Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Grävde runt lite online och det kan vara fläktkurvan i bios som spökar, 1400rpm under idle verkar vara ett vanligt nummer och fenomenet verkar vara något så när slumpmässigt (under Auto profilen). Vilket mobo har du? och kan du pröva ändra fläktprofil till någonting annat och se om det blir bättre (typ quiet eller något)? Sedan kan du ändra tillbaka till Auto och se om problemet kvarstår, i vilket fall är det troligtvis en bios bugg.

Moderkortet är ett Gigabyte GA-AB350N-Gaming. Efter att ha installerat Gigabytes mjukvara Smart Fan och satt fläktläge i "silent" så varvade den ner lite till. Helt klart tystare, men problemet verkar vara att lagret i fläkten är dåligt då det fortfarande låter.

Kanske lika bra att beställa en Noctua NH-L12 innan de försvinner ur lager överallt. Kommer passa bra till Loque Ghost S1-chassit när det kommer

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Moderkortet är ett Gigabyte GA-AB350N-Gaming. Efter att ha installerat Gigabytes mjukvara Smart Fan och satt fläktläge i "silent" så varvade den ner lite till. Helt klart tystare, men problemet verkar vara att lagret i fläkten är dåligt då det fortfarande låter.

Kanske lika bra att beställa en Noctua NH-L12 innan de försvinner ur lager överallt. Kommer passa bra till Loque Ghost S1-chassit när det kommer

Jag började min resa med samma kylare till 1700, på ett Asus Prime X370 Pro. Min var knäpptyst vid idle så antingen så är det fel på fläkten eller fläktkurvan du har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag började min resa med samma kylare till 1700, på ett Asus Prime X370 Pro. Min var knäpptyst vid idle så antingen så är det fel på fläkten eller fläktkurvan du har.

Verkar som att min fläkt är kass ja...Har du fläkten med 5 eller 7 blad? Min har 7.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pellen:

Då var nya riggen uppe och snurrar (R7 1700)! Men jävlar vad besviken jag är på Wraith Spire-kylaren. Den låter som en puttrande moped i idle (~1400-1500 rpm enligt hwinfo). Stockkylaren jag hade på min 3570K var ljudlös i idle.

Kan vara fel på fläkten, den är normalt ganska tyst.
Puttrar som en moped, låter som att bladen slår i någonstans.
edit Min fläkt har fem blad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Verkar som att min fläkt är kass ja...Har du fläkten med 5 eller 7 blad? Min har 7.

Min har 5, så det verkar ju vara frågan om en lite annan modell då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan vara fel på fläkten, den är normalt ganska tyst.
Puttrar som en moped, låter som att bladen slår i någonstans.
edit Min fläkt har fem blad.

Vegas referenskylare är knäpptyst idle, och psun är semipassiv, och så kommer spiren och förstör. Fläktbladen slår inte i något, utan jag tror det är dåliga lager eller något.

https://photos.app.goo.gl/GdhAkAIcNs68u6eJ2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Vegas referenskylare är knäpptyst idle, och psun är semipassiv, och så kommer spiren och förstör. Fläktbladen slår inte i något, utan jag tror det är dåliga lager eller något.

https://photos.app.goo.gl/GdhAkAIcNs68u6eJ2

Skickades från m.sweclockers.com

Måste dra upp volym till 100% för att höra något (läskigt med kraftig ljudrigg), låter som antingen dåliga lager eller kass balans. Tror du bör reklamera fläkten

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Vad tycker folket om detta då? R5 1600(X) som egentligen råkar vara R7 1800X

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Måste dra upp volym till 100% för att höra något (läskigt med kraftig ljudrigg), låter som antingen dåliga lager eller kass balans. Tror du bör reklamera fläkten

Ja det låter ju inte jättehögt, men tillräckligt illa när allt annat är knäpptyst i jämförelse. Jobbigt svajande ljud dessutom. Får testa att göra en rma till AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Bra priser på 1700x & 1600x
1600x 2099:-
1700x 3299:-

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

En liten fråga som jag har, är det någon som har fysiska mått på AM4 sockeln samt processorn?

Gör en 3d modell av ett moderkort i blender, men det är svårt utan några mått över huvud taget (de har ett specsheet för AM3, men inte något för AM4).

Här är alla mått som skulle vara hjälpsamma:

Mått

De enda riktigt viktiga måttet är AB (från mobo till toppen av cpu), A eller B skulle också hjälpa till, resterande mått gör bara proceduren lite enklare då jag slipper gissa/pröva mig fram.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat runt online lite längre (några dagar) verkar bredd, längd och djup på processorn vara exakt samma som tidigare AMD processorer (lite högre IHS och tunnare PCB), det enda som verkligen skiljer är "djupet" av AM4 sockeln (det är mindre) och att det finns ett hål i mitten. Så måttet från moderkort till toppen av IHS är det enda mått jag behöver (måttet på hålet i mitten vore också kul men det kan jag räkna ut om jag måste)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Tog bort.

Postar i annan tråd
Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Ett intressant problem med Ryzen:s plattform, eller ligger problemet hos Nvidia? Ryzen har ju visat sig kinkig gällande minnen, men grafikkort har jag inte hört om förut.

https://www.youtube.com/watch?v=VAzNBtCiFws

Han verkar kolla bios på ett kort och sedan flytta över samma kort till nästa rigg och kolla samma kort igen.

Kanske ett bios-problem från Nvidia?

Inte så kul för kunder att råka ut för bios-problem dock.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Ett intressant problem med Ryzen:s plattform, eller ligger problemet hos Nvidia? Ryzen har ju visat sig kinkig gällande minnen, men grafikkort har jag inte hört om förut.

https://www.youtube.com/watch?v=VAzNBtCiFws

Han verkar kolla bios på ett kort och sedan flytta över samma kort till nästa rigg och kolla samma kort igen.

Kanske ett bios-problem från Nvidia?

Inte så kul för kunder att råka ut för bios-problem dock.

Kan vara bios problem, men sedan då han kollar bios version på korten kollar han samma kort två gånger, så lite svårt att veta om bios faktiskt är ett potentiellt problem.

Hur som helst kan det vara precis vad som helst, jag hade ett problem med mitt EVGA 970 då jag uppgraderade datorn för några år sedan. Jag kom in i bios (med inbyggd grafik), men då jag bootade fick jag ingen skärm från GPUn. Det visade sig att bara en port fungerade som video ut under boot (och inbyggda video ut), så självklart hann jag skicka kortet på RMA där inget var fel. Sedan då jag fattade att bara en port, specifikt DVI-D porten faktiskt visade någonting under boot var problemet löst. Men det kostade mig ungefär 500:- i RMA kostnader, så jag var definivt inte nöjd. Dock inte helt konstigt att något sådant kan vara fel då jag kör ett asus p8z68-v pro, inte det nyaste moderkortet med andra ord.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Denna fråga är egentligen liter mer allmänt datorinriktad, men känner att denna tråden är lika bra att ställa den i som vilken annan:

Någon mer än jag som har problem med att login-skärmen på Windows 10 blir extremt laggig efter en tid? Detta är bara ett bekymmer vid första uppstarten, och inget som händer om jag bara lägger datorn i sleep-mode eller liknande. Det måste ha något att göra med Windows, för det uppstår bara efter att jag haft operativsystemet installerat en lång tid, och så fort jag omformaterar så försvinner problemet. Jag har inte en massa program som startar i samband med uppstarten av datorn, och jag har mig veterligen heller inga andra program installerade som skulle orsaka detta bekymmer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Denna fråga är egentligen liter mer allmänt datorinriktad, men känner att denna tråden är lika bra att ställa den i som vilken annan:

Någon mer än jag som har problem med att login-skärmen på Windows 10 blir extremt laggig efter en tid? Detta är bara ett bekymmer vid första uppstarten, och inget som händer om jag bara lägger datorn i sleep-mode eller liknande. Det måste ha något att göra med Windows, för det uppstår bara efter att jag haft operativsystemet installerat en lång tid, och så fort jag omformaterar så försvinner problemet. Jag har inte en massa program som startar i samband med uppstarten av datorn, och jag har mig veterligen heller inga andra program installerade som skulle orsaka detta bekymmer.

Det kan vara allmänna windows grejer i bakgrunden, för mig ligger HDD'n på 100% aktivitet i några minuter innan datorn går att använda normalt, tycker dock att du bör skapa en egen tråd för detta.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@wowsers: Yup, ska göra detta om det fortsätter att krabba sig! Tack för tipsen!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Med SSD borde det bara ta 10 - 20 sekunder max innan datorn blir användbar efter inlogg, och själva inloggningsskärmen borde inte lagga eftersom uppstartsprogrammen oftast startar först efter att du loggat in.

Pröva stänga av "Snabb start". Sök efter "energi" (eller gå till "Välj ett energischema" på kontrollpanelen), klicka på länken "Ange hur strömbrytaren ska fungera" och kryssa ur Snabb start. Det är nån slags hybrid mellan hibernation och vanlig start, bättre enligt mig med en "riktig" start.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har väntat på Ryzen till bärbara datorer bra länge, hoppas de dyker upp snart! Singelchannel fortfarande ser jag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

@Bewise: Japp, singlechannel, bra idé att köpa en till sticka direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Bewise: Japp, singlechannel, bra idé att köpa en till sticka direkt.

Så får det bli! Tyckte mig inte se något datum för lansering, missade jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

@Bewise: Nej, ligger tyvärr en bit fram i tiden, det här var bara läckta bilder.
Vi får nog vänta en månad till, gissar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har upptäckt en "skum grej". Efter "fall creators update" så verkar min 1700 klocka ner sig i Idle... Detta trots att jag överklockar och inte kör med P-state overclocking. Det enda jag gjort är att sätta Minimum processor state till 0% och maximum processor state till 100%.

Jävla kul att det funkar, men varför har jag inte hört om detta någonstans?

Jag får ca 1730 poäng i cinebench som tidigare, så det verkar inte vara en bugg så sätt. Jag har den satt till 3925Mhz och där sitter den också klistrad som ett frimärke vid belastning, men går ner till ca 3.4Ghz i idle.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så den beter sig med andra ord inte som en oklockad 1700? Har inte gett mig på att överklocka min 1700 än, men jag vill minnas att den trillar ner till typ 1.8Ghz idle.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Så den beter sig med andra ord inte som en oklockad 1700? Har inte gett mig på att överklocka min 1700 än, men jag vill minnas att den trillar ner till typ 1.8Ghz idle.

Korrekt. Det lägsta jag sett är 3.2Ghz, så det verkar ju vara någon slags "överklockad precision boost". Men tittar jag i CPU-Z och liknande så är multipeln låst, så det kan ju vara task manager som fått spel också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nytt bios
PRIME B350-PLUS BIOS 1002
Improve system stability
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

:D

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]