Nvidias partnertillverkare får inte överklocka Geforce GTX 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vilket jävla skämt! Strunta i att släppa GTX 1070 Ti då eller sänk priset på GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då kan de ju inte kränga defekta 1080 kretsar jueueueue..

Skrivet av Lorault:

Kan de inte bara slänga ut 1070 från marknaden och ersätta den med 1070 TI.

Vore inte första gången Nvidia gjorde detta (8800 GTS någon?).. däremot vore det bara underligt. Framförallt när denna generation snart ska ersättas av en ny.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Betalade 360€ för 2st Radeon 4850, det nästbästa kortet som fanns att köpas då, dvs 180€/styck. Motsvarande idag är GTX 1080 eller egentligen 1080ti iom att Titan Xp egentligen är det bästa kortet.

Inte riktigt rättvist som jämförelse. 4850 var näst bäst under en ganska kort period, och när alla korten i familjen var släppta, bara numer 6 på listan. Ungefär där vi befinner oss i dag för nVidias lineup, motsvarar det ett 1060. $249 vs $199 i MSRP vid release. 25% ökning är dock inte lika spännande att skriva, så jag har viss förståelse för varför du tog till dina exempel. Det känns bara inte speciellt rättvisande.

Skrivet av Xinpei:

Men då kan de ju inte kränga defekta 1080 kretsar jueueueue..

Det gör man ju redan... Med 1070. 1070Ti ska ju vara "mindre" defekt än 1070, så sett ur det perspektivet tillför den inget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte riktigt rättvist som jämförelse. 4850 var näst bäst under en ganska kort period, och när alla korten i familjen var släppta, bara numer 6 på listan. Ungefär där vi befinner oss i dag för nVidias lineup, motsvarar det ett 1060. $249 vs $199 i MSRP vid release. 25% ökning är dock inte lika spännande att skriva, så jag har viss förståelse för varför du tog till dina exempel. Det känns bara inte speciellt rättvisande.

En annan jämförelse - Jag köpte ett GTX 970 för 3390:- juni 2015 och ett GTX 670 för 2599:- i juni 2013. Jag köpte mitt GTX 1070 för 4099:- i mars 2017.
Alla dessa var "x70"-kort i sin generation, men priset har ökat med nästan 60% (visst vi har lite inflation också men knappast så mycket). Tycker inget -70-kort ska kosta mer än 3000:-, 3500:- som allra mest. Det är ett mid-range kort och borde kosta därefter. GTX 1060 ockuperar just nu platsen där 1070 borde vara prismässigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"Du får köpa bilen men inte öppna huven på den". Vad är det här för skämt? Nvidia borde snarare få skylla sig själva om det inte säljer när dom sysslar med meningslösa releases utan några egentliga tekniska nyheter.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

En annan jämförelse - Jag köpte ett GTX 970 för 3390:- juni 2015 och ett GTX 670 för 2599:- i juni 2013. Jag köpte mitt GTX 1070 för 4099:- i mars 2017.
Alla dessa var "x70"-kort i sin generation, men priset har ökat med nästan 60% (visst vi har lite inflation också men knappast så mycket). Tycker inget -70-kort ska kosta mer än 3000:-, 3500:- som allra mest. Det är ett mid-range kort och borde kosta därefter. GTX 1060 ockuperar just nu platsen där 1070 borde vara prismässigt.

Du missar valutans inverkan på priserna i din analys. En snabbsökning på google ger att 670 kostade $399 vid lansering, 970 kostade $329 och 1070 kostade $379.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

En annan jämförelse - Jag köpte ett GTX 970 för 3390:- juni 2015 och ett GTX 670 för 2599:- i juni 2013. Jag köpte mitt GTX 1070 för 4099:- i mars 2017.
Alla dessa var "x70"-kort i sin generation, men priset har ökat med nästan 60% (visst vi har lite inflation också men knappast så mycket). Tycker inget -70-kort ska kosta mer än 3000:-, 3500:- som allra mest. Det är ett mid-range kort och borde kosta därefter. GTX 1060 ockuperar just nu platsen där 1070 borde vara prismässigt.

Release pris:
GTX 670 400USD
GTX 970 329USD
GTX 1070 379USD (449 för founders edition)

En stor del av prishöjningen är växelkurs. Och moms på den. Och elektronikskatt.

Edit

Skrivet av sime:

Du missar valutans inverkan på priserna i din analys. En snabbsökning på google ger att 670 kostade $399 vid lansering, 970 kostade $329 och 1070 kostade $379.

Meh... Fan alltså. Man ska inte börja skriva något, gå och duscha, och avsluta... Men ja, precis så tycker jag med :- )
/Edit

Ska vi vara lite petiga är inte priset på 1070 speciellt högt. ((379x8.1)x1,2)+200=3883.88:-
((MSRP*växelkurs)*moms)+elektronikskatt.
Det är en femhundring som inte riktigt går att förklara på dagens pris, om man vill vara kinkig. Svenska kostnader för att driva en butik är nog högre än de amerikanska, så jag skulle tro att den femhundringen i huvudsak delas upp mellan skatteverket, och banken.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Du missar valutans inverkan på priserna i din analys. En snabbsökning på google ger att 670 kostade $399 vid lansering, 970 kostade $329 och 1070 kostade $379.

Jag tror den här har korrekt data. Blir rätt tydigt att priserna för grafikkorten i praktiken inte har förändrats speciellt mycket, de ökade priserna beror snarare på att dollarns värde har förändrats kraftigt de senaste åren. Var väl typ 2008 som 1 USD gick för under 6SEK, ett år sen låg 1USD strax över 9SEK.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Sniket av Nvidia, men det är klart det finns ett marknadsutrymme för det. Detta lär bli Nvidias nya segmentering. GTX 1080 blir det upplåsta kortet medan 1070 Ti blir det låsta kortet med något lägre frekvenser och ett kluster avstängt för ett lägre pris. Nvidia gör helt enkelt som Intel med några K-modeller som är upplåsta och har lite högre frekvenser ur kartong medan standardutgåvan är låst. Med detta släpp lyckas Nvidia än en gång pressa priserna uppåt. Priset på 1080 består medan 1070 får en skjuts uppåt samtidigt som den blir låst. Då blir både 1070 dyrare samtidigt som överklockare inte kan komma undan billigare utan tvärtom måste upp i ett prissteg. Visst är segmentering härligt? Grafikkortsmarknaden är verkligen skit nu. Det enda positiva med detta är att man snärjer "gruvbrytare", för jag antar att det inte kommer gå att klocka ner korten heller.

Skrivet av CarlosBananos:

Herre... Rent spontant känns det här helt enkelt så fel. Det är visserligen inte bekräftat, men ändå. Köper folk allt som släpps under Nvidias fana, utan närmare fundering? Man kan ju rimligtvis tro att Nvidia ändå ser någon form av potential i detta.

Typ alla som inte besöker Sweclockers och liknande, ja.

Skrivet av Ozzed:

Om folk kan klocka men inte tillverkarna så känns det ju som de tar ifrån tillverkarna en av de få verktyg de har för att särskilja korten. Det skulle också vara skumt. Vi får vänta och se.

...

Precis. Jag kan inte tänka mig att det bara skulle vara låst för tillverkare, det skulle bara förstöra. Det måste ju vara låst helt och hållet för att segmenteringen ska fungera.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Release pris:
GTX 670 400USD
GTX 970 329USD
GTX 1070 379USD (449 för founders edition)

En stor del av prishöjningen är växelkurs. Och moms på den. Och elektronikskatt.

Edit
Meh... Fan alltså. Man ska inte börja skriva något, gå och duscha, och avsluta... Men ja, precis så tycker jag med :- )
/Edit

Ska vi vara lite petiga är inte priset på 1070 speciellt högt. ((379x8.1)x1,2)+200=3883.88:-
((MSRP*växelkurs)*moms)+elektronikskatt.
Det är en femhundring som inte riktigt går att förklara på dagens pris, om man vill vara kinkig. Svenska kostnader för att driva en butik är nog högre än de amerikanska, så jag skulle tro att den femhundringen i huvudsak delas upp mellan skatteverket, och banken.

$379 är fantasipris även i USA och blir inte sant bara för att Nvidia har sagt det.
https://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&N=...

Det går att få tag på några få modeller för ca. $400, men de allra flesta ligger på $430 och uppåt, många närmare $470, alltså över priset på FE. Det är fortfarande en ökning på 30 - 40% jämfört med GTX 970 ($329 i lanseringspris och även i praktiken).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Release pris:
GTX 670 400USD
GTX 970 329USD
GTX 1070 379USD (449 för founders edition)

En stor del av prishöjningen är växelkurs. Och moms på den. Och elektronikskatt.

Edit
Meh... Fan alltså. Man ska inte börja skriva något, gå och duscha, och avsluta... Men ja, precis så tycker jag med :- )
/Edit

Ska vi vara lite petiga är inte priset på 1070 speciellt högt. ((379x8.1)x1,2)+200=3883.88:-
((MSRP*växelkurs)*moms)+elektronikskatt.
Det är en femhundring som inte riktigt går att förklara på dagens pris, om man vill vara kinkig. Svenska kostnader för att driva en butik är nog högre än de amerikanska, så jag skulle tro att den femhundringen i huvudsak delas upp mellan skatteverket, och banken.

Kemikalieskatten gäller absolut inte datorkomponenter. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

Herre min je... Tänk om datorkomponenter ingick... Folk skulle ju gå man ur huse och bränna bilar och slå sönder skyltfönster.

Hur fasen kan folk ha fått för sig att skatten gäller datorkomponenter och sedan bara suckat åt det? *Gällde den datorkomponenter skulle jag typ kedja fast mig utanför riksdagen och hungerstrejka, men nu har jag inte gjort det eftersom skatten inte gäller datorkomponenter.

Står ju även i en uppdatering här https://www.sweclockers.com/artikel/24051-kemikalieskatten-tr... att kemikalieskatten inte gäller datorkomponenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Suck alltså.... Dom skapade sin egna största konkurrent. Hur lyckas man. De skulle hållt sig till 4 kort som tidigare generationer. Bortsett från OEM/budget då. Själv sitter jag på ett TitanXp (det senaste) men det kunde lika gärna blivit det innan. Tur som jag hade väntade jag (sparade) tillräckligt.
Verkar jävligt underligt att släppa ett "snabbare" kort än 1070 och med överklocking troligen lika snabbt som 1080 men strypa det. Om det ska vara en direkt konkurrent till Vega 56 så kan jag inte se varför man skulle vilja straffa kunden på det viset. Kanske är dags för nvidia och släppa kretsarna fria. Det finns mycket mer att hämta från Pascal men alla hårdvaru lås är där för att hindra konsumenterna att för mycket kraft som varar för länge för ett generationsbyte. Tror säkert att det kunde finnas ett 2.5Ghz+ TitanXXPTiGTRi om det bara velat. Kylning och kraft är inget som saknas på marknaden. Entusiaster sitter ju minst på 1000W agg och behöver nåt kylas så fixar man. Jag har min TitanXp på vattenkylning. Blir annars som att dra en kontainer efter bilen i ett drag race. Samma skit nu med 1070Ti om de ska strypa överklocking

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kemikalieskatten gäller absolut inte datorkomponenter. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

Och nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag varit med och diskuterat det, och egentligen vet att den inte gäller lösa komponenter. Härdsmälta, eller trötthet blir min ursäkt.

Skrivet av Pepsin:

Det går att få tag på några få modeller för ca. $400, men de allra flesta ligger på $430 och uppåt, många närmare $470, alltså över priset på FE.

Amazon har i princip alltid en modell för 380-390, och att modeller med eftermarknadskylning, och överklockade, kostar extra kommer knappast som en överraskning.

Skrivet av Pepsin:

Det är fortfarande en ökning på 30 - 40% jämfört med GTX 970 ($329 i lanseringspris och även i praktiken).

Källa på priset? För det är problemet jag har. Man får jämföra med MSRP, eftersom det inte finns några vettiga loggar där borta. Prisjakt har ju gjort oss bortskämda här, vi kan se precis vad något kostade, och när.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara konstatera att GTX 1070Ti kommer knappast att konkurrera nämnvärt med Vega56 i Sverige.
I ett prisintervall runt knappa 5500 kr återfinns olika modeller av såväl GTX 1070 och Vega 56 som GTX 1080. Varför peta in ytterligare en GPU i röran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag kan bara konstatera att GTX 1070Ti kommer knappast att konkurrera nämnvärt med Vega56 i Sverige.
I ett prisintervall runt knappa 5500 kr återfinns olika modeller av såväl GTX 1070 och Vega 56 som GTX 1080. Varför peta in ytterligare en GPU i röran?

Det har ju redan sagts, dom vill sälja defekta kretsar, och helst dessa istället för 1070 som ju går att klocka. Eftersom Ti är dyrare än 1070, och defekt, och låst, så är det win-win för Nvidia och loss-loss för konsumenten. Dom kan göra så för att det finns för dålig tillgänglighet på Vega, och dom som finns ändå inte klockar alls typ så varför inte låsa sina egna kort fast dom går att klocka.

Det positiva med den stagnerande och monopoliserade marknaden/utvecklingen är att jag spelar mer gitarr nu när jag inte bygger datorer längre

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det har ju redan sagts, dom vill sälja defekta kretsar, och helst dessa istället för 1070 som ju går att klocka.

Fast precis som när det sades tidigare, så är det ett ihåligt argument, de säljer redan dessa defekta chip, och då just som överklockningsbara 1070. Det är troligare att orsaken till att det lanseras nu är för att man har så pass bra yield från produktionen att man har chip som "nästan" kunde blivit 1080, och i stället får säljas som 1070, och tror att man ska kunna plocka ut ett par tior extra i förtjänst genom att sälja dessa som en "nästan 1080" produkt i stället för att fortsätta sälja dem som 1070. Anledningen till att man inte vill låta tillverkarna överklocka dem är just för att de är "nästan" 1080 kort redan från början, så då får den gruppen svårt att hävda sig, och fullt så mycket tror man inte att man kommer kunna ta för sina 1070 Ti.

Jag tror fortfarande det är någon på nVidias PR avdelning som har lagt sig i något han inte fattar, och att det här kommer huvudsakligen bli en OEM produkt, men vad vet jag...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.