Permalänk
Medlem

Rakning

Tja.
Tror jag har sett en fet tråd här på Swec om rakning, med dyra instegsgrejer. Avancerade barberargrejer.
Jag vill här inte beblanda mig med detta.

Utan jag vill här fråga er om ni har kommit över några grymma, prisvärda rakblad.
Inga engångsprylar.

Trött på Gilette's överpris.

Permalänk
Medlem

@Falcon:
Beroende på om du är villig att beställa online eller inte.
Men Wilkinson Sword är ett bra märke.
Visst priset springer iväg för de mer avancerade rakbladen, men håller man sig till de mindre avancerade är priset rimligt enligt min åsikt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Beror på ditt hår. Kör jag Wilkinson Sword så blir hyvlarna en eller två gågnersblad. Det jag kör är mach 3 samt en nagelborste för att ta bort håret som fasnar mellan bladen. Samt då jag ofta sparar skägg så kår jag en trimmer innna ifall det är lång och sedan använder hyvlarna.

Den stora skillnaden för mig är hur stort avståndet mellan bladen är samt vinkel. Det som avgör om jag kan göra rent dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Brukar köpa Cien Shark 5-blade på Lidl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Tror jag har sett en fet tråd här på Swec om rakning, med dyra instegsgrejer. Avancerade barberargrejer.
Jag vill här inte beblanda mig med detta.

Utan jag vill här fråga er om ni har kommit över några grymma, prisvärda rakblad.
Inga engångsprylar.

Trött på Gilette's överpris.

Bara förvatt det skrivs om avancerade barberargrejer i tråden så är det inte allt den handlar om.
Finns mycket kunskap i den oxå. Även om enklare produkter. Mitt tips till dig är en så kallad säkerhetshyvel. De finns från ca 100 kr och uppåt på bland annat ebay. Till dessa använder man helt vanliga rakblad som går att köps på ebay sjukt billig. Några enstaka tior för 100 blad.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en merkur 34c, featherblad från ebay, arko shaving soap och en borste från Coop för 50 sek. Ett featherblad räcker till 3-4 rakningar.

Köpte detta för tre år sen och har inte lagt en enda krona sen dess på rakning, och det blir mycket bättre än apparater även om det tar lite tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Tror jag har sett en fet tråd här på Swec om rakning, med dyra instegsgrejer. Avancerade barberargrejer.
Jag vill här inte beblanda mig med detta.

Utan jag vill här fråga er om ni har kommit över några grymma, prisvärda rakblad.
Inga engångsprylar.

Trött på Gilette's överpris.

https://www.philips.se/c-p/QP2520_30/oneblade

Finns för 350kr på Chlas ohlsson, Ingen hudirritation och presterar galant.
Enda nackdelen är la det tar 8h! att ladda den.

En Blandning mellan rakblad och apparat, ett blad håller ca 4 - 6 månader och kostar 150kr styck om du köper tvåpack.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Det du behöver är ... featherblad från ebay...

Skickades från m.sweclockers.com

Dålig rekommendation! Feather för en nybörjare som inte lärt sig hur kritiskt det är att inte trycka som man gör med vanliga sensor/mach3 etc brukar sluta med ganska stor blodutgjutelse, irriterad hud + desillusionerad person. Börja med ett snällare blad som Astra eller Voskhod, eller lite vassare men fortfarande snällt som GSB eller Polsilver. (Dessutom är en himla massa av Featherbladen från Kina/Thailand på ebay tydligen fake).

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Dålig rekommendation! Feather för en nybörjare som inte lärt sig hur kritiskt det är att inte trycka som man gör med vanliga sensor/mach3 etc brukar sluta med ganska stor blodutgjutelse, irriterad hud + desillusionerad person. Börja med ett snällare blad som Astra eller Voskhod, eller lite vassare men fortfarande snällt som GSB eller Polsilver. (Dessutom är en himla massa av Featherbladen från Kina/Thailand på ebay tydligen fake).

Det därför man har merkuren. Själv när jag började gick jag också från gilletes egna skit, och jag erkänner dom tre-fyra första gångerna skar jag mig lite, men sen gick det hur bra som helst. Valet var mellan derby och feather, och det sistnämnda är ljusår bättre.

https://www.ebay.com/usr/djsparepart. Denna säljare skickar direkt från Japan, och tror knappast att det är kinaskit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

https://www.ebay.com/usr/djsparepart. Denna säljare skickar direkt från Japan, och tror knappast att det är kinaskit.

Här är en svensk säljare på Tradera som säljer prova på paket. Bra om man vill prova några olika blad för en billig penning och inte vill köpa 100-pack direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Tror jag har sett en fet tråd här på Swec om rakning, med dyra instegsgrejer. Avancerade barberargrejer.
Jag vill här inte beblanda mig med detta.

Utan jag vill här fråga er om ni har kommit över några grymma, prisvärda rakblad.
Inga engångsprylar.

Trött på Gilette's överpris.

Vill du inte betala överpriser för blad så är det ju en säkerhetshyvel du ska ha. Man behöver inte gå all in och köpa tvål och dyr borste och hela kitet om man inte vill. Man kan köpa en säkerhetshyvel och fortsätta köra med vanligt rakskum/gel om man vill.
Det finns hyvlar allt från under 100-lappen på ebay/aliexpress till betydligt dyrare saker.
Merkur 34c är en hyvel som ofta rekommenderas till nybörjare. Jag började med en hyvel från Edwin Jagger, som är ganska lik.
Även om de kostar runt 400kr är det ju snabbt insparade pengar då bladen är väldigt billiga. Jag köpte typ en livstids användning av blad för nån hundralapp eller två.

Skrivet av guermantes:

Dålig rekommendation! Feather för en nybörjare som inte lärt sig hur kritiskt det är att inte trycka som man gör med vanliga sensor/mach3 etc brukar sluta med ganska stor blodutgjutelse, irriterad hud + desillusionerad person. Börja med ett snällare blad som Astra eller Voskhod, eller lite vassare men fortfarande snällt som GSB eller Polsilver. (Dessutom är en himla massa av Featherbladen från Kina/Thailand på ebay tydligen fake).

Man har, såklart, olika bra känsla för hur man ska göra och det är ju olika hur mycket man läser på innan man rakar sig första gången med sin säkerhetshyvel men så länge man inte har en väldigt aggressiv hyvel så tycker jag att dessa varningar till nybörjare man läser överallt är betydligt överdrivna.
När jag skulle testa första gången så var jag mer eller mindre beredd på att jag skulle punktera halspulsådern eller liknande, utifrån det jag läst men det gick helt utan blodspillan. Nu hade jag visserligen inte feather-blad första gången men jag tror inte att det hade blivit så mycket blodspillan då heller.
När jag använde shavette för första gången var det med feather-blad och det gick åxå utan missöden.

Så även om jag inte tycker att man behöver säga att man ska använda feather första gången behvöer man, IMO, inte vara så himla rädd för dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Det du behöver är en merkur 34c, featherblad från ebay, arko shaving soap och en borste från Coop för 50 sek. Ett featherblad räcker till 3-4 rakningar.

Köpte detta för tre år sen och har inte lagt en enda krona sen dess på rakning, och det blir mycket bättre än apparater även om det tar lite tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bekräftar detta. Skaffade en Merkur 34c för mina Coop-poäng och sprang glad i hågen till NK och köpte ett singel-paket med 10 st Feather-blad. Verkar typ bara vara där de finns. När de var slut provade jag Derbys blad, och för min del fungerar de mycket bättre. Det verkar vara individuellt.
Senare beställde jag 100 Derby-blad och just en Arko-tvål från Amazon för typ inga pengar alls.

Skönt att vara fri från den svindyra Gilette-trenden.

Edit: Ett block alun kan vara välinvesterat också. Verkar hålla hur länge som helst, och funkar både när man tabbat sig med hyveln eller bara vill få rodnaden efteråt att lägga sig. Återigen - Amazon! De finns bara till grova överpriser i butik.

För tekniken, se denna video: https://www.youtube.com/watch?v=ps88RU_BXlA

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte att många har sådana problem, ta en dusch, i slutet, tvåla på, kör med valfri hyvel.

Stubben är då så pass mjuk att du kan köra med trubbig sådan.

<- Extrem skäggväxt, detta är det som funkar för mig.

Permalänk
Medlem

En säkerhetshyvel och rakblad från Feather (de är i särklass bäst). Du kan få 200st blad för ett par hundra på Ebay. De räcker ungefär fem rakningar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Förstår inte att många har sådana problem, ta en dusch, i slutet, tvåla på, kör med valfri hyvel.

Stubben är då så pass mjuk att du kan köra med trubbig sådan.

<- Extrem skäggväxt, detta är det som funkar för mig.

Nej. Du har inte extrem skäggväxt om "valfri hyvel" fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snody:

Nej. Du har inte extrem skäggväxt om "valfri hyvel" fungerar.

Prova efter morgonduschen, i duschen.

Permalänk
Medlem

Rakning efter duschen är så mycket skönare än om du inte duschat!

Jag kör med en billig Wilkinson Sword hyvel i kombination med billiga ebay-blad. Just nu är det Gillette-blad som sitter på. Använder rakgel från Gillette, men har ingen fancy borste eller liknande (än) utan använder händerna.
Alun-sten (eller liknande) är superbra, skär mig ett par gånger per år och då är det skönt att stoppa blödningen. Funkar bra också till sårvård av andra mindre skärskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Prova efter morgonduschen, i duschen.

Nej tack. Dina metoder avsedda för babyfjun fungerar inte om man har riktig skäggväxt, speciellt inte om det gått några dagar mellan rakningarna. Då ska det till dusch, preshave-kräm, riktigt skum av bra rakkräm/tvål och rakning med marknadens vassaste blad i flera omgångar och därefter kallt vatten som försiktigt torkas bort med en nytvättad handduk. Därefter alun om det blivit några små skärsår och avslut med en för ändamålet avsedd lotion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snody:

Nej tack. Dina metoder avsedda för babyfjun fungerar inte om man har riktig skäggväxt, speciellt inte om det gått några dagar mellan rakningarna. Då ska det till dusch, preshave-kräm, riktigt skum av bra rakkräm/tvål och rakning med marknadens vassaste blad i flera omgångar och därefter kallt vatten som försiktigt torkas bort med en nytvättad handduk. Därefter alun om det blivit några små skärsår och avslut med en för ändamålet avsedd lotion.

nm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Förstår inte att många har sådana problem, ta en dusch, i slutet, tvåla på, kör med valfri hyvel.

Stubben är då så pass mjuk att du kan köra med trubbig sådan.

<- Extrem skäggväxt, detta är det som funkar för mig.

Jag vet inte vad du menar med valfri hyvel och extrem skäggväxt men att få av själva stråna är inte det enda problemet. Med flerbladssystem så fastnar stråna mellan bladen och efter ungefär ett drag får man ta en nål eller liknande och dra mellan bladen för att det öht ska gå att använda den. Har det gått några dagar sedan senaste rakningen så blir det ännu värre. Har man riktigt kraftiga strån kan detta bli ett problem även med säkerhetshyvel (särskilt om man inte rakar sig varje dag) och man bör välja en hyvel med öppen kam.

Permalänk
Inaktiv

@dumbo: man sköljer hyveln efter varje drag i duschen, har du lite bra vattenflödet spolas stråna bort. Även om du har extrema som jag, 100 qm strån. Fast förutom skägget sparar jag inte det övriga till strån.

Man rakar sig ju varje morgon i samband med morgon duschen.

Förstår inte hur ni har sådana problem. Hoppas ingen rakar mothårs med. :9

Till de som lyckas med att få raksår, hur gör du för att lyckas med det?? Kanske om frugan skrämmer en genom att hoppa in i duschen med en. Har inte haft ett raksår sen 80-talet dock.. :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Förstår inte att många har sådana problem, ta en dusch, i slutet, tvåla på, kör med valfri hyvel.

Stubben är då så pass mjuk att du kan köra med trubbig sådan.

<- Extrem skäggväxt, detta är det som funkar för mig.

^^this^^
Trixet är ju att få stråna mjuka och det får man enkelt med varmvatten.
Och lite tvål för glidets skull.
Funkar fint oavsett hur grov skäggväxt man anser sig ha.
Hela poängen med alla olika skum och gels är ju att mjuka upp stråna.

Men vill man kosta på med hela hipster-kittet så är det såklart fritt fram

Hyvel byts direkt efter att den bättre hälften helt plötsligt har mjuka ben.

Permalänk
Medlem

Jag vill varmt rekommendera Philips OneBlade! My god(!) vilken bra apparat. Jag har väldigt känslig hud, men kan i princip torraka mig utan att få utslag av denna. Apropå utslag, det får jag av denna som ska vara framtagen för personer med extra känslig hud.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt rakning är drygt, har alltid kört med Gillettes hyvlar. Dyra och funkar sådär men har bara rullat på så under alla år.

Testade på skojs skull "Bic Blue3 Sensitive". Blödde seriöst på 5 ställen efter rakningen...

Då funkar ett gammalt Gillette rakblad bättre som man tycker är sådär.

Men rakningen ska gå snabbt och effektivt, men vill inte använda maskin som lämnar stubb kvar. Och det känns som lösa blad med borste och allting blir så avancerat och tar tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

@dumbo: man sköljer hyveln efter varje drag i duschen, har du lite bra vattenflödet spolas stråna bort. Även om du har extrema som jag, 100 qm strån. Fast förutom skägget sparar jag inte det övriga till strån.

Om du inte har en högtryckstvätt inbyggd i duschhandtaget låter det mer som att du har moppefjun. Åtminstone skulle jag behöva en Kärscher om jag skulle kunna spola rent flerbladshyvlarna även efter endast ett drag. De sätts igen omgående och blir obrukbara. Aldrig haft dylika problem med säkerhetshyvel. Nu när jag har bytt förstår jag inte hur jag stod ut tidigare.

Skrivet av saigon:

Men rakningen ska gå snabbt och effektivt, men vill inte använda maskin som lämnar stubb kvar. Och det känns som lösa blad med borste och allting blir så avancerat och tar tid.

Man behöver, som sagt, inte gå "all in". Man KAN använda säkerhetshyvel tillsammans med vanligt skum/gel. Då blir det proceduren i princip samma som med flerbladshyvlar, fast avsevärt billigare. För mig blir resultatet bättre. Det kräver aningen tillvänjning vad gäller handlaget bara.

Permalänk
Medlem

Philips OneBlade Pro QP6520
http://webhallen.com/273313

Riktigt nöjd med den, aldrig gillat rakblad.

Permalänk
Medlem

Själv så blir jag röd och jävlig om jag använder "vanlig" rakhyvel eller rakapparat(har testat det mesta). Trots nyduschad och sett till att skägget är mjukt och fint. "Vanliga" rycker mer av stråna oavsett.

Enda tills jag köpte en säkerhetshyvel och bra blad(mercur 34c). Aldrig haft så problemfri rakning. Och billig, köpte senast ett hundrapack blad på ebay för ca 150kr efter lite efterforskning och det lär räcka ett tag

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Utöver hyvel, vad ska man ha på babystjärten efter att man rakat sig för att det inte ska klia? Eller, vad ska man ha om man vill spara någon gång?

För mig börjar det klia om jag är nyrakad eller om skägget fått växa mer än 3-5mm och jag behöver då alltså hålla mig till en eller två rakningar i veckan med vanlig hårtrimmer för att det ska vara behagligt. Vore trevligt att kunna välja att antingen raka eller spara ut någon gång också.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Tja.
Tror jag har sett en fet tråd här på Swec om rakning, med dyra instegsgrejer. Avancerade barberargrejer.
Jag vill här inte beblanda mig med detta.

Utan jag vill här fråga er om ni har kommit över några grymma, prisvärda rakblad.
Inga engångsprylar.

Trött på Gilette's överpris.

Orka med rakblad, kör rakapparat. Philips... Det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Har alltid tyckt rakning är drygt, har alltid kört med Gillettes hyvlar. Dyra och funkar sådär men har bara rullat på så under alla år.

Testade på skojs skull "Bic Blue3 Sensitive". Blödde seriöst på 5 ställen efter rakningen...

Då funkar ett gammalt Gillette rakblad bättre som man tycker är sådär.

Men rakningen ska gå snabbt och effektivt, men vill inte använda maskin som lämnar stubb kvar. Och det känns som lösa blad med borste och allting blir så avancerat och tar tid.

Jag är en trogen Giletteanvändare, har du verkligen testat denna metod? https://youtu.be/h-4bhVpfxJM

Det fungerar jättebra för mig och jag köper kanske fem blad om året.

Till det använder jag Coops standard raklödder för typ 15kr/flaskan. Väldigt lätt att få rent mellan bladen jämfört med kladdig rakgel.
Det är ju renheten som gör att bladen håller riktigt länge.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller