Permalänk
Medlem

Vilken medialösning?

Har sedan många många år använt mig av en Boxee Box som dock sjunger på sista versen. Skulle vilja ha en medialösning som klarar av streaming av vanligt förekommande videoformat från NAS, Netflix/HBO/SVT play/TV4 play, YouTube samt emulatorer framför allt NES/SNES men helst även PSX/N64. Har en 47" Samsung LCD tv 1080p men önskar 4K-stöd för planerat nyinköp av ny TV i framtiden.

Har tidigare tittat på RPi 3 men senaste tiden börjat kolla mer på Nvidia Shield. Har dock flera vänner som är nöjda med Chromecast, och tänker att den i kombination med en RPi 3/RetroPie till emuleringen skulle kunna vara ett alternativ, eller är prestandan för låg? Chromecast Ultra + RPi3 blir fortfarande billigare än en Shield. Eller är det helt enkelt värt att lägga ytterligare pengar på en fullfjädrad HTPC? Det blir dock många tusenlappar dyrare. Och jag önskar så klart en så billig lösning som möjligt.

Tack för er input!

Permalänk
Medlem

Har varit i samma sits som du.

Först en kina box med android som fungerade hjälpligt
Sen boxeebox som jag och min fru var halvnöjda med.
(svt och tv4 funkade inte alls om jag inte minns fel)

Vi bestämde oss för att det var värt pengarna att ha en NUC. (HTPC)
Och jag kunde inte varit nöjdare.
Visst det kostar ju men funkar så klockrent, allt bara funkar helt enkelt.

Använder den dagligen.

Intel NUC i3 5010U Broadwell
Själva nucen kostade c.a 3k sen tillkommer minne och ssd
Os hade vi gratis genom högskolan då (MSDNAA)

Permalänk
Medlem

Har tidigare kört med en RPi 3 med openELEC (Kodi) för att streama från min NAS vilket har funkat kanonbra. Den har dock hamnat i lådan sen vi införskaffade en Apple TV4 där man kan streama genom appen Infuse (Finns naturligtvis fler men det är den jag trivs bäst med ) Vi ser mycket på Netflix, TV4 Play och Viaplay vilket gör att vi i princip bara använder AppleTV:n nu. Har även haft en HTPC tidigare men ser för min egen del ingen som helst nytta med det längre

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag använder idag en Nvidia Shield. Fungerar utmärkt till Kodi, Plex och emulering. Även strömning med Nvidia Gamestream är jäkligt trevligt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Hade faktiskt ingen aning om att det fanns appar som möjliggjorde streaming direkt från NAS:en för Apple TV. Tänker att stödet för TV4 Play & SVT Play samt Netflix kommer att vara bäst på den vilket är viktigt för frugan, sedan tror jag den är mest lätthanterad för henne. Tror faktiskt det få bli en sådan nu, och så önskar jag mig en RetroPie i julklapp

Permalänk
Avstängd

Nvidia Shield TV. HDR och 4k, alltså ganska framtidssäker och den får ständigt uppdateringar. Den har allt du vill ha i ett mediacenter. Plex, Kodi, Netflix & Spotify. Den enda appen jag inte vet om dom har är HBO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Tack för alla bra svar! Hade faktiskt ingen aning om att det fanns appar som möjliggjorde streaming direkt från NAS:en för Apple TV. Tänker att stödet för TV4 Play & SVT Play samt Netflix kommer att vara bäst på den vilket är viktigt för frugan, sedan tror jag den är mest lätthanterad för henne. Tror faktiskt det få bli en sådan nu, och så önskar jag mig en RetroPie i julklapp

Kom ihåg att köpa den nya med stöd för 4K bara, så din framtidssäkring håller

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Vill du ha något billigt men bra så kollar du på en xiaomi mi box. Funkar som en shield TV men ingen kontroll och runt 600 på nätet. Den funkar även som en chromecast ultra och kör android TV.

Skickades från m.sweclockers.com