Permalänk
Medlem

Snacka slang! (till vattenkylning)

Jag har återigen börjat planera för att vattenkyla min dator. Har aldrig kommit till skott tidigare då jag ansett att det blivit för dyrt.
Nu planerar jag en uppbyggnad i (minst) två etapper för att sprida kostnaderna.

Del ett innefattar CPU-block, 5,25" reservoar med pump, en passivt kyld konvektor (av de flesta felaktigt kallad "radiator") utanför datorlådan.
Mellan datorlåda och konvektor ska det sitta snabbkopplingar, och en separat snabbkoppling med lösa slangändar används vid fyllning och tömning av systemet.
Huvuddelen av komponenterna köps från Aquatuning.
(Del två blir att utöka systemet till att även kyla grafikkortet, och då också bygga på konvektorn.)

Den stora återstående frågan gäller valet av slang. Här har det dykt upp en del funderingar och eventuella alternativ.
* Jag vill ha transparent slang för att kunna se vattnet. (Stor hjälp vid fyllning/dränering.)
* 11/8mm är den dimension som ger i särklass billigast snabbkopplingar (Alphacool med inbyggda anslutningar).
* Grövre slang ger mindre flödesmotstånd, men lär ge problem då avståndet mellan pump och processorblock kommer variera mellan ca 20cm (normal drift) och >30cm (vid luftning av reservoar).
* Min första tanke var att köpa 3,3m 11/8mm från Masterkleer. Jag tror att detta är en mycket bra slang, men en enkel uppskattning säger att 3,3m kan bli i kortaste laget: Drygt 1m inne i lådan, plus ½m vertikal vid konvektorn, plus minst två halvmeter mellan låda och konvektor, plus en knapp halvmeter under konvektorn, plus två gånger tre decimeter till fyllning/dränering.
Drygt fyra meter av denna slang kostar ~170kr.
* Jag har sett att Biltema säljer 5m slang för 30kr. Dimensionen är "8mm innerdiameter".
* Jag vill inte betala mer än nödvändigt, men samtidigt inte heller vara dumsnål.

Den tanke/fråga som dykt upp i mitt huvud är om slangen från Biltema duger?
* Om den är 10/8 i stället för 11/8 kommer den ökade kostnaden för snabbkopplingarna att äta upp en stor del av skillnaden i inköpspris. (Men det kanske duger att linda ändarna med några varv eltejp för att få dem att sitta tillräckligt bra?)
* Om jag köper billig slang nu så kan jag byta ut den med bättre i steg två, så två års livslängd räcker.
* Det jag ser som största potentiella problem, givet att dimensionen är användbar, är att slangen viker sig snarare än att lägga sig i vackra krökar. Jag kommer, oavsett slangval, att använda en del fjädrar för att minska den risken.

Konkreta frågor:
1. Är det någon som har direkt erfarenhet av att använda billig (och nu tillgänglig) slang? Fungerar det bra?
2. Vad är det för (ytter)dimension på den billiga slangen (från Biltema eller annan återförsäljare)?
3. Övrigt att tänka på vid slangval?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har återigen börjat planera för att vattenkyla min dator. Har aldrig kommit till skott tidigare då jag ansett att det blivit för dyrt.
Nu planerar jag en uppbyggnad i (minst) två etapper för att sprida kostnaderna.

Del ett innefattar CPU-block, 5,25" reservoar med pump, en passivt kyld konvektor (av de flesta felaktigt kallad "radiator") utanför datorlådan.
Mellan datorlåda och konvektor ska det sitta snabbkopplingar, och en separat snabbkoppling med lösa slangändar används vid fyllning och tömning av systemet.
Huvuddelen av komponenterna köps från Aquatuning.
(Del två blir att utöka systemet till att även kyla grafikkortet, och då också bygga på konvektorn.)

Den stora återstående frågan gäller valet av slang. Här har det dykt upp en del funderingar och eventuella alternativ.
* Jag vill ha transparent slang för att kunna se vattnet. (Stor hjälp vid fyllning/dränering.)
* 11/8mm är den dimension som ger i särklass billigast snabbkopplingar (Alphacool med inbyggda anslutningar).
* Grövre slang ger mindre flödesmotstånd, men lär ge problem då avståndet mellan pump och processorblock kommer variera mellan ca 20cm (normal drift) och >30cm (vid luftning av reservoar).
* Min första tanke var att köpa 3,3m 11/8mm från Masterkleer. Jag tror att detta är en mycket bra slang, men en enkel uppskattning säger att 3,3m kan bli i kortaste laget: Drygt 1m inne i lådan, plus ½m vertikal vid konvektorn, plus minst två halvmeter mellan låda och konvektor, plus en knapp halvmeter under konvektorn, plus två gånger tre decimeter till fyllning/dränering.
Drygt fyra meter av denna slang kostar ~170kr.
* Jag har sett att Biltema säljer 5m slang för 30kr. Dimensionen är "8mm innerdiameter".
* Jag vill inte betala mer än nödvändigt, men samtidigt inte heller vara dumsnål.

Den tanke/fråga som dykt upp i mitt huvud är om slangen från Biltema duger?
* Om den är 10/8 i stället för 11/8 kommer den ökade kostnaden för snabbkopplingarna att äta upp en stor del av skillnaden i inköpspris. (Men det kanske duger att linda ändarna med några varv eltejp för att få dem att sitta tillräckligt bra?)
* Om jag köper billig slang nu så kan jag byta ut den med bättre i steg två, så två års livslängd räcker.
* Det jag ser som största potentiella problem, givet att dimensionen är användbar, är att slangen viker sig snarare än att lägga sig i vackra krökar. Jag kommer, oavsett slangval, att använda en del fjädrar för att minska den risken.

Konkreta frågor:
1. Är det någon som har direkt erfarenhet av att använda billig (och nu tillgänglig) slang? Fungerar det bra?
2. Vad är det för (ytter)dimension på den billiga slangen (från Biltema eller annan återförsäljare)?
3. Övrigt att tänka på vid slangval?

Själv kör jag med PETG så har inte så stor erfarenhet av soft tubing. Men av det jag läst i diverse forum posts etc så ångrar sig många snabbt när det köpt billig slang. Antingen inte ämnad för just det eller att slangen snabbt blir gul/ändrar färg och tappar sin transparens.
Kanske något du inte bryr dig, men något att tänka på ifall du gör det. Har själv slang från EK som jag använder för att fylla/tömma systemet och har inte haft några problem än.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Missfärgning ses inte som ett problem.
Jag ser att Bauhaus säljer 11/8 mm på löpmeter för 9 kr/m. Blir nog det jag satsar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Missfärgning ses inte som ett problem.
Jag ser att Bauhaus säljer 11/8 mm på löpmeter för 9 kr/m. Blir nog det jag satsar på...

Missfärgning ses definitivt som ett problem. Du kanske inte har planer på att man ska kunna se in i chassit, men för folk som har de så är missfärning av clear slang verkligen ett problem. Vill man nu köpa slang för 5kr metern kör på. Eller så underviker man detta problem med slang som är behandlad men som samtidigt kostar en hel del.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Missfärgning är inte ett problem för mig, om jag behöver förtydliga.
(Självklart är det ett problem när man använder vattenkylningen som ett synligt konstverk.)

Permalänk
Medlem

8 mm slang tycker jag personligen är för litet.

10/13 är en bra kompromiss. Oftast så är dom billiga slangarna styvare.
Har köpt på lokala Zoo-affären, den var i minsta laget, innerdiametern, men det löser man genom att koka ändarna. (Sitter som fan sen)
Har även köpt på Ebay, 19/13, Går knappt böja. Ligger bara och skräpar. (masterkleer) samma som du nämde!

Bästa slangen jag använt än så länge (testat några olika ''märkesslangar'' är Tygon slang. Finns på aquatuning och coolerkit bla.

Permalänk
Medlem

Primochill LRT, finns inget annat svar när det kommer till softtubing.
10/13 är smalt och ser löjligt ut när man kör slang, kör 10/16 istället. Inte stort och otympligt som 13/19 och har tjocka väggar så du inte får kinks lika lätt som med 10/13!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Proffsmobbare

11/8 och 13/10 skapar en "kink" i slangen för minsta lilla. 8mm är nog dessutom på gränsen till att vara för restriktiv.

3mm vägg är att rekommendera, särskilt 16/10 är riktigt bra för böjas. 19/13 börjar få liknande problem som 13/10. Tygon 16/10 är riktigt bra för tighta böjar, LRT är inte heller dålig.

Jag förstår att 11/8 blir billigare vid inköp, men om du räknar med "anti kink-coil" för hela sträckan så blir prislappen mindre rolig.

Exempel på problem:

Permalänk
Medlem

Jag har byggt vattenkylning med både billig och dyr slang och jag måste säga att för mig är det verkligen värt den extra kostnaden för en dyr slang, rena drömmen att arbeta med jämfört med de billigare jag har provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har även köpt på Ebay, 19/13, Går knappt böja. Ligger bara och skräpar. (masterkleer) samma som du nämde!
Bästa slangen jag använt än så länge (testat några olika ''märkesslangar'' är Tygon slang.

Bra att veta!

Skrivet av lowngcawt:

... 10/13 är smalt och ser löjligt ut när man kör slang, kör 10/16 istället.

Själv tycker jag att även 13mm ser ganska grovt ut, men jag får ta en funderare till...

Skrivet av Laine:

1) 11/8 och 13/10 skapar en "kink" i slangen för minsta lilla.
2) 8mm är nog dessutom på gränsen till att vara för restriktiv.
3) 3mm vägg är att rekommendera, särskilt 16/10 är riktigt bra för böjas. 19/13 börjar få liknande problem som 13/10.
4) Jag förstår att 11/8 blir billigare vid inköp, men om du räknar med "anti kink-coil" för hela sträckan så blir prislappen mindre rolig.

1), 3) Här känns ju intuitivt att mindre slangdiameter borde tillåta mindre kurvradie, eftersom skillnaden i längd mellan yttre och inre material i kröken blir mindre.
Exempel: 180 grader kurva, 50mm medelradie.
11 mm slang => 349mm yttersträcka, 280mm innersträcka, skillnad ytter/inner 69mm eller 22% av slanglängden.
16 mm slang => 364mm yttersträcka, 264mm innersträcka, skillnad ytter/inner 100mm eller 32% av slanglängden.
Hur det ska vara lättare att töja/komprimera materialet mer om det är tjockare övergår mina ingenjörskunskaper...

2) Tryckfallet (restriktionen) i slangen bör bli minimalt i förhållande till hur mycket vattnet bromsas i alla nipplar, som ju har mycket smalare öppning, för att inte tala om CPU-blocket...
Zalmann Reserator 1/2 använde dessutom ännu tunnare slang till sin yttre kylning, om jag inte minns fel.

4) De kritiska krökarna är pump-CPU och CPU-chassievägg. 20cm spiralfjäder (för 11mm slang) kostar 7kr, så det är en försumbar kostnad.
Merkostnaden för att i stället använda grövre slang och nipplar får jag räkna på, men det är ju även fullt möjligt att blanda dimensioner i loopen...

Permalänk

Kör med PrimoFlex Advanced LRT Flexible Tubing - 3/8in.ID x 1/2in.OD (9.5 x 12.7 mm).
Som sagt, mycket anti-kink coil blir det...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem

Jag köpte klar 10/16 slang från mayhem . Skön slang att jobba med, inte allt för dyr och så har den inte blivigt missfärgad heller ..än så länge

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollat runt och räknat lite grann efter mitt senaste inlägg, vilket fått mig att tänka om en aning:

1) 8mm innerdiameter är inte så mycket. Om man antar att en nippel är 10mm lång och har 4mm innerdiameter kommer totala slanglängden (drygt tre meter) att (vid laminärt flöde) ge ungefär samma motstånd som 20 nipplar. Ouch!
Ökar man slangens innerdiameter till 10mm minskar motståndet med ungefär 60% och går man upp till 13mm blir motståndet bara 14%.

2) 16mm ytterdiameter är inte heller så mycket. PVC-slang i dimensionen 16/12 har klena väggar och kinkar sig lätt.
Slang i dimension 19/13 behöver inte vara särskilt dyr.

3) Jag har viss tillgång till silikonslang i dimension 12/8, som kan böjas väldigt mycket innan den knäcks.
Slangklämmor kan jag också få tag på.

Ny föresats:
Silikonslang 12/8 till de två stumpar som ansluts till processorblocket. PVC 19/3 till övrig dragning.
Silikonslangen ansluts med klämfästen medan grovslangen får hederlig slangnippel och slangklämma eftersom klämfästen för denna dimension är alltför dyra.
Totala prislappen; inklusive flödesindikator, temperatursensor med display, alla anslutningar och slangar samt övrig kringutrustning hamnar på ca 3000kr.
Etapp två, då grafikkortet ska bakas in i slingan, kommer att gå lös på uppemot 2000kr.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Samtidigt finns det väl inga tester som tyder på att flödet har någon större inverkan på den totala kylförmågan i systemet? @Olle P

Jag kör 10/13 för att det är en billig och lätt-tillgänglig storlek. Använder nästan ingen anti-kink-coil alls i mitt chassi, gäller ju bara att dra slangarna lite vettigt. Ska man bygga mycket tight så kan det vara lite stökigare dock.

För extern loop så känns lite tjockare slang vettigare, ur ren hållbarhetssynpunkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Samtidigt finns det väl inga tester som tyder på att flödet har någon större inverkan på den totala kylförmågan i systemet?

Ja och nej. Flödets inverkan är exponentiellt avtagande. Ju mer man sänker flödet, desto mer negativ inverkan får varje ytterligare sänkning.
Ett klassiskt ingenjörstrick är att undersöka vad som händer i de teoretiska extremfallen:
* Vid oändligt stort flöde får allt vatten i loopen (exakt) samma temperatur. Varje vattenmolekyl hinner bara ta upp infinitesimalt med värme vid kylblocken och hinner knappt heller dumpa den i konvektorn. Det går alltså bra att använda lägre än oändligt flöde, men...
* Utan något flöde alls kommer vattnet koka i kylblocken utan att någon värme lämnas av i konvektorn.

1) Jag har inte sett något test där man börjat med lågt/måttligt flöde och sedan sett hur mycket man kan sänka det ytterligare utan negativ inverkan. Alla tester verkar gå ut på att öka flödet och visa att det inte påverkar nämnvärt...
2) Med mindre flödesresistans kan man köra pumpen långsammare och därmed sänka ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Det är inte många meter slang man använder i ett bygge normalt två meter jag använder EKWB EK ZMT Black 9.5/15.9mm i mina byggen en stryktålig slang inte så dyr.

Vill man lyxa till ta kromad kopparrör 😀😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Jygge: Använder lite drygt två meter mellan reservoar => pump(ar) => kylare => processor => kylare => grafikkort => kylare => T-sensor => reservoar. Slangbiten som blev över (paketet innehöll tre meter) använder jag för att tömma systemet (via pumphusets "engineering hole" + kulventil)

Osäker på om det här är den mest optimala "ordningen" på komponenterna, men verkar i alla fall ge låga och jämna temperaturer ("in-line" T-sensor monterad vid returen till reservoaren - ville inte ha den alltför nära komponenter som annars lätt kan överföra värme till givaren).

Någon som har koll på hur slangkopplingarna i sig (G1/4 - 6.35mm) inverkar på flödet (negativt)?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Avstängd

Det var snyggt med coilsen, undrar om man kan göra egna i metall, tex koppar?
Måste nästan testa...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Det är inte många meter slang man använder i ett bygge normalt två meter...
Vill man lyxa till ta kromad kopparrör.

De flesta brukar inte heller ha kylaren en bit bort från datorn.
Kopparrör är bra för flöde och kylning, men inte så genomskinliga och flexibla. Jag har i alla fall insett att rör är billigare än "fin" slang, så funderar på att delvis använda det.

Skrivet av liljestig:

... Osäker på om det här är den mest optimala "ordningen" på komponenterna, ...
Någon som har koll på hur slangkopplingarna i sig (G1/4 - 6.35mm) inverkar på flödet (negativt)?

Vad som är optimal ordning beror på vad man vill optimera.
Slanglängd, flödesresistans eller tryckfördelning? (Temperaturen är i princip oberoende av inbördes ordning på komponenterna, kan skilja lite om man har ett väldigt lågt flöde.)

Slangkopplingarnas inverkan på flödet är negativ, ja. Den relativa inverkan beror bland annat på övrig flödesresistans i kretsen, det absoluta flödet och pumpens förhållande mellan flöde och styrka.
Flödesresistansen vid laminärt flöde i ett rakt rör är direkt proportionell mot längden och omvänt proportionell mot diametern upphöjt i fyra. Halverad diameter ökar alltså resistansen (för en given sträcka) sexton gånger!
Dessutom ökar tryckförlusten rejält med flödet. Jag hittade en kommentar till ett Youtube-klipp där någon (fullt rimligt) påstod att när han ökade pumpens hastighet (och därmed tryckskillnaden mellan pumpens inlopp och utlopp) från 18% till 100% så gick flödet från 80 l/h till 200 l/h.

Permalänk
Medlem

Köpte Biltemaslangen för flera år sedan , hade köpt för lite "riktig"slang och vill inte vänta , har Biltema runt hörnet , funkar hur bra som helst , blir lätt missfärgad av vattenfärgen men inget som syns när systemet är fullt.

EDIT:13/10 om jag kommer ihåg rätt , törs inte svara på vilken det är i Biltemas sortiment så här några år senare , vattenslang med innerdiameter 9mm tror jag , jag hade med ett skjutmått och mätte på plats

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j