Dator för fotoredigering (+gaming), ca 15k

Permalänk
Medlem

Dator för fotoredigering (+gaming), ca 15k

Efter drygt sex år har det blivit dags för en ny dator. Mitt gamla bygge har hållit ihop länge, men den börjar bli instabil och presterar långsamt i Photoshop. Jag kommer främst att använda den för fotoredigering i Lightroom och Photoshop, men även till en del spelande (har väntat på att kunna spela Witcher 3).

Beskriver nedan hur jag tänkt när jag valt komponenter. Inget är satt i sten, om någon har bättre förslag så är jag tacksam. Vad jag prioriterar är att få så mycket som möjligt för pengarna, samt att inte köpa mer än vad jag behöver (har fotografering som hobby). Budget är omkring 15k, men om det går att komma undan billigare är jag öppen för det.

Detta är vad jag har kommit fram till:

Intel i5 8600K
ROG Strix Z370-F Gaming
Samsung 850 EVO 500GB
WD Black 2TB
Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 2666 MHZ
Asus GeForce GTX 1060 6GB OC
EVGA Supernova G3 550W
Phanteks P400S

Valet av processor föll på kommande 8600K då Intel fortfarande verkar ha övertaget över AMD i ren hastighet, och vad jag förstått är det vad som räknas i Photoshop. Tvekade länge mellan i7 och i5, men efter en del efterforskning har jag fått intrycket av att i7 är överdrivet för de flesta användare.

Vill ha en stor SSD där jag kan ha de bilder jag jobbar med; HDD:n är för program som inte är beroende av läshastighet samt lagring. Ska köpa en extern lagringsenhet när det behövs.

Vad gäller RAM så börjar jag med 16GB för att spara lite pengar, har tänkt utöka till 32GB om det behövs.

Grafikkortet är inte högsta prioritet, valde det bästa jag har råd med.

CPU-kylning är inte klart, men lutar mot Cryorig H7. Vill ha något som klarar "lagom" överklockning.

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag men frågan är väl när du får möjlighet att lägga labbarna på en i5 Coffee Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ser bra ut tycker jag men frågan är väl när du får möjlighet att lägga labbarna på en i5 Coffee Lake.

Ja, jag vet att det finns vissa oklarheter med det. Har dock ändå tänkt vänta tills Black Friday med förhoppningen att något jag behöver (eller liknande produkt) reas ut.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

@Euklides: Ta snabbare minnen, 3000MHz stickor ligger på samma prisnivåer. Du kan göra diverse ändringar och spara pengar, http://www.inet.se/kundvagn/visa/10779045/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Rick69:
@Peppar2014:

Ni föreslår båda att gå ner till 8400. Jag har faktiskt inte tittat så mycket på den, men jag hittade nyligen dessa benchmarks:

Det verkar faktiskt som om 8600K inte ger så mycket extra från fabrik, men de kunde överklocka den till 5.3GHz. Hur stor praktisk skillnad det gör vet jag däremot inte. Någon som har bättre koll på detta?

Gällande moderkortet så kan det absolut vara värt att spara pengar där, särskilt om jag inte ska överklocka.

Kan också nämna att jag ska köpa en extra skärm med bättre färgåtergivning och upplösning än vad jag har nu, typ ASUS PB278Q eller Dell P2715Q. Kanske påverkar valet av grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Euklides:

@Rick69:
@Peppar2014:

Ni föreslår båda att gå ner till 8400. Jag har faktiskt inte tittat så mycket på den, men jag hittade nyligen dessa benchmarks:

Det verkar faktiskt som om 8600K inte ger så mycket extra från fabrik, men de kunde överklocka den till 5.3GHz. Hur stor praktisk skillnad det gör vet jag däremot inte. Någon som har bättre koll på detta?

Gällande moderkortet så kan det absolut vara värt att spara pengar där, särskilt om jag inte ska överklocka.

Kan också nämna att jag ska köpa en extra skärm med bättre färgåtergivning och upplösning än vad jag har nu, typ ASUS PB278Q eller Dell P2715Q. Kanske påverkar valet av grafikkort?

Du förlorar överklockningsfunktionen och någon GHz i ren prestanda med en i5 8400, samtidigt så sparar du in några tusenlappar på processorn och kostanden för en cpu-kylare. När det kommer till moderkortet så förlorar du några S-ATA portar och SLI stödet, vilket du inte kan nyttja med ett GTX 1060 trots allt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Det får bli 8400 i så fall, vill som sagt inte förköpa mig.

Som jag skrev ovan kom jag att tänka på att skärmen kanske spelar in i val av grafikkort. Spelande är som sagt inte huvudfokus, men klarar ett 1060 av 2560x1440 eller behövs 1070?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Euklides:

Tack för era svar.

Det får bli 8400 i så fall, vill som sagt inte förköpa mig.

Som jag skrev ovan kom jag att tänka på att skärmen kanske spelar in i val av grafikkort. Spelande är som sagt inte huvudfokus, men klarar ett 1060 av 2560x1440 eller behövs 1070?

Inte för spelande, då bör du satsa på minst ett 1070. För fotoredigering behöver du inget grafikkort, processorns grafikdel är fullt tillräckligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Tack, det var det jag var rädd för. Jag får se vilken skärm det blir, kanske måste använda en del av de pengar jag sparar på processorn till ett 1070.

Permalänk
Avstängd

@Euklides: Köp en 27" 1440p Dell skärm istället för 4K, så sparar du några tusenlappar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Ja, det är det jag är inne på. Det verkar dessutom som om många program fortfarande inte är anpassade för 4k. Men 1440p kräver väl också minst 1070?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Euklides:

Men 1440p kräver väl också minst 1070?

Ja.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Tack, då vet jag allt jag behöver.