Permalänk
Medlem

Recension av Swedx 58tum SM-58K1-01

Hjälpte en bekant med inköp av en ny tv men hon behövde ej tv funktionen så därav slutade valet på en utan tv mottagare och en avanmäld tv avgift. Då hon hade 5000:- att lägga jag förespråkade att välja en annan mindre Panasonic eller Samsung tv.

Eftersom jag hjälpte henne med inställning av skärmen så passar jag även på att göra en recension av skärmen då det är många som undrar om Swedx. Denna recension kan säkert gälla samma modell med den analoga tv mottagaren också.
En sak att tänka på att om man betalar med faktura så tar de en avgift på 185:- baseras på beloppet man köper för.

Modellen i fråga som omfattas i recensionen är: Swedx SM-58K1-01 länk nedan:
http://swedx.se/product_info.php?products_id=1014
Panelen i sig är en VA - S-MVA panel tillverkad av Chi Mei

Vid uppackning känns skärmen gedigen skärmfoten känns kanske lite liten för storleken kan upplevas lite vinglig se till att inte stöta emot skärmen risk att den kanske välter.

Den startar upp ganska snabbt notera att skärmen inte har några smartfunktioner utan det får man köpa till i form av chromecast alt chromecast ultra för 4k.

Vid första anblick vid start märker jag inga döda pixlar köptes pixelpolicy 1. Dock så lider skärmen av backlight bleeding eller kantblödning från sidorna det går att få ner vid kalibrering av ljusstyrkan dock försvinner det inte helt i mörka scener på film men min bekant är nöjd personligen gillar jag det inte då det blöder från båda sidorna möjligen att kanske andra exemplar är bättre men jag tror att risken är ganska stor att flertalet lider av backlight bleeding.
Skärmen är svårkalibrerad för att få någorlunda rätt speciellt vad det gäller i de mörka partierna antingen blir det för mycket ljusstyrka vilket då ökar på backlight bleedingen och gör så man nästan upplever clouding i bilden också som små fläckar av ljusare områden i bilden.

Vi har matat den med 4k youtube video för att testa och visst det blir väldigt fint pga 4k men det finns som sagt störande inslag i bilden och det är ovanämda saker i form av backlight bleedingen.

Tillägg finns fjärrkontroll till skärmen känns plastig men nästan att förvänta av priset.

Testet ovan utfördes i mörkare rum som man normalt använder när man kollar film.

Testet nedan utfördes i samma rum men med persiennerna uppdragna.
Backlight bleeding fortfarande synlig men man märker inte av det lika mycket pågrund av övrigt ljus i rummet men jag tänker på det troligen för att jag vet att den finns där. Visst den är synbar även vid detta test men inte lika mycket vilket är fullt naturligt då rummet inte förstärker ljuset från tv på samma sätt.

Skulle jag själv köpa en?
Kanske om jag hade väldigt snål budget och var ute efter största möjliga skärm för max 5000:- men troligen nej då jag stör mig på backlight bleedingen som förstör filmkänslan. Går att hitta bättre bild men inte så stort för 5000:- Du får troligen gå ner till kring 40-43 för att få bättre bild istället.

Liten ordlista:

Backlight Bleeding = Bakgrundsljus som läcker från sidorna in på skärmytan.
Clouding = ljusare fläckar över delar av skärmen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hey, I have a question regarding backlight adjustment on this exact TV, as I bought it today. Sorry for not using Swedish here.

Is it possible to adjust and set the backlight to a 100% and fixate the value?
I'm asking because my TV keeps constantly "adjustming" the backlight, depending on the scene at the screen. If it's a dark scene, it dimms the backlight and vice-versa. It is VERY obvious and annoying, poorly done.

No matter what I do with the settings - even the Energy profiles - nothing changes. I can't disable it. It keeps "adjusting" the backlight (dimming and brightening very obviously). I feel the TV would be great for my needs if I could adjust the backlight to 100%. Otherwise, I might have to return it...
Any thoughts, help?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wanjce:

Hey, I have a question regarding backlight adjustment on this exact TV, as I bought it today. Sorry for not using Swedish here.

Is it possible to adjust and set the backlight to a 100% and fixate the value?
I'm asking because my TV keeps constantly "adjustming" the backlight, depending on the scene at the screen. If it's a dark scene, it dimms the backlight and vice-versa. It is VERY obvious and annoying, poorly done.

No matter what I do with the settings - even the Energy profiles - nothing changes. I can't disable it. It keeps "adjusting" the backlight (dimming and brightening very obviously). I feel the TV would be great for my needs if I could adjust the backlight to 100%. Otherwise, I might have to return it...
Any thoughts, help?

Sorry for late answer.
Yes it is possible to set dynamic lighting to off. I do not remember the exact instructions I helped my familiar, i do not have the monitor here it is in Umeå, I have called her but it is not easy when trying to talk to someone that is not technical and i do not know exactly what to say do not remember the settings menu.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Sorry for late answer.
Yes it is possible to set dynamic lighting to off. I do not remember the exact instructions I helped my familiar, i do not have the monitor here it is in Umeå, I have called her but it is not easy when trying to talk to someone that is not technical and i do not know exactly what to say do not remember the settings menu.

Np, I contacted SWEDX in the meantime and they've helped me.
For all of you who were wondering about the solution - basically, they end up sending you a Custom-ROM if you will. You copy it to your USB drive and flash the TV with it. Then, all of the options are enabled. As it turns out, a lot of Menu options are disabled from the factory, backlight (and dynamic lightning) included!