Permalänk
Medlem

Värdera en gammal häst

Behöver lite mer åsikter för att få en mer noggrann värdering av min dator:

Moderkort: Asus Maximus IV Gene Z77
CPU: Intel 2500K @ 4,5Ghz + Vattenkylt
GPU: Nvidia GTX 980 Ti 6GB + Vattenkylt
Ram: Corsair 32Gb 1600Mhz
Main OS Diskar: A-Data 120gb x2 Raid0 (Totalt 240GB)
Extra disk: 128GB Intel SSD Disk
Chassi: Temjin TJ08B-E med eftermonterad 200mm fläkt i fronten istället för standard 180mm.
PSU: Corsair AX750

Har Custom vattenkylning i chassit med en X2O 750 Dual Bayres/Pump samt en 180mm radiator i fronten + en 120mm bak.
CPU + GPU är alltså vattenkylt, kan få fram exakta modellnamn på vattenblocken till dessa om det spelar roll för priset.
Kartonger med tillbehör finns kvar till det mesta.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Kan inte värdera den själv men är nyfiken på vad andra tror. Är eventuellt spekulant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar inte bli mycket liv i den här tråden så tänkte tillägga även att det är original Windows 10 (Uppgraderat från Windows 7) som finns på burken

Gjort en ungefär uppskattning själv, är den rättvis?
CPU: 800kr
Mobo: 600kr
GPU: ~2700kr (sitter vattenblock på + att originalkylare finns)
Ram: 1000kr?
OS diskar i raid: 600kr
Extra SSD: 300kr
Chassit + 200mm fläkt: 600kr
PSU: 800kr

Sen extra grejer som pump/res (350kr) , 2st Radiatorer (400kr).

Får det till ett uppskattat pris på 8150kr, känns det fair?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker absolut 8K är rimligt, iaf som budstart!

Permalänk
Medlem

Jag är inte spekulant, men tycker i alla fall det låter högt. Men å andra sidan säljer alldeles för mycket grejer på marknaden till vad jag tycker är orimligt höga priser, så det är kanske rätt i alla fall...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Moderkort 900
Cpu 400
Ram 1500 (minst, har gått upp på sistone)

Permalänk
Medlem

Som ovan, jag skulle sätta 8k budstart och 9500:- köp nu eller någe sånt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tror nog att du kan få mer om du plockar bort vattensystemet och kränger det separat.
Entusiastgrejer i all ära, som begagnat kan det vara svårt att få ut extra för dom.
Kort sagt, ditt system blir inte mindre värt med standard kylning.
Plus att du nog kan få en slant för blocken och radiatorerna.

Permalänk
Medlem

Någonstans mellan 7-8k.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är väl i stort sett GPUn som är dragkraften i burken skulle jag säga, du får nog 3k på dagens marknad för det kortet

Många kan även tycka att begagnad vattenkylning kan dra ner priset ibland, beroende på ålder. Med ett par år på nacken så blir det ju en extra riskfaktor.

Jag skulle tippa på 6-7k som budstart, beroende på hur länge PSU/diskar har gått.

Permalänk
Skrivet av delarossa:

Kan inte värdera den själv men är nyfiken på vad andra tror. Är eventuellt spekulant.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur ska frakten lösas då?
Att skicka en monterad dator i ursprungliga chassikartongen känns verkligen våghalsigt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Och hur ska frakten lösas då?
Att skicka en monterad dator i ursprungliga chassikartongen känns verkligen våghalsigt.

Menar du att post nord inte skulle vara försiktiga 😁
Det skulle nog gått att lösa men den var lite för vass för min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Och hur ska frakten lösas då?
Att skicka en monterad dator i ursprungliga chassikartongen känns verkligen våghalsigt.

Det är så Inet och Komplett skickar sina färdigbyggda datorer och risken för fraktskador är nog inte större än vanligt.

Jag tror dessutom att de nekar montering av vissa CPU-kylare p.g.a. vikt för att minimera risken för skador.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är så Inet och Komplett skickar sina färdigbyggda datorer och risken för fraktskador är nog inte större än vanligt.

Jag har skickat, och tagit emot, datorer fraktade i princip på det viset. Jag vet inte hur Inet gör, så det kan jag inte uttala mig om, men, härifrån skickas, nya burkar, bara i dubbelboxat emballage. Alltså, originalkartong + ytterkartong. Helst hade jag skickat allt så som Inet tycker man ska göra om man inte har kvar originalkartongen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Förstår att custom vattenkylning inte är lockande för alla men blir att sälja den komplett
Men då är 8k inte helt fel som riktpris/budstart, ska se om jag orkar ta lite nya bilder och gör en annons i helgen!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X