Asus avslöjar klockfrekvenser för ROG Strix RX Vega 64

Permalänk
Melding Plague

Asus avslöjar klockfrekvenser för ROG Strix RX Vega 64

Inom kort väntas ett flertal partnertillverkare lansera Radeon RX Vega med egenutvecklade kylare. Nu avslöjas klockfrekvenserna för Asus modell ROG Strix RX Vega 64.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig lite högre men förhoppningsvis så kan det hålla boost frekvensen medans man spelar och inte ligga på 1400.

Permalänk
Medlem

Inväntar rx vega från sapphire och se vad de kan göra

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Detta är ju något som är väldigt välkommet! Temperaturer och ström läckage på dessa kretsar hänger bra ihop så detta borde innebära stabilare samt lite högre frekvenser till lägare/samma ström åtgång.

en liten skjuts i rätt riktning iaf

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

"avslöjar", har inte denna modell skickats ut till youtubers som gjort videos med dessa sen flera veckor tillbaka?

Jayz2cents ex klockade tyvärr sämre än ref så hoppas inte för mycket på frekvenserna, de lär dock vara rätt mycket tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"avslöjar", har inte denna modell skickats ut till youtubers som gjort videos med dessa sen flera veckor tillbaka?

Jayz2cents ex klockade tyvärr sämre än ref så hoppas inte för mycket på frekvenserna, de lär dock vara rätt mycket tystare.

Reagerade också på det, hade för mig att jag sett Jayztwocents recension för ett tag sen.

Men han berättade ju också att han hade generella problem med mjukvaran och att han under tiden han testat fått nya versioner, vilket kan tyda på det är mjukvaran som ställer till det.

Men kan ju också vara ett dåligt exemplar eller så klockar de helt enkelt inte bättre utan att käka en kärnkraftsreaktor till frukost.

Permalänk
Medlem

Snacka om att ASUS klantat till denna release fatalt. Bättre att invänta kommande partnerkort från andra aktörer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"avslöjar", har inte denna modell skickats ut till youtubers som gjort videos med dessa sen flera veckor tillbaka?

Jayz2cents ex klockade tyvärr sämre än ref så hoppas inte för mycket på frekvenserna, de lär dock vara rätt mycket tystare.

De första korten skickades faktiskt ut redan i September precis som du nämner, och då kom också de första recensionerna. Men Asus bad siterna ta ned dem då bios versionen de fått faktiskt gjorde så att kortet presterade sämre än stock. Sedan dess tror jag Steve hos Gamers Nexus nämde att det kommit 7-8 nya bios versioner. Gamer Nexus har förövrigt också ett kort sedan nån månad tillbaka och inväntar bios och klartecken från Asus.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Snacka om att ASUS klantat till denna release fatalt. Bättre att invänta kommande partnerkort från andra aktörer.

Hur menar du ? Prestandan på kortet eller lanseringen ....

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av magma86:

Inväntar rx vega från sapphire och se vad de kan göra

Håller med, men utan lägre priser kommer inte Vega se särskilt spännande ut. Jag tror inte att AMD kommer kunna komma ifrån mining om de inte är redo att antingen slåss emot eller börja stötta de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Inväntar rx vega från sapphire och se vad de kan göra

Enda AMD kortet jag någonsin köper om jag köper är Sapphires. Alla andra kan bara lägga ner imho.
EVGA gör inte AMD och Sapphire är det närmaste du kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda AMD kortet jag någonsin köper om jag köper är Sapphires. Alla andra kan bara lägga ner imho.
EVGA gör inte AMD och Sapphire är det närmaste du kan komma.

Fast Sapphires RX 480 nitro ( Kanske 580 ) verkade ju inte vara någon höjdare när Sweclockers testade den. Hade deras R9 fury trix och var väldigt nöjd däremot.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast Sapphires RX 480 nitro ( Kanske 580 ) verkade ju inte vara någon höjdare när Sweclockers testade den. Hade deras R9 fury strix och var väldigt nöjd däremot.

Mjo, jag såg det också.

Både Fury och 290X/390X samt 7970 (och tidigare) är dock... kanonbra.

Misstänker att de snålade för mycket på 480 och inte gjorde vad de brukar göra, som är satsa på bästa lösningen man kan. 290 och Fury kortens strömleverans är tex satans bra och stabila även i hård last. Och tex 290X kylaren var ju den enda som kunde kyla dessa kort både tyst och svalt, när alla andra gjorde hårfönar.

EVGA gjorde ju sin miss med VRMer på 10-korten också, så jag antar att alla kan göra bort sig ibland, även de bästa.

Just törstiga kort verkar vara Sapphires specialitet dock... och det verkar vara exakt vad Vega är

Permalänk
Medlem

"handlar det om 1 298 MHz i basfrekvens och 1 590 MHz i turboläget."

Ser ju ut som priser när det ligger precis under jämna hundringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mjo, jag såg det också.

Både Fury och 290X/390X samt 7970 (och tidigare) är dock... kanonbra.

Misstänker att de snålade för mycket på 480 och inte gjorde vad de brukar göra, som är satsa på bästa lösningen man kan. 290 och Fury kortens strömleverans är tex satans bra och stabila även i hård last. Och tex 290X kylaren var ju den enda som kunde kyla dessa kort både tyst och svalt, när alla andra gjorde hårfönar.

EVGA gjorde ju sin miss med VRMer på 10-korten också, så jag antar att alla kan göra bort sig ibland, även de bästa.

Just törstiga kort verkar vara Sapphires specialitet dock... och det verkar vara exakt vad Vega är

Skillnaderna här är väl Tri-X kylaren vs Dual-X. Tri-X var/är en riktig höjdare, troligtvis den bästa luftylaren om man bortser från vissa limited-edition kort med helt giganstiska skapelser. Hade ju inga problem att hålla 390X tyst... Och det är ju inte direkt ett kort med lite värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

Okej.. jag trodde faktiskt att den skulle ha mer än så, men den kommer nog kunna hålla sig stabilt på blasten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast Sapphires RX 480 nitro ( Kanske 580 ) verkade ju inte vara någon höjdare när Sweclockers testade den. Hade deras R9 fury trix och var väldigt nöjd däremot.

Köpte ett 480 till farsans rigg, lite av ett misstag då jag läst recensionen för längesedan men det var bråttom, delar skulle beställas bums så tog det för inet hade rea, var väldigt billigt faktiskt plus spel på köpet.

Och ja fy dom låter, mitt Referens GeFroce GTX 780 är tyst som en mus relativt sett.

Dock kan problemet avhjälpas rätt mycket genom att bara använda switchen för att välja det alternativa bioset så kortet körs i referense frekvenserna. Flänsprofilerna är mycket snällare där med.

Dock inte tyst för det, mitt Nvidia blower är fortfarande MYCKET tystare, 480 låter mer 3 meter ifrån hans dator än mitt 780 gör 50cm från min dator, men å andra sidan med blowers kan jag ljudisolera till en helt annan grad med.

Tror dock inte kylaren är så kass, kortet verkar inte gå varmt direkt och wattman kan man utan problem ställa sina korts fläktprofiler, gör det med mitt RX460 single slot och fungerar ypperligt, vist några procent prestanda förlust men kan det vara värt för att få ett nästan ljudlöst kort.

Permalänk
Medlem

Hur ofta har det INTE gått att klocka ett kort högre än vad det kommer skeppat med?! Typ 0 gånger. Dock såg jag att Jay50cent hade fått ett exemplar som inte var klockvänligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

med tanke på hur mycket strul det varit med detta kortet... UNDVIK!
flertal recensenter som fått plocka ned recensioner just på detta kort då det inte fungerat optimalt.
http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-radeon-rog-rx-vega-...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Såg läckta bilder på denna och 56an redan i augusti.
Lär bli en ROG Strix RX Vega 56 för min del!

*edit*
Har någon sett eller härt nåt om prisuppgifter?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Skillnaderna här är väl Tri-X kylaren vs Dual-X. Tri-X var/är en riktig höjdare, troligtvis den bästa luftylaren om man bortser från vissa limited-edition kort med helt giganstiska skapelser. Hade ju inga problem att hålla 390X tyst... Och det är ju inte direkt ett kort med lite värmeutveckling.

Stämmer nog rätt bra.

Tri-X hade kanske varit lite för stor för 480?
De verkar iaf ha gjort en för liten kylare.

Det som oroade mig först var ju att vega pga HBM2 kan göras ganska liten... skulle vara så litet att kylningen tog stryk. Men tittar man på ASUS kortet så verkar tom de tagit i från tårna, även om den ser ut som om man tagit deras dual kylare och klistrat på en fläkt till... Men det ger mig lite hopp för en bra tri-X iaf från Sapphire.

Alla mina planer på 1070Ti/1080 försvann när Nvidia försökte styra marknaden och OC iaf. Jag stöder inte sånt skit.
Nu är enda frågan... 56 eller 64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Såg läckta bilder på denna och 56an redan i augusti.
Lär bli en ROG Strix RX Vega 56 för min del!

*edit*
Har någon sett eller härt nåt om prisuppgifter?

Asus har väl inte bekräftat Vega 56 med custom PCB?

Enda ryktet jag sett är att Gigabyte kommer släppa 4 custom RX Vega men är inte specifierat vilka modeller:
http://www.guru3d.com/news-story/gigabyte-will-release-custom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Asus har väl inte bekräftat Vega 56 med custom PCB?

Enda ryktet jag sett är att Gigabyte kommer släppa 4 custom RX Vega men är inte specifierat vilka modeller:
http://www.guru3d.com/news-story/gigabyte-will-release-custom...

https://www.sweclockers.com/nyhet/24309-asus-tillkannager-rog...
Där har du i alla fall nyheten när den nådde SweC.
Såg det i början av Augusti på annan sida jag inte vill göra reklam för.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

https://www.sweclockers.com/nyhet/24309-asus-tillkannager-rog...
Där har du i alla fall nyheten när den nådde SweC.
Såg det i början av Augusti på annan sida jag inte vill göra reklam för.

Se där, kollade senast jag såg nyheten av ROG 64, då fanns inte 56:an på Asus site.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/THaMlkNDzYs

Bättre thermals och OC om du kör denna Morpheus 2 mod troligtvis.