Permalänk
Medlem

För den som är intresserad kan man ju alltid läsa på lite om arbetsförhållandena runt om i världen där fackföreningar i princip inte existerar och fundera över om man skulle vilja ha det så i arbetslivet.
För att förstå nyttan med medinflytande får man lyfta blicken och se på det i ett större perspektiv. Dagens arbetsförhållanden ser ut just så för att någon innan oss kämpat för detta i 100 år och den kampen har inte varit enkel.
Att sexklubbar och andra skandaler diskuteras som om detta sker överallt och alltid är ju nonsens. Självklart oacceptabelt men något som aldrig går att helt rensa ut då det alltid finns oärliga människor överallt i samhället.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vissa här är antingen otroligt naiva eller har obefintlig erfarenhet från arbetsmarknaden.
Facket är skit och gör ingen nytta.

Okey, säg vi lägger ner fackrörelsen och kollektivavtalen löses upp.

Nu kan tjuvåkarna, aka svartfötterna, ta sig en funderare när gratisskjutsen tagit slut.

Vad kommer arbetsgivarna erbjuda av det som de behövde göra tidigare enligt kollektivavtalet?
Löner?
Arbetstider?
Och allt annat som alla tar för givet.

Om du läser lite bakåt i tråden ser du att den är full av just erfarenheter från arbetslivet, av hur fackliga företrädare betett sig.
Vi har inte valt att tjuvåka, du har tvingat oss. Och när vi inte är tacksamma kommer du med förolämpningar.

Arbetsgivarna kommer erbjuda vad de är tvungna till enligt lag stiftad av folkvalda och deras eget behov av att behålla arbetskraften. På något konstigt vis fungerar det i alla andra länder utom Sverige.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Suck! Orkar inte bryta ner alla dina knasiga argument utan jag kör på en klassiker, den retoriska motfrågan!

Vet du vilka som införde betald semester i Tyskland? Med ditt sätt att tänka gillar alla tyskar som idag tycker om betald semester de som införde det. Förstår du nu varför sådana argument inte håller?

Gällande 5 v semester så ser jag omvänt på det, gillar jag 47 v arbete per år? Kanske är en svår livsåskådning att ta in för kamrat men gör ett försök. Så svar nej, jag värderar som sagt min tid högt och skulle aldrig få för mig att vara nöjd med 5 v semester per år. Så om facket sluter avtal som bara ger 5 v semester så är de enligt mig helt värdelösa. Ledig 5 av 52 veckor liksom, ryser av bara tanken!
Som en följd av det har jag heller aldrig tagit en fast anställning, känner inget behov av att ta plats i fållan och tvingas följa nått kollektivavtal och bli i det närmaste livegen. Och negativa konsekvenser av det: inga.
Facket verkar ju inte ha gjort så mycket på semesterfronten de senaste 39-ish åren så tack för inget oavsett.

Aja, denna diskussion verkar tämligen fruktlös. Vi får mötas i åsikten att den vi pratar med har fel åsikt
Om du gillar facket och är engagerad där så önskar jag dig all lycka och välgång i det! Väl mött!

"Orkar inte" - typexempel på brist av argument och fallerande resonemang från början. Kontrar med en motfråga, när personen själv klagat på att jag tidigare inte svarat på en fråga... Wow, imponerande, verkligen.

Hur mycket du väljer att vara ledig och på vilket sätt är upp till dig, men du har rätten att vara ledig 5v med ersättning i någon form inom ramarna fackansluten anställning som tråden faktiskt handlar om. Svammla inte iväg med annat Har du inte en fast anställning / kontakt med fack, har du inget heller att tillföra i denna tråd, dina argument är per automatik ogiltiga.

Som du skriver, det finns ingen anledning att fortsätta diskussionen med tanke på att du inte kan svara på en enkel fråga om 5 veckors semester är bra eller dåligt

Väl mött mäster debbatören

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Din brorsas rövhål till chef hade förmodligen fått sparken för länge sen om det inte vore för facket å andra sidan. Kul dock att din bror fick hjälp, men enstaka exempel på individnivå väger knappast upp den skada de orsakar.

Det är inte det minsta som subventionerad sjukvård, snarast som maffians beskyddarverksamhet.

Stämmer inte? Givetvis får vissa mindre lön än de borde, när löner sätts enhetligt. Arbetsgivare är ofta väldigt måna om att erbjuda höga löner för att inte bli av med kvalificerad arbetskraft, men det är omöjligt p.g.a. fackförbund. Vidare har det väl hänt fler än en gång att fackföreträdare har fått/krävt mutor.

Nej. Han blev omlokaliserad pga. facket. Däremot fick han inte sparken för att han kände ägaren privat.

Inte det minsta subventionerad sjukvård?! Är du seriös? Du går in och får vård för flera tusentals kronor och allt du betalar är typ 500:-. Om det inte är subventionerad vård så vet jag vad som är det. Maffias beskyddarverksamhet? Skärp dig.

Arbetsgivaren är inte alls mån om att ge så hög lön som möjligt.. utan man är ute för att få så billig arbetskraft som möjligt. Annars skulle arbetskraftsinvandring inte vara en sak.

Om en fackföreträdare kräver mutor så är det självfallet förkastligt och denne ska få sparken direkt.. däremot får du det att låta som det vore ett vanligt problem..

Skrivet av WackWack:

För den som är intresserad kan man ju alltid läsa på lite om arbetsförhållandena runt om i världen där fackföreningar i princip inte existerar och fundera över om man skulle vilja ha det så i arbetslivet.
För att förstå nyttan med medinflytande får man lyfta blicken och se på det i ett större perspektiv. Dagens arbetsförhållanden ser ut just så för att någon innan oss kämpat för detta i 100 år och den kampen har inte varit enkel.
Att sexklubbar och andra skandaler diskuteras som om detta sker överallt och alltid är ju nonsens. Självklart oacceptabelt men något som aldrig går att helt rensa ut då det alltid finns oärliga människor överallt i samhället.

Korrekt. Ett exempel är Kina där fackföreningar är förbjudna. Där jobbar folk 18 timmars skift till nästan ingen lön och varje dag riskerar att få men för livet. Är detta vad folk vill? Att företag ska få bestämma helt själva hur de ska använda arbetarna? Sätta vilka löner de vill? Naiviteten hos många här inne är ganska skrämmande ändå.

Skrivet av Aphex:

Om du läser lite bakåt i tråden ser du att den är full av just erfarenheter från arbetslivet, av hur fackliga företrädare betett sig.
Vi har inte valt att tjuvåka, du har tvingat oss. Och när vi inte är tacksamma kommer du med förolämpningar.

Arbetsgivarna kommer erbjuda vad de är tvungna till enligt lag stiftad av folkvalda och deras eget behov av att behålla arbetskraften. På något konstigt vis fungerar det i alla andra länder utom Sverige.

Dumheter. Ingen har tvingat dig göra något alls. Vad jag har fått fram i tråden är att enstaka händelser hos personer ifråga blivit en generaliserande norm där en fackförenings beslut har fått stå norm för alla fackföreningar. Vilket i sig inte ett bra argument. Om en fackförening gjort fel så betyder det inte att de andra hundra gjort det också. En företrädare betyder inte alla företrädare. Utan facken så skulle många inte ens få en skälig lön. Detta är fakta.. och att förneka detta är exakt orsaken till varför fackföreningar behövs. Så folks ignorans inte leder till enorm skada.

Sedan är en sådan enkel sak som betald semester något fackföreningarna drivit igenom. Utan fackföreningarna så skulle man inte ha rätt till 5v betald semester efter varje jobbat år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Han blev omlokaliserad pga. facket. Däremot fick han inte sparken för att han kände ägaren privat.

Inte det minsta subventionerad sjukvård?! Är du seriös? Du går in och får vård för flera tusentals kronor och allt du betalar är typ 500:-. Om det inte är subventionerad vård så vet jag vad som är det. Maffias beskyddarverksamhet? Skärp dig.

Arbetsgivaren är inte alls mån om att ge så hög lön som möjligt.. utan man är ute för att få så billig arbetskraft som möjligt. Annars skulle arbetskraftsinvandring inte vara en sak.

Om en fackföreträdare kräver mutor så är det självfallet förkastligt och denne ska få sparken direkt.. däremot får du det att låta som det vore ett vanligt problem..

Oj, vi förstod nog inte varandra. Sjukvården är mycket riktigt subventionerad, jag menade att facket inte på något sätt kan liknas vid det. Facket är skadligt, sjukvård livsnödvändigt. Jag vidhåller att facket har mycket mer gemensamt med maffians beskyddarverksamhet än subventionerad sjukvård.

Väljer att inte bemöta dina påståenden om invandring, facket har ju dock en ganska tråkig historia där, "go home" från Byggnads o.s.v.

Givetvis finns det inget egenvärde i att betala så hög lön som möjligt för en arbetsgivare, däremot vill de att företagen ska vara så lönsamma som möjligt, och en del i lönsamhet är att ha nöjda och skickliga medarbetare. Dessa nöjda och skickliga medarbetare vill man naturligtvis ha kvar som anställda, vilket kommer att leda till förbättrade villkor för dessa. Det är väl självklart? Lika självklart som att du vill tjäna så mycket som möjligt på ditt jobb, vill de som äger och driver företag tjäna så mycket som möjligt på sitt.

Edit:

Skrivet av Xinpei:

Dumheter. Ingen har tvingat dig göra något alls. Vad jag har fått fram i tråden är att enstaka händelser hos personer ifråga blivit en generaliserande norm där en fackförenings beslut har fått stå norm för alla fackföreningar. Vilket i sig inte ett bra argument. Om en fackförening gjort fel så betyder det inte att de andra hundra gjort det också. En företrädare betyder inte alla företrädare. Utan facken så skulle många inte ens få en skälig lön. Detta är fakta.. och att förneka detta är exakt orsaken till varför fackföreningar behövs. Så folks ignorans inte leder till enorm skada.

Sedan är en sådan enkel sak som betald semester något fackföreningarna drivit igenom. Utan fackföreningarna så skulle man inte ha rätt till 5v betald semester efter varje jobbat år.

Bara för att något har varit bra en gång i tiden, betyder det inte att det är bra eller nödvändigt för all framtid. Det finns lagar som täcker bl.a. din semester numera.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du läser lite bakåt i tråden ser du att den är full av just erfarenheter från arbetslivet, av hur fackliga företrädare betett sig.
Vi har inte valt att tjuvåka, du har tvingat oss. Och när vi inte är tacksamma kommer du med förolämpningar.

Arbetsgivarna kommer erbjuda vad de är tvungna till enligt lag stiftad av folkvalda och deras eget behov av att behålla arbetskraften. På något konstigt vis fungerar det i alla andra länder utom Sverige.

Nu är det så att i Sverige finns det ingen lag om löner utan den sköts av arbetsmarknadens parter.
Utan kollektivavtalet skulle det snabbt finnas mängder med jobb för 4-5000kr/mån.

Den Amerikanska modellen med federalt satta minimilöner på $7/h fungerar tydligen bra i USA.
Många är så glada att arbeta att de har 3 jobb för att försörja familjen.

Får alliansen makten igen så kommer Annie Lööf gladeligen sätta minimilöner på 14-15000kr/mån.

I hela samhället finns det rötägg, varför skulle fackföreningarna vara förskonade? Förtroendevalda är valda av medlemmarna
och kan lika lätt avsättas av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Håller med dig så långt.

Är det julafton?

Allt annat lika borde det finnas utrymme till högre ersättning till de anställda. I övrigt finns lagar som styr. I ett tidigare inlägg frågade någon om vad jag menade med beskyddarverksamhet, hur trevligt tror ni det är att vara anställd på samma bolag som SUMITOMO om man inte är medlem i facket? "Tjuvåkare", "svartfötter", osv. Trevlig jargong som leder till en bra arbetsmiljö.

Du får gärna kalla det beskyddarverksamhet, för det är just vad vi gör, tillvaratar medlemmarnas intressen på jobbet.
Vi välkomnar "tjuvåkare" som medlemmar, men innan dess har vi inget intresse att jobba för dem.

Naturligtvis springer inte jag och övriga styrelsen runt och kallar dem svartfötter utan försöker i möjligaste mån att få dem
att gå med i klubben. En stark, enad klubb har bättre förhandlingsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det där låter helt åt helvete. De är tvungna att gå efter LAS. Vissa avsteg kan göras men jag har oerhört svårt att se att medlemskap i facket är en faktor som ska påverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Las kan vara en avtalsturlista som företaget och facket kommer överens om, går inte heller att överklaga.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Specias:

Det där låter helt åt helvete. De är tvungna att gå efter LAS. Vissa avsteg kan göras men jag har oerhört svårt att se att medlemskap i facket är en faktor som ska påverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Facket förhandlar inte för icke medlemmar. Vill du ta strid så får du anlita advokat, alternativt försöka förhandla för egen del. Säg att du inte har en hemförsäkring och du får inbrott. Är det också åt helvete om inte försäkringsbolagen ställer upp med ersättning?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Vad jag inte riktigt förstår är hur en del får det att verka som om vi är skyldiga att vara med i facket. Det är ju egentligen arbetstagarna som är grunden till fackföreningarna, ett sätt att slå oss samman för att få fram bättre avtal.

Om man då inte har nytta av facket, kanske rentav blir det sämre förhållanden med facket, hur kan man då bli kallad egoistisk? Med andra ord är det egoistiskt att sätta sitt eget arbetsförhållande först. Men vänta nu är det inte just därför man gick med i facket från början? Är det inte därför facket existerar? Har du nytta av facket, hurra! Bra för dig, men spy inte på dom som vill dra sig ur. Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sime:

Nej, facket gör inte reglerna direkt, men de står ju för ganska mycket lobbyarbete. Facket har tyvärr makt att i princip driva alla mindre och medelstora företag i konkurs om de inte dansar efter lokale fackbossens pipa. Skrämmande.

Tja, om du med "dansar efter den lokale fackbossens pipa" menar "följer kollektivavtalet för branschen" så kan det gå till på det viset, dock har förstås inte facket makt att sätta ett företag i konkurs utan de kan endast sätta sina medlemmar i strejk, bojkotta, blockera och liknande. Då och då kommer förstås snyfthistorier om hur hemska facken är som kräver avtalsenliga arbetsvillkor och så men det är ju hela syftet med fack och den svenska modellen liksom.

Citat:

Gå förbi LO-borgen och titta på väggen där de satt upp alla företag de har drivit i konkurs. Fråga den enskilde arbetaren på ett företag där alla andra är med i facket hur väl han blir behandlad.

Jag har varit den enda icke fackanslutna på en arbetsplats och alla ställen jag har jobbat på har haft personer som inte var med i facket, de behandlas inte annorlunda på något sätt förutom vid exempelvis varsel och liknande då facket inte förhandlar åt dem. Sen kanske företaget väljer att inte ge så stora löneökningar till dessa personer eller så, det vet jag inget om, men så är det ju när man inte är med i facket och inte har någon som sköter detta åt en. Ensam är inte stark när man förhandlar med ens arbetsgivare som ju har väldigt mycket mer makt än en själv. Sen är det kanske inte så just nu i exempelvis IT-branschen i storstäderna då det är extrem brist på kompetent arbetskraft, men vi har varit där förut och lär hamna där igen förr eller senare.

Citat:

Återigen, facket har "synpunkter" om någon skulle få säg 20% högre lön än sina kollegor, oavsett anledning. De skulle kräva antingen sänkt lön för den personen, eller höjd lön för alla. Det vet du om.

Facket kan inte kräva något åt det hållet, så länge det inte handlar om diskriminering. Vilket jag tycker är dåligt, om två personer gör samma jobb lika bra, med samma utbildning och erfarenhet, så borde lönen vara ganska lik också i mina ögon.

Citat:

I min erfarenhet ger "chefer" gärna högre lön till anställda som förtjänar det i mån av möjlighet. Bättre rent ekonomiskt att ha en nöjd, kompetent medarbetare än en nyanställd, det antar jag du håller med om?

Jag håller med om det, men min erfarenhet säger mig att få arbetsgivare har kommit till samma insikt. Nyanställda kan få högre lön än andra som gjort samma jobb i årtionden. När jag var med i förhandlingsgruppen i facket så kom chefen flera gånger och försökte få oss att få ledningen för företaget att förstå detta men de ville helt enkelt inte. Kanske vet de att de flesta är för bekväma eller för rädda för att byta arbete även om man inte får vad man vill ha år efter år, vilket ju är helt sant, så då kan det vara värt risken att någon säger upp sig för att hålla nere lönerna. Men jag vet inte, företagsledningar är sällan öppna med sina resonemang i den här typen av frågor.

Skrivet av Nätälskare:

Vad jag inte riktigt förstår är hur en del får det att verka som om vi är skyldiga att vara med i facket. Det är ju egentligen arbetstagarna som är grunden till fackföreningarna, ett sätt att slå oss samman för att få fram bättre avtal.

Om man då inte har nytta av facket, kanske rentav blir det sämre förhållanden med facket, hur kan man då bli kallad egoistisk? Med andra ord är det egoistiskt att sätta sitt eget arbetsförhållande först. Men vänta nu är det inte just därför man gick med i facket från början? Är det inte därför facket existerar? Har du nytta av facket, hurra! Bra för dig, men spy inte på dom som vill dra sig ur. Tack

Vad jag inte förstår är vad som kan bli sämre för att man är med i facket, mer än att du får betala en avgift då förstås. Du får förhandla om din lön eller dina förmåner hur mycket du vill oavsett om du är medlem eller ej, facket hjälper till vid konflikt, tecknar avtal som täcker en väldig massa saker och förhandlar fram en lägsta pott till löneökningar med hänsyn till företagets välmående likväl som vad som är bäst för landet med inflation och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag inte förstår är vad som kan bli sämre för att man är med i facket, mer än att du får betala en avgift då förstås. Du får förhandla om din lön eller dina förmåner hur mycket du vill oavsett om du är medlem eller ej, facket hjälper till vid konflikt, tecknar avtal som täcker en väldig massa saker och förhandlar fram en lägsta pott till löneökningar med hänsyn till företagets välmående likväl som vad som är bäst för landet med inflation och liknande.

Detta har väl flera stycken i tråden redan förklarat? Kan du knappast ha missat tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag glider inte på vad andra avtalar , jag för min egen talan. Får alltid mer än vad fackets avtal säger.
Jag har en livförsäkring som ger mig betydligt bättre villkor än Metalls.
Mitt företag vill inte bli av med mig då jag är en viktig kugge i detta företag , jag har dock aldrig jobbat på multi stora företag utan endast familje ägda privata företag. Sköter du ditt jobb och ställer upp när det behövs , då behöver du inte nått fack som ska förra din talan.
Jag har aldrig haft problem på mitt jobb även om jag och min chef inte alltid är överens , men jag kan lova dig att jag INTE är rädd att förlora min plats.

"Jag har en livförsäkring som ger mig betydligt bättre villkor än Metalls"
vilken???

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jag är med i ett fackförbund och ser absolut nyttan de gör men framförallt har gjort historiskt.

När det gäller lönebildning i modern tid så vettefan om man kan dela ut särskilt bra betyg dock.. Vissa förbund har lyckats bättre än andra, men överlag så har den svenska samförståndsmodellen inneburit att arbetstagarna, de utan signifikanta kapitalinvesteringar, är de som har fått göra eftergifterna.

Från högerhåll skulle det inte förvåna mig om man enbart ser detta som en normalisering till hur andra länder har det. Arbetare på 60- och 70-talet i Sverige tjänade helt enkelt för bra. Företagsledare och människorna som redan satt på berg av pengar skulle givetvis ha en större del av kakan. I.o.m. globalismen är det svårt att se hur man skulle kunna förvaltat arvet bättre, men det är ändå en smula beklämmande att alla tre parter; arbetsgivare, fackförbund och stat (oavsett om sossar eller moderater suttit vid makten) har varit rörande överens om att den enda lösningen är att hålla ner lönenivåerna.

Jag måste bara pitcha den här dokumentären igen även om det är ganska OT:

Presentationen av egentligen simpla koncept som väldigt smarta människor totalt misslyckats ta hänsyn till är extremt bra. Särskilt sista 10 minuterna eller så där handelsbalanser och belåning kommer in i matchen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag är med i ett fackförbund och ser absolut nyttan de gör men framförallt har gjort historiskt.

När det gäller lönebildning i modern tid så vettefan om man kan dela ut särskilt bra betyg dock.. Vissa förbund har lyckats bättre än andra, men överlag så har den svenska samförståndsmodellen inneburit att arbetstagarna, de utan signifikanta kapitalinvesteringar, är de som har fått göra eftergifterna.

Från högerhåll skulle det inte förvåna mig om man enbart ser detta som en normalisering till hur andra länder har det. Arbetare på 60- och 70-talet i Sverige tjänade helt enkelt för bra. Företagsledare och människorna som redan satt på berg av pengar skulle givetvis ha en större del av kakan. I.o.m. globalismen är det svårt att se hur man skulle kunna förvaltat arvet bättre, men det är ändå en smula beklämmande att alla tre parter; arbetsgivare, fackförbund och stat (oavsett om sossar eller moderater suttit vid makten) har varit rörande överens om att den enda lösningen är att hålla ner lönenivåerna.

Jag måste bara pitcha den här dokumentären igen även om det är ganska OT:
https://www.youtube.com/watch?v=VF__jA7GUhY

Presentationen av egentligen simpla koncept som väldigt smarta människor totalt misslyckats ta hänsyn till är extremt bra. Särskilt sista 10 minuterna eller så där handelsbalanser och belåning kommer in i matchen.

Vill man ha mer makt får man göra folket svaga helt enkelt det är därför det är bättre att Sverige och alla länder är fattiga så eliten har mer att säga till om.

Akassan är också ett skämt som borde vara olagligt.Har man ett jobb man riskerar att förlora så får man nästan skylla sig själv att man valt att gå den vägen.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker flera frågor berörs, för en stor del av de med mer kvalificerade jobb så har facket inget med lönerna att göra.
Detta eftersom facket inte har världsomfattade kartellbildningar, utan att man konkurrerar direkt med personer i andra länder. Där det finns länder där arbetarna har lägre löner, men då får man konkurrera med sin kompetens, där bara att kunna svenska väger mycket idag för vissa uppgifter. Men för varje år som går, ju mindre vikt får det att kunna svenska.

Så vara med i facket för att behålla sina löner är bara ett giltigt argument för de som har enklare arbeten.
Tack varje att vi under WW2 sa att kriget ej var vårt ansvar så har vi dock byggt upp många storföretag, dessa håller dock på att försvinna. Och det blir att vi måste vara bättre än övriga världen på det vi producerar. Bättre = funktionalitet/kvalitet och pris.

Om arbetsmarknaden fortsätter som den gör så tvingas vi går emot den danska modellen Flexicurity. https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2006/Maj/Flexicurity---d...

Man kan kritisera Flexicurity modellen på flera sätt, men faktum är att om utvecklingen fortsätter så kommer folk byta jobb mycket oftare. Företags behov av personal kommer att ändras hela tiden.
Idag löses problemet genom bemanningsföretag, som själva tar en stor del av pengarna som kunde ha gått till arbetarens löner. Jag vill dock påstå att vi genom bemanningsföretagen typ har Flexicurity, bara det att det finns en girig mellanhand på vägen som tar pengar från arbetaren.
*edit* Från länken ovanför om Flexicurity.
Danska arbetstagare har i en undersökning från Center for European Policy Studies visat sig vara mest trygga i Europa med sin arbetssituation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Akassan är också ett skämt som borde vara olagligt.Har man ett jobb man riskerar att förlora så får man nästan skylla sig själv att man valt att gå den vägen.

Vilka jobb är enligt dig så pass säkra att man aldrig riskerar att bli av med det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Akassan är också ett skämt som borde vara olagligt.Har man ett jobb man riskerar att förlora så får man nästan skylla sig själv att man valt att gå den vägen.

Akassan är ett skämt på flera sätt, speciellt när de som pratar om att man ska värna om de allra fattigaste hela tiden förespråkar att man ska höja för dem som får mest akassa, de som får lägst akassa är inte lika viktigt att bry sig om.

Problemet med akassan är annars hur mycket som helst, det är aldeles för krångliga regler och troligen än idag så kan man bli ekonomisk straffad om man gör dumma jobbsökningar. Säg att man för 4 år sedan hade ett högavlönat jobb, ska man då ta ett lågavlönat idag?
Om man enbart tänker rent ekonomisk så kan man bli ekonomisk straffad för att man väljer att gå ifrån arbetslösheten. När jag var ung så fick jag ej för akassan fortsätta mina studier utan att betala tillbaka precis all akassa som jag hade fått, så jag var en lydig pojk och fortsatte sitta hemma och spela tvspel och söka några jobb.

Nu vill moderaterna skärpa reglerna genom att ta fram den stora piskan, där man enbart ska kunna få akassa + aktivitetsersättning i 3år, sedan är det att söka socialbidrag. Socialbidrag låter inte så farligt om man ser till pengar man kan få, men för att få dessa pengar måste man först sälja nästan allt man äger som de kan se. (bil etc)
Får moderaterna igenom sin politik med akassa och aktivitetsersättning så kan det bli riktigt tufft för vissa, jag tänker främst arbetslösa runt 60år som kanske tvingas sälja saker. -Att komma in i arbetsmarknaden igen när vissa av hälsoskäl egentligen borde vara förtidspensionärer är inte det lättaste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Detta har väl flera stycken i tråden redan förklarat? Kan du knappast ha missat tycker jag.

Det tycker jag inte har framgått alls. Många kommer med ogrundade påståenden om att facket håller nere lönerna, och på nationell nivå så är det i viss mån korrekt, eller snarare håller de generella ökningarna på rimlig nivå, för annars hade vi fått skenande inflation, men på en lokal fackklubb kan man mycket väl förhandla fram mycket större generella (pott) ökningar om lönerna skulle ligga lågt, företaget har utrymme på grund av stora vinstökningar eller dylikt. Sen kan man förstås diskutera ifall tillräckligt mycket av produktivitetsökningen de senaste decennierna har kommit arbetstagarna till godo, vilket jag inte tycker att de har, men facket ser i alla fall till att folks reallöner inte går neråt vilket hade varit fallet annars. Sen tycker en del att facken slösar pengar på diverse saker som inte har med deras verksamhet att göra, vilket har hänt men inte i särskilt stor utsträckning och definitivt inte bland alla fackföreningar.

Det är lite som med hela vårt demokratiska system. Det är långt från perfekt och skapar en massa byråkrati osv. men vad är alternativet liksom? Facken är inte perfekta men vad är alternativet? Att själv förhandla om allt skulle ge väldigt mycket sämre villkor för de allra flesta och knappast bättre villkor för någon. Att lagstifta om det som idag sköts av kollektivavtal är en väg att gå men det skulle arbetsgivarna inte gilla då de tappar väldigt mycket flexibilitet som möjligheter att avtala bort vissa saker.

Skrivet av Olegh:

Jag är med i ett fackförbund och ser absolut nyttan de gör men framförallt har gjort historiskt.

När det gäller lönebildning i modern tid så vettefan om man kan dela ut särskilt bra betyg dock.. Vissa förbund har lyckats bättre än andra, men överlag så har den svenska samförståndsmodellen inneburit att arbetstagarna, de utan signifikanta kapitalinvesteringar, är de som har fått göra eftergifterna.

Från högerhåll skulle det inte förvåna mig om man enbart ser detta som en normalisering till hur andra länder har det. Arbetare på 60- och 70-talet i Sverige tjänade helt enkelt för bra. Företagsledare och människorna som redan satt på berg av pengar skulle givetvis ha en större del av kakan. I.o.m. globalismen är det svårt att se hur man skulle kunna förvaltat arvet bättre, men det är ändå en smula beklämmande att alla tre parter; arbetsgivare, fackförbund och stat (oavsett om sossar eller moderater suttit vid makten) har varit rörande överens om att den enda lösningen är att hålla ner lönenivåerna.

Jag måste bara pitcha den här dokumentären igen även om det är ganska OT:
https://www.youtube.com/watch?v=VF__jA7GUhY

Presentationen av egentligen simpla koncept som väldigt smarta människor totalt misslyckats ta hänsyn till är extremt bra. Särskilt sista 10 minuterna eller så där handelsbalanser och belåning kommer in i matchen.

Jo, facken har varit för försiktiga de senaste typ 25-30 åren, vi hade kunnat ha större löneökningar eller åtminstone fler generella sänkningar av arbetstid som en semestervecka till eller lägre veckoarbetstid. Men tar man i för mycket så skenar som sagt inflationen och det tjänar ingen på.

Skrivet av anon159643:

Jag tycker flera frågor berörs, för en stor del av de med mer kvalificerade jobb så har facket inget med lönerna att göra.
Detta eftersom facket inte har världsomfattade kartellbildningar, utan att man konkurrerar direkt med personer i andra länder. Där det finns länder där arbetarna har lägre löner, men då får man konkurrera med sin kompetens, där bara att kunna svenska väger mycket idag för vissa uppgifter. Men för varje år som går, ju mindre vikt får det att kunna svenska.

Så vara med i facket för att behålla sina löner är bara ett giltigt argument för de som har enklare arbeten.
Tack varje att vi under WW2 sa att kriget ej var vårt ansvar så har vi dock byggt upp många storföretag, dessa håller dock på att försvinna. Och det blir att vi måste vara bättre än övriga världen på det vi producerar. Bättre = funktionalitet/kvalitet och pris.

Jag håller inte med, facken gör mycket även för kvalificerade arbetstagare både för att hålla uppe lönenivåerna och genom att se till att arbetsvillkoren är rimliga. USA har exempelvis högre löner än oss för många högutbildade arbeten men de jobbar också väldigt mycket mer än oss både genom mycket längre arbetsveckor generellt och genom mycket kortare semester.

Citat:

Om arbetsmarknaden fortsätter som den gör så tvingas vi går emot den danska modellen Flexicurity. https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2006/Maj/Flexicurity---d...

Man kan kritisera Flexicurity modellen på flera sätt, men faktum är att om utvecklingen fortsätter så kommer folk byta jobb mycket oftare. Företags behov av personal kommer att ändras hela tiden.
Idag löses problemet genom bemanningsföretag, som själva tar en stor del av pengarna som kunde ha gått till arbetarens löner. Jag vill dock påstå att vi genom bemanningsföretagen typ har Flexicurity, bara det att det finns en girig mellanhand på vägen som tar pengar från arbetaren.
*edit* Från länken ovanför om Flexicurity.
Danska arbetstagare har i en undersökning från Center for European Policy Studies visat sig vara mest trygga i Europa med sin arbetssituation.

Jag har jobbat på ett danskägt företag där de flyttade en hel del tjänster (och personer) till Danmark för att hålla nere deras löner och kunna säga upp dem enklare. Stämningen bland de som drabbades var inte trevlig på något sätt och merparten av dem jobbar idag på andra företag.

Problemet med denna flexibilitet som arbetsgivarna hela tiden efterfrågar är att det bara drabbar de som har enklare jobb för det är dyrt att anställa och lära upp kvalificerad personal och således vill man inte ha flexibilitet där. Jobbar man på bemanningsföretag så saknar man redan idag någon anställningstrygghet att tala om (enligt min erfarenhet i alla fall) så jag vet inte varför mer flexibilitet krävs där egentligen. Samtidigt är det ju uppenbart att företag helst vill ha arbetare som är rädda om sina jobb så de inte vågar ställa krav och ifrågasätta. Lägre A-kassa är förstås en del i det liksom all energi de lägger på att nedvärdera facken så att färre ansluter sig.

Skrivet av anon159643:

Akassan är ett skämt på flera sätt, speciellt när de som pratar om att man ska värna om de allra fattigaste hela tiden förespråkar att man ska höja för dem som får mest akassa, de som får lägst akassa är inte lika viktigt att bry sig om.

Problemet med akassan är annars hur mycket som helst, det är aldeles för krångliga regler och troligen än idag så kan man bli ekonomisk straffad om man gör dumma jobbsökningar. Säg att man för 4 år sedan hade ett högavlönat jobb, ska man då ta ett lågavlönat idag?
Om man enbart tänker rent ekonomisk så kan man bli ekonomisk straffad för att man väljer att gå ifrån arbetslösheten. När jag var ung så fick jag ej för akassan fortsätta mina studier utan att betala tillbaka precis all akassa som jag hade fått, så jag var en lydig pojk och fortsatte sitta hemma och spela tvspel och söka några jobb.

Nu vill moderaterna skärpa reglerna genom att ta fram den stora piskan, där man enbart ska kunna få akassa + aktivitetsersättning i 3år, sedan är det att söka socialbidrag. Socialbidrag låter inte så farligt om man ser till pengar man kan få, men för att få dessa pengar måste man först sälja nästan allt man äger som de kan se. (bil etc)
Får moderaterna igenom sin politik med akassa och aktivitetsersättning så kan det bli riktigt tufft för vissa, jag tänker främst arbetslösa runt 60år som kanske tvingas sälja saker. -Att komma in i arbetsmarknaden igen när vissa av hälsoskäl egentligen borde vara förtidspensionärer är inte det lättaste.

A-kassan är väl inte problemet så mycket som den arbetsmarknadspolitik som sätter reglerna för arbetsförmedlingen. De som behöver mycket stöd får sällan det för att AF är för upptagna med att kontrollera att reglerna efterföljs för alla arbetssökande oavsett förmåga eller vilja att skaffa ett jobb liksom. De åtgärder som finns och som arbetsförmedlingen tvingar på folk är mestadels skämt. Själva a-kassan däremot gör ju vad den ska, betalar ut pengar till de som har rätt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det tycker jag inte har framgått alls. Många kommer med ogrundade påståenden om att facket håller nere lönerna, och på nationell nivå så är det i viss mån korrekt, eller snarare håller de generella ökningarna på rimlig nivå, för annars hade vi fått skenande inflation, men på en lokal fackklubb kan man mycket väl förhandla fram mycket större generella (pott) ökningar om lönerna skulle ligga lågt, företaget har utrymme på grund av stora vinstökningar eller dylikt. Sen kan man förstås diskutera ifall tillräckligt mycket av produktivitetsökningen de senaste decennierna har kommit arbetstagarna till godo, vilket jag inte tycker att de har, men facket ser i alla fall till att folks reallöner inte går neråt vilket hade varit fallet annars. Sen tycker en del att facken slösar pengar på diverse saker som inte har med deras verksamhet att göra, vilket har hänt men inte i särskilt stor utsträckning och definitivt inte bland alla fackföreningar.

Det är lite som med hela vårt demokratiska system. Det är långt från perfekt och skapar en massa byråkrati osv. men vad är alternativet liksom? Facken är inte perfekta men vad är alternativet? Att själv förhandla om allt skulle ge väldigt mycket sämre villkor för de allra flesta och knappast bättre villkor för någon. Att lagstifta om det som idag sköts av kollektivavtal är en väg att gå men det skulle arbetsgivarna inte gilla då de tappar väldigt mycket flexibilitet som möjligheter att avtala bort vissa saker.

Vadå ogrundade. Det är personliga erfarenheter(?). Du kan ifrågasätta det hur mycket du vill, det förändrar inte deras åsikt om facket eftersom det förmodligen skett.

Jag talar inte för att alla ska dra sig ur facket utan att man gör det som är bäst för sig själv. Har man nytta av facket så finns det skäl att stanna, håller dom dig tillbaka och skapar problem finns inga skäl att stanna. Något som är bra är om alla arbetare på en arbetsplats talar med varandra om sina löner och slår sig ihop. Många företag skulle vara tvungna att ge rättvisare löner, har man inte övertag i förhandlingar som arbetstagare så kan facket vara bra men det är inte universellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vadå ogrundade. Det är personliga erfarenheter(?). Du kan ifrågasätta det hur mycket du vill, det förändrar inte deras åsikt om facket eftersom det förmodligen skett.

Jag talar inte för att alla ska dra sig ur facket utan att man gör det som är bäst för sig själv. Har man nytta av facket så finns det skäl att stanna, håller dom dig tillbaka och skapar problem finns inga skäl att stanna. Något som är bra är om alla arbetare på en arbetsplats talar med varandra om sina löner och slår sig ihop. Många företag skulle vara tvungna att ge rättvisare löner, har man inte övertag i förhandlingar som arbetstagare så kan facket vara bra men det är inte universellt.

Det är ett extremt fåtal som lider av eller skulle lida av ett medlemskap i facket förutom kostnaden som är.
Facket håller inte tillbaka eller skapar problem bara för sakens skull ( icke medräknat eventuella rötägg i facket som givetvis existerar där också). Varför skulle dom göra det? Ingen poäng för dom.

För den ändå rätt låga kostnaden som är inom t.ex byggnads (den är stegvis från helt gratis upp till 553 kr i månaden beroende på inkomst) får man som sagt försäkringar, juridiskt skydd vid behov, avtalsförhandlingar, rabatterade lån och framförallt ett ganska välfungerande skyddsnät för den största delen av den arbetande befolkningen när det blir klinch med arbetsgivaren.
Det är både vettigt och solidarisk att vara medlem ur min synvinkel.

Förövrigt att facket nuförtiden inte gör så mycket beror också på att vi har det väldigt väldigt bra i Sverige. Vad är dom stora frågorna som det ska slåss om, som ger den uppmärksamhet som krävs för att facket ska se bra ut för allmänheten igen? Det är väl diskussionen om bemanningsföretag och arbetskraft inom EU som dom stora frågorna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Det är ett extremt fåtal som lider av eller skulle lida av ett medlemskap i facket förutom kostnaden som är.
Facket håller inte tillbaka eller skapar problem bara för sakens skull ( icke medräknat eventuella rötägg i facket som givetvis existerar där också). Varför skulle dom göra det? Ingen poäng för dom.

För den ändå rätt låga kostnaden som är inom t.ex byggnads (den är stegvis från helt gratis upp till 553 kr i månaden beroende på inkomst) får man som sagt försäkringar, juridiskt skydd vid behov, avtalsförhandlingar, rabatterade lån och framförallt ett ganska välfungerande skyddsnät för den största delen av den arbetande befolkningen när det blir klinch med arbetsgivaren.
Det är både vettigt och solidarisk att vara medlem ur min synvinkel.

Förövrigt att facket nuförtiden inte gör så mycket beror också på att vi har det väldigt väldigt bra i Sverige. Vad är dom stora frågorna som det ska slåss om, som ger den uppmärksamhet som krävs för att facket ska se bra ut för allmänheten igen? Det är väl diskussionen om bemanningsföretag och arbetskraft inom EU som dom stora frågorna är.

Hur många som har problem med facket är ointressant för mig. Poängen (väldigt tydlig sådan om du frågar mig) i mitt första inlägg är just att man inte är någon dålig människa för att man vill dra sig ur facket när dom orsakar problem. Eller det kan ju faktiskt ha att göra med att man inte håller med. I vilket fall som helst så tycker jag det är väldigt konstigt att folk inte tycks kunna acceptera att inte alla vill vara med i facket.

Det finns många organisationer, politiker med mera som man kan undra varför dom beter sig som dom gör och man inte riktigt ser poängen. Vad tjänar dom på det exempelvis. Men sitta här och spekulera är jag inte så speciellt intresserad av och det har inte med vad jag pratade om att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Hur många som har problem med facket är ointressant för mig. Poängen (väldigt tydlig sådan om du frågar mig) i mitt första inlägg är just att man inte är någon dålig människa för att man vill dra sig ur facket när dom orsakar problem. Eller det kan ju faktiskt ha att göra med att man inte håller med. I vilket fall som helst så tycker jag det är väldigt konstigt att folk inte tycks kunna acceptera att inte alla vill vara med i facket.

Det finns många organisationer, politiker med mera som man kan undra varför dom beter sig som dom gör och man inte riktigt ser poängen. Vad tjänar dom på det exempelvis. Men sitta här och spekulera är jag inte så speciellt intresserad av och det har inte med vad jag pratade om att göra.

Det är inte ointressant för mig eftersom om det finns problem så ska dom belysas, men det ska inte läggas publicitet kring hittepå problem. Jag missade nog ditt första inlägg eller skummade igenom det för snabbt för den poängen har gått mig helt förbi. Jag protesterar bara mot de ganska påhittade anledningarna till att folk väljer att gå ur facket.

Givetvis är det fritt att inte vara medlem och man behöver inte vara en dålig människa för det. Då hade jag tyckt att mer än halva min firma var dåliga människor och jag undviker generellt att anställa folk jag anser är dåliga människor. Men jag anser dock att dessa uppför sig osolidariskt mot sina kollegor. Och det är ingenting jag inte upplyser dom om, om det nu blir diskussion kring fack osv.

I denna tråden var det en direkt fråga om han skulle gå ut eller ej, och i som ger oss in i diskussionen försöker övertyga åt vardera håll. Inte precis så att vi sökte upp TS och började leka evangelister

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Det är inte ointressant för mig eftersom om det finns problem så ska dom belysas, men det ska inte läggas publicitet kring hittepå problem. Jag missade nog ditt första inlägg eller skummade igenom det för snabbt för den poängen har gått mig helt förbi. Jag protesterar bara mot de ganska påhittade anledningarna till att folk väljer att gå ur facket.

Givetvis är det fritt att inte vara medlem och man behöver inte vara en dålig människa för det. Då hade jag tyckt att mer än halva min firma var dåliga människor och jag undviker generellt att anställa folk jag anser är dåliga människor. Men jag anser dock att dessa uppför sig osolidariskt mot sina kollegor. Och det är ingenting jag inte upplyser dom om, om det nu blir diskussion kring fack osv.

I denna tråden var det en direkt fråga om han skulle gå ut eller ej, och i som ger oss in i diskussionen försöker övertyga åt vardera håll. Inte precis så att vi sökte upp TS och började leka evangelister

Låter väldigt konstigt att folk skulle hitta på. Känner personligen dom som ogillar facket av helt legitima anledningar. Menmen, case closed antar jag.

Permalänk
Medlem

Läser du bakåt i tråden så hittar du påhitt där t.ex. Folk sprider dynga om allt och alla, invandring, droger, alkohol, kampsport, tv-spel, datorer osv. Varför skulle det vara omöjligt att folk ljuger om vad facket gör?

Oftast tror jag dock det beror på missuppfattningar. Att folk för det första hör saker i andra hand och inte har koll på situationen eller så har dom inte koll på vilka lagar och regler som gäller.
Folk kommer givetvis i kläm och det finns historier som är både tragiska och hårresande som faktiskt är sanna gällande olika fall, men så är det alltid i alla system och något man konstant måste sträva efter att förhindra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Varför? Facket förhandlar inte för icke medlemmar. Vill du ta strid så får du anlita advokat, alternativt försöka förhandla för egen del. Säg att du inte har en hemförsäkring och du får inbrott. Är det också åt helvete om inte försäkringsbolagen ställer upp med ersättning?

Men snälla du, LAS (Lagen om anställningsskydd) är lagstadgat. Finns den på arbetsplatsen så gäller den alla, oavsett om man är med i facket eller ej. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Men snälla du, LAS (Lagen om anställningsskydd) är lagstadgat. Finns den på arbetsplatsen så gäller den alla, oavsett om man är med i facket eller ej. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast för att "nyttja" den så behöver du till största sannorlikhet få ditt fall rättsligt prövat, en dyr process som dem flesta inte har råd med. Vill då arbetsgivaren göra det enkelt för sig så sparkar han dem "svaga" först eftersom risken att hamna i rätteb är ganska liten.

Permalänk
Medlem

Vart tvungen till att räkna lite och vad jag betalar (310 - 350:-) vs vad jag får för det, så är det värt att vara medlem för min del.

Förutom facklig hjälp då:
- Hemförsäkring
- Olycksfallsförsäkring
- Grupplivförsäkring
- Tandvårdsförmån: tandvårdskostnad över 1200:- / år ger 35% tillbaka av överstigande kostnad, över 5000:- ger 60% tillbaka.
- Deltagaravgiften i ABF:s cirklar

Sen finns det alltid rullande rabatt partners för diverse produkter och tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare

Under ett arbetsliv betalar man en årslön i fackavgift, jag går hellre i pension vid 64 än att betala för något jag själv kan diskutera med min arbetsgivare.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Tänk i fall den fackavgiften ger dig 2% löneökning per år? Det är 4800 kr om man räknar med att du har 240.000 i lön.(orkar inte räkna ränta på ränta men räknar även med en fast kostnad på 500 kr om året till facket så dom får kvitta varandra)

Då har du en netto kostnad på 50k för hela livet samtidigt som du får del av en del andra försäkringar och förmåner samt att du hjälper andra som inte sitter i en så bra position med sin arbetsgivare som du uppenbarligen tror dig göra.

Nu kommer du givetvis få en löneökning i vilket fall oavsett om du är med i facket eller ej (rimligen iaf) och det är inte givetvis inte helt korrekt att räkna som jag gör. Men det är inte helt fel heller.
facket är solidaritet för min del, att endast tänka på sin egen profit är ett feltänk i det här ämnet och det är sådana personer som förstör för facken genom att spendera pengar på bordeller, sprit och att dela ut lyxlägenheter till nära och kära för fackliga pengar.

Lite som sjukvård, polis, brandmän osv. Men vill man inte bidra så behöver man givetvis inte, till skillnad från ovanstående exempel.