Radio och tv-avgift skall skrotas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maci:

lägg ner public service, vi betalar tillräckligt med skatt i detta land.
Samt att dom kan skatta oss per person, istället för per hushåll om det går igenom.

Varför är det bättre att ta betalt per hushåll än per person? Jag tycker det är mer rättvist att ett hushåll med två personer som arbetar bidrar mer till Public Service än ett singelhushåll, eller ett hushåll med en arbetande och en arbetslös...

Permalänk
Medlem

För jag tror inte alla hushåll har 1 tv per person(om folk ens har 1 längre)...
så med andra ord ändrar dom för att få in mer skatt, till vänster vriden propaganda.

om dom nu måste ha kvar det, fixa så man inte kommer åt det om man inte betalar.(men det vill dom inte för då får dom inge pengar <3) xD

PS jag är inte såsse

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maci:

För jag tror inte alla hushåll har 1 tv per person(om folk ens har 1 längre)...
så med andra ord ändrar dom för att få in mer skatt, till vänster vriden propaganda.

om dom nu måste ha kvar det, fixa så man inte kommer åt det om man inte betalar.(men det vill dom inte för då får dom inge pengar <3) xD

PS jag är inte såsse

TV-licensen har aldrig tidigare varit per tv-apparat så jag har svårt att se vad det har att göra med saken... enda är att en tv-licens täcker max 10 tv-apparater (om jag minns rätt, senaste jag kollade etc), men mer än det har ingen vanlig person i ett hushåll... jag har svårt att se hur antalet tv-apparater är relevant över huvud taget. Det är snarare antalet tittare som är mer intressant. Att ta betalt per tv-apparat är snarare ett kommersiellt påfund där man ska betala "kortavgift" för flera kort för digital-tv.

Jag har dessutom svårt att se hur vad t.ex. Sveriges Radio producerar är vänstervriden propaganda. Vad som är på SVT är för det mesta skräp-tv kan jag dock tycka, men att det skulle vara vänstervriden propaganda? Nä... inte riktigt va. Det är ju lätt att vräka ur sig sådant där om man ändå inte kollar på tv eller lyssnar på radio, då kan man ju ha sina förutfattade meningar.

Till sist har jag svårt att se vad att vara "såsse" har att göra med diskussionen över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Vore bättre om de slimmade ner SVT och tog bort meningslös skit som melodifestival och sportevenemang, låt det vara public service med nyheter och annat. Då kan alla bekosta det, det blir dock skevt att "alla skall betala" när större delen av budgeten går till att producera skit som de flesta inte tittar på eller har nytta av. Att det sen blir progressivt är ju även det kasst. Lär ju sluta med att jag och frun helt plötsligt tvingas betala 7k+ per år extra för något vi inte använder (för att upprätthålla samma budget som idag).

Ne om de faktiskt inför detta blir jag nästan beredd på att rösta på vilket parti som helst för att få bort dem, för då är galenskapens gräns nådd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Helt otroligt att dom vill att alla ska betala för statligt censurerad TV.

Det är ju bättre än nuvarande system.
Jag antar att avgiften i skatt blir anmärkningsvärt lägre om alla betalar.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se förslaget slår på studenter, fattigpensionärer, singelhushåll. Just för att avgiften inte tog hänsyn till inkomst och slog tyngre mot singelföräldrar än ett hushåll med 2 inkomster.

Dvs blir det en vettig skala utslagen på alla baserat på inkomst eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Blir lite förvånad över alla "nej, lägg det inte på skatten så jag får betala för något inte just jag nyttjar".

Med det tänket kan jag nog nämna 158 skattefinansierade saker som jag borde slippa betala för då jag själv inte nyttjar dessa eller anser dem nödvändiga, men det är inte så det fungerar utan alla som har råd bidrar för att de som annars skulle ha det extremt kämpigt ska har det lite bättre.

anledningen att folk klagar är nog inte för att de får betala extra skatt till samhällsnytta (sjukhus, skola, polis etc) utan för att de anser att de kommer att få betala skatt till något som står helt utanför samhällsnytta och går emot deras politiska ställning.

programmen på svt/sr är till stor del för konsumtion som melodifestivalen och spridning av vänster politik och till och med en del extremvänster politik som den från FI. självfallet sänder de en och annan bra dokumentär och logiska (relativt) ovinklade nyheter också, men att det överlag finns en vinkling åt vänster får folk att sätta ned foten, det handlar inte bara om pengar utan om ett ställningstagande. om public service kunde ge ut ovinklade nyheter, lärorika dokumentärer och liknande skulle klagomålen nog snarare vara på att rånartjänsten fått härja så länge och att det inte lagts på skatten tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

anledningen att folk klagar är nog inte för att de får betala extra skatt till samhällsnytta (sjukhus, skola, polis etc) utan för att de anser att de kommer att få betala skatt till något som står helt utanför samhällsnytta och går emot deras politiska ställning.

programmen på svt/sr är till stor del för konsumtion som melodifestivalen och spridning av vänster politik och till och med en del extremvänster politik som den från FI. självfallet sänder de en och annan bra dokumentär och logiska (relativt) ovinklade nyheter också, men att det överlag finns en vinkling åt vänster får folk att sätta ned foten, det handlar inte bara om pengar utan om ett ställningstagande. om public service kunde ge ut ovinklade nyheter, lärorika dokumentärer och liknande skulle klagomålen nog snarare vara på att rånartjänsten fått härja så länge och att det inte lagts på skatten tidigare.

Då borde man istället klaga på hur pengarna används och hur PS ser ut idag. Inte att man får betala för framtidens PS hur nu denna än må utvecklas. Likadant som att jag inte kan klaga på att jag får betala skatt utan däremot klaga på hur denna används. För även den "vanliga" skatten används till EXTREMT mycket som absolut inte kan klassas som samhällsnytta och det är just användandet av skatten som bör ifrågasättas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Då borde man istället klaga på hur pengarna används och hur PS ser ut idag. Inte att man får betala för framtidens PS hur nu denna än må utvecklas. Likadant som att jag inte kan klaga på att jag får betala skatt utan däremot klaga på hur denna används. För även den "vanliga" skatten används till EXTREMT mycket som absolut inte kan klassas som samhällsnytta och det är just användandet av skatten som bör ifrågasättas.

Inget motsäger det andra, man kan klaga på att skatt dras in för något och man kan klaga på hur skattepengarna används.
Man kan även klaga generellt på skattemissbruket och gå in på enskilda saker, rätt naturligt är att folk är mer kritiska till nya missbruk som införs än gamla synder som finns kvar.

Nu vet jag inte SVT budget och hur mycket de lägger på saker, egen produktion är säkerligen det dyraste.
Men ser man på vad som går på svt idag, så är majoriteten rena nöjesprogram som absolut inte skattepengar ska gå till:
https://www.tv.nu/

*edit*
Ta Saltön, en mycket populär serie på svt som många ser på. Men ska skattemedel gå till att producera och sända sånt? Då får man vara väldigt långt till vänster om man tycker staten ska syssla med sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Då borde man istället klaga på hur pengarna används och hur PS ser ut idag. Inte att man får betala för framtidens PS hur nu denna än må utvecklas. Likadant som att jag inte kan klaga på att jag får betala skatt utan däremot klaga på hur denna används. För även den "vanliga" skatten används till EXTREMT mycket som absolut inte kan klassas som samhällsnytta och det är just användandet av skatten som bör ifrågasättas.

Ja, håller med. tycker själv att det borde ligga på skatten då det är absurt att ha rånartjänsten som kikar in genom fönster och allt de nu gör för att få alla att betala.
problemet är dock att det är svårt att klaga på hur pengarna används. vilket bättre sätt att visa sitt missnöje än att helt sluta betala? som du säger så är det EXTREMT mycket som absolut inte kan klassas som samhällsnytta, men klagomål kring detta leder ju inte direkt till något heller.

Permalänk
Medlem

Istället för att det är valfritt så ska vi nu TVINGAS betala.. Helt sinnessjukt..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Istället för att det är valfritt så ska vi nu TVINGAS betala.. Helt sinnessjukt..

Kan nästan tycka det är värt kostnaden för att slippa TV-kontrollanterna.

Permalänk
Medlem

Att inga pengar går till jävlarna på tv-tjänst gör mig så glad att det finns inte.

Nu dras väl också avgiften från oskattad lön istället för att man betalar det med skattade pengar. Bara det är en rätt stor skillnad.Sen tillhör väl jag de som anser att SVT och speciellt SR är värt någon dryg tusenlapp per år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Att inga pengar går till jävlarna på tv-tjänst gör mig så glad att det finns inte.

Nu dras väl också avgiften från oskattad lön istället för att man betalar det med skattade pengar. Bara det är en rätt stor skillnad.Sen tillhör väl jag de som anser att SVT och speciellt SR är värt någon dryg tusenlapp per år...

Ja just det, avgiften borde ju dras på bruttoinkomsten. Bra där. Det är också positivt för oss ensamma satar som inte har någon att splitta avgiften med. Annars brukar det ju vara positivt att ha familj och barn för att få massa schyssta subventioner.

Meeen, som alltid måste tilläggas när man talar om public service, se för guds skull till att låta public service vara public service och banta bort en mängd underhållnings-tv. Nu senast när jag var hemma hos morsan så zappade vi förbi Duellen. Liksom, vadihelajävlafriden..?

Permalänk
Avstängd

Helt sinnessjukt att man nu ska bli tvingad att behöva betala för deras vedervärdiga propaganda som matas ut dagligen. Har aldrig betalat tv avgift å kollar aldrig på skiten heller!

Permalänk

Den stora frågan är går det BESTRIDA?? eller är det så sjukt att man får ta den i 2an som vanligt när det gäller skatte fasoner..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Den stora frågan är går det BESTRIDA?? eller är det så sjukt att man får ta den i 2an som vanligt när det gäller skatte fasoner..

Folkinitiativ?

Permalänk
Medlem

Vad sker? Jo...

Utredningens direktiv bestäms av regeringen. I direktiven så kan regeringen mer eller mindre styra utredningens inriktning och delvis resultat. T.ex. "utredningen får inte undersöka möjligheterna att avskaffa public service" osv.

Utredningens förslag presenteras i varje fall den 16/10. Sen ska utredningen på remissrunda och läggas som proposition från regeringen (där de har möjlighet att göra förändringar i förslaget). Efter det behandlas propen i berört utskott och sen avslutas det hela med omröstning i riksdagskammaren.

http://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagens-upp...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

vet inte hur många som betalar tvlicens på denna sidan, men kostnadsmässigt kommer det att ~ halveras om inte mer!
Läste att det kommer att bli ca 1300kr/år jämfört med nuvarande kostnad, och det är mer än en halvering mot räkningarna jag får.
Jag vet att alla inte ser på tv, kan tycka med all reklam idag så borde det vara gratis, samtidigt vill jag ha någorlunda neutrala nyheter och sport tex. Och till dom som inte ser på tv, vi pratar om någon promille av Sveriges befolkning nu!!
Däremot så borde reklamkanalerna också ingå i basutbudet då jag tror att de tjänar mer än Radiotjänst, trots att en 40min serie tar en timme i tablån osv.
Alla ,speciellt äldre som inte kan eller vet hur man använder nätet(mina föräldrar tex) vet ej hur man streamar eller tankar ner.
Det är väldigt lätt att sitta vid sidan om och ha åsikter, tittar själv ej på tv om det inte är nyheter el sporten!
Men oavsett så är det ett kraftigt prisdropp för alla som betalar licensen idag, ifall siffrorna stämmer, och det återstå att se! DVS alla som betalar idag kommer billigare undan, och jag tror inte personligen att det är människor som aldrig ser på nyheter,sport UG mm?
Nu pratar jag om tv1,2,svt24,kulturkanalen och även barnkanalen. Anledningen till dessa kanaler är att jag anser att det är dom enda som skall få del av skattepengarna, då inte resten är Public Service! Men då skall dom också satsa på sport,julkalendrar,neutrala nyheter osv.
Detta är min personliga åsikt, men oavsett kommer det att bli billigare för alla, kostar trots allt att producera program, och Svt har inga reklamavbrott som dom andra(inga namngivna) som visar ett 35min program som tar en timme att se klart pga reklam!
Personligen så sänder än idag Svt dom bättre programmen utan reklam. Detta är min personliga uppfattning!!!
mvh

Permalänk
Medlem

Accepterar detta till fullo om SVT/SR görs återbetalningskylldiga vid klaversteg ex. politiska ställningstagande och visning av reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kan nästan tycka det är värt kostnaden för att slippa TV-kontrollanterna.

Ja, pejlarna är mer irriterande än avgiften. Vad jag vet så tjänar jag mindre än 130 000 om året. Kanske jag slipper avgiften helt då

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.N:

Helt sinnessjukt att man nu ska bli tvingad att behöva betala för deras vedervärdiga propaganda som matas ut dagligen. Har aldrig betalat tv avgift å kollar aldrig på skiten heller!

Förmodar att du pumpar in anmälningar mot alla felaktigheter inom SR/SVT/UR? ....

https://www.mprt.se/att-anmala/anmal-program/vad-kan-anmalas/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

men oavsett kommer det att bli billigare för alla

Den lilla detaljen att det är per person och inte per hushåll missade du helt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Även fast jag i princip aldrig tittar på tv så tycker jag det är bra ändå att det finns Public service och 100 spänn/mån är ju inte hela världen. Nu när den blir inbakad i skatten är risken att regeringen kan lägga sig i vad som ska sändas ut vilket känns fel.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd

Då vill jag se redovisningar vad som händer med de överblivna pengarna, de kommer ju att få in miljarder och åter miljarder på detta sätt!

Jag vill ju inte sponsra sugerdad's och andra hemska propaganda liknade medel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

"Tv-avgiften skrotas och ersätts av en individuell skatt i proportion till inkomsten. Så ser finansieringsmodellen ut i det förslag som den parlamentariska public service-kommittén i dag överlämnade till kulturdepartementet."

artikel på dn

Då blir det till att köpa min första tv!

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Den lilla detaljen att det är per person och inte per hushåll missade du helt?

I vår familj blir det billigare och man slipper de höga räkningen dessutom, man märker inte några 10'or i mån på skatten.
Sen är det ett det ett maxtak på kostnaden, ju mindre du tjänar desto mindre betalar du och vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

I vår familj blir det billigare och man slipper de höga räkningen dessutom, man märker inte några 10'or i mån på skatten.
Sen är det ett det ett maxtak på kostnaden, ju mindre du tjänar desto mindre betalar du och vice versa.

Maxtaket är ju satt så att har du ett jobb betalar du fullt.
Du får ha lågavlönad deltid om du ska komma under.

För de flesta familjer blir det ju dyrare oavsett hur det är hos dig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.N:

Helt sinnessjukt att man nu ska bli tvingad att behöva betala för deras vedervärdiga propaganda som matas ut dagligen. Har aldrig betalat tv avgift å kollar aldrig på skiten heller!

Hur vet du att de matar ut vedervärdig propaganda om du aldrig tittar på det?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB