Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rick69:

IMF Head Foresees the End of Banking and the Triumph of Cryptocurrency
https://fee.org/articles/imf-head-predicts-the-end-of-banking...

"In the long run, the technology itself can replace national monies, conventional financial intermediation, and even "puts a question mark on the fractional banking model we know today."

Den tanten har i alla fall tänkt igenom det en aning. Är dock långt från vad crypto-älskarna predikar som hon själv förespråkar. Hon förespråkar egentligen ett paypal med en ny valuta som har ett konstant värde. Eller tja.. Blockchainvaluta med fast värde (ish). Absolut inte vad pyramidälskarna vill ha. Detta är dock en god idé för just det hon gaggar om. Enda problemen är att kontanter kan komma att undermineras när köp sker mer och mer digitalt, samt att banker kan undermineras. Alla förstår nog inte att ettor och nollor aldrig kan ersätta fysisk likvid, eller varför banker är något positivt. Personligen tycker jag det är en hyfsad tanke, men hur det ska implementeras blir lite kul att klura på. Vad ska den valutan stödjas av? För något måste ju vara det som bestämmer värdet, exempelvis guld, om det nu ska vara ett ganska konstant värde. Jag anser inte att ens hennes idé riktigt är helt genomtänkt, men ett steg i rätt riktning är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

IMF Head Foresees the End of Banking and the Triumph of Cryptocurrency
https://fee.org/articles/imf-head-predicts-the-end-of-banking...

"In the long run, the technology itself can replace national monies, conventional financial intermediation, and even "puts a question mark on the fractional banking model we know today."

Intressant. Något som säkert betraktas som både bra och dåligt med kryptovalutor måste ju vara hur de är frikopplade från finanspolitiska åtgärder... Christine Lagarde verkar dock inte se det som ett fixt imperativ:

"For instance, they could be issued one-for-one for dollars, or a stable basket of currencies. Issuance could be fully transparent, governed by a credible, pre-defined rule, an algorithm that can be monitored…or even a “smart rule” that might reflect changing macroeconomic circumstances."

..tolkar jag detta som. Det är lite svårt att se hur och vilka som skulle få lov att, och ens kunna ha inflytande över en decentraliserad valuta

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att alla världens ekonomier är menade att krascha i sinom tid, för att nollställas o göra plats för den nya globala världsekonomin?

/2woke4swec

jag menar, vem jobbar politikerna verkligen för? the man who pays them. o sist jag kolla trycker riksbanken numera pengar på EUs begäran och godkännande? Likaså resterande europa? Sedan världskrigen generellt?

Pengar fabrikerarna är the hidden ruler class på jorden. så hidden att folk inte ens tänker på var pengar kommer ifrån, det som tråden påpekar antar jag? Nej, vi dras alla sakta men säkert in under den nya världs ordningen. But people dont believe

FED, World bank, IMF, EU, FN, ISIS, etc - alla organ åt the hidden ruler class
grejen är att jag kan babbla om det här hela dagarna, men det är ändå inget hot för folk tror ändå inte på det.

Permalänk
Inaktiv

@Nardds: Fundra lite utanför den banan. Det finns andra möjliga "förklaringar". Själv är jag sugen på att jämföra globalismen och resterande "humanitära och fina" tankar, o s v, med nazizmen och liknande. Klura på den tankebanan du
Tänker inte gå in i djupet på detta. Delvis för att det nog kommer skapa ett ganska obehagligt diskussionsklimat. Men jag uppmuntar, som skrivet, att tänka i lite andra banor också. Liksom illuminati tanken så blir det rätt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Kan det vara så att alla världens ekonomier är menade att krascha i sinom tid, för att nollställas o göra plats för den nya globala världsekonomin?

/2woke4swec

jag menar, vem jobbar politikerna verkligen för? the man who pays them. o sist jag kolla trycker riksbanken numera pengar på EUs begäran och godkännande? Likaså resterande europa? Sedan världskrigen generellt?

Pengar fabrikerarna är the hidden ruler class på jorden. så hidden att folk inte ens tänker på var pengar kommer ifrån, det som tråden påpekar antar jag? Nej, vi dras alla sakta men säkert in under den nya världs ordningen. But people dont believe

FED, World bank, IMF, EU, FN, ISIS, etc - alla organ åt the hidden ruler class
grejen är att jag kan babbla om det här hela dagarna, men det är ändå inget hot för folk tror ändå inte på det.

Skall man anta att mängden smileys syftar på sarkasmen i ditt inlägg?

Skrivet av anon186252:

@Nardds: Fundra lite utanför den banan. Det finns andra möjliga "förklaringar". Själv är jag sugen på att jämföra globalismen och resterande "humanitära och fina" tankar, o s v, med nazizmen och liknande. Klura på den tankebanan du
Tänker inte gå in i djupet på detta. Delvis för att det nog kommer skapa ett ganska obehagligt diskussionsklimat. Men jag uppmuntar, som skrivet, att tänka i lite andra banor också. Liksom illuminati tanken så blir det rätt intressant.

Nej nej, gå gärna "in på djupet i detta"! ska bara hämta popcornen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triffid:

Nej nej, gå gärna "in på djupet i detta"! ska bara hämta popcornen.

Jo, jag förstår att den låter lite underhållande (aningen skruvad humor, men det är den absolut bästa). Det är halva poängen. Men utifrån hur diskussioner i liknande områden brukar gå, så avstår jag nog, tyvärr. Jag håller mig till att uppmuntra att tänka lite bortom det vanliga. Menar inte att det är "sanningen". Bara en intressant tanke

Kan hjälpa till en aning:
Alla sökte att lösa finansiella problem. Vissa försökte lösa dem för sitt folk, andra för världen. Dock så är ingen utav dem, den perfekta lösningen. Det blir tydligt att båda varianterna slår tillbaka på något sätt. Kan det vara då krigen startar?

Permalänk
Avstängd

Så när en vanlig brödätare som har pengar hemma i en spargris, får en position i en bank, då får han vara med och skapa pengar från luften? Det verkar ju låta helt fel och som om man försöker göra bankerna till statliga redskap. Den som skapar pengar är staten och bankerna ska inte få göra sådant för då suddar man ut gränsen för staten och den fria kapitalismen och det blir konstigt. Typ monopol-situation, fast det beror på om varje bank i landet får vara med och skapa pengar. Då blir det rättvis och fri kapitalism. Bortsett från problemet att det är tydligt att man blandar i statens roll i privata banker.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Riksbanken: ”Få andra alternativ än en e-krona”
https://www.nyteknik.se/digitalisering/riksbanken-fa-andra-al...

”Om Sverige blir kontantlöst kan en e-krona vara enda lösningen. ”Det är en fråga för hela samhället”, säger Cecilia Skingsley, vice riksbankschef.”

Uppmaning till Riksbanken: Gör e-krona med öppen källkod
https://www.nyteknik.se/digitalisering/uppmaning-till-riksban...

”Svenska digitaliseringsbolaget Iteam har väckt Riksbankens intresse. Iteam vill bygga e-kronan på en blockkedja med öppen källkod. ”Som medborgare vill man ha insyn”, säger grundaren Christian Landgren.”

Här är storbolagens förslag till en e-krona
https://www.nyteknik.se/digitalisering/har-ar-storbolagens-fo...

”Förslagen kommer från tyska och italienska finansbolag. De kommer från jättar som IBM, Visa, Ericsson och SEB. Konsultbolag som Accenture och Kairos Future har hört av sig, liksom nya fintechspelare som Trustly, Klarna, Fidesmo och Chromaway. Till och med det amerikanska teknikuniversitetet MIT har skickat ett bidrag. Alla vill de hjälpa Riksbanken att utveckla en e-krona.”

Permalänk

@Nardds: Undrar hur människor tänker idag. Detta som sker idag är "The big reset". 10-års misär väntar, total global ekonomisk kollaps! Vi som skrek att detta var på väg betraktades som galningar! Lycka till med ert samvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

@Nardds: Undrar hur människor tänker idag. Detta som sker idag är "The big reset". 10-års misär väntar, total global ekonomisk kollaps! Vi som skrek att detta var på väg betraktades som galningar! Lycka till med ert samvete!

Fast.. njae

När dammet lagt sig så kommer vi med en löjligt hög sannolikhet se att ägandet i världen har blivit än mer ojämlikt. Den ekonomiska eliten har lyckats komma i kontroll och besittning av en än större andel av existerande tillgångar. Det är liksom en röd tråd för moderna kriser efter globalt införande av fiatvalutor. Mer skulder, mer statlig intervention, mer möjlighet för de som har resurser att manövrera och påverka världens beslutsfattare.

Det är ju inte riktigt en "reset" i ordets rätta bemärkelse.

Permalänk

Ju mer skuld man pumpar in i en skuldmättad värld. Dess mer lidande blir då omöjlig att undgå. Hyperinflation och massarbetslöshet väntar samt BNP-kollaps etc. Krispaket i all framtid om detta ska fungera en liten tid framåt. Brutala tider framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDude2k6:

Ju mer skuld man pumpar in i en skuldmättad värld. Dess mer lidande blir då omöjlig att undgå. Hyperinflation och massarbetslöshet väntar samt BNP-kollaps etc. Krispaket i all framtid om detta ska fungera en liten tid framåt. Brutala tider framöver.

Krispaket kommer inte fungera i all oändlighet.

Bara räntan på USAs skenande statsskuld är ett problem och så klart överlever inte heller Sverige utan att sälja saker till USA som de köper av oss med pengar de lånat från Kina.

Man har 2 alternativ.

1.Skita i att betala tillbaka genom att gå bankrupt.
2.Inflation.
Båda är egentligen samma sak sedan finns alternativ 3 där man tar ansvar och börjar producera men det kommer aldrig hända.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Krispaket kommer inte fungera i all oändlighet.

Bara räntan på USAs skenande statsskuld är ett problem och så klart överlever inte heller Sverige utan att sälja saker till USA som de köper av oss med pengar de lånat från Kina.

Man har 2 alternativ.

1.Skita i att betala tillbaka genom att gå bankrupt.
2.Inflation.
Båda är egentligen samma sak sedan finns alternativ 3 där man tar ansvar och börjar producera men det kommer aldrig hända.

Jag menade krispaket tills det inte går att föra in mer skuld (funny money) i systemet.

Permalänk
Avstängd

Jag slutade tro på pengar efter det att de inte längre hade någon riktig korrelation mellan guldreserven och penningvärdet.
(Dvs långt innan jag var påtänkt...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag slutade tro på pengar efter det att de inte längre hade någon riktig korrelation mellan guldreserven och penningvärdet.
(Dvs långt innan jag var påtänkt...)

Kvantitativa lättnader = Injicera större mängd heroin till missbrukare och hoppas på förbättring! Centralbankerna har pumpat in (funny money) direkt i den finansiella venen sedan länge (repomarknaden).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDude2k6:

Kvantitativa lättnader = Injicera större mängd heroin till missbrukare och hoppas på förbättring! Centralbankerna har pumpat in (funny money) direkt i den finansiella venen sedan länge (repomarknaden).

Exakt, kortsiktiga belöningar, det är numera också vetenskapligt belagt att mentala belöningar frigör stimulerande signalsubstanser i den mänskliga hjärnan på samma sätt som narkotika.
Samma sak som enarmade banditer, eller poker, bara i mycket större skala...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Finns en parallell tråd där statens s.k. "räddningspaket" där riksbanken skjuter till 500 miljarder till svenska banker som sedan ska låna ut pengarna till företag som har det kärvt.

Jag har en liten fundering rörande detta som jag helt ärligt inte förstår särskilt bra, där någon kanske kan sprida lite ljus..

Jo. De här 500 miljarderna... Tanken är att riksbanken ska låna ut de här pengarna med nollränta till banker. Som jag förstår det finns det två hakar om man är en bank. 20% av pengarna måste faktiskt gå till företagslån och t.ex. inte till bostadslån. Missar man att uppfylla det här kravet, utgår en avgift om 0,2% (jag antar att det är på differensen mellan måluppfyllelse om 20% och faktisk företagsutlåning).

Man talar om att "bankerna tar risken"

Citat:

Hur lånen ska betalas ut och till vilka företag är upp till bankerna. Det är också banken som står för hela risken om bolaget sen, trots lånet, skulle gå i konkurs.

https://www.breakit.se/artikel/24172/darfor-kan-du-formodlige...

Hur exakt blir det här en risk om bankerna får låna pengarna till nollränta? Hur skiljer det sig egentligen för bankerna att ha lånat pengarna till nollränta jämfört med att bara få pengarna som en skänk från ovan? I fallet när banken lånar ut pengar, företaget går i kk, banken kan inte få tillbaka alla utlånade pengarna... men det här var ju "gratispengar"? Hur är det här en risk? Vad har man förlorat? Skulle det verkligen kunna vara så att den här straffavgiften om 0,2%, som då rimligen kan komma på tal när banken faktiskt har minskat andelen utlånat kapital av det de har erhållit från riskbanken, att det är den som är svarte petter?

Är det så att man är rädd att förbinda sig att låna ut pengar överhuvudtaget (ynka 20% ska alltså på något sätt ställas till förfogaden för företag) och man tror sig kunna misslyckas med det? Varför kan man helt enkelt inte låna ut pengar till 0-ränta och sedan försöka tjäna pengar bäst fan man vill, som banker i allmänhet gör, på resterande 80% ?

Jag förstår inte. Alltså jag tror inte riksbanken har onda avsikter, men om det är såhär det fungerar... Varför i helvete gör man något alls? Luta er tillbaka och drick kaffe om det här är det bästa ni kan skaka fram. Det är fullständigt bortom mig att förstå hur detta skulle göra mer nytta än skada.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Finns en parallell tråd där statens s.k. "räddningspaket" där riksbanken skjuter till 500 miljarder till svenska banker som sedan ska låna ut pengarna till företag som har det kärvt.

Jag har en liten fundering rörande detta som jag helt ärligt inte förstår särskilt bra, där någon kanske kan sprida lite ljus..

Jo. De här 500 miljarderna... Tanken är att riksbanken ska låna ut de här pengarna med nollränta till banker. Som jag förstår det finns det två hakar om man är en bank. 20% av pengarna måste faktiskt gå till företagslån och t.ex. inte till bostadslån. Missar man att uppfylla det här kravet, utgår en avgift om 0,2% (jag antar att det är på differensen mellan måluppfyllelse om 20% och faktisk företagsutlåning).

Man talar om att "bankerna tar risken"

https://www.breakit.se/artikel/24172/darfor-kan-du-formodlige...

Hur exakt blir det här en risk om bankerna får låna pengarna till nollränta? Hur skiljer det sig egentligen för bankerna att ha lånat pengarna till nollränta jämfört med att bara få pengarna som en skänk från ovan? I fallet när banken lånar ut pengar, företaget går i kk, banken kan inte få tillbaka alla utlånade pengarna... men det här var ju "gratispengar"? Hur är det här en risk? Vad har man förlorat? Skulle det verkligen kunna vara så att den här straffavgiften om 0,2%, som då rimligen kan komma på tal när banken faktiskt har minskat andelen utlånat kapital av det de har erhållit från riskbanken, att det är den som är svarte petter?

Är det så att man är rädd att förbinda sig att låna ut pengar överhuvudtaget (ynka 20% ska alltså på något sätt ställas till förfogaden för företag) och man tror sig kunna misslyckas med det? Varför kan man helt enkelt inte låna ut pengar till 0-ränta och sedan försöka tjäna pengar bäst fan man vill, som banker i allmänhet gör, på resterande 80% ?

Jag förstår inte. Alltså jag tror inte riksbanken har onda avsikter, men om det är såhär det fungerar... Varför i helvete gör man något alls? Luta er tillbaka och drick kaffe om det här är det bästa ni kan skaka fram. Det är fullständigt bortom mig att förstå hur detta skulle göra mer nytta än skada.

https://www.youtube.com/watch?v=qUTEPYmWVyw

Kort svar: Centralbanker och banker skapar krediter (funny money) från luft och får ränta på dyngan. Pengars värde vilar på allmänhetens förtroende. Riksbanken står beredd att vidta ytterligare åtgärder och tillföra den likviditet som behövs (funny money paket efter paket efter paket...). Federal Reserve gjorde på måndagen ECB sällskap och lanserade obegränsade köp av räntepapper. Hyperinflation inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

En del personer har varnat för och förutspått hyperinflation väldigt länge nu utan att det inträffat trots flera ingrepp av olika centralbanker. De pratar om de få länder där hyperinflation har uppstått men världen har fler än 3-4 länder. Hur kommer det sig att tidigare QE inte ledde till hyperinflation? Stämmer deras ekonomiska modeller överens med hur ekonomin fungerar i verkligheten?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

Kort svar: Centralbanker och banker skapar krediter (funny money) från luft och får ränta på dyngan. Pengars värde vilar på allmänhetens förtroende. Riksbanken står beredd att vidta ytterligare åtgärder och tillföra den likviditet som behövs (funny money paket efter paket efter paket...). Federal Reserve gjorde på måndagen ECB sällskap och lanserade obegränsade köp av räntepapper. Hyperinflation inom en snar framtid.

Jo med ett större systemperspektiv så är det ju varför krispaketet i sig är djupt problematiskt, men min fråga/fundering rörde snarare den specifika utformningen.

Skrivet av Goedendag:

En del personer har varnat för och förutspått hyperinflation väldigt länge nu utan att det inträffat trots flera ingrepp av olika centralbanker. De pratar om de få länder där hyperinflation har uppstått men världen har fler än 3-4 länder. Hur kommer det sig att tidigare QE inte ledde till hyperinflation? Stämmer deras ekonomiska modeller överens med hur ekonomin fungerar i verkligheten?

Är inte den primära förklaringen att inflationen hålls nere genom att lönerna hålls nere? Kapitalet ackumuleras och binds i tillgångar och når i väldigt liten utsträckning slutkonsumenter och lönearbetare. I viss mån ökar materiellt välstånd men prisnivåer står ganska stilla.

Edit: Det känns som jag formulerade det här väldigt bakvänt.. Som du skriver, inflationen har inte skenat. Inflation kommer obönhörligen ske om valutamängden som faktiskt deltar i varu- och tjänste-ekonomier ökas. Det har knappt skett. Av det följer att pengarna har hamnat någon annanstans. Så relativt den totala valutamängden "hålls lönerna nere".

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Jo med ett större systemperspektiv så är det ju varför krispaketet i sig är djupt problematiskt, men min fråga/fundering rörde snarare den specifika utformningen.

Är inte den primära förklaringen att inflationen hålls nere genom att lönerna hålls nere? Kapitalet ackumuleras och binds i tillgångar och når i väldigt liten utsträckning slutkonsumenter och lönearbetare. I viss mån ökar materiellt välstånd men prisnivåer står ganska stilla.

Edit: Det känns som jag formulerade det här väldigt bakvänt.. Som du skriver, inflationen har inte skenat. Inflation kommer obönhörligen ske om valutamängden som faktiskt deltar i varu- och tjänste-ekonomier ökas. Det har knappt skett. Av det följer att pengarna har hamnat någon annanstans. Så relativt den totala valutamängden "hålls lönerna nere".

Den specifika utformningen kan inte jag svara på men ett e-mail till riksbanken så får du kanske ett svar. Angående hyperinflation så kolla in detta. Federal Reserve to lend additional $1 trillion a day to large banks. 1000 miljarder dollar per dag ska pumpas in till banker. Helt otroligt, vilka tider vi får uppleva nu.