Cherry tillkännager den tysta musen Gentix Silent

Permalänk
Melding Plague

Cherry tillkännager den tysta musen Gentix Silent

Tillverkaren Cherry är kanske mest känd för sina mekaniska brytare i Cherry MX-serien, men företaget arbetar även på andra produkter. En sådan är den ljudlösa musen Gentix Silent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir perfekt för laptopen på resande fot!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Gummerad yta... Trevlig känsla när den är ny, men det är väl det ultimata "slit-å-släng materialet".
Blir kladdigt efter några år och då måste man skava bort det jädra klisterlagret vilket vanligen är lättare sagt än gjort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Kan de inte bara ge oss mx518 tillbaka med tysta brytare eller någon clone på den designen.

Permalänk
Inaktiv

Trådbunden mus, det har jag ej använt det senaste årtusendet. Men annars en bra produkt som kontor borde köpa in. Detta med att arbeta tyst är något folk underskattar. Jag såg en konkurrent förra veckan som hade ett supportsamtal och gnagde som värsta bävern på ett äpple. Detta gnagande till den grad att det störde mig som satt långt därifrån, tänk då den som han pratade med genom headseten.

Priset är annars perfekt på denna mus för kontorsbruk och man får hoppas företag köper in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Blir perfekt för laptopen på resande fot!

På tok för stor. Arc Touch Bluetooth Mouse is the way to go... dessutom sladdlös.

OnTopic. Att sälja in musen som tyst tror jag inte på. Kan inte minnas att jag en enda gång reflekterat över att en mus, min eller någon annans, ens låter (även om de gör det såklart) . Sett till det egna användandet så är det tangentbordet som jobbar mest och överröstar allt annat - speciellt hemma där gumman ryter åt mig att stänga dörren. Cherry borde kanske satsa på tysta tangentbord i stället

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Gummerad yta... Trevlig känsla när den är ny, men det är väl det ultimata "slit-å-släng materialet".
Blir kladdigt efter några år och då måste man skava bort det jädra klisterlagret vilket vanligen är lättare sagt än gjort.

Känner igen det där men jag har alltid fått bort det med lite Yes.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Känner igen det där men jag har alltid fått bort det med lite Yes.

Good thing!
Själv har jag mest ökat på klistrigheten men fått bord damm å liknande med Yes när det börjar gå ut för.
Har offrat nå gammalt klädesplagg på att utförligt gnugga bort datt gummi ner till plasten istället. Vägrar slänga om jag fortfarande gillar och använder prylen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Antar att målgruppen är tänkt att sitta i öppna kontorslandskap, men som någon annan sa så är det oftast tangentbord som hörs mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kan de inte bara ge oss mx518 tillbaka med tysta brytare eller någon clone på den designen.

MX500 hade ett matt material och en löstagbar vikt inuti. Bättre design imo.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Roligt att se det finns tillverkare som vågar köra med lite mer traditionell form på mössen från förr.
Valde senast att satsa på G-Pro modellen som Logitech tillverkar bara för det var den enda musen som liknade min gamla jag hade innan från Fujitsu Siemens. Alltid passat bra i handen och alltid återvänt till oavsett vilken mus man än provat. Hade nästan t.o.m samma mått fast nu slipper man ju använda hammare när något ska klickas. Eller tappas som nu microsoft vill ha det till i 10:an

Måste säga att jag använder hellre en mus i storlek & form som G-Pro musen, än jag skulle vilja köra med en spelmus med förhöjning därbak. Då styr jag hellre musen med fingrarna istället så man inte förlorar något på precisionen och känslan. När det börjar bli som ratta en växelspak så hela armen aktiveras, då tycker iaf jag själv, då känns det inte rätt varken i spel eller i windows.

Enda nackdelen jag märkt med den här nya musen är att mushjulet väsnas lite, särskilt när man scrollar lite snabbt fram och tillbaka.

Visst, det är väl en jättebra och underhållsfri lösning man tagit fram och konstruerat vad gäller dem här nya kapslade roterande brytarna som blivit vanliga bland många spelmöss. Men man kan fråga sig hur hur man tänkte egentligen när det kommer till att kunna scrolla med mössen på webbsidor. Precis som det inte var lika viktigt. Synd bara att det blir lite svårare att scrolla i webbläsare men det är också det enda felet på G-Pro musen.

Ingick t.o.m ett litet kardborre band så man kan fästa upp sladden så grejerna inte trillar i golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Trådbunden mus, det har jag ej använt det senaste årtusendet.

Enligt mig är det precis nyligen som det har släppts trådlösa möss som klarar mina krav, och då hamnar de norr om 3000kr vilket jag inte är så sugen på att hosta upp för en mus. Speciellt om jag inte är superförtjust i passformen ens. (Tänker på G903 samt en Powerplay matta då jag lär glömma allt för ofta att ladda den.) Varför sådana krav? Behöver hög DPI/CPI samt precisions sensor och signal tillförlitlighet. Roliga är att för mig är sensor kraven primärt för desktop och inte gaming.

Sedan kanske jag inte bryr mig om sladdar på skrivbordet ändå även om jag fullt förstår varför man vill slippa muskabelns påverkan vid rörelser. Har haft en mus tidigare som gick att köra både trödlöst och trådat men efter 2 veckor satt kabeln i resten utav dess liv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

1000 DPI. Perfekt om det går att sänka ner till 250 DPI på något sätt. 250 DPI är det absolut bästa för precision i spel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

Trevligt att det finns företag som gör annat än bara gaming möss.

Skulle vilja se möss som satsar på ergonomi och komfort.

Skulle vilja se en ny IntelliMouse Explorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har man en mus med så få knappar till, är det en retro eller macmodell ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Tyst som en mus.
Kanske tystare? inte ens ett litet pip.

Nja; ser ingen nytta med den, men om någon har glädje av detta är det ju bra att valet finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vad har man en mus med så få knappar till, är det en retro eller macmodell ?

Jag minns när 3 knappars mus blev vanliga, det var långt innan scrollhjulet. Folk hade den 3 knappen till allt möjligt, men dubbelklick var vanligast.
Men idag så är jag tveksam till att så många använder fler musknappar än 2 st till annat än spel. Problemet är många är att man jobbar med många datorer och vill att inputenheterna ska vara detsamma på de alla.

Så 2 knappar + scrollhjul är nog det de flesta vill ha. Om scrollhjulet har en knapp kvittar, då den ändå är så dålig. Dubbelklick gör man så sällan idag så det är lättare att bara klicka 2 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men idag så är jag tveksam till att så många använder fler musknappar än 2 st till annat än spel.

om man surfar runt mkt och inte använder mouse3, mouse4, och mouse5 så ligger man lite efter. Det är typ som att skriva med enbart pekfingret på tangentbordet

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Är det en nyhet bara för Cherry bestämmer sig för att göra en kontorsmus?
Logitech gör massor med såna här möss som troligen är bättre.
Har den dessutom inga tumknappar, förstår jag inte ens varför den tillverkas, målgruppen kanske är retroanvändare. finns säkert med en ps/2 adapter.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Jag minns när 3 knappars mus blev vanliga, det var långt innan scrollhjulet. Folk hade den 3 knappen till allt möjligt, men dubbelklick var vanligast.
Men idag så är jag tveksam till att så många använder fler musknappar än 2 st till annat än spel. Problemet är många är att man jobbar med många datorer och vill att inputenheterna ska vara detsamma på de alla.

Så 2 knappar + scrollhjul är nog det de flesta vill ha. Om scrollhjulet har en knapp kvittar, då den ändå är så dålig. Dubbelklick gör man så sällan idag så det är lättare att bara klicka 2 gånger.

Jag tror att de flesta vill ha åtminstone fram och back knappar på en normal "kontorsmus" och dubbelklicksknapp är nog inget som används ofta, däremot finns det spelare som bara använder 2 knappar och så de som vill ha ett extra tangentbord....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt att det finns företag som gör annat än bara gaming möss.

Skulle vilja se möss som satsar på ergonomi och komfort.

Skulle vilja se en ny IntelliMouse Explorer.

jag kan tipsa om att företag som heter Logitech dom gör massor med möss till kontor med bra ergonomi..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag kan tipsa om att företag som heter Logitech dom gör massor med möss till kontor med bra ergonomi..

Vad bra! Kan du rekommendera en tyst Logitechmus? (Som ju denna nyhet handlar om)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jasså går designen mot få knappar igen nu? Själv vill jag gärna ha en miljon knappar så detta är ett steg i fel riktning. Möjligen kan den fungera bra till laptopen när man är på resande fot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Vad bra! Kan du rekommendera en tyst Logitechmus? (Som ju denna nyhet handlar om)

Du kan ju testa M220 Silent eller B330 Silent Plus dom är dessutom trådlösa.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kan de inte bara ge oss mx518 tillbaka med tysta brytare eller någon clone på den designen.

Köp Logitech G403 isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Avstängd

Vem fan vill ha en 2 knappars mus idag så kolla MX serien och gör en cheap kopia med tysta knappar så kan man få en trevlig mus som är billig och attraktiv och jag tror många gillar en mus med tysta knappar vilket är något jag önskat även på tangentbords sidan då det värsta jag vet är nån som sitter och klapprar på något högljutt mekaniskt tangentbord

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

För de som känt på liknande Cherry möss lär inte detta vara ett alternativ oavsett - de känns extremt billiga och som många nämnt tidigare; hur man kan göra en mus med "två knappar" 2017 är för mig ett stort frågetecken.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Kejsarens nya kläder, fasiken vad jag saknar bil-temas tangentbord.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lunilu:

Köp Logitech G403 isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder både en MX510 och en G403 dagligen.
G403 är en bra mus imo men den har varken samma form eller i närheten av ljudlösa brytare så det tipset känns lite löst. :s

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.