Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

@htbtoma: Jag har projektor utan tv-mottagare. Försök rättfärdiga varför jag ska betala avgiften? Många andra har monitors som de kopplar in diverse datorer och konsoler i. Inga mottagare där heller.

Tv-avgiften är förlegad eftersom man idag kan ta del av materialet utan att ha någon TV eller annan mottagare.
Känner flera som inte ha någon TV men tittar på SVTplay ganska ofta. Nu får även de betala för materialet.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Yes äntligen kommer dräggvänstern att få ännu mer pengar att sätta sprätt på..som om de inte redan gör ett katastrofalt jobb med våra skattepengar så här långt. Boolibompa Alice är garanterat överlycklig

Permalänk
Inaktiv

Tycker att själva förslaget är relativt väl formulerat och de har tänk väldigt mycket hur de ska minska beroendet av politiker och politikers makt över public service media. Så förslaget som sådant tycker jag är utmärkt än så länge, får se vilka detaljer finns med när de släpper slutversionen.

Däremot är problemet att SVT är allt annat än oberoende och har en ytterst tydligt agenda i väldigt många ämnen. Å andra sidan dras all liknande media i andra länder med exakt samma problem och de är fortfarande långt bättre än resten av media i Sverige. Plus att jag tvivlar att Sverige och mesta av världen skulle palla för verkligen objektiv media.

PS: att högerfalangen här är sur som attans över det hela gör det bara härligare och får mig att tycka om förslaget ännu mer. Något som giriga egoister hatar så mycket kan inte vara helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Hur menar du att SVT blir mer politiskt styrt nu, jämfört med tidigare? Regeringen har samma möjlighet att justera avgiften när/om förslaget träder i kraft, som de har idag.

Många naiva drömmare här och på andra håll har länge använt argumentet att Radiotjänst/SVT/SR var mer fristående och därför mer oberoende förr. Det argumentet faller totalt platt med den här förändringen. Det är som jag nämnt enbart ett PR-mässigt svepskäl att det är en "separat del på skattesedeln".

Att jag själv aldrig någonsin trott på konceptet är väl inget nytt heller. Det är en relik från förra millenniet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså... Man blir ju fan förbluffad över okunskaperna här! Att skatteverket nyttjas som indrivare betyder INTE att något är statligt bara för det.

Den här avgiften redovisas separat, och är alltså öronmärkt för Public Service. Det är inte så att staten kan använda pengarna till vad de vill. Det är inte som kommunalskatten eller statlig inkomstskatt.

Det här är ungefär som när skatteverket används för att dra in avgiften till Svenska kyrkan eller andra trossamfund. Det betyder ju inte att staten äger Svenska Kyrkan.

"Ett av de främsta argumenten för den gamla tv-avgiften är att den garanterar oberoendet för public service-bolagen. Politiker ska inte kunna påverka innehållet genom att, direkt eller indirekt, hota med att minska anslagen.

Enligt kommittén är detta en chimär, redan i dag kan riksdagen bara genom ett klubbslag ändra förutsättningarna drastiskt. Bland annat genom att bestämma storleken på tv-avgiften.

Den nya public service-avgiften ska enligt förslaget vara öronmärkt för ändamålet. Den ska också redovisas separat på skattsedeln, precis som sker med begravningsavgiften i dag. Politikerna ska alltså inte kunna besluta att pengarna används till något annat än just tv och radio i allmänhetens tjänst. "

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade hellre betalat 1300kr om året om SVT avvecklat sig själva. Då hade pengarna i alla fall gått till ett bra ändamål.

Till och med gratis internet åt alla hade varit bättre att lägga skattepengar på för det går i alla fall att använda till något konstruktivt. Men nej det är tydligen viktigare med passivt TV tittande eller statlig indoktrinering.

Permalänk
Keeper of Traditions

Helt galet, undrar vilken tomte det var som kom med den här idén egentligen... De måste verkligen ha noll verklighetsuppfattning.
"Lägga melodifestivalen på skatten? Fantastiskt!"

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@GannTrader: Den typen av resonemang att man rent teoretiskt har tillgång till SVT via web och mobil har redan dumpats. Men nu har de hittat på ett nytt sätt att tvinga på folk avgiften istället. Good for them.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Inaktiv

En klar förbättring mot det gamla systemet. Kunde förbättras lite till förstås men en bra kompromiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betala skatt för att underhålla vänsterpartisk propaganda. Sverige liknar mer och mer Nordkorea.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Samtidigt som andelen svenskar som enligt reglerna ska betala avgiften minskar uppges fusket vara omfattande. Uppskattningsvis 11–15 procent som har en TV i hushållet betalar inte Radio och TV-avgiften i dess nuvarande form, trots att den är obligatorisk vid innehav av elektronik med TV-mottagare.

Kan lova dig att det blir en ökning som är bra mycket fetare än 10-15% med folk som nu får betala för något de aldrig utnyttjar. Det här är en kassako utan dess like för staten. Avskaffandet av Radiotjänst och en fet jävla inkomstökning via skatten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ja det är extra komiskt när folk gnäller över hur mycket "vänsterpropaganda" det är på SVT, samtidigt som partier såsom M och SD var precis lika mycket för införandet av public service-skatten som V och S. Är denna fråga så viktig får väl folk hitta något parti utanför riksdagen att rösta på nästa val, man kan inte gnälla om man röstade på något av de nuvarande riksdagspartierna.

Jag tycker en skatt är mer logisk eftersom man slipper dessa pseudo-diskussioner om vad som är "TV-mottagare" och inte. Man betalar redan en massa saker via skatten som man inte använder. Jag betalar t.ex. för fritidsgårdar, skolor och dagis trots att jag inte har och aldrig kommer skaffa barn. Även olika kulturaktiviteter ingår i sådant som finansieras av skatten, både på statlig och kommunal nivå.

Däremot tycker jag implementationen verkar lite konstig. Genomsnittliga hushåll borde väl betala mindre när fler är med och delar på avgiften, och man slipper extrakostnaderna för Radiomaffian i Kiruna AB. Men i praktiken får de flesta betala mer. Istället för ett golv på 131 000 och ett tak på bara 163 000 borde avgiften bli progressivt högre från kanske ca. 100 000:- / år upp till ett relativt högt inkomsttak kring, säg 350 - 400kkr/år.

Så är det. T. ex SD har ju kallat SVT för vänster rätt många gånger, men även de är ju för, så det är klart att de fattar att de är oberoende.

Redan i "förra" tråden så har det ju dragits hundra varv detta med att det är orimligt att inte betala för ditten och datten för att man inte nyttjar det. Det som landades i då, är att det skiljer sig extremt mycket från person till person vad man tycker att man borde vara med och betala för, så öppnar man den maskburken så lär den aldrig gå att stänga sedan. Det enda rimliga är att man låter bli att rösta på partier och politiker som står för långt ifrån ens värdegrund, men att man samtidigt självklart respekterar valresultat, vilket just nu resulterat i att de flesta har röstat på partier som stödjer det här nya systemet. Det är inte mer med det. Sitt ner, håll käft, och vet hut!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av KTL:

Många naiva drömmare här och på andra håll har länge använt argumentet att Radiotjänst/SVT/SR var mer fristående och därför mer oberoende förr. Det argumentet faller totalt platt med den här förändringen. Det är som jag nämnt enbart ett PR-mässigt svepskäl att det är en "separat del på skattesedeln".

Att jag själv aldrig någonsin trott på konceptet är väl inget nytt heller. Det är en relik från förra millenniet.

Jag förstår att du inte gillar SVT, men du antydde att förändringen skulle minska oberoendet. Den nya förändringen ger inte politikerna någon ytterligare kontroll över SVT än vad de har idag.

Skrivet av KTL:

Du är fruktansvärt blåögd om du tror att det är oberoende public service du försvarar när den här förändringen går igenom.

Jag tänker då skälla ut varje politiker jag ser under valåret på stan nu. För att alla partier står bakom att skapa en än mer statligt ägt media är tamefan skamligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Jag förstår att du inte gillar SVT, men du antydde att förändringen skulle minska oberoendet. Den nya förändringen ger inte politikerna någon ytterligare kontroll över SVT än vad de har idag.

Det blir bara än lättare för dem att göra det istället för att ha en låtsasorganisation mellan dem och kanalerna. Min huvudpoäng kvarstår, det är förlegat och vi bör jobba för att få bort det för gott.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Då kan alla här inne, en gång för alla sluta ljuga om sitt TV-innehav. Att döma av folks kommentarer har Somalia fler TV per capita än Sweclockers medlemmar. Det är dessutom manligare att stå för att man inte betalar av principskäl, snålhet eller vad det nu må vara än att låtsas att TV:n i vardagsrummet är en tavla.

Åh du tror inte det finns ett samband med att en större % av Sweclockers medlemmar inte har TV än på andra ställen.

Personer på detta forum har ofta ett stort teknikintresse och i större utsträckning snabba på anamma ny teknik eller väldigt nischade produkter.
Gemene man köper inte projektor+duk för att konsumera film.
Gemene man köper inte en 30" eller större datormonitor.
Gemene man köper inte en Rasberry Pi och kopplar till en skärm.

OnTopic: Det är inget att snacka om att TV-licensen är förlegad och ska göras om. Det logiska hade varit att göra SVT till betalkanaler. Men där har dom tänkt efter, skulle dom finansiera SVT med betalande kunder hade dom fått lägga ner väldigt fort.

Med den kollen Sverige har på sina medborgare, hur svårt är det att bara en skatt ska dras på personer som delar adress/bostad?

Man läser och hör rapporter om att unga vuxna i större utsträckning bor kvar hos sina föräldrar på grund av det rådande läget på bostadsmarknaden, då blir det en dyr kostnad för det hushållet att betala 3 x avgift.

Jag bodde hemma hos mina föräldrar i nästan 2½ år efter att jag fick mitt första jobb och jag tjänade då mer än 130.000kr/år, dvs jag betalade skatt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jahapp... antar att jag snart kan köpa TV igen. Har vägrat ha TV pga denna avgift, men om jag ändå måste betala den, kan jag lika gärna ha en TV.

PS. Håller med att det borde bara vara en skatt per hushåll dock. Vi är ju ffs registrerade till bostadsadresser, så inte direkt mycket jobb att elektroniskt maxa ut en avgift nivå per boende. Är man 3, ta 1/3 av den till vardera vuxna som bor där, alt ägarna av bostaden om det går (kan dock blir svårare att genomföra). DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Vad de flesta verkar missa är att vi alla betalar redan TV-avgift via skatten. Vad tror ni det kostar att hålla radiotjänst igång... Runt 3 miljarder senast jag kollade...

Var har du hittat den siffran? Den känns helt orimlig kan jag tycka. Vad jag kan se så kostar det under 200 miljoner att driva radiotjänst.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av KTL:

Det blir bara än lättare för dem att göra det istället för att ha en låtsasorganisation mellan dem och kanalerna. Min huvudpoäng kvarstår, det är förlegat och vi bör jobba för att få bort det för gott.

Nej, det är precis lika lätt med båda alternativen.

Permalänk
Medlem

Det här är väl inte mycket annorlunda än allting annat som skattepengar går till.
Antingen så tycker man det är en bra sak att det finansieras med skatt, eller så tycker man att det är ett jävla slöseri med skattepengar.

Den stora fördelen med det här förslaget är ju att vi slipper Radiotjänst och deras kontroller och registrering.

Nackdelen är att för oss som faktiskt inte tittar på TV så blir det lite dyrare nu, men det är inga stora summor vi pratar om.
Det blir också svårare att fuska med avgiften, men det vet jag inte om jag skulle klassa som en nackdel.

Angående att SVT skulle vara så himla vänstervridet och så kan jag inte låta bli att undra var de som tycker detta anser att mitten ligger. Själv tror jag inte SVT är mer vänstervridet än resten av samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Härligt med mer skatt, snart vinner vi!

Betydligt bättre än reklam eller Radiotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Samtidigt som andelen svenskar som enligt reglerna ska betala avgiften minskar uppges fusket vara omfattande. Uppskattningsvis 11–15 procent som har en TV i hushållet betalar inte Radio och TV-avgiften i dess nuvarande form, trots att den är obligatorisk vid innehav av elektronik med TV-mottagare.

Kan lova dig att det blir en ökning som är bra mycket fetare än 10-15% med folk som nu får betala för något de aldrig utnyttjar. Det här är en kassako utan dess like för staten. Avskaffandet av Radiotjänst och en fet jävla inkomstökning via skatten.

Och samtidigt så sänker man avgiften/person och inför en inkomstgräns som gör att en hel del får sänkt/avskaffad avgift. Skulle tro att tanken är att man ska gå +/- noll, kan tänka mig att finns någon sammanställning i förslaget. Men om någon kan peka så uträkningar som visar något annat så vore det alltid intressant

Rent generellt så bör man kanske tänka lite längre än att bara spy galla över att det är "vänsterpropaganda" som produceras av public service. Även om man ifrågasätter hur pass neutral rapporteringen är så får man fråga sig vilka media som är mer neutrala, samtidigt som man måste inse att ens egen politiska hemvist självklart påverkar vad man anser är neutralt.

Man bör också fundera på vad som kan hända om man inte har public service som någon form av motvikt mot mer vinklade intressen. Tänker då exempelvis på Italien och Berlusconi som ägde en stor del av medieutbudet och utan direkt motvikt kunde projicera sin egen bild av världen och sig själv. Skulle det verkligen vara bättre utan public service då enskilda personer/intressen kunde styra mediebilden på ett betydligt mycket mer påtagligt sätt?

Permalänk
Medlem

Att den där tv licensen försvinner tycker jag är alldeles utmärkt. Alla som var ärliga fick betala även för de som sket i det. Helt horribelt.
Tycker dock att man precis som för vilket kanalpaket som helst ska kunna välja om man ska ta in SVT eller inte. Man ska inte vara tvingad att betala för kanaler man inte vill se.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Erik_T: Precis. Sen får man även tänka på att avgiften utformades i en tid då TV:n och radion var de enda medierna som kunde ta emot innehållet som sändes. Idag kan man sitta utan varken radio eller TV, men ändå ta del av exakt samma innehåll.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av deveraux:

Betydligt bättre än reklam eller Radiotjänst.

Så då ska alla kanaler som inte har reklam eller radiotjänst läggas på skatten? Då får vi betala sjukt många kanaler. Ett väldigt konstigt argument, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ni som är emot att staten har något som helst inflytande över media, vad är alternativet? Alternativet är stora mediaföretag med egna agendor. Det är svårt om inte omöjligt att hitta någon helt oberoende men företagens uppgift är att skapa så mycket vinst som möjligt för sina ägare. Statens uppgift är i alla fall i teorin att framföra folkets intresse sen är de inte alltid de gör det men företagen gör inte ens det i teorin så förstår inte hur man litar på dem mer.

Ett annat alternativ vore frivilliga donationer men för det första vill de flesta inte bidra. Hur många betalar till PBS i USA? Inte många. Och hur vet man att inte donationer kommer från de med agendor?

SVT är långt ifrån perfekt men jag litar mer på det än Fox news eller random snubbe med en blogg som definitivt har sin egen agenda eller vad folk läser sina nyheter numera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deveraux:

Betydligt bättre än reklam eller Radiotjänst.

Betydligt sämre än inget alls.

Permalänk
Medlem

Lägg ner SVT och SR snälla, kanalerna är förlegade, inte skatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Idén var ju att det var fristående i och med avgiften som rånartjänst drev in och använde till Public Service. Så är inte fallet när det här gått igenom.

Fast den är precis lika "fristående" som tidigare. För Public Service är det noll och ingen skillnad mellan TV-licens som drivs in av Radiotjänst eller en TV-skatt som hamnar på skattsedeln.

Permalänk
Medlem

Om public service över huvud taget ska finnas är det mer logiskt att den är skattefinansierad. Som avgiften är utformad nu blir det i princip godtyckligt vem som betalar för det, eftersom många inte tycker att de behöver betala. Jag tycker att det här är ett bra beslut, även om jag egentligen inte vill ha public service.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Behåll SVT 1 och SR1 för viktigaste samhällsinformationen, debatter och nationella evenemang. Människan kan tänka själv och behöver inte underhållning av staten, särskilt inte i form av PK-indoktrinering som p3 och dess underkanaler med flera.

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti