Undersökning hur många terabyte har ni i datorn ?

Permalänk
Medlem

Har 2tb i main riggen och 13tb i nas:n.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ca 49tb + 1,5tb ssd med main dator och två servrar (7x3tb x 5x4tb + 4x2tb)
räknar jag med ungarnas datorer och alla jäkla backup hdd´s blir det minst 30-40Tb till
Det tråkiga är ju att man kör raid6 vilket äter upp en hel del av utrymmet.

Ja och sedan de på det så blir det praktiskt nästan bara hälften av raw disken som man har för data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Min 2tb HDD gick sönder så satt i en 256gb SSD istället. Har i nuläget 128+256gb. Kanske borde finnas ett alternativ för <1TB?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

wow intressanta resultat för tillfället har lika många 1 tb som 10-80tb men genomsnitt har folk runt 4TB vilket visar att svenskar har väldigt mycket utrymme . Utrymme är ju ändå riktigt billigt trots copyswede. Köpte min WD Blue 1TB för 490 kr vilket jag tycker är riktigt billigt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

wow intressanta resultat för tillfället har lika många 1 tb som 10-80tb men genomsnitt har folk runt 4TB vilket visar att svenskar har väldigt mycket utrymme . Utrymme är ju ändå riktigt billigt trots copyswede. Köpte min WD Blue 1TB för 490 kr vilket jag tycker är riktigt billigt

Undersökningen har några brister för att dra bra slutsatser.
1. Den säger inget om vad svenskar har, däremot ett urval av personer som hänger på sweclockers och röstar i denna tråd.

Tråden intresserar dessutom enbart en lite grupp användare, speciellt nu när behovet/statusen på att ha megastora film och musiksamlingar har gått ner. De som köper stora hårddiskar är såklart fortfarande folk som lagrar musik, filmer på dem, men skaran har minskas. Det var ju inte många år sedan folk pratade om semesterfilmer när de pratade om behov för större hårddiskar, idag är det ingen som misstänkliggör storanvändarna så.
Så kortfattad, stora hårddiskar intresserar mest kreativa datoranvändare som skapar data och såklart de mer extrema när det gäller filmsamlingar..

2. Att prata om maindator riktar sig främst till svennsos som inte ens har en nas hemma. Vad man har på maindatorn är irrelevant och för prousers så är "deras maindator" inte detsamma som deras bästa dator på något avseende, utan maindatorn är mer en terminal.
I vilket fall flera som har en nas med många TB då röstat vad de har i sin maindator.

Jag ser frågan hur mycket lagringsutrymme man har i sin maindator lite som frågan som hur mycket pengar har ni i eran plånbok, där vissa kan stoltsera med att de har flera hundra tusen. Där detta kan betyda 2 saker, de har extremt mycket pengar eller att de ej hänger med i teknikutvecklingen och använder betalkort av olika slag.
För skaran som har behov av mer än 2TB lagringsutrymme i sin maindator nu när 10GBit ethernet finns i konsumentpriser är inte stor. Den största andelen av de som har mer beror inte på att de har ett så extremt system, utan snarare är nog orsaken att de kör med budgetsaker.

Copysweden är ute och seglar i det blå, vem tusan privatkopierar idag? Varför ens skulle man privatkopiera? När man laddar hem musik i spotify och sparar det lokalt så borde de få betalt av spotify, samma gäller netflex osv.
Musik och film som "fysisk media" håller på att försvinna.

Permalänk
Avstängd

Jo, för några år sedan skulle jag nog också ha svart en mycket högre siffra på frågan, numera använder jag för mina behov mest externa lagringsenheter på grund av att detta är ett mindre sårbart system.

Jag tror att utvecklingen idag snarast går aåt det hållet att de som jobbar med mer avancerade uppgifter har allt enklare datorer på sin hemmarigg till förmån för stordatorstationer eller liknande man antingen köper in som en tjänst, eller har på en annan plats för att göra systemet mindre sårbart, behöver man idag verkligt extrem beräkningskraft under begränsade perioder tror jag att det kommer att bli vanligare att man hyr in externa tjänster från superdatorer och liknande i framtiden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undersökningen har några brister för att dra bra slutsatser.
1. Den säger inget om vad svenskar har, däremot ett urval av personer som hänger på sweclockers och röstar i denna tråd.

Tråden intresserar dessutom enbart en lite grupp användare, speciellt nu när behovet/statusen på att ha megastora film och musiksamlingar har gått ner. De som köper stora hårddiskar är såklart fortfarande folk som lagrar musik, filmer på dem, men skaran har minskas. Det var ju inte många år sedan folk pratade om semesterfilmer när de pratade om behov för större hårddiskar, idag är det ingen som misstänkliggör storanvändarna så.
Så kortfattad, stora hårddiskar intresserar mest kreativa datoranvändare som skapar data och såklart de mer extrema när det gäller filmsamlingar..

2. Att prata om maindator riktar sig främst till svennsos som inte ens har en nas hemma. Vad man har på maindatorn är irrelevant och för prousers så är "deras maindator" inte detsamma som deras bästa dator på något avseende, utan maindatorn är mer en terminal.
I vilket fall flera som har en nas med många TB då röstat vad de har i sin maindator.

Jag ser frågan hur mycket lagringsutrymme man har i sin maindator lite som frågan som hur mycket pengar har ni i eran plånbok, där vissa kan stoltsera med att de har flera hundra tusen. Där detta kan betyda 2 saker, de har extremt mycket pengar eller att de ej hänger med i teknikutvecklingen och använder betalkort av olika slag.
För skaran som har behov av mer än 2TB lagringsutrymme i sin maindator nu när 10GBit ethernet finns i konsumentpriser är inte stor. Den största andelen av de som har mer beror inte på att de har ett så extremt system, utan snarare är nog orsaken att de kör med budgetsaker.

Copysweden är ute och seglar i det blå, vem tusan privatkopierar idag? Varför ens skulle man privatkopiera? När man laddar hem musik i spotify och sparar det lokalt så borde de få betalt av spotify, samma gäller netflex osv.
Musik och film som "fysisk media" håller på att försvinna.

Jo okej fortfarande intressant va sweclockare har för lagringsutrymme . Det med svensonns som inte ens har en nas hemma fattar jag inte, du säger det som att alla borde ha en nas . Det är inte exakt en norm att ha en nas.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

@Lexius:
en tera SSD Samsung 850 serien
WD Black som får ta synder som inspelning...
therehence
2 TB

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Jo okej fortfarande intressant va sweclockare har för lagringsutrymme . Det med svensonns som inte ens har en nas hemma fattar jag inte, du säger det som att alla borde ha en nas . Det är inte exakt en norm att ha en nas.

Jag håller med att själva undersökningsvärdet av vad "vad sweclockare har för lagringsutrymme" är intressant. Jag nämnde dock några problem med undersökningen som kan ge felaktiga svar, som att folk som har nas och andra nätverkslagringar ej räknade med dessa. Det är lite på samma sätt som att fråga folk hur mycket pengar de har i plånboken kan ge en felaktigt svar på deras ekonomiska situation.

Angående NAS så hade du frågat mig 2005 så hade jag trott att NAS skulle vara normen bland ungdomar 2017, men idag har jag insett att molnet har tagit över på så många sätt. Det uppenbara att folk inte behöver ha megastora film och musiksamlingar, men även att folk lagrar vanlig data i molnet och vissa kör t.o.m. maskiner i molnet.

*edit*
Jag trodde för runt 2000 att en vanlig barnfamilj skulle ha en gemensam i nas i framtiden, men nu har de ett gemensamt netflex, sporify konto etc istället.

Permalänk
Inaktiv

Lägg till ett extra svarsalternativ nästa gång. Över 80 TB blev 4 eller mer.

Permalänk

Har 2tb, använder knappt 100gb.

Permalänk
Snusfri

WS/Gaming: 19TB
NAS: 16TB
Filserver: 15TB

Sedan X antal lösa kallagringsdiskar i garderoben i diverse storlekar så runt 55-60TB totalt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Totalt 15TB just nu, större delen används till backup.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte ens 1TB haha. Har totalt 348GB. 111GB SSD och 237GB SSD. Sitter dock på en modern fiberlina så känner jag att jag vill spela Battlefield ena veckan, och kanske Mass Effect andra veckan så tar det ~5-10 minuter att dra ner spelen igen. Har dock haft 1TB SSD tidigare. Använde aldrig upp mer än runt 300GB ändå så det blev rätt onödigt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Lägg till ett extra svarsalternativ nästa gång. Över 80 TB blev 4 eller mer.

Under 1TB bör också finnas.

Permalänk
Medlem

Har 2TB (0.25TB SSD, 1.75TB HDD). Börjar bli fullt dock, så jag har 1.5TB HDD på standby i chassit. När den behövs så kopplar jag bara i SATA Power och kör.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Har inte ens en TB i speldatorn men allt där är SSD (600GB~).
12TB på nätverket dock eftersom det är enklare att ha de hårddiskarna där man slipper höra dem.

Röstade på 10TB plus iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

2x512 960pro m2 i datorn, och sedan 96tb nas.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

1tb +256ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Datorn 512GB
Nasen 32TB

Ser inte vitsen att ha stora mekaniska diskar i en dator. Bättre att köpa diskar gjorda för 24/7 och köpa en billigare nas där både Backup SMART och badblocks görs automatiskt utan att man behöver tänka på det.

När man ändå har sin dator på 24/7 så kan man lika gärna använda den som nätverkslagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När man ändå har sin dator på 24/7 så kan man lika gärna använda den som nätverkslagring.

Visst det är sant, men en dator drar ju grymt mycket mera ström och är betydligt krångligare att köra schemalagda backups smarts badblocks mm utan att det påverkar användaren märkbart.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

3 TB + 256gb ssd

Permalänk
Medlem

1TB 850 EVO, 500GB 840 EVO, sen har jag en Nas på 3TB som är full

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

250gb ssd är allt jag har i datorn, oändligt med utrymme på Google drive. Vet inte hur mycket jag nyttjat om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

128GB+960GB SSD + 1TB 2,5" HDD. Sen har jag även alltid kopplat en extern 2TB USB3.0.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När man ändå har sin dator på 24/7 så kan man lika gärna använda den som nätverkslagring.

Själv plockade jag ur alla mekaniska diskar ur datorn och skaffade externa chassin och NAS:ar.
Har man flera SSD:er, så slöar de mekaniska diskarna bara ner datorn...
Onödigt om de bara används till lagring.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

SSD 500GB + 2x 3GB hdd +1 GB hdd = 7,5GB

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har bara en gammal WD Caviar Black 640Gb, tuffar på än

Permalänk
Medlem

1st 250GB 850 EVO och 2st 4TB WD Red (och en Icybox-låda med 8st 4TB WD Red).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.