Fast IP eller använda NOIP.com?

Permalänk
Medlem

Fast IP eller använda NOIP.com?

Hej,
Sitter och funderar lite kring min server, jag kan få ett fast IP av min ISP för 49kr/mån.
Medans NOIP.com kostar ca 24 USD per år, dvs omkring 200kr per år.

Fast IP kostar ca 588kr per år.

Fördelarna med Fast IP är ju att man alltid har samma IP oavsett om servern med NOIP clienten går ner osv, det är ju en stor fördel faktist.
Men frågan är om det väger över dubbla kostnaden per år?

Vad tycker ni?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Tänker du använda något eget domännamn är ju frågan enkel, annars är det ju onödigt (dyn-ip kopplat mot hostnamn finns ju t.o.m i routrar)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Fast. Du kommer komma ihåg den själv, du kan lättare bygga brandväggsregler, ha reverse-DNS uppsatt (hoppas jag?).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tänker du använda något eget domännamn är ju frågan enkel, annars är det ju onödigt (dyn-ip kopplat mot hostnamn finns ju t.o.m i routrar)

Ja, jag kommer köra med egna domän och det är därför jag funderar fall om jag skall köra med fast ip istället för noip.com.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Varför betala för något som finns gratis (om du väljer dynamisk DNS)?
https://www.duckdns.org/

Jag har lagt in klienten i min router som ju ändå behövs för att få nätverk.
Sedan för att få koppling till eget domännamn kör jag CNAME via cloudflare.

Edit:
https://www.duckdns.org/faqs.jsp
"Q: I want to use my own Domain name with DuckDNS, can I do this?

A: Yes you can. At your NAME provider set your purchased record as a CNAME to your duckdns.org record.
www.ilikeweasels.org CNAME weasels.duckdns.org"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför betala för något som finns gratis (om du väljer dynamisk DNS)?
https://www.duckdns.org/

Jag har lagt in klienten i min router som ju ändå behövs för att få nätverk.
Sedan för att få koppling till eget domännamn kör jag CNAME via cloudflare.

Edit:
https://www.duckdns.org/faqs.jsp
"Q: I want to use my own Domain name with DuckDNS, can I do this?

A: Yes you can. At your NAME provider set your purchased record as a CNAME to your duckdns.org record.
www.ilikeweasels.org CNAME weasels.duckdns.org"

Medveten om det, men vad händer om te.x duckdns går ner? Det hände mig med noip nämligen och då blev mina servrar "offline" i ca 4h pga. det.

Edit:
Jag håller på att beställer fast IP adress nu iaf.
Ska bli jäkligt gött

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ja, jag kommer köra med egna domän och det är därför jag funderar fall om jag skall köra med fast ip istället för noip.com.

Frågan om fast IP eller inte har inte så mycket med egen domän att göra. Det är väl snarare vilket typ av tjänst som skall tillhandahållas som kan ha en avgörande roll. Jag kör egen domän med e-postserver över DDNS och har gjort så i över 10 år utan att jag kan erinra mig några problem.

Vad ska du göra?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Frågan om fast IP eller inte har inte så mycket med egen domän att göra. Det är väl snarare vilket typ av tjänst som skall tillhandahållas som kan ha en avgörande roll. Jag kör egen domän med e-postserver över DDNS och har gjort så i över 10 år utan att jag kan erinra mig några problem.

Vad ska du göra?

Kommer köra cloud servrar, DNS, webb (apache2 & NGINX) och lite annat smått och gött.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Medveten om det, men vad händer om te.x duckdns går ner? Det hände mig med noip nämligen och då blev mina servrar "offline" i ca 4h pga. det.

Edit:
Jag håller på att beställer fast IP adress nu iaf.
Ska bli jäkligt gött

Vet inte, jag har aldrig märkt att det går ner.
Men kör ganska lite trafik så det kan ha hänt utan att jag märkt det.
Vanligare är att hemnätverket gått ner av andra orsaker (strömavbrott eller liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vet inte, jag har aldrig märkt att det går ner.
Men kör ganska lite trafik så det kan ha hänt utan att jag märkt det.
Vanligare är att hemnätverket gått ner av andra orsaker (strömavbrott eller liknande).

Nope inte mitt nätverk som gick ner utom den gången så var det issue med No-IP.
Men nu har man fast ip och No-IP clienten är avinstallerad från servern.

Ett problem mindre att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Är inte så farligt dyrt för en fast address. Men sedan får man köpa en domän.

No-ip kan man köra gratis om man klickar några gånger i deras mejl varje månad. Inte lika stabilt, men duger bra för mig som mest använder den för eget bruk. Bjuder man in andra är det trevligt med mer stabilitet och ett snyggare domän-namn och då hade jag om kostnaden inte är högre valt den lösningen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Medveten om det, men vad händer om te.x duckdns går ner? Det hände mig med noip nämligen och då blev mina servrar "offline" i ca 4h pga. det.

Edit:
Jag håller på att beställer fast IP adress nu iaf.
Ska bli jäkligt gött

Hur ofta får du ny IP? Även på ADSL hade jag samma IP i flera månader så även om noip var död i typ 3 månader så hände inget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur ofta får du ny IP? Även på ADSL hade jag samma IP i flera månader så även om noip var död i typ 3 månader så hände inget.

Vet inte hur ofta jag fick nytt IP, men som att jag kör flertal tjänster från min server så blev det lite problematiskt när den bytte IP.

Kör på fast IP nu och det fungerar hur bra som helst

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V