Koll innan köp -Tyst gamingdator - i5 8400 vs ryzen 1600(x)

Permalänk
Medlem

Koll innan köp -Tyst gamingdator - i5 8400 vs ryzen 1600(x)

Nu ska det köpas nytt och 2500k:n ska ersättas.

Väntat på coffe lake men fick inte tag i någon 8700k. Men har tänkt om att det kanske inte behövs för att lira i 1080p. Gick i tankarna att gå upp till 1440p, men ett 1080ti och en 1440p med gsync drar upp budgeten lite väl, man hinner iaf inte lira så mkt. Kommer endast utnyttjas för spel, inget stream lr annat. 8400 verkar prisvärt?

Så frågan är om man ska gå på en intel lr en amd. Har såklart läst mkt trådar osv, vet för och nackdelar. En ryzen kanske blir bättre att uppgradera framöver. Men kör man intel kanske en 8700k blir aktuell framöver. Mkt att tänka på.

Det jag inte har koll på är vilka minnen, moderkort, psu, chassi, CPU fläkt osv som gäller nu. Funkar den gamla noctua dh14(?)som sitter på 2500k idag till intels nya socket? Lr köpa ny. Ssd finns redan så det behövs inte, om inte en nvme lr något nytt är mkt bättre?

Prio är en tyst och sval dator. Klockning är inget kan känner behov av. Inget glas, rgb lysen lr så på chassi. Svart tyst låda funkar bra.

Slängde snabbt ihop nedan alternativ. Mest osäker på moderkort? Vad får man extra för de dyrare? Kommer allt passa ihop? Tacksam för förslag på justeringar, gärna förslag på andra chassin också. Budget är inte så viktigt, men nöjer mig nog med 1080p. Ett 1080 lär räcka gott för det?

Permalänk
Medlem

Om du vill nå 144 fps så verkar i5 8400 vara bättre än motsvarande ryzen i de flesta spel enligt recensionerna jag sett, den går att ställa till max turbo för alla kärnor på 3,8 GHz samt att man kan nå 3,9 GHz med 103 bclk och då har en ryzen 1600/x i 3,9-4,0 GHz svårt att hänga på i spel men kmr vara bättre vid t.ex. rendering och dylikt.

Din Nh-d14 kommer fungera finnt då alla s115x har samma kylarfästen

Mina två förslag 19,7k med gtx 1080ti och 27" 1440p 144 Hz G-sync

16,3k med gtx 1080 och 24" 1080p 144 Hz G-sync

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Ju lägre upplösning du ska spela desto mer spelar Intel roll mot vs AMD Ryzen där CPU'n flaskhalsar. Men vid högre upp mot 1440p eller högre 4K så blir resultaten mindre skillnad då är en Ryzen plattform ett bra val.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tackar för input!

Det ser klart intressant ut med 1440p. Det känns lite mer framtiden. Har suttit med min benq 60hz lite väl länge nu. Ska man uppgradera vart sjätte år så kanske man ska göra det rejält. Kanske får bli en 8400 nu och en 8700k när behov finns i framtiden.

Frågan är hur viktigt moderkort är då? Behövs det värre när man ska klocka i framtiden om behov finns?

Permalänk

Vill du verkligen ha en tyst dator så borde du byta ut de medföljande chassi-fläktarna mot 3st Noctua-nf-a14-140mm-pwm samt ett semipassivt nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen!

Hade hoppats att chassifläktarna skulle vara tysta, men bra att veta att de kan behöva bytas. Läste också att asus 1080ti strix har utgång för fläktar som styrs av gpu temp, kan bli ett sånt då.

Semi passivt nätaggregat tror jag inte fanns senast jag skulle bygga burk, blir helt klart att kolla upp det!

Permalänk

Kanske bör överväga ett bättre nätaggregat som är modulärt samt semi passivt? Lång garanti samt gold+ cert.
https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w?utm_source=p...

Intel: skaffa en K modell.
AMD: Skillnaden mellan 1600x och 1600 är inte mycket. Båda går att klocka lika långt...
Glöm inte att 1600x inte kommer med någon CPU kylare, men vem vill standard i en speldator?

Skam på torra land att inte köpa en eftermarknadskylare.
Bättre tempraturer, överklockningwmöjligheter och framförallt lägre ljudnivåer.

https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Hade kikat på det lite nyare modellerna av chassi: Fractal Design Meshify / Fractal Design C TG. Förstnämnda har riktigt bra luftflöde.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Efter att kommit fram till att 1440p är det som gäller så lutar det åt nedan. Hur skulle ett Fractal Design Meshify C påverka ljudnivån?

Skärmen köpes för att i framtiden ha dubbla, ska köpas i annan butik också. K processor finns inte att tillgå så det får köpas i framtiden. CPU kylare och fläktar finns redan. Något mer man ska tänka på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyKooN:

Efter att kommit fram till att 1440p är det som gäller så lutar det åt nedan. Hur skulle ett Fractal Design Meshify C påverka ljudnivån?

Skärmen köpes för att i framtiden ha dubbla, ska köpas i annan butik också. K processor finns inte att tillgå så det får köpas i framtiden. CPU kylare och fläktar finns redan. Något mer man ska tänka på?

https://new.webhallen.com/api/cart-img/256271,273627,274592,266001,236943,229431,232853

Nätaggregatet ryms bara i chassit om du plockar bort HDD buren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nätaggregatet ryms bara i chassit om du plockar bort HDD buren.

Bra att veta! Har några 3.5" som jag fortfarande tänkt använda. Verkar finnas 0 platser kvar då :/ finns det mindre nätaggregat lr större chassi som någon kan rekommendera?

Permalänk
Skrivet av EyKooN:

Bra att veta! Har några 3.5" som jag fortfarande tänkt använda. Verkar finnas 0 platser kvar då :/ finns det mindre nätaggregat lr större chassi som någon kan rekommendera?

Evga G3 serien får plats.

Meshify kommer släppa ut mer ljud än vanliga C.

Sen angående chassi-fläktarna som medföljer så är de inte direkt högljudda, men vill du få det tyst så är det PWM som gäller, och då gärna från Noctua.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyKooN:

Bra att veta! Har några 3.5" som jag fortfarande tänkt använda. Verkar finnas 0 platser kvar då :/ finns det mindre nätaggregat lr större chassi som någon kan rekommendera?

Hur många är "några"?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Hur många är "några"?

Har iaf två stycken som jag skulle vilja behålla. Frågan är om ett större chassi lr ett mindre nätaggregat är bäst? 650 bör ju räcka för nu? Men är 750 mer framtidsäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyKooN:

Har iaf två stycken som jag skulle vilja behålla. Frågan är om ett större chassi lr ett mindre nätaggregat är bäst? 650 bör ju räcka för nu? Men är 750 mer framtidsäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

850w om du vill ha god marginal och planerar att köra SLI, annars räcker ett 650w. Gällande chassi eller nätaggregat är det en smaksak, är ljudnivån viktig är nog ett kortare nätaggregat att föredra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Lutar åt ett Supernova g3 och köra define c. Lr ett 650w, känns dock fel att betala mer för 650 än 750 med tanke på Elgigantens rea. Kanske får bli ett Supernova? Är det tystare?

Permalänk
Avstängd

@EyKooN: Tystare än?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Vf inte ta ett 1080 där ifrån? Rea tills imorgon. 4995kr

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@EyKooN: Tystare än?

Tänkte om EVGA Supernova g3 är tystare än Corsairs 750 variant. Vill gärna ha semipassivt och förstod att Corsair 750 var väldigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Vf inte ta ett 1080 där ifrån? Rea tills imorgon. 4995kr

Det lockar såklart med det priset, men tankarna har sprungit iväg på 1440p just och då känns 1080ti som det man vill ha.

Permalänk
Skrivet av EyKooN:

Det lockar såklart med det priset, men tankarna har sprungit iväg på 1440p just och då känns 1080ti som det man vill ha.

1080 fungerar klockrent till 1440p och 4k men visst vill man ha några extra god och slänga extra 1000 lappar på ett TI så kör till:) men om du köper detta från Elgiganten så sparar du ju in lite som du kan lägga på något annat som du kan förbättra för att få så optimalt och bra prestanda som möjligt för din budget visst de är svårt att välja de vet jag om men att tänka genom allt några extra ggr är aldrig fel.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

1080 fungerar klockrent till 1440p och 4k men visst vill man ha några extra god och slänga extra 1000 lappar på ett TI så kör till:) men om du köper detta från Elgiganten så sparar du ju in lite som du kan lägga på något annat som du kan förbättra för att få så optimalt och bra prestanda som möjligt för din budget visst de är svårt att välja de vet jag om men att tänka genom allt några extra ggr är aldrig fel.

Elgiganten har ju generösa öppet köp villkor, så man kanske skulle köpa ett för säkerhetsskull. Kommer ta en stund till att köpa in resten, än så länge bara CPU köpt. Kan ju bli 1080p ändå när man tänkt några dagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyKooN:

Tänkte om EVGA Supernova g3 är tystare än Corsairs 750 variant. Vill gärna ha semipassivt och förstod att Corsair 750 var väldigt tyst.

Inte troligt, EVGA har en relativt aggresiv fläktkurva när fläkten startar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inte troligt, EVGA har en relativt aggresiv fläktkurva när fläkten startar.

Då låter det som ett 650w från Corsair är det tystaste alternativet.

Permalänk
Medlem

Kollade lite mer på elgigantens rea och blev sugen på skärmen de har rea på där. Då skulle även ett gigabyte 1080 räcka.

Hittar dock inte mkt info om skärmen, men finns lite reviews iaf.

Så nuvarande lista är:

Prisjakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyKooN:

Kollade lite mer på elgigantens rea och blev sugen på skärmen de har rea på där. Då skulle även ett gigabyte 1080 räcka.

Hittar dock inte mkt info om skärmen, men finns lite reviews iaf.

Så nuvarande lista är:

Prisjakt

Ingen skärm jag skulle köpt, 1080p på större skärmar än 24" kommer se förj*vligt ut.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ingen skärm jag skulle köpt, 1080p på större skärmar än 24" kommer se förj*vligt ut.

Den är lika hög som en 24" så man kan nästan säga att det är som att ha 2 24"1080p brevid varandra...

Själv är jag lite nyfiken på den skärmen men har samtidigt inget behov av den så något köp blir det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyKooN:

Då låter det som ett 650w från Corsair är det tystaste alternativet.

Skulle föreslå Seasonic Focus+ 650w ... kvalité rakt igenom. Och tyst. Bra fläktkurva som går igång vid 30% tror jag. G3 på 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Den är lika hög som en 24" så man kan nästan säga att det är som att ha 2 24"1080p brevid varandra...

Själv är jag lite nyfiken på den skärmen men har samtidigt inget behov av den så något köp blir det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker lite likadant, en bredare 24", bra pris för att få en wide med gsync. Men en 1440p känns som en större uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Skulle föreslå Seasonic Focus+ 650w ... kvalité rakt igenom. Och tyst. Bra fläktkurva som går igång vid 30% tror jag. G3 på 20%.

Ser ut som ett bra alternativ, ska undersökas närmare!

Permalänk
Medlem

@EyKooN: har sett 29" 21:9 skärmar i butik och de är lika höga som en vanlig 22" skärm så de känns jättesmå jämfört med en vanlig 27" 16:9

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear