.

Min skärm har 3 "overdrive" inställningar, de gör ingen jätteskillnad men valde att ha på normal efter att ha jämfört lite.

Citat:

TS klagar i sitt första inlägg över att det laggar i 120 Hertz på sin Koreaskärm, det han med stor sannolikhet har problem med är skärmens responstid, inte uppdateringsfrekvensen som sådan men det verkar han inte ha klurat ut själv.
Man kan inte låta bli att undra hur han klarade sig med platta skärmar tidigare, när de inte gick i mer än 60 Hertz. Tror 120-hertzmodellerna kom 2010.

Det är först när man testar 120hz som man inser hur illa 60hz är. Håller på att jämföra olika uppdateringsfrekvenser, blir inte riktigt bra oavsett vad jag sätter på men det blir bättre med högre(tydligen ska responstiden bli sämre ifall man överklockar).

Nu är korea skärmen sönder så jag kan inte direkt testa på ett bra sätt, kan däremot jämföra mot min gamla laggskärm och där var det faktiskt värre BLB (billig benq skärm).

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.