Ska resa till Finland med färja, behövs pass?

Permalänk
Medlem

Ska resa till Finland med färja, behövs pass?

Hej! Har blivit erbjuden att få följa med på en Finlandsresa med min flickvän och hennes föräldrar som är finska, iallafall, fick erbjudandet i Lördags och vi ska åka på denna Torsdag.

Insåg då ganska snabbt att mitt pass utgått (åker inte så mycket utomlands) och undrar om det kommer behövas? Har annars bara vanlig legitimation/ID-kort som jag skaffat via Swedbank.

Är framförallt orolig för att antingen de kommer kräva pass/nationellt ID-kort på färjan eller när jag ska checka in på hotellet.

Om någon kan något om detta skulle jag verkligen vilja veta. Har liksom inte tid att skaffa ett pass just nu då och isåfall måste jag skaffa ett tillfälligt vilket kostar en del.

Jag kommer att sova på ett Radisson Blu hotell om det spelar nån roll.

Har frågat min flickvän som sa att de inte brukar kolla ID på färjan men hon visste inte helt säkert med hotell.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk

@Deadxet:

Finland är ju med i EU, så ska väl inte vara några problem så sätt.
Har du körkort så bör du kunna använda det också.

http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-cit...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadxet:

Hej! Har blivit erbjuden att få följa med på en Finlandsresa med min flickvän och hennes föräldrar som är finska, iallafall, fick erbjudandet i Lördags och vi ska åka på denna Torsdag.

Insåg då ganska snabbt att mitt pass utgått (åker inte så mycket utomlands) och undrar om det kommer behövas? Har annars bara vanlig legitimation/ID-kort som jag skaffat via Swedbank.

Är framförallt orolig för att antingen de kommer kräva pass/nationellt ID-kort på färjan eller när jag ska checka in på hotellet.

Om någon kan något om detta skulle jag verkligen vilja veta. Har liksom inte tid att skaffa ett pass just nu då och isåfall måste jag skaffa ett tillfälligt vilket kostar en del.

Jag kommer att sova på ett Radisson Blu hotell om det spelar nån roll.

Jag har kört/flugit till Danmark och Norge dom senaste 10 månaderna och har aldrig behövt visa pass/legitimation. När jag åkte över gränsen från Danmark till Sverige har jag fått visa körkortet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kontaktat färjebolaget? Borde vara snabbast vägen att få svar.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig behövt uppvisa pass när jag åkt mellan Finland-Sverige. Men man behöver en giltig identitetshandling.

Här är infon från Silja Line:
https://www.tallinksilja.se/bra-att-veta#2521207

Och Viking Line:
https://www.vikingline.se/min-bokning/bra-att-veta/id-handlin...

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

I princip så har vi haft passfrihet i Norden sedan 50-talet, alltså långt innan Schengenavtalet. På senare år har det krånglat till sig med t ex svenska passkontroller i Danmark etc, men jag tror inte det ska vara några problem mellan Sverige och Finland, så länge du har ett giltligt id.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_passunionen

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Åkte sthlm-helsingfors för cirka 3 veckor sedan. Endast vanligt ID-kort krävdes.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd

Nationella ID är ekvivalent till passet inom EU, och, utöver det, som sagt så får du färdas fritt inom norden om du är nordisk medborgare (dvs medborgare i något av nordens länder).
Dock behöver du som sagt formellt sett ha med dig någon form av giltig legitimation, tex körkort, ID kort, etc.
Sedan lär de knappast kontrollera det i praktiken, men det är bra att känna till.

På grund av missbruk i senare tid har man tyvärr blivit hårdare på detta idag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

har du endast ett vanligt idkort som är SIS märkt så ska det inte vara några problem.

Saxat från Sveriges ambassad Finland:
In- och utresebestämmelser
Inom Norden gäller passfrihet för nordiska medborgare. Även om du inte behöver pass för att besöka Finland måste du kunna legitimera dig vid behov. Medtag därför alltid giltig id-handling, till exempel körkort, pass eller nationellt id-kort.

Sveriges ambassad och utrikesdepartementet ansvarar inte för andra länders inresebestämmelser eller eventuella visumkrav. Kontrollera de aktuella inrese­bestämmelserna med landets egna myndigheter eller närmaste ambassad. Tänk på att in- och utreseregler kan ändras med kort varsel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deadxet:

Hej! Har blivit erbjuden att få följa med på en Finlandsresa med min flickvän och hennes föräldrar som är finska, iallafall, fick erbjudandet i Lördags och vi ska åka på denna Torsdag.

Insåg då ganska snabbt att mitt pass utgått (åker inte så mycket utomlands) och undrar om det kommer behövas? Har annars bara vanlig legitimation/ID-kort som jag skaffat via Swedbank.

Är framförallt orolig för att antingen de kommer kräva pass/nationellt ID-kort på färjan eller när jag ska checka in på hotellet.

Om någon kan något om detta skulle jag verkligen vilja veta. Har liksom inte tid att skaffa ett pass just nu då och isåfall måste jag skaffa ett tillfälligt vilket kostar en del.

Jag kommer att sova på ett Radisson Blu hotell om det spelar nån roll.

Har frågat min flickvän som sa att de inte brukar kolla ID på färjan men hon visste inte helt säkert med hotell.

Nu var det länge sedan jag åkte över så hur vanligt det är med idkontroll til finland kan jag inte ge bra svar på. Men det som egentligen gäller är man ska kunna visa upp inom EU giltigt IDkort inom schengen. I Sverige har vi två sådana. Nationellt IDkort och pass. Körkortet räknas däremot inte dit. Kan det fungera med körkort ändå? Ja! Det är upp till varje land hur noggranna de vill vara och det enda sättet att egentligen vara säker är att kolla med respektive lands konsuat vad som gäller "denna vecka".

Rent krasst skulle jag säga att det väl är samma sak som att åka mellan Danmark och Sverige och på den sträckan godtas även Svernsk körkort ju. Det där gäller mellan alla länder i norden. Its fine. Jag har aldrig med pass till norge eller danmark själv.

Skrivet av Bad Habit:

@Deadxet:

Finland är ju med i EU, så ska väl inte vara några problem så sätt.
Har du körkort så bör du kunna använda det också.

http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-cit...

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det är inte fritt att resa inom hela EU utan pass. Däremot kan man resa inom schengenområdet vilket består av en del EUländer men exempelvis England står utanför medan länder som Norge och Schweiz som inte är med i EU ändå är med i schengen. Ja sedan finns extra överenskommelser för resenärer mellan nordens länder där det är än mer fritt fram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Arqein:

Finland är ju med i EU, så ska väl inte vara några problem så sätt.
Har du körkort så bör du kunna använda det också.

http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-cit...

Vet inte om det är någon specialare för norden men körkort funkar inte istället för pass när man reser inom EU/Schengen.
Då funkar bara pass eller nationellt id kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nationellla ID kortet skaffar du hos polisen, kostar några hundralappar (foto inkluderat), har några veckors väntetid och gäller i nu läget, jag har för mig 5 år i stöten.

Dock tror jag inte att detta kommer att efterfrågas i realiteten vid resor mellan nordiska länder av nordiska medborgare om du har tex körkortet eller bankens person ID kort, etc med dig just in case.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadxet:

Har frågat min flickvän som sa att de inte brukar kolla ID på färjan men hon visste inte helt säkert med hotell.

Det låter mycket märkligt jag åker minst 2 gånger per månad och får alltid visa ID.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Ja, var det jag antog, alla andra här verkar vara ganska säkra på det också. Ska skaffa nytt pass ändå men hinner liksom inte till denna resa. Känner mig mer säker nu då iallafall! Har självklart med mig mitt vanliga ID-kort jag fått av banken! Tack till dig och alla andra här för att ha svarat på min fråga!

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

@crew seven: Hon åker ungefär 4 gånger om året ibland fler gånger och sa att de nästan aldrig har frågat henne att visa nån form av ID och när de har gjort det så har vanligt ID-kort funkat, ja, väldigt konstigt att du skulle behöva visa då varje gång men inte hon. Kanske är olika på olika färjor?

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadxet:

@crew seven: Hon åker ungefär 4 gånger om året ibland fler gånger och sa att de aldrig har frågat henne att visa nån form av ID, ja, väldigt konstigt att du skulle behöva visa då varje gång men inte hon. Kanske är olika på olika färjor?

Mycket möjligt men känns ju sådär att dom inte kollar id på alla.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seigmenn:

Kontaktat färjebolaget? Borde vara snabbast vägen att få svar.

Hmm. Hur det är med färjor vet jag ej, men flygbolag är iaf medvetet ytterst undvikande när det kommer till just det här. De vill nämligen inte vara ansvariga för at ha givit fel information om det händer grejer i politiken kring internationella relationer så de hänvisar alltid till att få denna typ av info från ambassaderna och vägrar berätta vad som krävs.
Jag tragglade själv med det där förra månaden när jag skulle till Polen en vända.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Ah, kör på nu, med 99% säkerhet blir det inga problem på grund av detta utifrån vad jag läser av dina inlägg. Det värsta som kan hända i teorin är att du blir tillbakaskickad, men jag känner ingen som ens hört om någon nordisk medborgare som blivit det på sådanahär grunder Finland är ett spännande land med många okända attraktioner, intressant kultur, mm man inte tänkt på fören man kommer fram.

Finska gränspolisen är knappast intresserad av att hålla på och käbbla bara för att en svensk turist råkat glömma passet... Tro mig, de vill få jobbet gjort så snabbt och smidigt som möjligt så att de kan åka hem och dricka sitt kaffe efter fyra.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Åker mellan länderna ett tiotal gånger om året.

Viking Line: Förr frågade de ofta när man hämtade ut sin biljett från disken. Använde man automat så slapp man. Nuförtiden, speciellt efter migrationskrisen, kollar de alltid ID. Behöver du inte visa något, så missade de dig bara.

Flyg: Behöver aldrig visa upp något. Har flugit säkert 5 gånger bara i år, och har inte behövt visa upp någon som helst ID en enda gång. Scannar bara min biljett, så är jag inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det låter mycket märkligt jag åker minst 2 gånger per månad och får alltid visa ID.

Vid vilket punkt frågar de efter legitimation?
Jag har aldrigt behövt visa ID de senaste åren, använder mest Silja/Tallink och det är Stockholm - Åbo som gäller. Processen brukar gå enligt följande: köper biljetten på nätet, hämtar ut den på en biljettmaskin i terminalen, sedan är det bara att visa biljetten till en kodläsare. I Finland har det inte heller varit någon ID-kontroll varken när man lämnar färjan eller i terminalen. Ibland tänker man att det faktiskt borde vara bättre kontrollerad än så.

TS: Jag tror inte att du ska behöva oroa dig över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Viking Line: Förr frågade de ofta när man hämtade ut sin biljett från disken. Använde man automat så slapp man. Nuförtiden, speciellt efter migrationskrisen, kollar de alltid ID. Behöver du inte visa något, så missade de dig bara.

Yes dom brukar ju numera stå precis utanför spärrarna där ibland när jag åkt till Åbo så står dom vid spärrarna uppe i terminalen och kollar biljett och ID.

@okkivas

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

För att åka med båtarna till Finland behövs inget pass.

Däremot är ofta svenska ID-kort samt körkort inte giltiga som legitimation utomlands.

Om du inte varit så alert och skaffat ett internationellt id-kort eller körkort.

Så därför behöver en ofta pass i andra länder, just för att det är en giltig legitimation som ett svenskt körkort inte är.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Aja, har bokat hotell (Radisson Blu) och färja (Silja Line) nu så allt är klart. Hoppas att det inte blir några problem då! Tack för alla svar!

@Bad Habit

@Kvickstick

@seigmenn

@I`m

@Bakwetu

@Nanae

@Mizzarrogh

@fritiofsson

@Söderbäck

@danneee

@crew seven

@ajp_anton

@okkivas

@oobum

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk

Pass behövs inte, giltigt ID kort duger. Dock så det bra att ha pass för annars kan man inte utnyttja tjänster där internationell ID kontroll behövs som bank och post. Hamnar man i poliskontroll är det också bra att ha pass för annars tar verifieringsprocessen mycket längre tid.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Pass behövs inte, giltigt ID kort duger. Dock så det bra att ha pass för annars kan man inte utnyttja tjänster där internationell ID kontroll behövs som bank och post. Hamnar man i poliskontroll är det också bra att ha pass för annars tar verifieringsprocessen mycket längre tid.

Ska se till att förnya mitt pass innan jag åker nästa gång!

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE