Western Digital utvecklar ny teknik för lagring – möjliggör hårddiskar på 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Just ny krymper man kretsarna i nästan lika stor hast som man ökar lagringskapaciteten. Vanligtvis hänger dessutom dessa ihop i form av mindre kretsar = fler lagringskretsar som nu även staplas på varandra genom diverse 3D NAND.

Tyvärr är det inte så självklart som man kan tro.
Om man tittar på denna sidan Så ser man lite info om die size i en tabell lite längre ner.
Jämför man det med Die Capacity så ser man ganska fort att det är allt annat än linjär nivå.

Faktum är att tex Toshiba/Sandisk tidigare hade bättre pris/GB i deras 15nm 2D TLC än i 3D NAND, därför har de också använt detta. Dessutom har de haft bra prestanda och pålitlighet i det, tom så bra att Intel 540 är byggd på den.

Som det är nu är priserna överskattade, och lätt 30-50% av priset på SSDerna idag kan försvinna för att nå 2014/2015 års nivåer av vinstmarginaler. Och det har redan börjat ske... Även äldre diskar som 850 EVO får ny version med 64-lagers NAND så disken kommer kunna konkurrera iaf en generation till.

Problemet är dock framtiden... För varje lager man lägger på ökar man komplexiteten både i tillverkning och i ineffektivitet. 3D NAND är inte en evighetsmaskin, och redan på 64-lager verkar problem börja uppstå. Fick en länk av en Sweclockers medlem som gav lite teoretisk info om just detta. http://thememoryguy.com/how-samsung-will-improve-3d-nand-cost...

Den trappan man tvingas göra är redan nu ett problem, och företagen tvingas därför antingen gå ner i litografi, eller hitta en annan lösning (som Samsung gjort), för att gå runt problemet. För detta äter snabbt kostnaden och vinsten med att öka antal lager. Intel tex verkar ha valt att gå från 20nm till 16nm i sitt 64-lager, och om man tar i aspekt att disken som lanserades i Juni 2017, knappt ens finns att köpa än, 4 månader efter sin lansering, så tror jag de har problem med yield.... stora problem.

Intels PR säger allt är bra, vi har kanon produktion mm... men om det är något man lärt sig efter några år så är det att Intels PR kan sälja sand i Sahara till dumma köpare, och man bör inte lita ett enda skit på vad de säger.

Så var lämnar detta oss?

Jo, Toshiba/WD.... vs Samsung för nu.
Crucial MX300 är väl med i matchen lite, men deras 32-lager har många problem jämfört och är mindre ekonomiskt. Den kan konkurrera än dock, då de har en hel del av det i lager, då kvalitén på det tvingar ner dess värde, speciellt med andra alternativ på väg.

Toshiba vet jag ärligt inte vf som kommer ske med. De har sålt verksamheten och det kommer bli väldigt förvirrande framtid. WD satsar allt de kan på SSDer nu, och verkar gå in hårt med 3D NANDet också, samtidigt så måste både MX300 och WD/Sandisk 3D SSDer vara lägre prissatta imo för att vara värda att köpa över 850 EVO, då varför köpa en otestad, långsammare disk med bara 3 års garanti, vs 5 på 850 EVO om de är samma pris?

Problemet ligger i att som alla som hållit på med SSD i 5+ år nu kan säga till er är att det inte handlar om bara bästa NANDet. Det handlar om en balans mellan NAND och kontroller. Dessa måste samarbeta bra med NANDet. Nästa generation tex Silicon motion kontrollers verkar ha riktigt bra prestanda, och ska även klara både TLC och QLC NAND. Problemet är... 3:e part kommer sällan fungera lika optimalt som allt in house, vilket är varför man 2 år+ senare, fortfarande har svårt att ersätta 850 EVOs prestanda och pålitlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det finns idag flera SSD's i 3.5" format som är riktade mot enterprise och liknande.
Mitt inlägg är inte riktat mot den fysiska storleken, är väl medveten om att man kan pressa in 2TB på en M2.

Det jag är ute efter är en väl beprövad lösning som kan passa in på 3.5" som är dagens standard när det gäller lagring.

Att använda denna standard för SSD i större storleker medger bättre kylning bla.

Kollar man på Enterprise-marknaden så är det det 3.5" som gäller, och jag hoppas att det spiller över på konsument-marknaden med.

Visa mig gärna 3,5" SSDer, för de finns inte. De fanns.. 2008, och jag har en 32GB sådan hemma. Halvhöjd mot dagens HDD. De görs inte mer dock, utan 2,5" är den standard som används idag för flashbaserad lagring. Man har tom caddys som omvandlar 3,5" platser till 2,5" för att kunna använda SSDer.

2,5" SAS eller U.2 PCI-E (2,5" 15mm) är företags SSDer. U.2 är PCI-E anslutet med kabel, eller caddy och sas det samma, och lämnar mer än nog plats för både NAND och kylning. Dessa är vad man satsar på mest idag.
https://www.komplett.se/product/908422/datorutrustning/lagrin...
https://www.inet.se/produkt/4305071/intel-750-1-2tb-u-2

Samsungs enterprise lineup tex toppar på 16TB, 2,5" SAS ansluten SSD, gjord för lagring, inte prestanda med endast 200k IOPs read och 35k IOPs write.

Eller så kör man kompletta PCI-E kort, eller en adapter lösning med tex M.2 som då är väl kylda. Något bla @Tvelander kan visa dig fina bilder på från deras servrar. Detta är när prestanda är nyckeln och inte lagrings platsen i sig själv. Där är fokus på kontroller, massor med bandbredd och låg latency samt jämn prestanda.

3,5" finns inte. Kommer inte finnas. Finns ingen nytta med. Punkt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Faktum är att tex Toshiba/Sandisk tidigare hade bättre pris/GB i deras 15nm 2D TLC än i 3D NAND, därför har de också använt detta. Dessutom har de haft bra prestanda och pålitlighet i det, tom så bra att Intel 540 är byggd på den.

Om jag kommer ihåg rätt var det väl SK Hynix 16nm TLC NAND som användes i Intel 540s?

Skrivet av Paddanx:

Visa mig gärna 3,5" SSDer, för de finns inte. De fanns.. 2008, och jag har en 32GB sådan hemma. Halvhöjd mot dagens HDD. De görs inte mer dock, utan 2,5" är den standard som används idag för flashbaserad lagring. Man har tom caddys som omvandlar 3,5" platser till 2,5" för att kunna använda SSDer.

2,5" SAS eller U.2 PCI-E (2,5" 15mm) är företags SSDer. U.2 är PCI-E anslutet med kabel, eller caddy och sas det samma, och lämnar mer än nog plats för både NAND och kylning. Dessa är vad man satsar på mest idag.
https://www.komplett.se/product/908422/datorutrustning/lagrin...
https://www.inet.se/produkt/4305071/intel-750-1-2tb-u-2

Samsungs enterprise lineup tex toppar på 16TB, 2,5" SAS ansluten SSD, gjord för lagring, inte prestanda med endast 200k IOPs read och 35k IOPs write.

Eller så kör man kompletta PCI-E kort, eller en adapter lösning med tex M.2 som då är väl kylda. Något bla @Tvelander kan visa dig fina bilder på från deras servrar. Detta är när prestanda är nyckeln och inte lagrings platsen i sig själv. Där är fokus på kontroller, massor med bandbredd och låg latency samt jämn prestanda.

3,5" finns inte. Kommer inte finnas. Finns ingen nytta med. Punkt.

De finns men jag vet inte om de verkligen är så väldigt vanliga.

I alla fall här är två som har dykt upp på Sweclockers framsida tidigare:
https://www.sweclockers.com/nyhet/22481-seagate-lanserar-reko...
https://www.sweclockers.com/nyhet/24125-viking-technology-lan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Om jag kommer ihåg rätt var det väl SK Hynix 16nm TLC NAND som användes i Intel 540s?

My bad.
Vilken sabla disk tänkte jag på då är frågan. För jag vet Toshibas 2D TLC NAND är något av de mest pålitligaste.

Skrivet av Glaring_Mistake:

De finns men jag vet inte om de verkligen är så väldigt vanliga.

I alla fall här är två som har dykt upp på Sweclockers framsida tidigare:
https://www.sweclockers.com/nyhet/22481-seagate-lanserar-reko...
https://www.sweclockers.com/nyhet/24125-viking-technology-lan...

Okej.. i stand corrected. Det finns för datacenter.

Det har dock funnits en hel del massa udda formfaktor diskar genom åren. Inkl nån 5.25" enhet som hade 4 st 2,5" RAIDade diskar. Halvstorlek miniSata, som inte passar nästan nånstans. Intel lanserade ju en egen ny för inte så länge sedan, som ser ut som en pekpinne... kanske den passar bättre?

3,5" är ju standard från HDD, därför verkar dessa ovan mindre udda. I ett datacenter man normalt har 3,5" HDD är detta dock normalt. Men när såg du 3,5" i server rack senast (då i vanliga server farmar)? Det är 2,5" överallt normalt. Så det är väldigt nishad marknad. Men då har vi ju en SSD som hen kan köpa.

Risken är dock att 3,5" SSD går samma väg som BTX... som skulle ändra allt, och lades ner efter ca 3 år. Min poäng här är... det finns många udda formfaktorer som görs, och alla tror de ska bli vanliga bara för det sett en. Marknaden har redan visat att en formfaktor som M.2 och 2,5" (U2/SATA/SAS) är mer till nytta än någon udda sak, även om den är i vissa fall "bättre".

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

My bad.
Vilken sabla disk tänkte jag på då är frågan. För jag vet Toshibas 2D TLC NAND är något av de mest pålitligaste.

Vet inte.
Kanske Plextor M7V som ska ha upp till 2000 P/E med Toshibas 2D TLC NAND.
Om vi tittar på de jag har testat så förutom Trion 150 har vi Mushkin Triactor och Integral P4 som använder sig av samma NAND.

Skrivet av Paddanx:

Okej.. i stand corrected. Det finns för datacenter.

Det har dock funnits en hel del massa udda formfaktor diskar genom åren. Inkl nån 5.25" enhet som hade 4 st 2,5" RAIDade diskar. Halvstorlek miniSata, som inte passar nästan nånstans. Intel lanserade ju en egen ny för inte så länge sedan, som ser ut som en pekpinne... kanske den passar bättre?

3,5" är ju standard från HDD, därför verkar dessa ovan mindre udda. I ett datacenter man normalt har 3,5" HDD är detta dock normalt. Men när såg du 3,5" i server rack senast (då i vanliga server farmar)? Det är 2,5" överallt normalt. Så det är väldigt nishad marknad. Men då har vi ju en SSD som hen kan köpa.

Risken är dock att 3,5" SSD går samma väg som BTX... som skulle ändra allt, och lades ner efter ca 3 år. Min poäng här är... det finns många udda formfaktorer som görs, och alla tror de ska bli vanliga bara för det sett en. Marknaden har redan visat att en formfaktor som M.2 och 2,5" (U2/SATA/SAS) är mer till nytta än någon udda sak, även om den är i vissa fall "bättre".

Håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Känslan när den går sönder och 40TB semesterbilder är borta

Semesterbilderna kollar man ju aldrig på ändå.
Värre med porrsamlingen dock. :s