HP Envy X360 med AMD Ryzen 5 2500U och Radeon Vega-grafik listas

Permalänk
Melding Plague

HP Envy X360 med AMD Ryzen 5 2500U och Radeon Vega-grafik listas

Utrullningen av AMD Ryzen avrundas med bärbara datorer, där en av de första modellerna med Ryzen Mobile hittat ut på webben och avslöjar specifikationerna för Ryzen 5 2500U.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de till slut verkar komma. Mobila delen av persondatormarknaden är ju extremt viktig och långt mycket mer så än stationära, så hoppas de utvecklat fantastiskt strömsnåla och stabila styrkretsar.

Skräll vore ju om de kunde övertyga Apple att köra Ryzen/Vega under något år. Då hade de andra aktörerna tittat noggrant.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Kul att Intel även får konkurrens på bärbara marknaden. Det är ju faktiskt den som är störst efter server/enterprise.

Hade nog slagit till om det inte vore så att jag nyss köpt en ny HP laptop förra månaden. Men jag tittar även på mindre formfaktor än 15.6" och saker som touch inget jag letar efter heller. Jag sålde rentutav min Surface Pro 4 till fördel för en vanlig standard slimmad laptop.

Skrivet av Teddis:

Skräll vore ju om de kunde övertyga Apple att köra Ryzen/Vega under något år. Då hade de andra aktörerna tittat noggrant.

Tror inte ens det hade varit en skräll. Apple har ju kört AMD GPUer i sina datorer väldigt länge och som jag förstår så kommer dom rätt bra överens.

Permalänk
Inaktiv

Nu väntar jag på att lenovo släpper en thinkpad med ryzen 7 och plats för både SSD och HDD så jag kan äntligen uppgradera bort mig från intel och sketna nvidia.

Permalänk
Medlem

Den ser riktigt trevlig ut! Sålänge dom inte försöker tälja guld på den, men antar att dom första kommer kosta som en surface.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Synd att det är vega GPU bara... Lär ju passa sådär i en laptop haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Synd att det är vega GPU bara... Lär ju passa sådär i en laptop haha.

Vega är ganska energisnål men RX Vega kretsarna är så högt klockade för att konkurrera med 1080 så de tappar all effektivitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att det är rimligt med 16:9-skärm när det ska gå att spela lite på den. Men någon gång hade det varit uppfriskande med 16:10 eller 3:2.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

AMD U-series CPU:er. ULV eller 35/45W?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

AMD U-series CPU:er. ULV eller 35/45W?

Notebookcheck spekulerar i ULV (15-25 W) baserat på att HP skickar med en likadan nätadapter (45 W) som till föregående "AMD Envy", vilken är utrustad med A12-9720P. Kan jämföras med en nätadapter á 65 W för Envy x360 i5-7200U/940MX. Blir spännande att se hur AMD:s nya presterar

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Nypa salt som vanligt: https://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/AMD-Raven-Ridge-Per...

Jag hade också gärna sett en sån i en thinkpad. Gärna i ett X60 skal

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Synd att det är vega GPU bara... Lär ju passa sådär i en laptop haha.

Vega är en grym arkitektur att platsa i en APU. Att Vega 10 drar mycket ström i desktopsegmentet med den tillverkningsprocess som den görs på är en helt annan sak.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Tror inte ens det hade varit en skräll. Apple har ju kört AMD GPUer i sina datorer väldigt länge och som jag förstår så kommer dom rätt bra överens.

Fast de har aldrig kört med en AMD x86 CPU, men de var bra nära en gång med första generationens Macbook air. Jag tror för Apple så spelar prestanda/watt skalan otroligt mycket roll, så det är först nu på väldigt länge som AMD levererar där.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på vad AMD måste komma med på mobilsidan. En effektsnål CPU till ultrabooks? En lite törstigare men starkare?
Intressant hur pass denna vega krets presterar. En 1/5 del cores, mycket slöare minne(?), dock så har ju Vega ett riktigt bra spann i klockfrekvens vilket antagligen gör att effekten går att styra riktigt bra.

Jag tycker det är korkat om de inte kör typ Ryzen 5 och 7 1700 till typ workstations. Finns ju redan nån gaminglapto med de alternativen dock.

På mitt jobb köper man i princip bara in laptops, jag fick nån ultrabook historia. Den hade gärna fått väga 1kg mer och varit bättre istället. Är man nån späd typ som bara ska hålla på med powerpoint duger säkert det mesta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Antar att det är rimligt med 16:9-skärm när det ska gå att spela lite på den. Men någon gång hade det varit uppfriskande med 16:10 eller 3:2.

Speciellt sedan idioterna på MS införde ribbon som käkar upp en hel del vertikala pixlar. Blir så skoj i solidworks eller liknande där man har kvar 9 pixlar i mitten för det man ska faktiskt göra :/

Permalänk
Medlem

Undrar ja om inte en ned clockad vega borde kunna tuffa på fint i en bärbar!