C# INotifyPropertyChanged vill inte fungera i min class

Permalänk

C# INotifyPropertyChanged vill inte fungera i min class

Sitter o lekar med
https://scottlilly.com/learn-c-by-building-a-simple-rpg-index...

och har kommit fram till en punkt där jag inte riktigt förstår hur jag ska göra.

20.2

Där ska man använda sig utav ngt som heter INotifyPropertyChanged

Jag har lagt till "using System.ComponentModel" (i LivingCreature.cs)
nu kommer det konstiga, "INotifyPropertyChanged" fungerar inte i min "LivingCreature.cs"
MEN det fungerar i min "SuperAdventure.cs "
Så det måste ju vara något knas någonstans

"SuperAdventure.cs" är huvudprogramet, medans "LivingCreature" är en class i "Engine" (Engine är länkat till SuperAdventure)

Kanske är för mycket begärt att någon ska kunna hjälpa mig med mitt problem. Men eftersom jag inte kan komma på för 5 öre vad som är fel så vet jag inte annars vad jag ska göra.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Beskriv lite utförligare på vilket sätt det inte fungerar.
Det kan vara allt mellan felstavning, kompileringsfel, glömda bindings,etc just nu.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Beskriv lite utförligare på vilket sätt det inte fungerar.
Det kan vara allt mellan felstavning, kompileringsfel, glömda bindings,etc just nu.

Ja förlåt.

Nej jag får "The type or namespace name 'INotifyPropertyChanged' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)

Får jag på allt som jag försöker lägga till från System.ComponentModel

Men försöker jag lägga till något i min "SuperAdventure.cs" så får jag inget namespace error.

Så är ju något knass med reference osv?

Men som sagt, har lagt till "using System.ComponentModel;" i min "LivingCreature.cs" där det inte fungerar
"LivingCreature" är en class i mitt class library "Engine",

Och "Superadventure.cs" har "using Engine;" men inte "using System.ComponentModel;"

Så på något vänster är ju dom länkade? Annars så skulle jag ju inte kunna använda mig av system.componentmodel i superadventure.cs

Hoppas det förklarar lite mer exakt mitt problem?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Ja förlåt.

Nej jag får "The type or namespace name 'InotifyPropertyChanged' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)

Får jag på allt som jag försöker lägga till från System.ComponentModel

Men försöker jag lägga till något i min "SuperAdventure.cs" så får jag inget namespace error.

Så är ju något knass med reference osv?

Men som sagt, har lagt till "using System.ComponentModel;" i min "LivingCreature.cs" där det inte fungerar
"LivingCreature" är en class i mitt class library "Engine",

Och "Superadventure.cs" har "using Engine;" men inte "using System.ComponentModel;"

Så på något vänster är ju dom länkade? Annars så skulle jag ju inte kunna använda mig av system.componentmodel i superadventure.cs

Hoppas det förklarar lite mer exakt mitt problem?

Interfacet heter "INotifyPropertyChanged", det är viktigt att skilja på stora och små bokstäver i C#.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Interfacet heter "INotifyPropertyChanged", det är viktigt att skilja på stora och små bokstäver i C#.

Du har rätt, och är felskrivet av mig är på sweclockers.

Och för att utveckla, i SuperAdventure.cs så får jag upp alla klasser under System.ComponentModel som "tips" eller vad det heter när man börjar skriva dom.

Tex INotifyPropertyChanged, medans i LivingCreature.cs så kommer inte dessa upp alls.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Du har rätt, och är felskrivet av mig är på sweclockers.

Jag antog att det var felskrivet i VS också eftersom du kopierade kompileringsfelet.
Fungerar det nu?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Jag antog att det var felskrivet i VS också eftersom du kopierade kompileringsfelet.
Fungerar det nu?

Nej jag kopierade inte komplieringsfelet, skrev av

Min LivingCreature.cs : https://i.imgur.com/Nl3OXVF.png (är den som har using: System.ComponentModel)

medans SuperAdventure.cs: https://i.imgur.com/ylBZAu4.png

Och nej, samma fel som innan då jag inte gjort någon ändring än

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Du skrev att du har dom i olika projekt.

Du saknar mest troligt en referens till System i ditt klassbiblioteks projekt. Kolla under References.

Saknas det högerklickar du på References och väljer "Add Reference", sen under Assemblies > Framework bockar du i System.

Permalänk
Skrivet av reinholdsson:

Du skrev att du har dom i olika projekt.

Du saknar mest troligt en referens till System i ditt klassbiblioteks projekt. Kolla under References.

Saknas det högerklickar du på References och väljer "Add Reference", sen under Assemblies > Framework bockar du i System.

Haha har testat så mycket, googlat flertal gånger osv. Och så är det något så pass lätt... När jag lade till "System" i references till mitt engine project så fungerade det.
Är kanske lite självklart så här i efterhand att System.något behöver "System"

Men tycker då att det är konstigt att "System.Xml" fungerat hittils.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod