är det overkill med 2 1080ti?

Permalänk

är det overkill med 2 1080ti?

tänkte bygga en bra gaming dator nu. Är det overkill att ha 2 1080ti?

är det bättre att ha 1 och sen upgrade om typ ett eller två år?

jag tänker inte sköra 3d eller så. kanske köra på 3440x1440 skärm sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinymartin:

tänkte bygga en bra gaming dator nu. Är det overkill att ha 2 1080ti?

är det bättre att ha 1 och sen upgrade om typ ett eller två år?

jag tänker inte sköra 3d eller så. kanske köra på 3440x1440 skärm sen.

Planen låter bra i teorin.
Och beroende på spel kan det fungerar fint.

I praktiken dock så har du troligen en ny läcker GPU generation som hägrar lagom tills du funderar på det där andra kortet.
Och när nästa generation är upp 50-100% snabbare (980ti vs 1080ti) så känns det kanske lite tråkigt att sitta på 2 st. äldre kort.

Permalänk
Avstängd

@spinymartin: Korten med tredjepart kylare tar upp 2,5" slots så kylning av korten blir ditt största problem. Beroende på val av plattform.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Vattenblock skulle ju fungera annars om bredden ställer till det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinymartin:

är det bättre att ha 1 och sen upgrade om typ ett eller två år?

Ja.

Två kommer att ge dig marginella förbättringar.

Ett nytt high end kort om 2år kommer att ge dig mer än så.

Permalänk

@spinymartin: Jag har ett 1080 Ti och spelar i 3440x1440 75Hz. Kör med högsta möjliga inställningar och inget av de spel jag testat ligger under 75 fps. Två såna kort är klart overkill.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett 1080 ti nu, sen när det finns bättre kort köpt ett nytt och sålt 1080 ti.

Permalänk
Avstängd

Hur står sig 1080 idag och framgent? Verkar skilja uppemot nästan 25% i vissa typer av tester (mot Ti), så min fundering om man kör tex denna typ av spel som illustrerande exempel?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Det är inte overkill rent prestandamässigt på något sätt, däremot kräver det sin systemlösning för att kunna använda det. Och det blir för väldigt många bortslöade pengar. Inom datorteknik finns det så otroligt mycket saker som man borde ha och man får börja i rätt ordning.
-Där bara 2st grymma skärmar + en stol kostar mer än vad de flesta har råd med.

Permalänk

Varför inte köpa nvidias toppkort xp eller vad de nu heter om du nu ska köra 2st 1080ti det lär väl vara bättre?

Permalänk
Medlem

Eftersom Crossfire / SLi har mer eller mindre av-vecklats, och ingen egentligen förväntar sig att utvecklarna ska lägga några större resurser på Direct X versionen av samma funktionalitet så skulle jag säga att dual något i grafikkortsväg inte är en bra väg att gå. Möjligen kan man motivera att köpa ett grafikkort i dag, och "senare" köpa ett nytt, av nyare generation, för att behålla det gamla, och köra spelens fysik på det kortet. Men det är om stöd för det kommer implementeras generellt... Annars är även det meningslöst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen

Finns förmodligen en hel hög andra inköp som skulle förhöja din totala upplevelse mer än ett extra 1080 Ti för samma peng. Tänk skärm(ar), hörlurar, tangentbord, stol osv, beroende på vad du sitter med idag givetvis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Inlägg dolda. Kan man inte citera rätt och inte orkar ändra sina fel? Vänta med att posta nästa gång och ta en promenad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Varför inte köpa nvidias toppkort xp eller vad de nu heter om du nu ska köra 2st 1080ti det lär väl vara bättre?

Om du menar två Titan xp så är det ganska mycket dyrare och inte så värst mycket bättre.
Två 1080ti slår ett Titan xp. Stort. Om sli fungerar som det ska dvs.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ett 1080 Ti räcker bra. Sen uppgraderar du till ett nytt och mycket bättre kort när det behövs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@Storage Jar: jo precis. Men sällan sli funkar bra tycker ja. Isf måste man ha bra kylning o få ner värme å sen ha bra drivrutiner. Hopppas de löser sig

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk oroar sig så mycket över värme? Jag har kört SLI eller Crossfire i flertalet datorer och inte haft problem. Jag har använt standard miditowerchassin och har kört med vanlig luftkylning. Grafikkorten har varit med tredjeparts luftkylare.

Däremot om du ska börja klocka eller köra med microATX lösningar och chassin , då kan det kanske bli lite varmt i lådan.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Jag körde 2x 1080 i SLI tills 1080ti släpptes, funderade länge på om jag skulle skaffa ett andra kort men känner att strulet med SLI inte är värt, särskilt inte i dagsläget som en annan skrev i tidigare inlägg. Tanken med Directx12 var att utvecklarna själva skulle ha mer kontroll över multi-gpu lösningar de implementerar i sina spel. Resultatet blev istället att multi-gpu har övergetts nästan helt och det går inte att trixa fram en lösning på egen hand som det gå i DX11.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@spinymartin: Jag tror du gör det enklast för dig själv och din plånbok genom att enbart köra med ett 1080 Ti. Jag spelar alla mina spel på 3840 x 1600p och 60 Hz. Hittills har jag inte stött på några problem med denna upplösning och uppdateringsfrekvens. Och då använde jag också en gammal Intel i7 980X från typ 2011. Nu har jag bytt upp mig till Intels senaste Skylake X och fick mig en ytterligare boost på samma upplösning... när Vsync är avstängt.

Så med andra ord, ett singel 1080 Ti kan räcka långt om du ska spela på en ännu lägre upplösning än vad jag gör. Visst, du kanske har avsikten att spela på 100-144 Hz och jag kan tänka mig att ett 1080 Ti skulle kunna klara av det, dock förutsatt att det görs i kombination med en tillräcklig processor.

Men om du ändå vill lägga de där extra pengarna så kan det kanske istället vara värt att lägga dem på en bättre processor... eller något. Visserligen räcker en 7700K eller något liknande särskilt långt men jag har märkt med min Skylake X processor ger en rejäl boost i de spel som drar nytta av ännu fler kärnor. Och vissa spel gör det. I synnerlighet när vi snackar om högre Hz uppdateringsfrekvens även vid högre upplösning.

Min processor ligger på runt 10-20% på alla kärnor i de mest CPU intensiva spelen med Vsync på (60Hz, 3840 x 1600). Men släpper jag loss uppdateringsfrekvensen så har jag sett min CPU gå upp i 50% på alla dess kärnor och då har jag fått 150-200 FPS i de spel som klarar av det. Min gamla 6-kärniga 980X gav kanske max 60-90 FPS i samma scenarion.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

om du inte ska köra hög upplösning är det onödigt med två

Permalänk
Avstängd

En inpassfråga, men jag undrar över effektbehovet och dimmensionering av PSU vid 180 Ti i SLI.

Effektbehovet är angivet till 250W stycket på modellen jag tittade på.

Betyder det 850W på PSU, eller klarar jag mig med ett 750W om jag vill kunna köra SLI i framtiden?
(Edit, om jag vill hålla mig under 80% belastning på PSU)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag hade inte satsat på mer en ett grafikkort i dagsläget. SLI håller sakta men säkert på att dö och speltillverkarna verkar inte alls satsa på multigpu-lösningar i DX12. Säger jag som fram tills GTX 1080 släpptes alltid körde SLI, senast 3st GTX 980. Nu är det slut med det. Nästa uppgradering blir ett (1st) Volta.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spinymartin:

tänkte bygga en bra gaming dator nu. Är det overkill att ha 2 1080ti?

är det bättre att ha 1 och sen upgrade om typ ett eller två år?

jag tänker inte sköra 3d eller så. kanske köra på 3440x1440 skärm sen.

Kan du tänka dig att skippa att köra ULTRA på allt, så hade jag kört på det och ett 1080ti kort. Stödet för SLI blir sämre hos nvidia och utvecklare är inte så sugna på att själva skriva det stödet till sina spel då det blir merarbete mot en rätt liten grupp entusiaster. Spara pengarna till nästa High End Kort som släpps.

Permalänk
Avstängd

En fundering då, skall man dänga till med 1080Ti nu, eller vänta något år på nästa generation och bara köra köra 1080 nu?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En fundering då, skall man dänga till med 1080Ti nu, eller vänta något år på nästa generation och bara köra köra 1080 nu?

Beror ju ganska mycket på vilken skärm du tänker köra med. Jag har ett GTX 1080 och det funkar helt OK ihop med min 3440x1440 skärm men det är på gränsen. Funkar bra tack vare G-Sync.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Vad kör du på för frekvens i den upplösningen?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vad kör du på för frekvens i den upplösningen?

Max frekvens på skärmen är 100Hz. Spelar exempelvis just nu nya Prey med i princip maxade inställningar och ligger mellan 70-95 fps som tack vare G-Sync är supersmooth.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Allright, tackar för infon, skall gå vidare kring detdär!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Stödet för SLI blir sämre hos nvidia och utvecklare är inte så sugna på att själva skriva det stödet till sina spel då det blir merarbete mot en rätt liten grupp entusiaster.

Jag tror (och hoppas) att stödet för multipla grafikkort blir bättre när fler spelmotorer utvecklats för att dra nytta av DirectX 12. Men jag tror inte den förbättringen kommer ske i form av att det blir "multi GPU" för högre FPS, utan i stället att man kommer uppmuntra spelare till att behålla sina gamla grafikkort när d uppgraderar med ett nytt, och att man kommer köra fysik och AI på det gamla grafikkortet. Helt klart är att SLI / Crossfire mer eller mindre har gjort sitt för den här gången.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja, det är overkill skulle jag säga.